Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
Vandaag om 17:40:15
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 17:33:54
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:25:26
Overstap naar HTM door Chris Westerduin
Vandaag om 17:19:59
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
Vandaag om 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:15:43
PBM/PWM met joystick door bask185
Vandaag om 17:06:12
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 16:19:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:23:12
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 15:21:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:17:14
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 15:10:44
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:39:00
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43

Auteur Topic: Roco Z21, opstartproblemen  (gelezen 5236 keer)

Hansw

• Offline Offline
Re: Roco Z21, opstartproblemen
« Reactie #15 Gepost op: 17 February 2022, 20:11:37 »
Beste ,

Ik heb iets heel stom gedaan : Ik heb de Lan kabel verkeerd aangesloten op de Router,  ik had hem in de Lan ( blauw ) aangesloten
Toen ik hem in de goede ernaast instak kon ik meteen rijden .
Wel een ervaring rijker dat ik beter de handleiding moet door nemen voor de boel aan te sluiten .

Mvg Hans

trabiarie

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 18 February 2022, 12:00:55 »
Klasse hans veel rij plezier.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 18 February 2022, 17:41:40 »
Alles op de juiste wijze aangesloten?? Zit bv Z21 in juiste poort van de router?

Handleiding van de Z21 vindt ik persoonlijk vrij helder.. die stap voor stap volgen en dan zou het moeten lukken.

En ik lees dat je denkt dat de locs nog op adres 3 staan.... lees dat voor de zekerheid eerst even uit.... dan weet je dit zeker.

Tsjaa.......
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Hansw

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 18 February 2022, 19:16:12 »
Beste Frank , je hebt gelijk maar ik had alleen gekeken naar het losse formulier dat in de doos zat met de vermelding Snelle opstart . En omdat ik op de maus wel het Wif  signaal met streepjes had dacht ik dat de verbinding goed was . 
Geen tijd genomen om de z21 handleiding eerst goed door te nemen  Goede les voor de volgende keer

Mvg Hans

Hijskraan

• Rotterdam zuid goederenvervoer ijseselmonde de goede oude tijd :)
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 18 February 2022, 19:51:38 »
Dag forumleden  .
Hans  Ik ben  ook van plan  om  dat systeem te ,
Kopen.  Ik heb  gelijkstroom  en  moet beginnen 
Ben eerlijk  gezegd  nog  een leek  in deze  hobby  .
Dat voelt erg naar  en dan bedoel ik over elektrische,
Aansluitingen  of noem maar op  ik had deze  wens altijd al.
Maar ik  vind nu  dat het, tijd wordt  .vraag  ? Is
Het  een eenvoudig systeem   z21 hoeveel locomotieven 
Tegelijk kunnen  er  rijden  op commando  ?? Vr gr 
Hijskraan  ;) (y)

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 18 February 2022, 20:23:56 »
Hoi Hijskraan (neem aan dat dat je roepnaam niet is),

Ik vindt persoonlijke de diverse Z21 centrales gebruiksvriendelijk zijn en vrij plug & play.
Spcificaties en mogelijkheden verschillen per uitvoering. De prijs ook dus wat dat betreft :ga eens lezen op de prudictsite (www.Z21.eu).
Je kunt met deze centrale 9999 decoders (lees locomotieven maar je kunt bv ook decoders in wagons plaatsen voor bv verlichtings functies) em 2048 accessoires (bv wissels) aansturen dus daar zal een gemiddelde modelbaanbouwer wel genoeg aan hebben.

Maar er zijn ook andere systemen, elk met zijn eigen voor- en nadelen. Tip:  ga eerst eens lezen wat er allemaal op de markt is en wat de mogelijkheden (en onmogelijkheden) van de diverse systemen zijn. Bedenk dan wat je zelf belangrijk vindt (bv geheel automatisch rijden mbv koppeling met pc treinbesturings software of just alleen handmatig rijden ) en kies dan een systeem dat bij je wensen en budget past.

Zo heb ik zelf voor de Z21 gekozen (dus de zwarte versie van de Z21 serie) omdat ik combinatie van automatisch en handmatig rijden wil. Eerste doe ik dmv koppeling met iTrain op pc, laatste met de Z21 app op iPad.

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #21 Gepost op: 18 February 2022, 20:51:16 »
Ik heb iets heel stom gedaan : Ik heb de Lan kabel verkeerd aangesloten op de Router,  ik had hem in de Lan ( blauw ) aangesloten Toen ik hem in de goede ernaast instak kon ik meteen rijden . Wel een ervaring rijker dat ik beter de handleiding moet door nemen voor de boel aan te sluiten .

;D Mooi, dat hij werkt   (y)

Dag forumleden  .
Hans  Ik ben  ook van plan  om  dat systeem te , Kopen.  Ik heb  gelijkstroom  en  moet beginnen Ben eerlijk  gezegd  nog  een leek  in deze  hobby  . Dat voelt erg naar  en dan bedoel ik over elektrische, Aansluitingen  of noem maar op  ik had deze  wens altijd al.  Maar ik  vind nu  dat het, tijd wordt  .vraag  ? Is  Het  een eenvoudig systeem   z21 hoeveel locomotieven 
Tegelijk kunnen  er  rijden  op commando  ?? Vr gr 
Hijskraan  ;) (y)

@Hijskraan (?) Hoeveel tegelijk is afhankelijk van het vermogen van de adapter en eventuele extra versterkers die je aan de baan hangt. Een normale z21start kan ongeveer 2 Ampère op de baan zetten. Dat zijn een treintje of 4 tot 6 tegelijk laten rijden onder normale omstandigheden. Dus niet teveel met geluid en binnenverlichting in de rijtuigen. Dan zal het mogelijk 2 of 3 treintjes zijn. Daarnaast kan je in de rode multimaus die bij de z21start aanwezig 64 treintjes met naam, adres en rijstappen opslaan. De Wifi-maus heeft ook die mogelijkheid. Zonder bibliotheek functie kan je alle DCC-adressen tot 9999 aansturen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Peter J K

• Online Online
« Reactie #22 Gepost op: 25 February 2022, 13:56:51 »
Ik haak even aan in dit draadje, omdat het ook een opstartprobleem met, in mijn geval de z21 in combinatie met de router, betreft. Ik heb alles volgens de handleiding geïnstalleerd en wil nu de vrijschakelcode activeren. Ik loop daarbij vast op het punt, dat het maintenance programma met de z21 probeert te verbinden (stap 3 in de handleiding). Ik krijg daar een verbindingsfout cf. het onderstaande plaatje.

Ik heb alles gecheckt: firewall-instellingen, virusscanner even uitgezet, pingen van de centrale lukt en de centrale is ook in het netwerkoverzicht terug te vinden. NB de router is niet met het thuisnetwerk en dus ook niet met internet verbonden. Ik draai de maintenance app in een windows-container in Parallels op een iMac.

Heeft iemand nog een suggestie waar ik naar zou kunnen kijken. Mijn ideeën zijn uitgeput.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Wiebren

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 25 February 2022, 21:44:07 »
Als je de Windows firewall en virusscanner uit hebt zal je het moeten zoeken in de netwerkverbinding van Parallels denk ik.
Roco schrijft :  Bitte berücksichtigen Sie in den Einstellungen Ihrer Windows-Firewall und gegebenenfalls auch bei Ihrem Virenscanner, dass „Z21-Maintenance“ per UDP auf die Ports 21105, 21106 und 34472 zugreifen können muss, um mit Ihrer Z21 zu kommunizieren. Mehr Informationen, wie Sie den PC mit der Z21 verbinden können, finden Sie im neuen „Manual“.
Misschien kom je hier verder mee. Suc6

008200

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 25 February 2022, 22:47:40 »
Je hebt een PB
François

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #25 Gepost op: 26 February 2022, 11:05:40 »
Even een heel simpel idee, iets wat we in de helpdesk meermaals meemaken: Heeft je PC wel verbinding met de router?
Via WiFi heb je niet altijd in de gaten dat je PC is overgeschakeld naar je normale thuis netwerk.
Via LAN zou het altijd goed moeten gaan omdat die voor de PC prioriteit heeft.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Peter J K

• Online Online
« Reactie #26 Gepost op: 26 February 2022, 13:44:20 »
De PC heeft verbinding met de router. Ik had de ethernetkabel losgemaakt en via de wifi met de z21 router verbonden. Dubbelgecheckt, dat ik geen verbinding met internet meer had.
Vanuit het thuisnetwerk kan ik de z21 ook niet pingen.
Ik heb het op advies van François ook volledig bekabeld gedaan, maar dat bood ook geen soelaas.
Ik ga nog eens dieper in de netwerkinstellingen van de vm duiken. Wellicht vind ik daar een aanknopingspunt.
Met vriendelijke groet,

Peter

Wiebren

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 26 February 2022, 15:23:22 »
Ik kon op mijn iMac met VirtualBox en Windows 10 ook geen verbinding maken met de Z21. Echter nadat ik bij de netwerk instellingen van VirtualBox de netwerkadapter gekoppeld heb aan Bridged adapter was er wel verbinding met de Z21
Wel Firewall en virusscanner tijdelijke uitzetten. Misschien helpt dit je verder

Peter J K

• Online Online
« Reactie #28 Gepost op: 26 February 2022, 17:16:55 »
OPGELOST :D
De tip van Wiebren gaf het laatste zetje. Het is inderdaad zaak om de netwerkverbinding van de virtual machine in bridged modus te zetten. Op die manier krijgt de windows-vm zijn eigen adres en herkent de centrale de pc ook als een windows-pc.
En het werkt gewoon over wifi. Het is ook niet nodig om de virusscanner en de firewall tijdelijk uit te zetten. De regels moeten natuurlijk wel goed staan voor Z21 Maintenance Tool, maar daar had ik al voor gezorgd.
Met vriendelijke groet,

Peter

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #29 Gepost op: 26 February 2022, 19:13:06 »
Top, die wist ik ook nog niet. Ben dan geen MAC gebruiker maar krijg die vraag geheid een keer op mijn bord.

Tnxs Wiebren
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?