Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bert_ztm
Vandaag om 22:11:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:49:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
  

Auteur Topic: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel  (gelezen 112983 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #105 Gepost op: 21 April 2022, 07:14:15 »
Bijzonder gaaf en knap  (y)
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #106 Gepost op: 21 April 2022, 07:55:43 »
Beetje moeilijk te zien vanaf een zwart-wit foto  ;D

Of je gebruikt het inkleur programma van Alewijn dan wordt het vanzelf rood  ;D
De verf is geduldig, moeten nog wel meer touch-ups worden gedaan

Rob

Ik heb er hier een dakveiligheid van een hondekop in de vensterbank staan, ik hoef niet van foto's af te gaan  8)
de buitenzijde was rood, en de binnenzijde van de twee hoorns was blank koper, ter geleiding van de vlamboog als de 1000 amp zekering doorsloeg.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #107 Gepost op: 21 April 2022, 21:26:12 »
Arjen,

bedankt voor de duidelijkheid over de kleur van de vonkhoorns.

Andere vraag en dat gaat over deze foto die al eerder heb laten zien.
BDk, hier valt op dat de kabelvoering achterop iets anders is dan ik geschetst heb. De doorgaande kabel gaan over de kabels van de achterste dakveiligheid heen.

hetutrechtsarchief

Hier valt mij op de verschillen in de draaistellen. Bij de linker zie je de wiegbalk veren van een vooroorlogs draaistel en bij de rechter de typische materieel 46 constructie. Is dit soms een van de proeven om de rijeigenschappen van de treinstellen te verbeteren?

In de beeldbank van de NVBS heb ik een soortgelijke foto gevonden maar dan van een twee wagenstel.

Rob
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8854
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #108 Gepost op: 21 April 2022, 21:31:35 »
Ik zie een mat 36, 40 (?) en een mat 46 gekoppeld. Kan dat kloppen?

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #109 Gepost op: 21 April 2022, 21:36:36 »
Huup,

je vergist je, het linker treinstel wel degelijk een 46'er te herkennen aan de ventilatieroosters achter de cabine deur.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #110 Gepost op: 21 April 2022, 21:39:14 »
En aan het nummer op de bak  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #111 Gepost op: 21 April 2022, 21:47:45 »
En dan de overtreffende trap  ;D

Rotterdam Stadion
Bk, de smoorspoel zelf is vervangen door een strip maar de constructie is nog niet aangepast. Ook valt op dat de condensator uit het midden zit.

hetutrechtsarchief

Je kan hier het draaistel duidelijk zien
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #112 Gepost op: 21 April 2022, 22:39:49 »
Volgens mij was de laatste bouwserie van mat '46 uitgerust met bladveren. Het idee om de magneetrem te plaatsen was verlaten, waardoor er weer voor een normale veerconstructie gekozen kon worden.
Omdat mat '40 magneet remmen had, was de planning om ook mat ;46 van magneetremmen uit te rusten. Hierdoor kon er geen normaal veerpakket worden geplaatst, waardoor er een half (bovenste helft) veerpakket is geplaatst met die specifieke hangers langs in het midden boven de veren.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #113 Gepost op: 21 April 2022, 23:24:43 »
Dat zou best wel eens kunnen. Ben ik nog even gaan nakijken van de NVBS dan zie je dit bij hoge nummers verschijnen maar dan voor de buitenste draaistellen en niet voor jacobs draaistellen. Daar zijn die jukken nog aanwezig. Grappig detail

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #114 Gepost op: 22 April 2022, 08:51:55 »
De 693 is (volgens Seinarm.nl) gebouwd in juli 1951, toen moest nog ruim de helft van de tweetjes gebouwd worden. En ook bij die nummers zie ik vooral de oplegging met jukken.

De 692 is bijvoorbeeld ook afgeleverd met jukken, dus heel seriematig lijkt het mij niet.
foto Utrechts Archief

De 295 is dan wel weer afgeleverd met bladveren, inclusief het jacobsdraaistel:
foto Utrechts Archief

Zou het niet zo kunnen zijn dat de draaistellen met jukken het standaard draaistel waren, en dat de draaistellen met bladveren overbodige draaistellen zijn van niet meer herstelbare mat 36-treinstellen, die zo een nieuwe bestemming hebben gekregen? Of zijn die weer wezenlijk anders.
Ook draaistelwissels kwamen natuurlijk voor, op Stortenbeker.eu staan bijvoorbeeld 2 foto's van de 239 die net reclamebanen heeft in 1968, de BCDk heeft jukken, de Ck bladveren.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #115 Gepost op: 22 April 2022, 09:05:52 »
Treinstel 295 is ook van de laatste levering van 1953, dus dat klopt ook met het verhaal.

De draaistellen van mat '36 en '46 waren niet uitwisselbaar.
De motoren waren anders qua vermogen, en ook het remsysteem was anders. Bij mat '36 had je schijfremmen op het wiel, en alle remapparatuur ingebouwd in het draaistel.
Mat '46 had weer blokkenremmen met de remcilinders in het draaistel, en de rest van de apparatuur in de wagenbak onder de vloer.
Deze draaistellen zijn speciaal gebouwd voor mat '46 toen bleek dat de rijeigenschappen toch wel te wensen over liet.
De overgebleven mat '36 draaistellen zijn weer gebruikt voor de ongevallenwagens ex stalen D.

De verschillende versies mat '46 draaistellen waren onderling wel uitwisselbaar, ongeacht de veerconstructie.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 22 April 2022, 09:09:58 door AB 7216. Reden: tekst aangevuld met de info uit een eerdere post. »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #116 Gepost op: 22 April 2022, 10:19:10 »
Owja, weer wat geleerd :)

Maar dan zouden dus in principe alleen tweetjes met bladveren uitgevoerd zijn, en zijn die draaistellen door uitwisselen ook uiteindelijk onder de viertjes terecht gekomen? Aangezien de laatste viertjes al van eind 1951 zijn...

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #117 Gepost op: 22 April 2022, 11:46:08 »
Op de NVBS beeldbank kwam ik ook de nodige foto's tegen. Het laat zien dat er later met draaistelwisselingen de nodige combinaties zijn geweest.
Bijvoorbeeld:

BDk 683 met bladveren nvbs

Bk 683 met jukken nvbs

Ck 683 met jukken nvbs

702 gemengd nvbs

228 bladveren met wasstraatstreep  nvbs

271  Deze had de aanduiding verbouwd nvbs

Dit is een hele bijzondere, deze proefdraaistellen zijn wel heel anders!
293 Proefdraaistellen nvbs

Rob
« Laatst bewerkt op: 22 April 2022, 12:06:45 door Rob Bennis. Reden: Links toegevoegd »
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #118 Gepost op: 22 April 2022, 13:58:30 »
De 293 met proefdraaistellen is wel heel leuk, bedankt voor het doorgeven.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #119 Gepost op: 22 April 2022, 17:59:43 »
Veren en jukken;
760821 44-28a Amersfoort by Gerard van Vliet, on Flickr
Mat '46-2 248 is aan een schilderbeurt toe,
Amersfoort,
21 augustus 1976.

Veren onder de A;
760821 44-27a Amersfoort by Gerard van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde