Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:25:31
Modelspoorbaan van Einte
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:24:38
Sankt Georgen.
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:21:37
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:19:59
Train o Matic smart power pack
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 23:19:32
Rondom Charlois
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
sncf231e
Vandaag
om 22:57:38
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
Vandaag
om 22:42:44
herrmann
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:25:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
moonlicht
Vandaag
om 22:25:38
Werkplaats Wael en Bosch
door
NS264
Vandaag
om 22:15:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:59:30
Raadplaatje
door
Sikko
Vandaag
om 21:51:54
Zwederbaan
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:34:20
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk
door
richardvandijk
Vandaag
om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Noordernet
Vandaag
om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
DJV
Vandaag
om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding.
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
VictorPM
Vandaag
om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Frank 123
Vandaag
om 18:34:41
Molenbaan (werktitel)
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf
door
VictorPM
Vandaag
om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 18:17:17
Goede wensen voor 2026
door
gdh
Vandaag
om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
AlbertG
Vandaag
om 17:42:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 17:25:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:11:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
...
52
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 (gelezen 136498 keer)
NS264
Offline
Berichten: 9109
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #420 Gepost op:
15 February 2023, 12:35:18 »
De bovenzijde dijk is gewoon bak hoogte.
Ben als ware gezakt met landschap.
Niet gestegen met de spoordijk.
Zit onder NAP
Hopelijk kom je dan goed uit
Gr. Koen.
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2023, 12:38:37 door NS264
»
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
NS264
Offline
Berichten: 9109
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #421 Gepost op:
15 February 2023, 12:50:54 »
Ik heb weer draadjes gesoldeerd.
Hopelijk op de goede plekken.
Daarna was ik het witte zo zat dat ik met de 'vloer' en straat aan de gang ben gegaan.
Praktisch al het spoor wordt straatspoor.
Heb daarvoor eerst opgehoogd met foam stroken. En voor de aansluiting tegen de spoorstaven modelgips erop gesmeerd en voorzien van drup grijs voor het begin van de beton-look.
De voorste rand laat ik even zo net als kopspoor rechts daar het nog ingepast moet worden.
Hopelijk werkt de stroomvoorziening straks op het rangeerdeel.
De spoorstaven iig goed schoongemaakt van restanten gips.
En het gips van een laagje vernis voorzien.
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2023, 16:52:43 door NS264
»
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
MOVisser
Offline
Berichten: 7446
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #422 Gepost op:
15 February 2023, 13:10:22 »
We zijn weer goed bezig Koen....
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
NS264
Offline
Berichten: 9109
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #423 Gepost op:
15 February 2023, 13:13:33 »
Het wordt nog wat, Ronald.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
MOVisser
Offline
Berichten: 7446
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #424 Gepost op:
15 February 2023, 17:27:13 »
De BB vanmiddag in delen klaar.
Vanavond de bakken lijmen en gereed maken voor het boren van de gaten.
Daarvoor nog net een interview met de Wegwijs over mijn hobby met kartonnen bouwplaten.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
MOVisser
Offline
Berichten: 7446
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #425 Gepost op:
16 February 2023, 09:36:02 »
BB links en BB rechts zijn in elkaar gezet.
Met de triplex bovenplaat heb ik nu een mooi vlak overloopgebied.
Voor mijn eigen bak had ik een overloop/mega biels, die gaat nu op deze module.
Maar eerst de beide BB's bevestigen en dan weer eens passen en meten.
(100 mm los, 50 mm los, 41 mm afstand, 50 mm afstand, 166 mm, 157 mm ,..... wel of geen voorwand,......
)
Komt goed.
Ronald Visser
31160
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
MOVisser
Offline
Berichten: 7446
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #426 Gepost op:
17 February 2023, 12:39:30 »
De BB's onder handen genomen.
Gisteren het kaartje uit mijn toestel gehaald voor het bewerken van de foto's.
Met het opstarten van de werkzaamheden gecontroleerd of het kaartje in de pc zat. Nee.
Nam dus maar aan dat het in het toestel zat.
Na 25 foto's genomen te hebben zag ik op het display: no card.
Ik kan die 25 hier wel tonen, maar dat heeft geen zin.
1 is genoeg.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
NS264
Offline
Berichten: 9109
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #427 Gepost op:
17 February 2023, 13:58:53 »
Waarschijnlijk met een kabeltje van camera naar pc kun je denk ik wel overzetten.
Als tenminste in geheugen camera staat.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
MOVisser
Offline
Berichten: 7446
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #428 Gepost op:
17 February 2023, 15:06:47 »
Dat kan natuurlijk nooit.
Een foto tonen als er geen kaartje in het toestel zit om de data op te slaan.
Geheugen heeft deze niet.
Overal is een uitweg dan wel een oplossing voor te vinden.
Gewoon opnieuw doen.
De maten heb ik gisteren uitgerekend en aan de BNLS-commissie voorgelegd.
De bak van Koen is 56 cm diep. De standaard modules zijn 60 cm (edit incl de achterwand)
Vandaar goed opletten en de zaak omrekenen.
Getekend is de zijkant van de BB met de buurman. In groen/geel de standaard bak. Deze steekt 9 mm uit aan de voorkant, omdat er een voorwand nog tegen aankomt (later).
Daarbij heb ik een afdekplaat van 4 mm triplex gebruikt. De maten heb ik vanaf de voorkant van de BB bepaald, en dan in 1 doorgaande meting.
Dus meetband uitrollen, voorkant is het 0 punt, en dan alles gelijktijdig uitzetten. Dan kan er niets mis gaan.
Zo ook alles vanaf de bovenzijde vastgelegd. Dan kan de zijkant van de BB in hoogte afwijken.
Deze maten gehanteerd en uitgezet. Met een boortje 3 mm alle locaties voorgeboord.
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 18:17:49 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10776
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #429 Gepost op:
17 February 2023, 15:38:04 »
Een standaardbak is 56cm diep. Met 4cm achterwand erbij kom je op 60cm.
Een standaard BB is 591mm diep, met een afdekplaat van 9mm komt dat dus ook op 60cm.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
NS264
Offline
Berichten: 9109
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #430 Gepost op:
17 February 2023, 16:31:02 »
Zo had ik ook gerekend, Marc.
Jammer van de fotos van het maken van de BB's.
Volgende keer beter.
Uiteindelijk zal de werking van een Blackbox duidelijk zijn.
Gr. Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
MOVisser
Offline
Berichten: 7446
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #431 Gepost op:
17 February 2023, 18:16:56 »
Marc, en Koen,
Ik ga de fries en de achterwand anders inrichten.
Vandaar dat ik het op 560 mm van de BB lengte heb gehouden, evenals de breedte. Is 300 mm.
Ronald Visser.
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 18:20:11 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
MOVisser
Offline
Berichten: 7446
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #432 Gepost op:
17 February 2023, 18:36:55 »
Zoals ik al aangaf heb ik naderhand nog foto`s gemaakt.
Een enkele gefaked. Maar het geeft wel de werkwijze aan.
De gaatjes 3 mm zijn nu een mooi startpunt voor het uitboren van de gaten voor de doorvoer van de bouten.
We hebben de gaten tussen de BB en de buurman (links en rechts).
Deze zullen exact op de juiste plaats moeten zitten om de modulebakken zonder problemen op elkaar aan te kunnen sluiten.
De locaties van de bouten binnen de module bak zelf zijn in principe vrij te kiezen.
Als de beide BB's maar vastgemaakt kunnen worden aan de hoofdbak.
Ik heb ervoor gekozen om de versterkingsstrip van 50 mm, die Koen onder het tafelblad aangebracht heeft en waar het blad op rust, te gebruiken voor de locatie van de verbindingen.
Ook deze locaties, op de BB en de bak, uitgezet en voorgeboord met 3 mm.
Daarbij heb ik bedacht dat de ruimte onder de BB heel goed toegankelijk is voor het inschroeven.
Vanuit deze ruimten kan de linker BB met bouten aangekoppeld worden met de buurman en ook met de centrale bak.
(wordt vervolgd)
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 19:03:32 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
MOVisser
Offline
Berichten: 7446
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #433 Gepost op:
17 February 2023, 23:39:24 »
De geboorde gaatjes zijn er voor om de volgende boor te geleiden en het gat dus op de juiste plaats te laten ontstaan.
De eerste gaten zijn gemaakt voor de rampamoeren.
Ik heb er 4 aan elke zijde bedacht ieder voor M8.
De gaten zijn met een 13 mm speedboor voor hout gemaakt. De punt van de speedboor in het geboorde gat gestoken en draaien maar.
Het meest belangrijkste bij het boren is de boormachine en de boor goed "haaks" op het hout te hebben.
Daarmee verkrijg je de meest optimale situatie van de richting van het schroefdraad. Een schuin gat geeft een schuin geplaatste moer maar zeker ook bout.
De vier gaten links en daarna ook die van rechts. De rampamoeren zijn er met een brede kop schroevendraaier ingeschroefd.
De kop ligt net iets dieper dan het hout.
En zijn de gaten recht? Dat is dan de vraag. Daar kan je alleen achter komen door dat uit te proberen.
Een standaard M8 bout lang 35 mm is voorzien van een vleugelmoer.
Hiermee kan je zonder ander gereedschap de bouten er makkelijk indraaien.
Ik meen dat er slechts een tweetal niet de juiste richting hadden.
Ook het in lijn staan is gecontroleerd.
Al zijn de gaten langs een lijn uitgezet controleren is altijd nog beter dan achteraf waarnemen dat er iets niet klopt.
Binnenzijde van de linker BB.
Hier zie je twee op de plaats ingebrachte bouten, met ringen.
Met de ringen voorkom je dat de boutkoppen in het hout getrokken worden.
Waarom ik hier rampamoeren heb gebruikt?
Het boren is vanaf de buitenzijde van de modulebak te doen en ook het aanbrengen.
Voor inslagmoeren zou ik onder de bak aan de gang moeten in de ruimte vlak tegen het bovenblad aan.
In een wel ingewikkelde houding.
De BB sluit mooi aan en ook de bovenzijde is perfect op de maat (hoogte).
Ja, ik had foto's maar dat komt dan morgen avond wel weer.
Dagje NAMAC ligt in het verschiet.
Ronald Visser
31540
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 23:43:58 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
NS264
Offline
Berichten: 9109
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #434 Gepost op:
18 February 2023, 09:28:26 »
Ik vind het er goed uitzien, qua ingestelde plaatsing van de rampas ook
.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
...
52
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5