Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Bouw van materieel 40 treinstellen door erik1
Vandaag om 18:01:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door basjuh1981
Vandaag om 17:34:20
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 17:32:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 17:31:32
"Nederlandse" modellen door basjuh1981
Vandaag om 17:24:52
Bisonkit verdunner door Dirk J
Vandaag om 17:10:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
  

Auteur Topic: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'  (gelezen 9613 keer)

MRP_Peter

  • Gast
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #45 Gepost op: 27 maart 2008, 02:48:23 »
@ Peter:

Dat erge drukke valt nogal mee denk ik, maar neemt niet weg dat het treinverkeer wel is toegenomen.

Ik verbaas me elke keer weer als dergelijke berichten mij ter ore komen, aangezien dit geruime tijd geleden, toen men nog met degelijker materieel werkte, vele malen minder was.
Toen had je zo nu en dan bij strenge vorst en harde oosten wind dat er wel eens een wisselverwarming uitgeblazen werd door de harde wind.
Dan had je ietwat vertraging en ontregeling maar dat was niet echt noemenswaardig te noemen, en was te overkomen.
Nu lijkt het erop alsof men totaal niet voorbereidt is op mogelijke strengere vorst o.i.d., zal deels ook wel te maken hebben met de aanschaf van lichtere, en daarmee goedkopere materialen en materieel.
Immers, op alles moet bezuinigd worden tegenwoordig, dat dit ten koste gaat van degelijkheid wordt blijkbaar ampersant op de koop toe genomen.
Het mag allemaal niks meer kosten, jammer als je op een dergelijke manier een infra struktuur probeert in stand te houden, uiteindelijk kost het dan alleen maar meer geld.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #46 Gepost op: 27 maart 2008, 09:26:52 »
Maar is het onderliggende probleem niet dat Nederland zo'n bizar druk spoorwegnet heeft?
Het Nederlandse spoorwegnet is wel druk, maar niet bizar. Er zijn metronetten waar het nog veel drukker is. Het probleem van deze week lag hoofdzakelijk aan een paar wissels die niet meer heen en weer wensten te kwispelen. En dat heeft volgens mij weinig met drukte te maken.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #47 Gepost op: 27 maart 2008, 09:36:19 »
Maar dat die paar weigerende wissels tot een grootscheepse ontregeling van het treinverkeer leiden zou er wel mee te maken kunnen hebben. Ik vraag mij af in hoeverre  - grotendeels ondergrondse - metronetten zich laten vergelijken met een landelijk spoorwegnet. Overigens ben ik het wel met je eens dat er ook andere factoren in het spel zijn. Ik vermoed trouwens dat kwakkelweer (het kan vriezen of dooien) soms nog lastiger  voor het verkeer is dan langdurig winters weer, omdat men niet op plotselinge lichte vorst en winterse weersomstandigheden is voorbereid.

Groeten,

Marco

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #48 Gepost op: 27 maart 2008, 12:34:45 »
Het grote verschil tussen een metronet (behalve natuurlijk het Amsterdamse, waar ze alles eigenwijs op hun eigen manier doen ;)) en een spoorwegnet is dat een metronet ontvlochten is - of het in ieder geval hoort te zijn.

Ontvlechten houdt in dat er over één spoor en aan één perrron ook maar één lijn komt. Bij een metronet met een relatief beperkt aantal lijnen is dat te doen; op een landelijke schaal dus niet.

Vandaar dat je metro- en spoorwegnetwerken ook helemaal niet kunt vergelijken. En voor spoorwegnetwerken is het Nederlandse nogal aan de drukke kant.

Interessanter zou het zijn hoe ze dit oplossen in Japan. Daar rijden ze immers heel goed op tijd; vervoeren ze ook grote stromen passagiers met de reguliere spoorwegen, of toch voornamelijk met metro's en voorstadtreinen?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #49 Gepost op: 27 maart 2008, 12:57:01 »
Peter,

Toen ik het had over metronetten dacht ik in eerste instantie aan Múnchen. Dat net is beslist niet ontvlochten. Het bestaat uit een stamlijn in het centrum die aan beide kanten uitwaaiert naar verschillende bestemmingen. En aan de perrons in het centrum stoppen treinen voor verschillende waaiertakken na elkaar op hetzelfde spoor. Er zitten dus wel degelijk wissels in die naar schatting een paar honderd keer per dag om gaan. Belangrijk verschil is natuurlijk dat de meeste van die wissels onder de grond liggen.

Maar om op de Nederlandse situatie terug te komen, het ging mij om het gesuggereerde verband tussen de storingen en de drukte op het Nederlandse spoor. Dat verband zie ik niet zo. Een wissel moet het gewoon doen bij het beetje sneeuw wat we de afgelopen dagen hebben gehad. En hoe vaker het omgelegd wordt, hoe beter het is, dan krijgt het niet de tijd om vast te vriezen.

Ik denk dat er nog een verschil is tussen de Nederlandse en de Zwitserse situatie. Als er in Zwitserland sneeuw geruimd moet worden, dan roepen ze werklozen op. En wie niet komt opdagen krijgt thuis bezoek om te kijken of hij echt ziek is.
Zulke dingen zullen in het tolerante Nederland waarschijnlijk niet lukken, maar het is wel een oplossing voor dit soort situaties. Gewoon bij elk wissel een mannetje met een bezem die er voor zorgt dat het wissel niet vast komt te zitten.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #50 Gepost op: 27 maart 2008, 13:00:27 »
Goed idee, maar dan maar gelijk tegen een normale vergoeding.

Op grote metronetten kan het overigens ook behoorlijk in de soep lopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #51 Gepost op: 27 maart 2008, 13:08:41 »
Goed idee, maar dan maar gelijk tegen een normale vergoeding.

Helemaal mee eens. Die Zwitserse mannetjes krijgen trouwens een bonus bovenop hun werkloosheidsuitkering voor elke dag dat ze in touw zijn. Geen idee hoeveel dat is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #52 Gepost op: 27 maart 2008, 13:11:27 »
Dan bestaat het in Nederland al Klaas. 'Werk boven uitkering' heet dat.
Maar ik vermoed dat een werkende wisselverwarming bij 2 centimeter sneeuw effectiever is.
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2008, 13:20:37 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #53 Gepost op: 27 maart 2008, 14:58:27 »
Als er in Zwitserland sneeuw geruimd moet worden, dan roepen ze werklozen op. En wie niet komt opdagen krijgt thuis bezoek om te kijken of hij echt ziek is.

Helaas...niet bij het spoor. ..anders hebben we teveel rode vlekken in de sneeuw, en dat schrikt de touristen af ;-)

Groet

Bas