BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Cor--24 op 25 februari 2022, 17:29:45

Titel: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 25 februari 2022, 17:29:45
Zoals beloofd een nieuw topic over mijn testbaan. Ik ben wat aan het freubelen geweest met Anyrail en heb het volgende in elkaar geknutseld:

 (https://myalbum.com/photo/yWm47Jfc9sge/1k0.jpg)

Ik heb alvast maar een voorschot genomen op het toekomstige automatiseren.
Titel: Aan de slag
Bericht door: Cor--24 op 06 maart 2022, 13:03:42
4 platen berken multiplex 12 mm dik zijn binnen. De tafel gaat uit 4 delen bestaan en wordt opvouwbaar. De rode lijnen in het plan zijn de scharnierpunten.

(https://myalbum.com/photo/hLi6xZgJxYym/1k0.jpg)

Als je de tafel uitvouwt, dan wil je dat hij goed vlak ligt. Lang nagedacht hoe dit te verwezenlijken. Maar oplossing gevonden.
C-profielen laten maken van RVS.

(https://myalbum.com/photo/AodrcYRLwH9H/1k0.jpg)

In de c-profielen komen massief stalen glijders/grendels, die van de ene helft van een deel in het andere schuiven. Met een stelschroef wordt de zaak vastgezet.

(https://myalbum.com/photo/yr823YfynHpq/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/3nyjZYP8AjLo/1k0.jpg)

Ook de scharnieren zijn binnen.

(https://myalbum.com/photo/58yZ48QeuAUm/1k0.jpg)

Voor de zijkanten ga ik balkjes gebruiken. Deze zullen in een profiel gefreesd worden, zodat de c-profiel aan de binnenkant erin valt en de berken multiplex aan de onderkant.

(https://myalbum.com/photo/e7q5G9CpraKY/1k0.jpg)

1. Houten balk
2. Berken multiplex
3. Schroeven waarmee multiplex en c-profiel vastgezet worden
4. Grendel in de c-profiel
5. Stelschroef.

De komende tijd bezig om een goede voet te maken voor de Heuer 120 bankschroef, zodat ik met de bovenfrees de balken kan voorzien van het juiste profiel.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 29 juni 2022, 10:35:08
Vakantiegeld omgezet in rails....

(https://myalbum.com/photo/rekwQsRdd4Kk/1k0.jpg)

... levert de testbaan op...

(https://myalbum.com/photo/h6ucBAToiPGy/1k0.jpg)

... en met het plan erbij....

(https://myalbum.com/photo/juz5yYLVWzg2/1k0.jpg)

... kunnen de volgende stappen worden genomen:

1. Rails knippen,
2. Wissels ombouwen, zodat ze als terugmelders gaan fungeren,
3. Wissels voorzien van aandrijvingen en decoders,
4. Rails voorzien van diode en aansluitingen voor terugmelding,
5. Testen zonder clips.
6. Testen met clips.
7. En nog veeeeeeeel meer.  ;D

CS3 is weer up-to-date.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: bask185 op 29 juni 2022, 11:58:41
 (y)

Ik heb twee vragen:
Citaat
2. Wissels ombouwen, zodat ze als terugmelders gaan fungeren,
Waarom? Wat is het beoogde doel? Wil je dat wissels terugmelden dat de tongen goed in positie liggen? of wil je een trein kunnen detecteren?

Hoe wil je eigenlijk automatisch gaan rijden? Volgens mij heb je nagenoeg niks aan die laatste optie. Als je met de CS3 pendelt, voegt het weinig toe. En volgens mij werkt iTrain ook niet met teruggemeldde wissels.

Citaat
4. Rails voorzien van diode en aansluitingen voor terugmelding,
Wat wil je precies doen met diodes? Je hebt ze hier niet nodig in principe.

Mvg,

Bas

Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 29 juni 2022, 13:02:51
Ik lees meer dan twee vragen, dus een antwoord op elk woord/zin met ?

Waarom?
Ik wil de baan volledig gedetecteerd maken. Gaat helaas niet lukken, aangezien de Engelse wissel niet om te bouwen is, voor zover ik weet.

Wat is het beoogde doel?
Kijken tot hoever je kunt gaan.

Wil je dat wissels terugmelden dat de tongen goed in positie liggen?
Nee.

of wil je een trein kunnen detecteren?
Ja

Hoe wil je eigenlijk automatisch gaan rijden?
Ik wil automatisch gaan rijden met Rocrail. Hiervoor ga ik voorlopig de CS3 gebruiken als duur doorgeefluik.
De CS3 had nog softwareversie 1.4.0. Aangezien er updates waren, waarom deze dan niet installeren.

Wat wil je precies doen met diodes?
De diodes wil ik per blok inzetten volgen het principe van Friedel Weber, dus de 'diode-truuk'.
Zo dus:

(https://myalbum.com/photo/M4Au7K29hMBX/1k0.jpg)
(PS: Weet niet of dit de juiste foto is. Had er één met diode verkeerd gesperd, maar gaat even om het idee)

Zoals al eerder gezegd (in ander topic) is dit voor mij een testbaan om diverse zaken uit te testen en te leren.
Bevalt het, dan handhaven, bevalt het niet, dan weg ermee.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 juni 2022, 13:15:03
Ik wil de baan volledig gedetecteerd maken. Gaat helaas niet lukken, aangezien de Engelse wissel niet om te bouwen is, voor zover ik weet.
Is wel mogelijk, maar dat gaat een hoop zaagwerk kosten.

Je kunt ook 2-rail gaan rijden, dan is het detecteren van wissels veel simpeler. ;D duik
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: bask185 op 29 juni 2022, 13:20:38
Dat is moeilijker met goederenwagons Klaas  ;D
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 29 juni 2022, 13:25:27
Is wel mogelijk, maar dat gaat een hoop zaagwerk kosten.

Heb je daar informatie over. Ben gewoon benieuwd.

Je kunt ook 2-rail gaan rijden, dan is het detecteren van wissels veel simpeler. ;D duik

Tja, dat is natuurlijk altijd een optie. Mogelijk dat de testbaan gaat uitwijzen, dat het de enige optie is. Zal dan vast één persoon deugd doen.  ;D ;D en gauw in de onderzeeboot  :angel:
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: MOVisser op 29 juni 2022, 15:40:41
Rails aan de bovenkant en de electronica aan de onderkant. (y)
Zolang dit in een opstelling staat is dit geen probleem. (y)

Maar hoe wil je het vouwen? als een zig-zag (balg...) of...
Hou je rekening met de dikte van de componenten een beide zijden?
Het dichtvouwen als een papiervel gaat niet zondermeer lijkt me.... :angel:

Ik zou meer zeggen: maak er een stapel van die een bepaalde tussenafstand heeft.
De schuiven doen het werk bij het opstellen en verbinden wel.

Ronald Visser


Titel: Re: Testbaan
Bericht door: bask185 op 29 juni 2022, 16:15:39
Citaat
Aangezien er updates waren, waarom deze dan niet installeren.
Dat is een goede vraag en daar ik heb een antwoord op. Laten we hem eerst omdraaien.

Als je CS3 alles goed doet en zonder fouten bezetmeldinformatie naar rocrail doorsluist en de CS3 laat de treinen rijden zoals rocrail dat wilt, waarom deze dan wel installeren?

Ik leef zelf met deze vuistregel: Pas als je weet wat er in de update zit (release notes doorlezen), zeker weet dat niemand problemen heeft ondervonden na die update (eerste de kat uit de boom kijken) en er een feature of bugfix in die update zit die je absoluut nodig heb (leuk als je 32 functies kan bedienen, maar als je precies 0 treinen met geluid heb...). Pas dan moet je updaten en anders niet omdat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-20210711-213122-2-60eb474c37fed.png)

Of

Citaat
AEG-combimagnetron denkt stoomoven te zijn en werkt niet meer na foute update

Gebruikers van een AEG-combimagnetron hebben een automatische update ontvangen, waarna het apparaat denkt een stoomoven te zijn. De combi-oven is daardoor niet meer te gebruiken. AEG zegt aan een oplossing te werken en 'hoopt dat dit op afstand lukt'.
https://tweakers.net/nieuws/193950/aeg-combimagnetron-denkt-stoomoven-te-zijn-en-werkt-niet-meer-na-foute.html (https://tweakers.net/nieuws/193950/aeg-combimagnetron-denkt-stoomoven-te-zijn-en-werkt-niet-meer-na-foute.html)

M* heeft de CS3 recentelijk minder ruk gemaakt doordat ze een grid hebben toegevoegd aan het schakelpaneel (iets wat standaard was op de cs2...) dus die update kan je dan nog overwegen, maar als je je Cs3 alleen maar gebruikt als duur doorgeefluik, waarom dan de moeite nemen voor een feature die je misschien nooit ga gebruiken?

Maar goed dit is mijn geloofsovertuiging...

Mvg,

Bas

Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 juni 2022, 16:35:36
Dat is moeilijker met goederenwagons Klaas  ;D
Ik zou niet weten waarom.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 juni 2022, 16:40:53
Heb je daar informatie over. Ben gewoon benieuwd.
Niet zo uit de losse pols. Ik rij zelf geen 3-rail. Maar ik heb zo'n Engels wissel van Märklin wel eens bekeken en het moet te doen zijn. Het principe is hetzelfde als bij gewone railstukken. Aan één kant moet je de railstaven elektrisch aan elkaar laten zitten voor de stroomafname. Aan de andere kant moet je ze losmaken zodat ze elektrisch gescheiden zijn. Maar om het in detail te beschrijven zou ik zo'n wissel in mijn handen moeten hebben.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 29 juni 2022, 16:41:03
Rails aan de bovenkant en de electronica aan de onderkant. (y)

Rails aan de bovenkant en de elektronica ook. Hier heb ik een ideetje voor - gedeeltelijk uit eigen werk en gedeeltelijk nav. een tip van één van de boys van de club. Moet nog worden uitgeprobeerd, maar ziet er kansrijk uit.

Maar hoe wil je het vouwen? als een zig-zag (balg...) of...

Hier zijn twee opties mogelijk:
1. De linker(1) en rechterkant(4) met rails en elektronica naar elkaar toe en dan deel 2 en 3 met de onderkanten tegen elkaar aan.
2. De linker(1) en rechterkant(4) met rails en elektronica naar elkaar toe en tussen deel 2 en 3 splitsen, zodat je twee delen krijgt.

Welke keuze gemaakt gaat worden is domweg afhankelijk van het gewicht en handelbaarheid, dus of alle 4 delen samen of 2 x 2. Waarschijnlijk is 2 x 2.

Ik zou meer zeggen: maak er een stapel van die een bepaalde tussenafstand heeft.
De schuiven doen het werk bij het opstellen en verbinden wel.

Dit heb ik wel overwogen, maar gestapeld is er geen verbinding tussen de delen en als ze dan verschuiven en de één valt op de ander, dan is er mogelijk schade. Natuurlijk kun je dan koffersloten oid. gebruiken, maar dan heb je weer uitstekende delen aan de buitenkant. Dat kan weer vervelend zijn met de opslag.

Het is gewoon wikken en wegen, vallen en opstaan. En werkt het niet, dan proberen we weer wat anders.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 29 juni 2022, 16:45:22
Niet zo uit de losse pols. Ik rij zelf geen 3-rail. Maar ik heb zo'n Engels wissel van Märklin wel eens bekeken en het moet te doen zijn. Het principe is hetzelfde als bij gewone railstukken. Aan één kant moet je de railstaven elektrisch aan elkaar laten zitten voor de stroomafname. Aan de andere kant moet je ze losmaken zodat ze elektrisch gescheiden zijn. Maar om het in detail te beschrijven zou ik zo'n wissel in mijn handen moeten hebben.

Ok, helder. Ik heb zelf mijn Engels wissel nog niet heel erg goed bekeken. Zal het eens op m'n gemak gaan doen.


Voor de ombouw van een 'gewoon' wissel tot melder, zal ik hier tzt. wel een fotoreportage plaatsen. Ik heb er nu één gedaan en gewerkt met verenstaal 0,2 mm, maar dat vind ik niet echt je van het. Heb nu 0,4 mm besteld, daar de volgende eens mee doen.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 29 juni 2022, 16:51:28
M* heeft de CS3 recentelijk minder ruk gemaakt doordat ze een grid hebben toegevoegd aan het schakelpaneel (iets wat standaard was op de cs2...) dus die update kan je dan nog overwegen, maar als je je Cs3 alleen maar gebruikt als duur doorgeefluik, waarom dan de moeite nemen voor een feature die je misschien nooit ga gebruiken?

Of ik dingen wel of niet ga gebruiken, weet ik nu niet. Voorlopig komt de CS3 aan mijn testbaan 'te  hangen'. Voor mijn uiteindelijke baan ga ik hem mogelijk gebruiken voor rangeerdoeleinden.

Ik leef zelf met deze vuistregel: Pas als je weet wat er in de update zit (release notes doorlezen), zeker weet dat niemand problemen heeft ondervonden na die update (eerste de kat uit de boom kijken) en er een feature of bugfix in die update zit die je absoluut nodig heb (leuk als je 32 functies kan bedienen, maar als je precies 0 treinen met geluid heb...). Pas dan moet je updaten

Deze vuistregel probeer ik ook altijd na te streven. Deze update durfde ik wel aan, aangezien ik er niets negatiefs over heb kunnen lezen bij onze oosterburen.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Ben op 29 juni 2022, 16:59:41
Een CS3 kun je beter wel up-to-date houden. Op enig moment komt er functionaliteit uitbreiding die mogelijk wel handig is en dan hoef je niet een lang update proces door. Maar even de kat uit de boom kijken is nooit verkeerd.

Goed dat je een testbaan gaat bouwen Cor. Je zult dan tot de conclusie komen dat het soms handig is een wissel van terugmelding te voorzien om een sein af te laten vallen of delen van een lange wisselstraat eerder vrij te kunnen geven maar dat materieel detectie op een wissel feitelijk overbodig is.

Gr, Ben.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: bask185 op 29 juni 2022, 17:00:34
Ik zou niet weten waarom.
Omdat als je 2-rail rijdt, werk je je meestal met stroomdetectie en dan worden je wagons niet gedetecteerd en heb je dus ook geen volledige detectie. Dan zou je al je wagons moeten aanpassen met weerstandjes en weerstandslak en moeilijk doen.

Die 'diodetruuk' werkt natuurlijk wel, maar ik ben nog niet gaan geloven dat iemand dat ooit echt nodig heeft gehad. Zonder... werkt het ook gewoon..

Citaat
Deze vuistregel probeer ik ook altijd na te streven. Deze update durfde ik wel aan, aangezien ik er niets negatiefs over heb kunnen lezen bij onze oosterburen.
Marklin gaat over het algemeen wel netjes om met hun updates. Ik denk dat wij niet bang hoeven te zijn dat de central stations ook gaan denken dat ze combi steamers worden ofzo  ::)

Het gehele plan ziet er in ieder geval solide uit, moet helemaal goed komen (y). Ben ook wel een beetje benieuwd naar rocrail.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 29 juni 2022, 19:03:24
Goed dat je een testbaan gaat bouwen Cor. Je zult dan tot de conclusie komen dat het soms handig is een wissel van terugmelding te voorzien om een sein af te laten vallen of delen van een lange wisselstraat eerder vrij te kunnen geven maar dat materieel detectie op een wissel feitelijk overbodig is.

Welke conclusie er uit gaat komen, gaan we inderdaad wel merken. Daarom is het ook een testbaan. Kan ik lekker ervaringen opdoen, die ik nu nog niet ken en/of beheers.

Het gehele plan ziet er in ieder geval solide uit, moet helemaal goed komen (y). Ben ook wel een beetje benieuwd naar rocrail.

Dank voor de 'bewierokingen'  ;D :angel: En Rocrail vind ik ook wel spannend.
Heb al het één en ander ondernomen en de testbaan al in Rocrail gezet. Virtueel gereden met 1 locomotief in de buitenring. De volgende stap is het passeerspoor inzetten.
Kleine stapjes en langzaam vooruit. Moet natuurlijk niet over 3 maanden, 2 weken, 4 dagen, 7 uur, 4 minuten en 12 seconden klaar zijn. 8)
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 juni 2022, 20:50:56
Omdat als je 2-rail rijdt, werk je je meestal met stroomdetectie en dan worden je wagons niet gedetecteerd en heb je dus ook geen volledige detectie. Dan zou je al je wagons moeten aanpassen met weerstandjes en weerstandslak en moeilijk doen.
Alle wagens aanpassen is niet nodig. Het is voldoende als de laatste wagen in een trein gedetecteerd wordt.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Frank 123 op 30 juni 2022, 06:11:30
En er bestaan ook kant en klare assen met een weerstand er in (bv van Roco). Kost iets meer maar dan hoef je in iedergeval niet moeilijk te doen.

Let wel op dat het as gedeelte tussen de wielen dikker is en ze daarom niet op elke wagon passen.
Dus niet meteen een hele voorraad kopen maar eerst even met 1 setje kijken op hoeveel wagons ze passen.

Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 30 juni 2022, 07:02:07
Dank voor alle input.

Voorlopig ga ik deze testbaan verder ontwikkelen en zoals al gezegd, zal het ongetwijfeld leiden tot conclusies. Een mogelijke conclusie zou kunnen zijn, dat ik moet overstappen naar 2L en dan komen de zaken van de laatste reacties ongetwijfeld weer aan bod. Want dan gaat het leerproces beginnen met een nieuw hoofdstuk.

Maar eerst het onderwerp 3L maar eens doorworstelen ;D
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Ben op 30 juni 2022, 07:35:12

Een mogelijke conclusie zou kunnen zijn, dat ik moet overstappen naar 2L .......


Waarom zou dat een conclusie kunnen zijn, mij lijkt dat een testbaan wordt gemaakt om techniek en methodiek te testen. Een stap naar 2L maak je toch vooraf, hoef je ook al die Marklin spullen niet aan te schaffen.

Gr, Ben.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 30 juni 2022, 08:34:57
Waarom zou dat een conclusie kunnen zijn, mij lijkt dat een testbaan wordt gemaakt om techniek en methodiek te testen. Een stap naar 2L maak je toch vooraf, hoef je ook al die Marklin spullen niet aan te schaffen.

Wel leuk om deze reactie van jou te lezen, Ben. Immers, jij hebt in het verleden deze overstap ook gemaakt. Dat betekent, dat het ook anderen zou kunnen gebeuren.

Ik ben met 3L begonnen, omdat ik het vroeger ook had. Eigenlijk onbewust toen al het nodige gekocht. Dus dit eerst maar inzetten om het één en ander te leren over de nieuwe technieken. Het uiterlijk van de rails vind ik voor dit project van ondergeschikt belang.

Zou ik in de mij toekomende tijd een 'vaste' baan gaan bouwen, zal ik het één en ander weer tegen het licht houden. Maar ook dan kun je Tillig Elite natuurlijk combineren met de puko's van Weichen Walter.

Mijn reactie was meer om de richting, die het topic nam naar 2L, even on hold te zetten.

En ter geruststelling, het is niet alleen Márklin wat op deze baan gaat rijden, maar ook Roco en PB ;D
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: bask185 op 30 juni 2022, 08:39:35
Citaat
Het is voldoende als de laatste wagen in een trein gedetecteerd wordt.
Dat hangt van de  situatie af. Er worden nu wissels voorzien van detectie omdat de wens is volledige detectie. Als Cor straks wagonnen gaat rangeren en hij zet een goederenwagon van halverwege een stam (dus zonder weerstandsas) weg op een kopspoor dan heeft hij een niet-bezet spoor waar wel een wagon op staat.. ???

Citaat
Een stap naar 2L maak je toch vooraf,
Nee achteraf volgens mij.... In 9 van de 10 gevallen eindigt men met dat wat pa vroeger had. Mijn pa had marklin, dus ik ook. Ik ben nu wel zelf ook aan het overstappen naar 2-rail. De 3-rail baan die ik nu heb, is mijn laatste. Die CS3 werkt ook met 2-rail, dus mocht je ooit willen overstappen heb je in ieder geval al een geschikte centrale. En je rails kan je ook nog aanpassen  ;D Maar gezien Cor's forumnaam, denk ik dat een overstap onwaarschijnlijk & onnodig zal zijn  :P

Bovendien hebben we het nu over stroom- en massadetectie en dat laatste is gewoon veel makkelijker & beter. Juist het voordeel van 3-rail.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Ben op 30 juni 2022, 09:24:07
Het is allemaal prietpraat Bas. Als Cor met de hand gaat rangeren kan hij als hij niet al te slechte ogen heeft zijn karretjes op het kopspoor zien staan en als hij met de computer gaat rangeren zoals ik dat doe weet het besturingsprogramma precies waar ze staan en daar is echt geen wagondetectie voor nodig.

Gr, Ben.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: bask185 op 30 juni 2022, 09:54:30
Dat kan wel allemaal zo zijn, Cor heeft als eis gesteld "volledige detectie".

Bas
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 juni 2022, 10:10:09
Ik vraag me wel af waarom Cor volledige detectie wil. De meeste (of misschien wel alle) besturingsprogramma's kunnen zonder detectie van wissels. Bovendien vergt het bij c-rail wissels een lastige ingreep, zeker bij een Engels wissel.
Maar daar hebben we het al over gehad.

Zelf ben ik voorstander van volledige detectie, en dat pas ik ook toe, maar dat is bij 2-rail veel eenvoudiger.

Overstappen van 3-rail naar 2-rail is voor Cor geen realistische optie. Hij heeft net veel geld uitgegeven voor railmateriaal.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 30 juni 2022, 10:50:14
Ik vraag me wel af waarom Cor volledige detectie wil.

Zoals al eerder genoemd is het gewoon een ontdekkingsreis langs alles wat kan. Eén van de dingen, die ik tegenkwam, was een wissel tot melder maken. Dan is het een leuk project om het uit te proberen. Heb er nu één gedaan, maar ben er niet tevreden over. Dus poging twee. En misschien blijft het daarbij. Ik weet het niet.

Overstappen van 3-rail naar 2-rail is voor Cor geen realistische optie. Hij heeft net veel geld uitgegeven voor railmateriaal.

Dank voor het denken voor mij, maar geld is niet de grootste belemmering. Alles is wel weer te vermarkten. En een hobby mag geld kosten. Tot dusver is het vele malen goedkoper dan autorijden.

Dat kan wel allemaal zo zijn, Cor heeft als eis gesteld "volledige detectie".

Of ik het harde eis heb gesteld, weet ik niet. Ik wil gewoon zien waar het toe leidt en het is niet onmogelijk, dat ik beter naar Ben moet luisteren. Daarentegen ben ik wel iemand, die graag alles proefondervindelijk wil ondergaan. Dat vind ik op mijn manier gewoon leuk. En lekker 'McGyveren". Gewoon leuk.

Als Cor met de hand gaat rangeren kan hij als hij niet al te slechte ogen heeft ....

Tja, wel een bril voor veraf, maar doe het nog steeds zonder leesbril. En dan zit zo'n rangeerspoor wel in het middengebied. :-[ ;) ;D
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 02 juli 2022, 17:35:24
Zo tangetje afgestoft ...

(https://myalbum.com/photo/XNmytuisHptH/1k0.jpg)

... en knip ...

(https://myalbum.com/photo/zxB8DipfLE5Q/1k0.jpg)

... en knip ...

(https://myalbum.com/photo/ZkVswexiMgDv/1k0.jpg)

... en multiple knip ....

 :P :P :P

Titel: Re: Testbaan
Bericht door: AlbertG op 02 juli 2022, 20:17:34
Hoi Cor,
Voordat je veel tijd en energie gaat stoppen in het detecteren van wissels, kijk dan eerst even naar de werking van Rocrail.
Daar ligt een blok altijd tussen 2 wissels, het wissel zelf maakt geen deel uit van het blok.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 04 juli 2022, 13:16:45
Notitie aan mezelf:

Eerst de schuine knip, dan de verticale.
Reden:
Als je eerst de verticale doet en daarna de schuine, loop je het risico de verbinding omhoog te trekken.
Deze komt dan tegen de strip van de puntcontacten en dan heb je kortsluiting.

Het is een mooie leercurve. ;D
En we knippen voort.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 11 november 2022, 17:48:18
Het is al weer een poosje geleden, dat hier een updeet was, maar vandaag is toch weer zo'n heugelijk feit. Eindelijk - na lang zoeken  ;D - de zin gevonden om de hard houten balkjes te voorzien van het juiste profiel met de bovenfrees.

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/2e6c65c2-f69b-45f6-981b-aa9d77e5a636.jpg)

De RVS c-profiel komt tot de gele pijl en de rode pijl wijst naar de uitsparing voor het 9 mm berken multiplex. Komende week maar eens boren, lijmen en schroeven.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 21 november 2022, 18:08:49
En nu de c-profielen vastgeschroefd aan de balkjes:

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/accc7ef9-11b1-4df5-833e-fb2c66e8fb0d.jpg)

Twee lijmklemmen besteld en dan kan ik de berken multiplex aan de balkjes bevestigen. Schroeven en lijmen. Vast zat.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 05 december 2022, 13:30:48
Had ik 21 november twee lijmklemmen besteld, die binnen 3 tot 6 werkdagen binnen zouden zijn, blijkt het nu 3 tot 6 werkweken te zijn.  :o :o  Waarschijnlijk week 52, maar dan zal de pakketdienst wel overspannen zijn en dus mag ik blij zijn, als ze week 4 2023 binnen zijn.
Titel: Re: Testbaan
Bericht door: Cor--24 op 15 december 2022, 16:13:59
De lijmklemmen zijn onverwachts toch sneller gekomen, dan was aangegeven. Dus maar gauw voor de eerste twee (van de vier) platen de balken met c-profielen eraan gelijmd/geschroefd.

(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/0432c025-3725-4f70-8331-f47c5bd12eb4.jpg)