Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 20:40:34
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 20:30:59
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:12:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Rieks
Vandaag om 19:53:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 19:40:05
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:24:20
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:17:03
Kersttrein door 008200
Vandaag om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
Vandaag om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door niels1093
Vandaag om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 18:37:56
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 18:08:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
  

Auteur Topic: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel  (gelezen 135996 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4317
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #105 Gepost op: 21 April 2022, 07:14:15 »
Bijzonder gaaf en knap  (y)
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #106 Gepost op: 21 April 2022, 07:55:43 »
Beetje moeilijk te zien vanaf een zwart-wit foto  ;D

Of je gebruikt het inkleur programma van Alewijn dan wordt het vanzelf rood  ;D
De verf is geduldig, moeten nog wel meer touch-ups worden gedaan

Rob

Ik heb er hier een dakveiligheid van een hondekop in de vensterbank staan, ik hoef niet van foto's af te gaan  8)
de buitenzijde was rood, en de binnenzijde van de twee hoorns was blank koper, ter geleiding van de vlamboog als de 1000 amp zekering doorsloeg.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #107 Gepost op: 21 April 2022, 21:26:12 »
Arjen,

bedankt voor de duidelijkheid over de kleur van de vonkhoorns.

Andere vraag en dat gaat over deze foto die al eerder heb laten zien.
BDk, hier valt op dat de kabelvoering achterop iets anders is dan ik geschetst heb. De doorgaande kabel gaan over de kabels van de achterste dakveiligheid heen.

hetutrechtsarchief

Hier valt mij op de verschillen in de draaistellen. Bij de linker zie je de wiegbalk veren van een vooroorlogs draaistel en bij de rechter de typische materieel 46 constructie. Is dit soms een van de proeven om de rijeigenschappen van de treinstellen te verbeteren?

In de beeldbank van de NVBS heb ik een soortgelijke foto gevonden maar dan van een twee wagenstel.

Rob
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9142
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #108 Gepost op: 21 April 2022, 21:31:35 »
Ik zie een mat 36, 40 (?) en een mat 46 gekoppeld. Kan dat kloppen?

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #109 Gepost op: 21 April 2022, 21:36:36 »
Huup,

je vergist je, het linker treinstel wel degelijk een 46'er te herkennen aan de ventilatieroosters achter de cabine deur.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #110 Gepost op: 21 April 2022, 21:39:14 »
En aan het nummer op de bak  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #111 Gepost op: 21 April 2022, 21:47:45 »
En dan de overtreffende trap  ;D

Rotterdam Stadion
Bk, de smoorspoel zelf is vervangen door een strip maar de constructie is nog niet aangepast. Ook valt op dat de condensator uit het midden zit.

hetutrechtsarchief

Je kan hier het draaistel duidelijk zien
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #112 Gepost op: 21 April 2022, 22:39:49 »
Volgens mij was de laatste bouwserie van mat '46 uitgerust met bladveren. Het idee om de magneetrem te plaatsen was verlaten, waardoor er weer voor een normale veerconstructie gekozen kon worden.
Omdat mat '40 magneet remmen had, was de planning om ook mat ;46 van magneetremmen uit te rusten. Hierdoor kon er geen normaal veerpakket worden geplaatst, waardoor er een half (bovenste helft) veerpakket is geplaatst met die specifieke hangers langs in het midden boven de veren.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #113 Gepost op: 21 April 2022, 23:24:43 »
Dat zou best wel eens kunnen. Ben ik nog even gaan nakijken van de NVBS dan zie je dit bij hoge nummers verschijnen maar dan voor de buitenste draaistellen en niet voor jacobs draaistellen. Daar zijn die jukken nog aanwezig. Grappig detail

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1468
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #114 Gepost op: 22 April 2022, 08:51:55 »
De 693 is (volgens Seinarm.nl) gebouwd in juli 1951, toen moest nog ruim de helft van de tweetjes gebouwd worden. En ook bij die nummers zie ik vooral de oplegging met jukken.

De 692 is bijvoorbeeld ook afgeleverd met jukken, dus heel seriematig lijkt het mij niet.
foto Utrechts Archief

De 295 is dan wel weer afgeleverd met bladveren, inclusief het jacobsdraaistel:
foto Utrechts Archief

Zou het niet zo kunnen zijn dat de draaistellen met jukken het standaard draaistel waren, en dat de draaistellen met bladveren overbodige draaistellen zijn van niet meer herstelbare mat 36-treinstellen, die zo een nieuwe bestemming hebben gekregen? Of zijn die weer wezenlijk anders.
Ook draaistelwissels kwamen natuurlijk voor, op Stortenbeker.eu staan bijvoorbeeld 2 foto's van de 239 die net reclamebanen heeft in 1968, de BCDk heeft jukken, de Ck bladveren.

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #115 Gepost op: 22 April 2022, 09:05:52 »
Treinstel 295 is ook van de laatste levering van 1953, dus dat klopt ook met het verhaal.

De draaistellen van mat '36 en '46 waren niet uitwisselbaar.
De motoren waren anders qua vermogen, en ook het remsysteem was anders. Bij mat '36 had je schijfremmen op het wiel, en alle remapparatuur ingebouwd in het draaistel.
Mat '46 had weer blokkenremmen met de remcilinders in het draaistel, en de rest van de apparatuur in de wagenbak onder de vloer.
Deze draaistellen zijn speciaal gebouwd voor mat '46 toen bleek dat de rijeigenschappen toch wel te wensen over liet.
De overgebleven mat '36 draaistellen zijn weer gebruikt voor de ongevallenwagens ex stalen D.

De verschillende versies mat '46 draaistellen waren onderling wel uitwisselbaar, ongeacht de veerconstructie.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 22 April 2022, 09:09:58 door AB 7216. Reden: tekst aangevuld met de info uit een eerdere post. »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1468
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #116 Gepost op: 22 April 2022, 10:19:10 »
Owja, weer wat geleerd :)

Maar dan zouden dus in principe alleen tweetjes met bladveren uitgevoerd zijn, en zijn die draaistellen door uitwisselen ook uiteindelijk onder de viertjes terecht gekomen? Aangezien de laatste viertjes al van eind 1951 zijn...

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #117 Gepost op: 22 April 2022, 11:46:08 »
Op de NVBS beeldbank kwam ik ook de nodige foto's tegen. Het laat zien dat er later met draaistelwisselingen de nodige combinaties zijn geweest.
Bijvoorbeeld:

BDk 683 met bladveren nvbs

Bk 683 met jukken nvbs

Ck 683 met jukken nvbs

702 gemengd nvbs

228 bladveren met wasstraatstreep  nvbs

271  Deze had de aanduiding verbouwd nvbs

Dit is een hele bijzondere, deze proefdraaistellen zijn wel heel anders!
293 Proefdraaistellen nvbs

Rob
« Laatst bewerkt op: 22 April 2022, 12:06:45 door Rob Bennis. Reden: Links toegevoegd »
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #118 Gepost op: 22 April 2022, 13:58:30 »
De 293 met proefdraaistellen is wel heel leuk, bedankt voor het doorgeven.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #119 Gepost op: 22 April 2022, 17:59:43 »
Veren en jukken;
760821 44-28a Amersfoort by Gerard van Vliet, on Flickr
Mat '46-2 248 is aan een schilderbeurt toe,
Amersfoort,
21 augustus 1976.

Veren onder de A;
760821 44-27a Amersfoort by Gerard van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde