Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Wat is dit voor een ding in het spoor?  (gelezen 3516 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2022, 19:51:15 »
Niet elk sein kan op afstand bediend worden. En als het wel kan, dan zal dat waarschijnlijk vanuit de treindienstleiderspost gebeuren. Kan het zomaar gebeuren dat een collega dat sein weer vrijgeeft omdat hij niet weet waarom het geblokkeerd is.
Een kortsluitlans is veiliger, want die wordt geplaatst/bediend door de mensen die zelf in het spoor werken. En dat is dan weer vanuit de gedachte dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen veiligheid.
En niet onbelangrijk, de LWB'er (leider werkplek beveiliging) kan de lans inschakelen, krijgt daar ook een terugkoppeling op dat de lans actief is geworden is en voor de treindienstleider is het vervolgens onmogelijk om het sein nog bediend te krijgen.
Ongetwijfeld is het systeem ook gewoon beveiligd dat niet zomaar een willekeurig persoon de lans weer kan deactiveren maar alleen de persoon dat kan doen die hem ook ingeschakeld.

Uiteindelijk ligt de regie nog steeds bij dezelfde persoon als dat een 'ouderwetse' lans geplaatst zou worden, enige verschil is dus dat als er vaker werkzaamheden zijn de lans niet steeds fysiek geplaatst of verwijderd hoeft te worden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2022, 20:25:07 »
Blijkbaar werkt het systeem en procedure al zo, dus je hoeft mij niet te overtuigen..  ;D

Maar volgens mij hebben we het niet over hetzelfde... De site noemt "op afstand, via MTinfo 3000 op een smartphone of tablet"; dat laatste suggereert een draadloze verbinding. Als die verbinding alleen binnen een paar meter bij het ding werkt, dan is gewoon een verlengde aan uit knop, prima. Maar als het ding ook vanaf kantoor te bedienen is, via internet, constateer ik een inherent risico dat het per abuis fout gaat. Of de voordelen van die functionaliteit voor de gangbare operatie opwegen tegen het genoemde risico, kan ik niet beoordelen..

Ongetwijfeld is het systeem ook gewoon beveiligd dat niet zomaar een willekeurig persoon de lans weer kan deactiveren maar alleen de persoon dat kan doen die hem ook ingeschakeld.

Beveiliging op internet is niet altijd zo veilig als men hoopt... Als er inderdaad sprake is van bedienen vanaf kantoor, doet dit mij hieraan denken:
https://nos.nl/video/340987-sluizen-makkelijk-te-hacken
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2022, 22:17:17 »
Volgens mij zoek je “problemen” die er helemaal niet zijn, Vincent.
Groeten Joop, machinist Lls

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2022, 23:11:53 »
Stel dat er al misbruik van wordt gemaakt werkt het alleen de veilige kant op want dan er geen rijweg meer ingesteld worden op het stuk spoor waar die lans in ligt...
Verder zijn dit soort ZKL's veiliger dan dat iemand ze in het spoor moet plaatsen als het spoor buitendienst gaat. Nooit een risico dat het verkeerde spoor gebruikt wordt en nog belangrijker, geen aanrijdrisico's meer!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2022, 23:14:43 »
Wie zoekt vindt, maar niet altijd wat hij zocht...

Volgens mij heeft Klaas een antwoord; of hij zich nog gaat verdiepen in theoretsiche veiligheidsvraagstukken, bijv of de lans ook vanaf een andere locatie kan worden bediend en of dit veilig is, laat ik aan hem.  (y)
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2022, 23:17:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2022, 23:26:32 »
Beveiliging op internet is niet altijd zo veilig als men hoopt... Als er inderdaad sprake is van bedienen vanaf kantoor, doet dit mij hieraan denken:
https://nos.nl/video/340987-sluizen-makkelijk-te-hacken

Ik zie de relatie niet met het bericht uit 2012 dat de sluizen niet goed beveiligd waren. In het systeem van Dual Inventive zitten de nodige waarborgen tegen ongeautoriseerd uitschakelen van de lansen.

Groeten,
Peter

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2022, 23:33:24 »
Blijkbaar werkt het systeem en procedure al zo, dus je hoeft mij niet te overtuigen..  ;D

Maar volgens mij hebben we het niet over hetzelfde... De site noemt "op afstand, via MTinfo 3000 op een smartphone of tablet"; dat laatste suggereert een draadloze verbinding. Als die verbinding alleen binnen een paar meter bij het ding werkt, dan is gewoon een verlengde aan uit knop, prima. Maar als het ding ook vanaf kantoor te bedienen is, via internet, constateer ik een inherent risico dat het per abuis fout gaat. Of de voordelen van die functionaliteit voor de gangbare operatie opwegen tegen het genoemde risico, kan ik niet beoordelen..
Heel simpel, zo'n ding heeft gewoon een dataverbinding met een simkaart zoals zoveel apparaten tegenwoordig.
En reken maar dat er gewoon een uitgebreide server aanhangt waar je niet zomaar op inlogt en zomaar willekeurig random en blöd de status van zo'n lans kunt aanpassen, daar zit echt wel een procedure aan vast met wat wederzijds terugkoppeling van gegevens.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2022, 00:01:00 »
Prima, dan zijn we eruit toch? Ding is op afstand bestuurbaar en blijkbaar is dat geen probleem. Weltrusten ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2022, 01:46:52 »
Zoals Thom al aangeeft, zit gewoon een SIM-kaartje in. Je kunt hem "bellen" ... maar of'tie opneemt is weer wat anders  ;D  Overigens net zoals bv. sommige toegangspoorten van ProRail. Die kun je ook bellen, sta je in het adresboek dan gaat de poort open.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2022, 11:56:20 »
Waarschijnlijk kan dat dus juist niet en is het ding meer een ontvangende verbinding dan een versturende verbinding (dat is natuurlijk wat zwart op wit, want voor versturen van verificatie en versleuteling zend dat ding wel degelijk). Pas bij een data-aanvraag wordt het ding wakker, maar de communicatie zal waarschijnlijk grotendeels 1 kant op gaan. Het ding kan uit zichzelf waarschijnlijk alleen noodberichten sturen als 'm'n accu is bijna leeg' (Of werkt 'ie op spoorstroom?) of 'Terugkoppelingsfout!'

Er zijn SIM-kaarten die slechts 1 kant op verkeer toelaten. Alle bussen in Waterland hier hebben dat bijvoorbeeld: als de chauffeur de verkeersleiding moet bellen omdat (schering en inslag) de pyramide van de bussluis weer niet zakt, wordt er eerst door de bus naar de verkeersleiding gebeld.
Die verbinding wordt na enige tijd, zonder dat er opgenomen is, automatisch verbroken, waarna er binnen enkele seconden teruggebeld wordt door de verkeersleiding. Dat is hetzelfde als zonder beltegoed gebeld worden: dat kan altijd, maar terugbellen wordt dan moeilijk. Dat is veel goedkoper dan elke bus op een abonnement zetten waarmee ook daadwerkelijk gebeld kan worden. Dat zal hier ook voor gelden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2022, 13:04:08 »
Het ding kan uit zichzelf waarschijnlijk alleen noodberichten sturen als 'm'n accu is bijna leeg' (Of werkt 'ie op spoorstroom?)
Hij werkt niet op spoorstroom. In het startbericht vertelde ik dat er een zonnepaneel met batterijkast naast staat. Op een foto die ik eerder bij de spotfoto's plaatste is dat te zien.
Vanaf die paal loopt er een snoer naar de lans.


Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2022, 13:16:40 »
Waarschijnlijk kan dat dus juist niet en is het ding meer een ontvangende verbinding dan een versturende verbinding (dat is natuurlijk wat zwart op wit, want voor versturen van verificatie en versleuteling zend dat ding wel degelijk). Pas bij een data-aanvraag wordt het ding wakker, maar de communicatie zal waarschijnlijk grotendeels 1 kant op gaan. Het ding kan uit zichzelf waarschijnlijk alleen noodberichten sturen als 'm'n accu is bijna leeg' (Of werkt 'ie op spoorstroom?) of 'Terugkoppelingsfout!'

Er zijn SIM-kaarten die slechts 1 kant op verkeer toelaten. Alle bussen in Waterland hier hebben dat bijvoorbeeld: als de chauffeur de verkeersleiding moet bellen omdat (schering en inslag) de pyramide van de bussluis weer niet zakt, wordt er eerst door de bus naar de verkeersleiding gebeld.
Die verbinding wordt na enige tijd, zonder dat er opgenomen is, automatisch verbroken, waarna er binnen enkele seconden teruggebeld wordt door de verkeersleiding. Dat is hetzelfde als zonder beltegoed gebeld worden: dat kan altijd, maar terugbellen wordt dan moeilijk. Dat is veel goedkoper dan elke bus op een abonnement zetten waarmee ook daadwerkelijk gebeld kan worden. Dat zal hier ook voor gelden.
Je hebt ook gewoon speciale data simkaartjes, die speciaal voor dit soort toepassingen zijn en waar het alleen niet van mogelijk is om ze te bellen. Dat zal hier ook wel gebruikt zijnen daar zijn de abonnementskosten in bulk aantallen niet zo hoog van.

Die worden bijvoorbeeld ook gebruikt in GPS units om te zorgen dat die hun data kunnen verzenden naar een server.