Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Testbaan  (gelezen 4347 keer)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5762
Re: Testbaan
« Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2022, 16:59:41 »
Een CS3 kun je beter wel up-to-date houden. Op enig moment komt er functionaliteit uitbreiding die mogelijk wel handig is en dan hoef je niet een lang update proces door. Maar even de kat uit de boom kijken is nooit verkeerd.

Goed dat je een testbaan gaat bouwen Cor. Je zult dan tot de conclusie komen dat het soms handig is een wissel van terugmelding te voorzien om een sein af te laten vallen of delen van een lange wisselstraat eerder vrij te kunnen geven maar dat materieel detectie op een wissel feitelijk overbodig is.

Gr, Ben.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Testbaan
« Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2022, 17:00:34 »
Ik zou niet weten waarom.
Omdat als je 2-rail rijdt, werk je je meestal met stroomdetectie en dan worden je wagons niet gedetecteerd en heb je dus ook geen volledige detectie. Dan zou je al je wagons moeten aanpassen met weerstandjes en weerstandslak en moeilijk doen.

Die 'diodetruuk' werkt natuurlijk wel, maar ik ben nog niet gaan geloven dat iemand dat ooit echt nodig heeft gehad. Zonder... werkt het ook gewoon..

Citaat
Deze vuistregel probeer ik ook altijd na te streven. Deze update durfde ik wel aan, aangezien ik er niets negatiefs over heb kunnen lezen bij onze oosterburen.
Marklin gaat over het algemeen wel netjes om met hun updates. Ik denk dat wij niet bang hoeven te zijn dat de central stations ook gaan denken dat ze combi steamers worden ofzo  ::)

Het gehele plan ziet er in ieder geval solide uit, moet helemaal goed komen (y). Ben ook wel een beetje benieuwd naar rocrail.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Testbaan
« Reactie #17 Gepost op: 29 juni 2022, 19:03:24 »
Goed dat je een testbaan gaat bouwen Cor. Je zult dan tot de conclusie komen dat het soms handig is een wissel van terugmelding te voorzien om een sein af te laten vallen of delen van een lange wisselstraat eerder vrij te kunnen geven maar dat materieel detectie op een wissel feitelijk overbodig is.

Welke conclusie er uit gaat komen, gaan we inderdaad wel merken. Daarom is het ook een testbaan. Kan ik lekker ervaringen opdoen, die ik nu nog niet ken en/of beheers.

Het gehele plan ziet er in ieder geval solide uit, moet helemaal goed komen (y). Ben ook wel een beetje benieuwd naar rocrail.

Dank voor de 'bewierokingen'  ;D :angel: En Rocrail vind ik ook wel spannend.
Heb al het één en ander ondernomen en de testbaan al in Rocrail gezet. Virtueel gereden met 1 locomotief in de buitenring. De volgende stap is het passeerspoor inzetten.
Kleine stapjes en langzaam vooruit. Moet natuurlijk niet over 3 maanden, 2 weken, 4 dagen, 7 uur, 4 minuten en 12 seconden klaar zijn. 8)
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2022, 19:05:04 door C-rails »
Mvg.

Cor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Testbaan
« Reactie #18 Gepost op: 29 juni 2022, 20:50:56 »
Omdat als je 2-rail rijdt, werk je je meestal met stroomdetectie en dan worden je wagons niet gedetecteerd en heb je dus ook geen volledige detectie. Dan zou je al je wagons moeten aanpassen met weerstandjes en weerstandslak en moeilijk doen.
Alle wagens aanpassen is niet nodig. Het is voldoende als de laatste wagen in een trein gedetecteerd wordt.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Testbaan
« Reactie #19 Gepost op: 30 juni 2022, 06:11:30 »
En er bestaan ook kant en klare assen met een weerstand er in (bv van Roco). Kost iets meer maar dan hoef je in iedergeval niet moeilijk te doen.

Let wel op dat het as gedeelte tussen de wielen dikker is en ze daarom niet op elke wagon passen.
Dus niet meteen een hele voorraad kopen maar eerst even met 1 setje kijken op hoeveel wagons ze passen.


Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Testbaan
« Reactie #20 Gepost op: 30 juni 2022, 07:02:07 »
Dank voor alle input.

Voorlopig ga ik deze testbaan verder ontwikkelen en zoals al gezegd, zal het ongetwijfeld leiden tot conclusies. Een mogelijke conclusie zou kunnen zijn, dat ik moet overstappen naar 2L en dan komen de zaken van de laatste reacties ongetwijfeld weer aan bod. Want dan gaat het leerproces beginnen met een nieuw hoofdstuk.

Maar eerst het onderwerp 3L maar eens doorworstelen ;D
Mvg.

Cor

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5762
Re: Testbaan
« Reactie #21 Gepost op: 30 juni 2022, 07:35:12 »

Een mogelijke conclusie zou kunnen zijn, dat ik moet overstappen naar 2L .......


Waarom zou dat een conclusie kunnen zijn, mij lijkt dat een testbaan wordt gemaakt om techniek en methodiek te testen. Een stap naar 2L maak je toch vooraf, hoef je ook al die Marklin spullen niet aan te schaffen.

Gr, Ben.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Testbaan
« Reactie #22 Gepost op: 30 juni 2022, 08:34:57 »
Waarom zou dat een conclusie kunnen zijn, mij lijkt dat een testbaan wordt gemaakt om techniek en methodiek te testen. Een stap naar 2L maak je toch vooraf, hoef je ook al die Marklin spullen niet aan te schaffen.

Wel leuk om deze reactie van jou te lezen, Ben. Immers, jij hebt in het verleden deze overstap ook gemaakt. Dat betekent, dat het ook anderen zou kunnen gebeuren.

Ik ben met 3L begonnen, omdat ik het vroeger ook had. Eigenlijk onbewust toen al het nodige gekocht. Dus dit eerst maar inzetten om het één en ander te leren over de nieuwe technieken. Het uiterlijk van de rails vind ik voor dit project van ondergeschikt belang.

Zou ik in de mij toekomende tijd een 'vaste' baan gaan bouwen, zal ik het één en ander weer tegen het licht houden. Maar ook dan kun je Tillig Elite natuurlijk combineren met de puko's van Weichen Walter.

Mijn reactie was meer om de richting, die het topic nam naar 2L, even on hold te zetten.

En ter geruststelling, het is niet alleen Márklin wat op deze baan gaat rijden, maar ook Roco en PB ;D
Mvg.

Cor

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Testbaan
« Reactie #23 Gepost op: 30 juni 2022, 08:39:35 »
Citaat
Het is voldoende als de laatste wagen in een trein gedetecteerd wordt.
Dat hangt van de  situatie af. Er worden nu wissels voorzien van detectie omdat de wens is volledige detectie. Als Cor straks wagonnen gaat rangeren en hij zet een goederenwagon van halverwege een stam (dus zonder weerstandsas) weg op een kopspoor dan heeft hij een niet-bezet spoor waar wel een wagon op staat.. ???

Citaat
Een stap naar 2L maak je toch vooraf,
Nee achteraf volgens mij.... In 9 van de 10 gevallen eindigt men met dat wat pa vroeger had. Mijn pa had marklin, dus ik ook. Ik ben nu wel zelf ook aan het overstappen naar 2-rail. De 3-rail baan die ik nu heb, is mijn laatste. Die CS3 werkt ook met 2-rail, dus mocht je ooit willen overstappen heb je in ieder geval al een geschikte centrale. En je rails kan je ook nog aanpassen  ;D Maar gezien Cor's forumnaam, denk ik dat een overstap onwaarschijnlijk & onnodig zal zijn  :P

Bovendien hebben we het nu over stroom- en massadetectie en dat laatste is gewoon veel makkelijker & beter. Juist het voordeel van 3-rail.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5762
Re: Testbaan
« Reactie #24 Gepost op: 30 juni 2022, 09:24:07 »
Het is allemaal prietpraat Bas. Als Cor met de hand gaat rangeren kan hij als hij niet al te slechte ogen heeft zijn karretjes op het kopspoor zien staan en als hij met de computer gaat rangeren zoals ik dat doe weet het besturingsprogramma precies waar ze staan en daar is echt geen wagondetectie voor nodig.

Gr, Ben.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Testbaan
« Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2022, 09:54:30 »
Dat kan wel allemaal zo zijn, Cor heeft als eis gesteld "volledige detectie".

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Testbaan
« Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2022, 10:10:09 »
Ik vraag me wel af waarom Cor volledige detectie wil. De meeste (of misschien wel alle) besturingsprogramma's kunnen zonder detectie van wissels. Bovendien vergt het bij c-rail wissels een lastige ingreep, zeker bij een Engels wissel.
Maar daar hebben we het al over gehad.

Zelf ben ik voorstander van volledige detectie, en dat pas ik ook toe, maar dat is bij 2-rail veel eenvoudiger.

Overstappen van 3-rail naar 2-rail is voor Cor geen realistische optie. Hij heeft net veel geld uitgegeven voor railmateriaal.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Testbaan
« Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2022, 10:50:14 »
Ik vraag me wel af waarom Cor volledige detectie wil.

Zoals al eerder genoemd is het gewoon een ontdekkingsreis langs alles wat kan. Eén van de dingen, die ik tegenkwam, was een wissel tot melder maken. Dan is het een leuk project om het uit te proberen. Heb er nu één gedaan, maar ben er niet tevreden over. Dus poging twee. En misschien blijft het daarbij. Ik weet het niet.

Overstappen van 3-rail naar 2-rail is voor Cor geen realistische optie. Hij heeft net veel geld uitgegeven voor railmateriaal.

Dank voor het denken voor mij, maar geld is niet de grootste belemmering. Alles is wel weer te vermarkten. En een hobby mag geld kosten. Tot dusver is het vele malen goedkoper dan autorijden.

Dat kan wel allemaal zo zijn, Cor heeft als eis gesteld "volledige detectie".

Of ik het harde eis heb gesteld, weet ik niet. Ik wil gewoon zien waar het toe leidt en het is niet onmogelijk, dat ik beter naar Ben moet luisteren. Daarentegen ben ik wel iemand, die graag alles proefondervindelijk wil ondergaan. Dat vind ik op mijn manier gewoon leuk. En lekker 'McGyveren". Gewoon leuk.

Als Cor met de hand gaat rangeren kan hij als hij niet al te slechte ogen heeft ....

Tja, wel een bril voor veraf, maar doe het nog steeds zonder leesbril. En dan zit zo'n rangeerspoor wel in het middengebied. :-[ ;) ;D
Mvg.

Cor

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Testbaan
« Reactie #28 Gepost op: 02 juli 2022, 17:35:24 »
Zo tangetje afgestoft ...



... en knip ...



... en knip ...



... en multiple knip ....

 :P :P :P

Mvg.

Cor

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Testbaan
« Reactie #29 Gepost op: 02 juli 2022, 20:17:34 »
Hoi Cor,
Voordat je veel tijd en energie gaat stoppen in het detecteren van wissels, kijk dan eerst even naar de werking van Rocrail.
Daar ligt een blok altijd tussen 2 wissels, het wissel zelf maakt geen deel uit van het blok.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker