Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Wat is dit voor een ding in het spoor?  (gelezen 3474 keer)

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 3863
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2022, 19:51:15 »
Niet elk sein kan op afstand bediend worden. En als het wel kan, dan zal dat waarschijnlijk vanuit de treindienstleiderspost gebeuren. Kan het zomaar gebeuren dat een collega dat sein weer vrijgeeft omdat hij niet weet waarom het geblokkeerd is.
Een kortsluitlans is veiliger, want die wordt geplaatst/bediend door de mensen die zelf in het spoor werken. En dat is dan weer vanuit de gedachte dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen veiligheid.
En niet onbelangrijk, de LWB'er (leider werkplek beveiliging) kan de lans inschakelen, krijgt daar ook een terugkoppeling op dat de lans actief is geworden is en voor de treindienstleider is het vervolgens onmogelijk om het sein nog bediend te krijgen.
Ongetwijfeld is het systeem ook gewoon beveiligd dat niet zomaar een willekeurig persoon de lans weer kan deactiveren maar alleen de persoon dat kan doen die hem ook ingeschakeld.

Uiteindelijk ligt de regie nog steeds bij dezelfde persoon als dat een 'ouderwetse' lans geplaatst zou worden, enige verschil is dus dat als er vaker werkzaamheden zijn de lans niet steeds fysiek geplaatst of verwijderd hoeft te worden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2022, 20:25:07 »
Blijkbaar werkt het systeem en procedure al zo, dus je hoeft mij niet te overtuigen..  ;D

Maar volgens mij hebben we het niet over hetzelfde... De site noemt "op afstand, via MTinfo 3000 op een smartphone of tablet"; dat laatste suggereert een draadloze verbinding. Als die verbinding alleen binnen een paar meter bij het ding werkt, dan is gewoon een verlengde aan uit knop, prima. Maar als het ding ook vanaf kantoor te bedienen is, via internet, constateer ik een inherent risico dat het per abuis fout gaat. Of de voordelen van die functionaliteit voor de gangbare operatie opwegen tegen het genoemde risico, kan ik niet beoordelen..

Ongetwijfeld is het systeem ook gewoon beveiligd dat niet zomaar een willekeurig persoon de lans weer kan deactiveren maar alleen de persoon dat kan doen die hem ook ingeschakeld.

Beveiliging op internet is niet altijd zo veilig als men hoopt... Als er inderdaad sprake is van bedienen vanaf kantoor, doet dit mij hieraan denken:
https://nos.nl/video/340987-sluizen-makkelijk-te-hacken
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2022, 22:17:17 »
Volgens mij zoek je “problemen” die er helemaal niet zijn, Vincent.
Groeten Joop, machinist Lls

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2022, 23:11:53 »
Stel dat er al misbruik van wordt gemaakt werkt het alleen de veilige kant op want dan er geen rijweg meer ingesteld worden op het stuk spoor waar die lans in ligt...
Verder zijn dit soort ZKL's veiliger dan dat iemand ze in het spoor moet plaatsen als het spoor buitendienst gaat. Nooit een risico dat het verkeerde spoor gebruikt wordt en nog belangrijker, geen aanrijdrisico's meer!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2022, 23:14:43 »
Wie zoekt vindt, maar niet altijd wat hij zocht...

Volgens mij heeft Klaas een antwoord; of hij zich nog gaat verdiepen in theoretsiche veiligheidsvraagstukken, bijv of de lans ook vanaf een andere locatie kan worden bediend en of dit veilig is, laat ik aan hem.  (y)
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2022, 23:17:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2022, 23:26:32 »
Beveiliging op internet is niet altijd zo veilig als men hoopt... Als er inderdaad sprake is van bedienen vanaf kantoor, doet dit mij hieraan denken:
https://nos.nl/video/340987-sluizen-makkelijk-te-hacken

Ik zie de relatie niet met het bericht uit 2012 dat de sluizen niet goed beveiligd waren. In het systeem van Dual Inventive zitten de nodige waarborgen tegen ongeautoriseerd uitschakelen van de lansen.

Groeten,
Peter

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 3863
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2022, 23:33:24 »
Blijkbaar werkt het systeem en procedure al zo, dus je hoeft mij niet te overtuigen..  ;D

Maar volgens mij hebben we het niet over hetzelfde... De site noemt "op afstand, via MTinfo 3000 op een smartphone of tablet"; dat laatste suggereert een draadloze verbinding. Als die verbinding alleen binnen een paar meter bij het ding werkt, dan is gewoon een verlengde aan uit knop, prima. Maar als het ding ook vanaf kantoor te bedienen is, via internet, constateer ik een inherent risico dat het per abuis fout gaat. Of de voordelen van die functionaliteit voor de gangbare operatie opwegen tegen het genoemde risico, kan ik niet beoordelen..
Heel simpel, zo'n ding heeft gewoon een dataverbinding met een simkaart zoals zoveel apparaten tegenwoordig.
En reken maar dat er gewoon een uitgebreide server aanhangt waar je niet zomaar op inlogt en zomaar willekeurig random en blöd de status van zo'n lans kunt aanpassen, daar zit echt wel een procedure aan vast met wat wederzijds terugkoppeling van gegevens.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2022, 00:01:00 »
Prima, dan zijn we eruit toch? Ding is op afstand bestuurbaar en blijkbaar is dat geen probleem. Weltrusten ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2022, 01:46:52 »
Zoals Thom al aangeeft, zit gewoon een SIM-kaartje in. Je kunt hem "bellen" ... maar of'tie opneemt is weer wat anders  ;D  Overigens net zoals bv. sommige toegangspoorten van ProRail. Die kun je ook bellen, sta je in het adresboek dan gaat de poort open.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2022, 11:56:20 »
Waarschijnlijk kan dat dus juist niet en is het ding meer een ontvangende verbinding dan een versturende verbinding (dat is natuurlijk wat zwart op wit, want voor versturen van verificatie en versleuteling zend dat ding wel degelijk). Pas bij een data-aanvraag wordt het ding wakker, maar de communicatie zal waarschijnlijk grotendeels 1 kant op gaan. Het ding kan uit zichzelf waarschijnlijk alleen noodberichten sturen als 'm'n accu is bijna leeg' (Of werkt 'ie op spoorstroom?) of 'Terugkoppelingsfout!'

Er zijn SIM-kaarten die slechts 1 kant op verkeer toelaten. Alle bussen in Waterland hier hebben dat bijvoorbeeld: als de chauffeur de verkeersleiding moet bellen omdat (schering en inslag) de pyramide van de bussluis weer niet zakt, wordt er eerst door de bus naar de verkeersleiding gebeld.
Die verbinding wordt na enige tijd, zonder dat er opgenomen is, automatisch verbroken, waarna er binnen enkele seconden teruggebeld wordt door de verkeersleiding. Dat is hetzelfde als zonder beltegoed gebeld worden: dat kan altijd, maar terugbellen wordt dan moeilijk. Dat is veel goedkoper dan elke bus op een abonnement zetten waarmee ook daadwerkelijk gebeld kan worden. Dat zal hier ook voor gelden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2022, 13:04:08 »
Het ding kan uit zichzelf waarschijnlijk alleen noodberichten sturen als 'm'n accu is bijna leeg' (Of werkt 'ie op spoorstroom?)
Hij werkt niet op spoorstroom. In het startbericht vertelde ik dat er een zonnepaneel met batterijkast naast staat. Op een foto die ik eerder bij de spotfoto's plaatste is dat te zien.
Vanaf die paal loopt er een snoer naar de lans.


Thom

  • Online Online
  • Berichten: 3863
Re: Wat is dit voor een ding in het spoor?
« Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2022, 13:16:40 »
Waarschijnlijk kan dat dus juist niet en is het ding meer een ontvangende verbinding dan een versturende verbinding (dat is natuurlijk wat zwart op wit, want voor versturen van verificatie en versleuteling zend dat ding wel degelijk). Pas bij een data-aanvraag wordt het ding wakker, maar de communicatie zal waarschijnlijk grotendeels 1 kant op gaan. Het ding kan uit zichzelf waarschijnlijk alleen noodberichten sturen als 'm'n accu is bijna leeg' (Of werkt 'ie op spoorstroom?) of 'Terugkoppelingsfout!'

Er zijn SIM-kaarten die slechts 1 kant op verkeer toelaten. Alle bussen in Waterland hier hebben dat bijvoorbeeld: als de chauffeur de verkeersleiding moet bellen omdat (schering en inslag) de pyramide van de bussluis weer niet zakt, wordt er eerst door de bus naar de verkeersleiding gebeld.
Die verbinding wordt na enige tijd, zonder dat er opgenomen is, automatisch verbroken, waarna er binnen enkele seconden teruggebeld wordt door de verkeersleiding. Dat is hetzelfde als zonder beltegoed gebeld worden: dat kan altijd, maar terugbellen wordt dan moeilijk. Dat is veel goedkoper dan elke bus op een abonnement zetten waarmee ook daadwerkelijk gebeld kan worden. Dat zal hier ook voor gelden.
Je hebt ook gewoon speciale data simkaartjes, die speciaal voor dit soort toepassingen zijn en waar het alleen niet van mogelijk is om ze te bellen. Dat zal hier ook wel gebruikt zijnen daar zijn de abonnementskosten in bulk aantallen niet zo hoog van.

Die worden bijvoorbeeld ook gebruikt in GPS units om te zorgen dat die hun data kunnen verzenden naar een server.