Mijn Lenz-centrale staat op 16 volt en dat werkt prima.Ook hier geldt: als er geen problemen zijn, zou ik niks veranderen.Ben wel nieuwsgierig wat de issues waren Dave?
@DBCargoDe railspanning heb ik gemeten met een apparaatje dat speciaal ontworpen is om de blokspanning te meten. Zie bijgaande foto.
De DR5000 is ooit ontworpen voor een ingangsspanning van 19VDC.Daarop zijn ook alle "internals" op berekend. De reden: A) de toenmalig grote merken (Uhlenbrock, Roco Z21, ESU) leverden allemaal zo rond de 17-18V aan de rails. B) krachtige voedingen voor 19VDC zijn in de vorm van laptop-netvoedingen voordelig te betrekken.zo werden de eerste 250 ook uitgeleverd: vaste 19VDC voeding. Daarna kwamen er TT en N rijders die beweerden, dat 17.8V veel te veel zou zijn en zelfs decoders zou opblazen. Nu houd ik dat persoonlijk voor broodje aap, maar ala als een decoder niet aan de NMRA norm voldoet, die voorschrijft dat elke decoder 24 V moet kunnen verdragen, dan kan dat waar zijn
Dat baanspanning verhaal gaat niet om de decoders maar om de kleinere motoren in N treinen. Die decoder maakt van de 15-19v 5v voor zichzelf maar de baanspanning komt via de h brug direct op de motoren te staan.
Je decoder met cruisecontrol kan wel leuk de snelheid regelen met pwm maar doet verder niks aan een te hoge spanning.
Kan iemand eens een keer echt een einde maken aan dat bullshitverhaal van Martin Domburg, die onzin blijft maar opduiken...
Zich niet realiserend dat de decoder die ze ingebouwd hadden maximaal 16V mocht hebben.
Mag een decodermerk, dat decoders uitbrengt die niet tegen meer dan 16V (baanspanning) kunnen, zich wel "DCC" noemen ?