Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:44:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:43:13
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
RetroJack
Vandaag
om 11:23:11
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 11:18:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Mug
Vandaag
om 11:15:27
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 11:07:08
Roco 21026 werkt niet goed
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:53:05
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 10:34:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:31:37
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 10:26:37
Station Roodeschool
door
hervé
Vandaag
om 10:04:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 09:39:16
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 09:32:53
Baan in Los Angeles
door
Eric B
Vandaag
om 09:21:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
defender
Vandaag
om 09:14:14
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87
door
Lambert
Vandaag
om 08:21:16
Acme nieuwe ICNG
door
Quinzeedied
Vandaag
om 07:29:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138
door
Charles_
05 November 2025, 22:33:52
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
HSM D1715
door
vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november
door
CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
...
48
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 (gelezen 112447 keer)
NS264
Offline
Berichten: 9042
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #420 Gepost op:
15 February 2023, 12:35:18 »
De bovenzijde dijk is gewoon bak hoogte.
Ben als ware gezakt met landschap.
Niet gestegen met de spoordijk.
Zit onder NAP
Hopelijk kom je dan goed uit
Gr. Koen.
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2023, 12:38:37 door NS264
»
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
NS264
Offline
Berichten: 9042
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #421 Gepost op:
15 February 2023, 12:50:54 »
Ik heb weer draadjes gesoldeerd.
Hopelijk op de goede plekken.
Daarna was ik het witte zo zat dat ik met de 'vloer' en straat aan de gang ben gegaan.
Praktisch al het spoor wordt straatspoor.
Heb daarvoor eerst opgehoogd met foam stroken. En voor de aansluiting tegen de spoorstaven modelgips erop gesmeerd en voorzien van drup grijs voor het begin van de beton-look.
De voorste rand laat ik even zo net als kopspoor rechts daar het nog ingepast moet worden.
Hopelijk werkt de stroomvoorziening straks op het rangeerdeel.
De spoorstaven iig goed schoongemaakt van restanten gips.
En het gips van een laagje vernis voorzien.
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2023, 16:52:43 door NS264
»
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
MOVisser
Offline
Berichten: 7402
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #422 Gepost op:
15 February 2023, 13:10:22 »
We zijn weer goed bezig Koen....
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
NS264
Offline
Berichten: 9042
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #423 Gepost op:
15 February 2023, 13:13:33 »
Het wordt nog wat, Ronald.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
MOVisser
Offline
Berichten: 7402
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #424 Gepost op:
15 February 2023, 17:27:13 »
De BB vanmiddag in delen klaar.
Vanavond de bakken lijmen en gereed maken voor het boren van de gaten.
Daarvoor nog net een interview met de Wegwijs over mijn hobby met kartonnen bouwplaten.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
MOVisser
Offline
Berichten: 7402
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #425 Gepost op:
16 February 2023, 09:36:02 »
BB links en BB rechts zijn in elkaar gezet.
Met de triplex bovenplaat heb ik nu een mooi vlak overloopgebied.
Voor mijn eigen bak had ik een overloop/mega biels, die gaat nu op deze module.
Maar eerst de beide BB's bevestigen en dan weer eens passen en meten.
(100 mm los, 50 mm los, 41 mm afstand, 50 mm afstand, 166 mm, 157 mm ,..... wel of geen voorwand,......
)
Komt goed.
Ronald Visser
31160
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
MOVisser
Offline
Berichten: 7402
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #426 Gepost op:
17 February 2023, 12:39:30 »
De BB's onder handen genomen.
Gisteren het kaartje uit mijn toestel gehaald voor het bewerken van de foto's.
Met het opstarten van de werkzaamheden gecontroleerd of het kaartje in de pc zat. Nee.
Nam dus maar aan dat het in het toestel zat.
Na 25 foto's genomen te hebben zag ik op het display: no card.
Ik kan die 25 hier wel tonen, maar dat heeft geen zin.
1 is genoeg.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
NS264
Offline
Berichten: 9042
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #427 Gepost op:
17 February 2023, 13:58:53 »
Waarschijnlijk met een kabeltje van camera naar pc kun je denk ik wel overzetten.
Als tenminste in geheugen camera staat.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
MOVisser
Offline
Berichten: 7402
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #428 Gepost op:
17 February 2023, 15:06:47 »
Dat kan natuurlijk nooit.
Een foto tonen als er geen kaartje in het toestel zit om de data op te slaan.
Geheugen heeft deze niet.
Overal is een uitweg dan wel een oplossing voor te vinden.
Gewoon opnieuw doen.
De maten heb ik gisteren uitgerekend en aan de BNLS-commissie voorgelegd.
De bak van Koen is 56 cm diep. De standaard modules zijn 60 cm (edit incl de achterwand)
Vandaar goed opletten en de zaak omrekenen.
Getekend is de zijkant van de BB met de buurman. In groen/geel de standaard bak. Deze steekt 9 mm uit aan de voorkant, omdat er een voorwand nog tegen aankomt (later).
Daarbij heb ik een afdekplaat van 4 mm triplex gebruikt. De maten heb ik vanaf de voorkant van de BB bepaald, en dan in 1 doorgaande meting.
Dus meetband uitrollen, voorkant is het 0 punt, en dan alles gelijktijdig uitzetten. Dan kan er niets mis gaan.
Zo ook alles vanaf de bovenzijde vastgelegd. Dan kan de zijkant van de BB in hoogte afwijken.
Deze maten gehanteerd en uitgezet. Met een boortje 3 mm alle locaties voorgeboord.
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 18:17:49 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10763
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #429 Gepost op:
17 February 2023, 15:38:04 »
Een standaardbak is 56cm diep. Met 4cm achterwand erbij kom je op 60cm.
Een standaard BB is 591mm diep, met een afdekplaat van 9mm komt dat dus ook op 60cm.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
NS264
Offline
Berichten: 9042
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #430 Gepost op:
17 February 2023, 16:31:02 »
Zo had ik ook gerekend, Marc.
Jammer van de fotos van het maken van de BB's.
Volgende keer beter.
Uiteindelijk zal de werking van een Blackbox duidelijk zijn.
Gr. Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
MOVisser
Offline
Berichten: 7402
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #431 Gepost op:
17 February 2023, 18:16:56 »
Marc, en Koen,
Ik ga de fries en de achterwand anders inrichten.
Vandaar dat ik het op 560 mm van de BB lengte heb gehouden, evenals de breedte. Is 300 mm.
Ronald Visser.
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 18:20:11 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
MOVisser
Offline
Berichten: 7402
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #432 Gepost op:
17 February 2023, 18:36:55 »
Zoals ik al aangaf heb ik naderhand nog foto`s gemaakt.
Een enkele gefaked. Maar het geeft wel de werkwijze aan.
De gaatjes 3 mm zijn nu een mooi startpunt voor het uitboren van de gaten voor de doorvoer van de bouten.
We hebben de gaten tussen de BB en de buurman (links en rechts).
Deze zullen exact op de juiste plaats moeten zitten om de modulebakken zonder problemen op elkaar aan te kunnen sluiten.
De locaties van de bouten binnen de module bak zelf zijn in principe vrij te kiezen.
Als de beide BB's maar vastgemaakt kunnen worden aan de hoofdbak.
Ik heb ervoor gekozen om de versterkingsstrip van 50 mm, die Koen onder het tafelblad aangebracht heeft en waar het blad op rust, te gebruiken voor de locatie van de verbindingen.
Ook deze locaties, op de BB en de bak, uitgezet en voorgeboord met 3 mm.
Daarbij heb ik bedacht dat de ruimte onder de BB heel goed toegankelijk is voor het inschroeven.
Vanuit deze ruimten kan de linker BB met bouten aangekoppeld worden met de buurman en ook met de centrale bak.
(wordt vervolgd)
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 19:03:32 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
MOVisser
Offline
Berichten: 7402
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #433 Gepost op:
17 February 2023, 23:39:24 »
De geboorde gaatjes zijn er voor om de volgende boor te geleiden en het gat dus op de juiste plaats te laten ontstaan.
De eerste gaten zijn gemaakt voor de rampamoeren.
Ik heb er 4 aan elke zijde bedacht ieder voor M8.
De gaten zijn met een 13 mm speedboor voor hout gemaakt. De punt van de speedboor in het geboorde gat gestoken en draaien maar.
Het meest belangrijkste bij het boren is de boormachine en de boor goed "haaks" op het hout te hebben.
Daarmee verkrijg je de meest optimale situatie van de richting van het schroefdraad. Een schuin gat geeft een schuin geplaatste moer maar zeker ook bout.
De vier gaten links en daarna ook die van rechts. De rampamoeren zijn er met een brede kop schroevendraaier ingeschroefd.
De kop ligt net iets dieper dan het hout.
En zijn de gaten recht? Dat is dan de vraag. Daar kan je alleen achter komen door dat uit te proberen.
Een standaard M8 bout lang 35 mm is voorzien van een vleugelmoer.
Hiermee kan je zonder ander gereedschap de bouten er makkelijk indraaien.
Ik meen dat er slechts een tweetal niet de juiste richting hadden.
Ook het in lijn staan is gecontroleerd.
Al zijn de gaten langs een lijn uitgezet controleren is altijd nog beter dan achteraf waarnemen dat er iets niet klopt.
Binnenzijde van de linker BB.
Hier zie je twee op de plaats ingebrachte bouten, met ringen.
Met de ringen voorkom je dat de boutkoppen in het hout getrokken worden.
Waarom ik hier rampamoeren heb gebruikt?
Het boren is vanaf de buitenzijde van de modulebak te doen en ook het aanbrengen.
Voor inslagmoeren zou ik onder de bak aan de gang moeten in de ruimte vlak tegen het bovenblad aan.
In een wel ingewikkelde houding.
De BB sluit mooi aan en ook de bovenzijde is perfect op de maat (hoogte).
Ja, ik had foto's maar dat komt dan morgen avond wel weer.
Dagje NAMAC ligt in het verschiet.
Ronald Visser
31540
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 23:43:58 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
NS264
Offline
Berichten: 9042
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #434 Gepost op:
18 February 2023, 09:28:26 »
Ik vind het er goed uitzien, qua ingestelde plaatsing van de rampas ook
.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
...
48
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5