Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door 741230
Vandaag om 17:34:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 15:44:58
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
  

Auteur Topic: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties  (gelezen 6026 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Gepost op: 18 March 2022, 13:48:13 »
Mijn baan wordt gevoed door een DR5000 die als voeding 15V gestabiliseerde gelijkspanning krijgt.
Sommige blokken heb ik in drieën verdeeld en elke sectie voorzien van detectie via een DR4088CS. Werkt prima.
Andere blokken hebben alleen een via een DR4088CS gedetecteerde inrij- en een uitrijsectie naast een middendeel dat niet gedetecteerd wordt, maar rechtstreeks gevoed wordt vanuit de DR5000. Werkt ook prima.
Nu beschik ik sinds kort over een apparaatje om de blokspanning die op de rails staat te meten. De uitkomsten:
Bij alle secties die via een DR4088CS gedetecteerd worden meet ik 13,9 V.
Bij alle secties die rechtstreeks vanuit de DR5000 gevoed worden meet ik 15,6 V.
Dat verschil van 1,7 V vind ik vrij fors en verbaast me. Maar tot mijn verbazing merk ik geen snelheidsverschil als een loc over zo'n overgang rijdt.
Mijn vragen:
Hoe komt dit? Wat is de verklaring?
Is dit gevaarlijk of onwenselijk?
Moet ik hier iets aan doen?
Zo ja, wat dan en hoe precies?
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22536
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2022, 14:00:08 »
Het klopt in ieder geval. In de detectieschakeling wordt de stroom door enkele diodes geleid. Iedere diode snoept wat van de spanning af. Het is juist deze 'spanningsval' die de schakeling doet werken.

Het kan problemen opleveren met de detectie. Zie de encyclopedie.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling

Als je geen problemen met de detectie ervaart, zou ik me er nu niet druk over maken.


Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2022, 14:12:54 »
@Henk
Bedankt voor je snelle reactie. Die link naar de encyclopedie is heel verhelderend.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #3 Gepost op: 18 March 2022, 15:39:14 »
Dat verschil van 1,7 V vind ik vrij fors en verbaast me. Maar tot mijn verbazing merk ik geen snelheidsverschil als een loc over zo'n overgang rijdt.
Dat je in de snelheid niks merkt komt doordat de meeste decoders cruise control aan boord hebben. Die zorgt er voor dat de snelheid constant blijft, ook als de voedingsspanning varieert.
Als je analoog zou rijden, dan zou je het wel merken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2022, 19:29:34 »
Hoi,

Op mijn Ringleiding heb ik ook een signaal waar ik een spanningsverlies heb gecreëerd. Zou thuis moeten kijken hoe ik dat ook weer gedaan heb  :-* :-\

Ton van W

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Als je het kan bedenken wordt het ook mogelijk.
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2022, 20:59:21 »
Je bedoelt een diode schakeling ?
iTrain - Digikeijs DR 5000, DR 4088(LN), DR 4018 - Ho - Fleischmann profi

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2022, 20:51:59 »
Inmiddels heb ik een diodeschakeling volgens het schema van de encyclopedie gebouwd en gemonteerd.
Werkt prima. Ik meet nu overal precies dezelfde spanning: 13,9 V blokspanning.

Maar nu rijst er bij mij een nieuwe vraag:
Is die 13,9 V genoeg?
Of is het wenselijk die iets hoger te maken?
Zo ja, waarom dan?
De DR60710 voeding van mijn DR5000 centrale staat op 15 V =. Ik kan hem eenvoudig op 16 V = of meer zetten. Maar heeft dat gevolgen voor mijn locs?
Ik heb die allemaal testritten laten maken om de decoders in te stellen met 13,9 V blokspanning. Gaan ze anders rijden met een hogere spanning?
Of vlakt de cruise control waar Klaas over sprak de verschillen weg?
« Laatst bewerkt op: 20 March 2022, 20:53:41 door BertOK »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #7 Gepost op: 20 March 2022, 22:35:21 »
Volgens mij heeft Karst Drenth gezegd dat 19V de ideale spanning is voor de DR5000. Dus even de voeding op 19V zetten. Met wat voor gereedschap heb je de spanning gemeten?

Wensenlijst: Maasboog, Paarse BB, Luchtballon, de rest is bonus ;-)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #8 Gepost op: 21 March 2022, 10:28:32 »
@DBCargo
De railspanning heb ik gemeten met een apparaatje dat speciaal ontworpen is om de blokspanning te meten. Zie bijgaande foto.

Karst heeft wellicht gesproken over 19 V = voor de voeding van de DR5000, maar Martin Domburg van DTS schrijft op zijn site dat een blokspanning hoger dan 15 V alleen maar nutteloos is, omdat de locdecoder er alleen maar warm van wordt en je CV5 dan ver moet verlagen om geen race-locs te krijgen. En een lage CV5 beperkt de ruimte om je 28 stappen over te verdelen. Voor die argumentatie ben ik wel gevoelig.


Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4415
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2022, 11:09:55 »
Volgens mij is dat 15v verhaal voor ( oudere) N-spoor decoders.
Voor H0 maakt dat niet uit, ik merk zelfs dat sommige H0 decoders bij mij mooier/beter reageren op 19V.
( ding stond standaard op 15v had toen wat dingetjes wat opgelost was met 19v)

En het cv5 verhaal is niet waar.
De decoder regelt de snelheid, niet het voltage. ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22536
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #10 Gepost op: 21 March 2022, 11:56:02 »
Mijn Lenz-centrale staat op 16 volt en dat werkt prima.
Ook hier geldt: als er geen problemen zijn, zou ik niks veranderen.

Ben wel nieuwsgierig wat de issues waren Dave?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #11 Gepost op: 21 March 2022, 19:25:40 »
@DBCargo


Karst heeft wellicht gesproken over 19 V = voor de voeding van de DR5000, maar Martin Domburg van DTS schrijft op zijn site dat een blokspanning hoger dan 15 V alleen maar nutteloos is, omdat de locdecoder er alleen maar warm van wordt en je CV5 dan ver moet verlagen om geen race-locs te krijgen. En een lage CV5 beperkt de ruimte om je 28 stappen over te verdelen. Voor die argumentatie ben ik wel gevoelig.



Kan iemand eens een keer echt een einde maken aan dat bullshitverhaal van Martin Domburg, die onzin blijft maar opduiken...

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #12 Gepost op: 21 March 2022, 19:55:01 »

Volgens mij hebben ze beiden gelijk:

Martin Domburg rijdt n-spoor waarbij 15V genoeg is en Karst heeft het over H0 waar 18V tot 19V een mooie spanning geeft.

Met vriendelijke groet, Martin

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #13 Gepost op: 21 March 2022, 19:57:59 »
En een lage CV5 beperkt de ruimte om je 28 stappen over te verdelen. Voor die argumentatie ben ik wel gevoelig.

Ik kan je blij maken. Deze stelling is niet correct. De 28 stappen worden verdeeld (volgens de ingestelde curve) mbv de maximaal ingestelde waarde van CV5 .

mvg spock

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Spanningsverschil bij wel of niet gedetecteerde secties
« Reactie #14 Gepost op: 21 March 2022, 20:58:23 »
Volgens mij hebben ze beiden gelijk:

Martin Domburg rijdt n-spoor waarbij 15V genoeg is en Karst heeft het over H0 waar 18V tot 19V een mooie spanning geeft.

Zelfs dan is het onzin, iig vanwege de argumenten die er bij gehaald worden...