Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
booster vraag door Dirk
Vandaag om 09:18:05
't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 09:06:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Wat was jullie allereerste loc? door Modellbahnwagen
Vandaag om 08:31:39
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'  (gelezen 10446 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Gepost op: 25 March 2008, 13:35:58 »
Uitgegeven: 25 maart 2008 13:27

AMERSFOORT - Het is onbestaanbaar dat het spoornetwerk in Nederland nog steeds niet is opgewassen tegen het Nederlandse weer. De massale uitval door bevroren wissels, dinsdag tijdens de ochtendspits in Rotterdam, is de zoveelste regelrechte blamage.
ANP

Dat vindt ROVER, de belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer. "Wanneer er een meter sneeuw valt, het 25 graden vriest of het is windkracht 10, dan heeft Rover begrip voor het ontstaan van problemen op het spoor", aldus de belangenorganisatie.

"Maar een paar centimeter doodgewone sneeuw bij dooiend weer mag nooit de oorzaak zijn van het totaal van slag raken van de railinfrastructuur. De wisselverwarmingen, die dienen om vastvriezen van de bewegende onderdelen van wissels te voorkomen, hadden gewoon hun werk moeten doen."

Bron : NU.nl

Nu zat ik vanochtend ook vol verbazing te luisteren naar het nieuws....
« Laatst bewerkt op: 25 March 2008, 13:45:57 door Chris van Diesen »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2008, 13:50:27 »
Het is toch maf dat door dit kleine beetje sneeuwval alles ontwricht raakt :-|

Maar goed de rest van nederland ook, 800 km file :-X

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2008, 14:17:59 »
Vanochtend 09:00, Alphen aan den Rijn > Den Bosch in 2.5 uur gedaan  :(
Normaal kan dat in 1:15  :-[

En als je dan tussen de rails kijkt ligt er bijna niets  :-|
Misschien moet Pro Rail toch eens met de Noorse collega's gaan praten?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2008, 14:18:44 »
Hebben spoorwegen in andere landen ook problemen met sneeuwval?

Hoe doen ze dat dan in Zwitserland?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2008, 14:30:38 »
Barendrecht - Vlaardingen: 2 uur en 3 kwartier......  Inderdaad was ik behóórlijk verbaasd over  zoveel ellende door 8mm sneeuw (zowel op de weg als op het spoor).
Ter verdediging van NS/ProRail: In het kleine half jaar dat ik tussen beide plaatsen forens is het pas de eerste vertraging van meer dan 10 minuten.
No dress rehearsel, this is our life.

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2008, 14:40:15 »
Ik verbaas me er nog steeds over. We hebben in Nederland al bijna 170 jaar spoorwegen. In die 170 jaar zijn er diverse grote uitvindingen gedaan en staat de techniek tegenwoordig voor niks. We zijn in staat om Zeeland droog te houden bij een westerstorm, kunnen 300 km/u over de rails zoeven en er past een complete pc in je binnenzak. Maar zoiets als bladeren op de rails of sneeuwval vormt tegenwoordig een mega groot probleem. Dat is toch eigenlijk belachelijk?
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2008, 15:56:09 »
Volgens mij was er vroeger ook wel eens vertraging vanwege sneeuw en andere omstandigheden die bij het ophet opstellen van de dienstregeling niet zijn meegenomen. Vroeger zal er ook wel geklaagd zijn. Misschien was er vroeger meer tolerantie ten opzichte van vertragingen. Het tempo lag lager en de reistijden waren langer en bovendien was het eigen vervoer ook gevoelig voor ongunstige weersomstandigheden: fiets, paard en wagen, punter en te voet.

Groeten,

Marco

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2008, 16:01:47 »
Vanochtend 09:00, Alphen aan den Rijn > Den Bosch in 2.5 uur gedaan  :(
Normaal kan dat in 1:15  :-[

Ik ken dat vanaf mijn huis in Maassluis naar school in Utrecht doe ik normaal 1,5 uur over vanochtend heb ik er ruim 3 uur en een kwartier overgedaan.

Zelfs uiteindelijk maar via Den Haag Centraal gegaan want richting Utrecht reed er vanaf Rdam Centraal echt niks.

mvg,

Matthijs

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2008, 16:50:39 »
Ja ik vind eigenlijk echt dat als ze het in Noorwegen, Zwitserland en diverse andere koude landen kunnen... Waarom wij dan niet?  :-[

Zijn we te dom? Is er gewoon nog niet over nagedacht? Boeit het de spoorweg beheerder gewoon helemaal niets? Of kost het te veel om hier die trucjes vanuit het buitenland over te nemen?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4733
    • Filmpjes op YouTube
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2008, 16:56:12 »
Tegenwoordig heeft alles te maken met geld, is in de meeste gevallen de oorzaak. En als je tegenwoordig een investering wil doen ben je met alle bureaucratie zo een jaar verder.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #10 Gepost op: 25 March 2008, 17:08:19 »
Ja ik vind eigenlijk echt dat als ze het in Noorwegen, Zwitserland en diverse andere koude landen kunnen... Waarom wij dan niet?  :-[ 

In landen als Zwitserland en Noorwegen hebben ze 6 maanden per jaar last van sneeuw. Dus die hebben machines om daar iets aan te doen. In Nederland is dat niet rendabel, omdat er te weinig werk is voor die machines in verhouding tot de investering.

En vroeger, ja toen werden wissels met de hand bediend vanuit een plaatselijk seinhuis. En als zo'n wissel niet wilde, dan werden er een paar mannetjes op afgestuurd, die waren altijd in voldoende aantallen in de buurt.

Vergeet ook even niet dat er in Zwitserland tot voor kort spoorlijnen waren die 's winters een paar maanden uit bedrijf gingen, omdat het te veel mankracht kostte om ze berijdbaar te houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #11 Gepost op: 25 March 2008, 17:41:24 »
Vandaag eindelijk weer eens drie Plan Vtjes van Alphen aan den Rijn naar Utrecht en weer terug. Verder niks aan de hand, de terugweg was alleen erg druk in de trein ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #12 Gepost op: 25 March 2008, 17:42:41 »
Vergeet ook even niet dat er in Zwitserland tot voor kort spoorlijnen waren die 's winters een paar maanden uit bedrijf gingen, omdat het te veel mankracht kostte om ze berijdbaar te houden.

Ik dacht juist dat men veelal met man en macht de spoorwegen open hielden ten koste van autopassen. De bouw van de Vereina tunnel is bijvoorbeeld gekozen boven het sneeuwvrij houden van de Flüelapas.

Maar goed, het was wel vermakelijk in de file. Vooral naar de snelweg toe was het lachen, al die bange gezichtjes achter het stuur van nieuwe seats en renaultjes.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #13 Gepost op: 25 March 2008, 17:46:33 »
Het verbazingwekkende van vandaag is dat het behalve sneeuwt ook dooit (het was hier tenminste de hele dag boven 0 en de sneeuw was telkens na een kwartiertje weer verdwenen). Dan heb je dus alleen water over. Hoe kan het dat het treinverkeer daar last van heeft? Veel meer dan een flinke maartse bui was het bij elkaar echt niet.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #14 Gepost op: 25 March 2008, 17:49:29 »
Hier bij Rotterdam duurde het vanmorgen wel beduidend langer dan een kwartier voordat de sneeuw weg was hoor.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u