Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:02:19
Piko 2025
door
Railpassie
Vandaag
om 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
Vandaag
om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
Vandaag
om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Eric B
Vandaag
om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:14:40
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
Vandaag
om 19:17:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
Vandaag
om 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
Vandaag
om 18:02:28
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
Vandaag
om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
Vandaag
om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:06
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
robin binsbergen
Vandaag
om 12:39:39
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:19:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
...
46
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 (gelezen 91313 keer)
NS264
Offline
Berichten: 8938
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #420 Gepost op:
15 February 2023, 12:35:18 »
De bovenzijde dijk is gewoon bak hoogte.
Ben als ware gezakt met landschap.
Niet gestegen met de spoordijk.
Zit onder NAP
Hopelijk kom je dan goed uit
Gr. Koen.
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2023, 12:38:37 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
NS264
Offline
Berichten: 8938
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #421 Gepost op:
15 February 2023, 12:50:54 »
Ik heb weer draadjes gesoldeerd.
Hopelijk op de goede plekken.
Daarna was ik het witte zo zat dat ik met de 'vloer' en straat aan de gang ben gegaan.
Praktisch al het spoor wordt straatspoor.
Heb daarvoor eerst opgehoogd met foam stroken. En voor de aansluiting tegen de spoorstaven modelgips erop gesmeerd en voorzien van drup grijs voor het begin van de beton-look.
De voorste rand laat ik even zo net als kopspoor rechts daar het nog ingepast moet worden.
Hopelijk werkt de stroomvoorziening straks op het rangeerdeel.
De spoorstaven iig goed schoongemaakt van restanten gips.
En het gips van een laagje vernis voorzien.
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2023, 16:52:43 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
MOVisser
Online
Berichten: 7083
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #422 Gepost op:
15 February 2023, 13:10:22 »
We zijn weer goed bezig Koen....
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
NS264
Offline
Berichten: 8938
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #423 Gepost op:
15 February 2023, 13:13:33 »
Het wordt nog wat, Ronald.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
MOVisser
Online
Berichten: 7083
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #424 Gepost op:
15 February 2023, 17:27:13 »
De BB vanmiddag in delen klaar.
Vanavond de bakken lijmen en gereed maken voor het boren van de gaten.
Daarvoor nog net een interview met de Wegwijs over mijn hobby met kartonnen bouwplaten.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Online
Berichten: 7083
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #425 Gepost op:
16 February 2023, 09:36:02 »
BB links en BB rechts zijn in elkaar gezet.
Met de triplex bovenplaat heb ik nu een mooi vlak overloopgebied.
Voor mijn eigen bak had ik een overloop/mega biels, die gaat nu op deze module.
Maar eerst de beide BB's bevestigen en dan weer eens passen en meten.
(100 mm los, 50 mm los, 41 mm afstand, 50 mm afstand, 166 mm, 157 mm ,..... wel of geen voorwand,......
)
Komt goed.
Ronald Visser
31160
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Online
Berichten: 7083
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #426 Gepost op:
17 February 2023, 12:39:30 »
De BB's onder handen genomen.
Gisteren het kaartje uit mijn toestel gehaald voor het bewerken van de foto's.
Met het opstarten van de werkzaamheden gecontroleerd of het kaartje in de pc zat. Nee.
Nam dus maar aan dat het in het toestel zat.
Na 25 foto's genomen te hebben zag ik op het display: no card.
Ik kan die 25 hier wel tonen, maar dat heeft geen zin.
1 is genoeg.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
NS264
Offline
Berichten: 8938
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #427 Gepost op:
17 February 2023, 13:58:53 »
Waarschijnlijk met een kabeltje van camera naar pc kun je denk ik wel overzetten.
Als tenminste in geheugen camera staat.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
MOVisser
Online
Berichten: 7083
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #428 Gepost op:
17 February 2023, 15:06:47 »
Dat kan natuurlijk nooit.
Een foto tonen als er geen kaartje in het toestel zit om de data op te slaan.
Geheugen heeft deze niet.
Overal is een uitweg dan wel een oplossing voor te vinden.
Gewoon opnieuw doen.
De maten heb ik gisteren uitgerekend en aan de BNLS-commissie voorgelegd.
De bak van Koen is 56 cm diep. De standaard modules zijn 60 cm (edit incl de achterwand)
Vandaar goed opletten en de zaak omrekenen.
Getekend is de zijkant van de BB met de buurman. In groen/geel de standaard bak. Deze steekt 9 mm uit aan de voorkant, omdat er een voorwand nog tegen aankomt (later).
Daarbij heb ik een afdekplaat van 4 mm triplex gebruikt. De maten heb ik vanaf de voorkant van de BB bepaald, en dan in 1 doorgaande meting.
Dus meetband uitrollen, voorkant is het 0 punt, en dan alles gelijktijdig uitzetten. Dan kan er niets mis gaan.
Zo ook alles vanaf de bovenzijde vastgelegd. Dan kan de zijkant van de BB in hoogte afwijken.
Deze maten gehanteerd en uitgezet. Met een boortje 3 mm alle locaties voorgeboord.
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 18:17:49 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Marc tramt
Offline
Berichten: 10759
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #429 Gepost op:
17 February 2023, 15:38:04 »
Een standaardbak is 56cm diep. Met 4cm achterwand erbij kom je op 60cm.
Een standaard BB is 591mm diep, met een afdekplaat van 9mm komt dat dus ook op 60cm.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
NS264
Offline
Berichten: 8938
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #430 Gepost op:
17 February 2023, 16:31:02 »
Zo had ik ook gerekend, Marc.
Jammer van de fotos van het maken van de BB's.
Volgende keer beter.
Uiteindelijk zal de werking van een Blackbox duidelijk zijn.
Gr. Koen.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
MOVisser
Online
Berichten: 7083
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #431 Gepost op:
17 February 2023, 18:16:56 »
Marc, en Koen,
Ik ga de fries en de achterwand anders inrichten.
Vandaar dat ik het op 560 mm van de BB lengte heb gehouden, evenals de breedte. Is 300 mm.
Ronald Visser.
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 18:20:11 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Online
Berichten: 7083
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #432 Gepost op:
17 February 2023, 18:36:55 »
Zoals ik al aangaf heb ik naderhand nog foto`s gemaakt.
Een enkele gefaked. Maar het geeft wel de werkwijze aan.
De gaatjes 3 mm zijn nu een mooi startpunt voor het uitboren van de gaten voor de doorvoer van de bouten.
We hebben de gaten tussen de BB en de buurman (links en rechts).
Deze zullen exact op de juiste plaats moeten zitten om de modulebakken zonder problemen op elkaar aan te kunnen sluiten.
De locaties van de bouten binnen de module bak zelf zijn in principe vrij te kiezen.
Als de beide BB's maar vastgemaakt kunnen worden aan de hoofdbak.
Ik heb ervoor gekozen om de versterkingsstrip van 50 mm, die Koen onder het tafelblad aangebracht heeft en waar het blad op rust, te gebruiken voor de locatie van de verbindingen.
Ook deze locaties, op de BB en de bak, uitgezet en voorgeboord met 3 mm.
Daarbij heb ik bedacht dat de ruimte onder de BB heel goed toegankelijk is voor het inschroeven.
Vanuit deze ruimten kan de linker BB met bouten aangekoppeld worden met de buurman en ook met de centrale bak.
(wordt vervolgd)
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 19:03:32 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Online
Berichten: 7083
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #433 Gepost op:
17 February 2023, 23:39:24 »
De geboorde gaatjes zijn er voor om de volgende boor te geleiden en het gat dus op de juiste plaats te laten ontstaan.
De eerste gaten zijn gemaakt voor de rampamoeren.
Ik heb er 4 aan elke zijde bedacht ieder voor M8.
De gaten zijn met een 13 mm speedboor voor hout gemaakt. De punt van de speedboor in het geboorde gat gestoken en draaien maar.
Het meest belangrijkste bij het boren is de boormachine en de boor goed "haaks" op het hout te hebben.
Daarmee verkrijg je de meest optimale situatie van de richting van het schroefdraad. Een schuin gat geeft een schuin geplaatste moer maar zeker ook bout.
De vier gaten links en daarna ook die van rechts. De rampamoeren zijn er met een brede kop schroevendraaier ingeschroefd.
De kop ligt net iets dieper dan het hout.
En zijn de gaten recht? Dat is dan de vraag. Daar kan je alleen achter komen door dat uit te proberen.
Een standaard M8 bout lang 35 mm is voorzien van een vleugelmoer.
Hiermee kan je zonder ander gereedschap de bouten er makkelijk indraaien.
Ik meen dat er slechts een tweetal niet de juiste richting hadden.
Ook het in lijn staan is gecontroleerd.
Al zijn de gaten langs een lijn uitgezet controleren is altijd nog beter dan achteraf waarnemen dat er iets niet klopt.
Binnenzijde van de linker BB.
Hier zie je twee op de plaats ingebrachte bouten, met ringen.
Met de ringen voorkom je dat de boutkoppen in het hout getrokken worden.
Waarom ik hier rampamoeren heb gebruikt?
Het boren is vanaf de buitenzijde van de modulebak te doen en ook het aanbrengen.
Voor inslagmoeren zou ik onder de bak aan de gang moeten in de ruimte vlak tegen het bovenblad aan.
In een wel ingewikkelde houding.
De BB sluit mooi aan en ook de bovenzijde is perfect op de maat (hoogte).
Ja, ik had foto's maar dat komt dan morgen avond wel weer.
Dagje NAMAC ligt in het verschiet.
Ronald Visser
31540
«
Laatst bewerkt op: 17 February 2023, 23:43:58 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
NS264
Offline
Berichten: 8938
Het leven op de weg.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
«
Reactie #434 Gepost op:
18 February 2023, 09:28:26 »
Ik vind het er goed uitzien, qua ingestelde plaatsing van de rampas ook
.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
...
46
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0