Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
19 October 2025, 23:26:34
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel  (gelezen 113000 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #465 Gepost op: 01 March 2023, 23:06:42 »
Vandaag de bedrading aangelegd in de motorwagen. Ik kom mij niet langer beheersen en heb het maar op de baan gezet ook is de verlichting nog niet aangesloten.

Ik ben er heel blij mee

En ik onder de indruk (y)

Heel erg leuk om te zien dat je eigen techniek door anderen gewoon gebruikt kan worden  8) (y)

Grtzz,
Karst

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #466 Gepost op: 01 March 2023, 23:43:22 »
Ook mijn complimenten.
En dan te bedenken dat Karst nog een verbeterde versie heeft van de kortkoppeling - zijnde niet de koppeling voor de Jacobs-draaistellen.  ;)


Erwin

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #467 Gepost op: 01 March 2023, 23:58:53 »
De Karst-o-Matics is een prima uitgedacht mechaniekje en het werkt naar behoren.

Ideeën voor verbeteringen heb ik wel opgedaan tijdens de diverse toepassingen. Ik zit te denken aan een iets dikker pennetje dat in de zwaluwstaart beweegt. Nu zit er teveel speling in waardoor bij trekken de balg open trekt en bij duwen te dicht op elkaar komt zodat de boel vastloopt. Ook het pennetje verlengen om daar een terugstelveertje aan te koppelen is een goede. Ook extra kabeldoorvoer gaatjes is er een. Zo heb ik er nog wel een paar.

Maar neemt niet weg dat het een prima product is voor de stroomlijntreinstel liefhebber.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5474
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #468 Gepost op: 02 March 2023, 10:56:08 »
Knap gedaan Rob (y) (y) (y)

Rob
Tbinnebarretije…

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6088
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #469 Gepost op: 02 March 2023, 12:37:20 »
Ziet er goed uit Rob. (y)

Veel plezier er alvast mee.

Kees.

Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #470 Gepost op: 08 March 2023, 20:29:05 »
Vandaag heb ik de verlichting geïnstalleerd in de BDk. Ik had niet een beste dag want ik heb zo een beetje alle ledjes van de front en sluit verlicht stukgemaakt  :'( Merendeels mijn stomme schuld zoals bijvoorbeeld de schroef waarmee de scharfenberg koppeling vastzit was iets te lang en verzorgde een sluiting toe ik de kap er op zette, goh wat wat knippert de verlichting raar ehhhhh  grrrr..... uithuilen en opnieuw beginnen. Het overkomt iedereen wel is.

Maar uiteindelijk staat er dan dit. Een 46er met een keurig omgekeerd L-sein





Het interieur is nu ook goed zichtbaar


En als afsluiter


De verlichting staat nog een beetje fel naar mijn smaak maar dat komt goed na een sessie met de lokprogrammer. Ik moet namelijk de rangeerverlichting programmeren en het uitschakelen van front/sluitseinen als er een stel aan gekoppeld is

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7637
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #471 Gepost op: 08 March 2023, 20:42:25 »
Sfeervol!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #472 Gepost op: 08 March 2023, 20:48:13 »
De verlichting staat nog een beetje fel naar mijn smaak .....
Klopt. In Nederlandse treinen brandt overdag ook altijd het licht. Dat zie je als je binnen zit, maar van buiten valt het nauwelijks op. Is ook de reden dat ik me niet zo druk maak over binnenverlichting. Op mijn spoorbaan is het altijd een zonovergoten zomerdag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #473 Gepost op: 08 March 2023, 21:02:57 »
Klaas, je hebt zeker een punt, overdag is het eigenlijk overbodig. Maar in de modelspoorwereld schijnt niet vaak de zon en is er alleen kunstlicht. Ook de meeste bezoekers valt het op en vinden het een positief element want ze kunnen dan het interieur zien.
Maar dat is dan ook het grootste nadeel, ze kunnen het interieur zien ;D
Je kan dan niet meer volstaan met fluoriserend blauw interieur van de oude Roco plan D.

Daarom heb ik hier een gedetailleerd interieur gemaakt wat dan heb je wat te zien ;D
En ik vind het leuk om te maken.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #474 Gepost op: 08 March 2023, 21:33:22 »
De verlichting staat nog een beetje fel naar mijn smaak maar . . . . . . .
Klopt, want mat'46 werd opgeleverd met gloeipeertjes, dus zwak geelachtig licht is voldoende.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #475 Gepost op: 08 March 2023, 21:42:52 »
De TL verlichting kwam pas later bij revisies en dan nog niet bij alle. Er zijn er geweest die met gloeilampen uitdienst zijn gegaan.


Het Utrechtsarchief

Rob



Fotograaf: Hoevenagel, F.J.© NVBS-Railverzamelingen, Amersfoort.

Interieur van de tweede klasse-afdeling van treinstel NS ElD4 680.

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #476 Gepost op: 08 March 2023, 22:06:41 »
Het interieur is nu ook goed zichtbaar


Is de bagageafdeling bewust donker?

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #477 Gepost op: 08 March 2023, 22:52:46 »
De ramen zijn duister want daar zit de aandrijving en het ballastgewicht.




Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #478 Gepost op: 09 March 2023, 09:14:43 »
Dan zou ik het eerste kleine raampje vanaf de kop ook verduisteren, dit was ook een deel van de bagageruimte.
Het tweede kleine raampje was voor de HC en de postbeambte, die hadden een eigen schakelaar voor de verlichting.

Ook een leuk detail, is het aanpassen van de helderheid van de verlichting.
In de derde klasse waren 25 Watt lampen toegepast, en in de tweede klasse 40 Watt.
Verschil moest er ook met de verlichting wezen, niet alleen in zitcomfort!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7637
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #479 Gepost op: 09 March 2023, 10:40:18 »
En alleen in de 1e klasse natuurlijk stopcontacten voor de Philishave van de heren 😂
Don't be part of the problem. Be the entire problem!