Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:08:10
Bf Kibronn door Ronald Halma
Vandaag om 14:43:15
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:39:00
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:26:25
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 14:24:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 14:20:07
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door Eelco Storm
Vandaag om 14:07:07
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Overstap naar HTM door eemstede
Vandaag om 13:15:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11

Auteur Topic: Roco Z21, opstartproblemen  (gelezen 5230 keer)

Hansw

• Offline Offline
Roco Z21, opstartproblemen
« Gepost op: 15 February 2022, 19:19:50 »
Beste  , ik heb nu een startset met de Z21  uitvoering  en met de zwarte Multimaus
Maar ik loop nog tegen een aantal problemen aan :
Beste  , ik heb problemen met het opstarten van de nieuwe Z21 startset .Als  ik de nieuwe lok op de nieuwe baan een CV waarde wil toekennen en dat ingevoerd heb in de zwarte muis kan ik hem niet van de pauze stand afkrijgen.
Als ik het toekennen van een Cv waarde opnieuw uitvoer geeft hij wel een melding dat het Cv adres al in gebruik is .

Ik heb ook geprobeerd via de App de trein te laten aansturen en na invoeren van de code van de router kreeg ik wel de melding dat dit goed ging alhoewel  ik rechtsboven aan een Wifi teken zie met een rood kruis erdoor.  Ik zag de Z21  wel bij de Wifi instellingen op mij telefoon staan en die heb ik aangeklikt  en toen  router wachtwoord ingegeven op mijn telefoon .  Ik heb de lok ingevoerd bij railvoertuiginstellingen daar staan nu twee loks 1 demo lok de nieuwe lok beide met cv adres 03
Ik zou dan toch moeten kunnen rijden want het lokadres van de nieuwe lok is volgens mij nog steeds 03
Als ik kies voor control en de nieuwe lok selecteer en op het scherm kom waar je de snelheid mee kunt instellen doet de lok niets
Ik heb toen voor controle mijn oude rode lokmaus aangesloten en uit de bibliotheek een lok gekozen die nog adres 03 heeft en dan rijdt de nieuwe trein wel

Zou er iets met de instellingen in de  centrale verkeerd kunnen zijn . Ik heb hem een paar keer aan en uit gezet maar geen resultaat   
Mvg Hans
« Laatst bewerkt op: 15 February 2022, 21:53:41 door Bert van Gelder. Reden: Titel. »

trabiarie

• Offline Offline
Re: probleem met opstarten Roco Z21
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2022, 21:07:53 »
Hallo Hans
Je hebt dus de witte z21 ? De zwarte waar geen router bij zit is de Z21 .
Als je de vrij schakelcode hebt gebruikt , en dit is gelukt zou de zwarte mm dus als ik het goed begrijp de draadloze mouse , via het menu de router moeten zoeken en vinden. Daarna moet je in deze muis het wachtwoord typen en zou je verbonden moeten zijn . Als je een rood kruis door het wifi signaal hebt staan wil dat zeggen dat er iets niet klopt.
Je schrijft dat je app wel de router ziet en daarmee ook verbonden is , de fout zit dus tussen de z21 en de router. Dus ik vermoed dat er iets mis is gegaan met de vrij schakel code. Als je via het maintenance programma van roco niets in de z21 of router hebt veranderd , zou daar alles in de standaard waarde moeten staan qua adres.

trabiarie

• Offline Offline
Re: probleem met opstarten Roco Z21
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2022, 21:10:37 »
Op deze you tube pagina staat een heleboel info , ook over het vrij schakelen.
https://www.youtube.com/results?search_query=aansluiten+roco+z21

Frank 123

• Offline Offline
Re: Roco Z21, opstartproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2022, 22:43:58 »
Alles op de juiste wijze aangesloten?? Zit bv Z21 in juiste poort van de router?

Handleiding van de Z21 vindt ik persoonlijk vrij helder.. die stap voor stap volgen en dan zou het moeten lukken.

En ik lees dat je denkt dat de locs nog op adres 3 staan.... lees dat voor de zekerheid eerst even uit.... dan weet je dit zeker.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Hansw

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2022, 14:09:39 »
Beste , ik heb de Z21 met router en zwarte maus

Het vreemde is dat alle 3 de lampjes op de router branden maar zodra ik met de Z21 App het lokadres wil aanpassen krijg ik het symbool op mijn telefoon dat ik geen Wifi verbinding heb .
Als ik bij Wifi verbinding kijk staat bij de Z21  uitstekende verbinding ( ik heb daar ook het wachtwoord van de Tplink ingevoerd ) .
Wat mij wel opvalt is dat de normale Wifi verbinding met het Fritzmodem niet actief is ,als ik deze weer opstart  geeft dit geen oplossing

Omdat ik dacht dat er in beide apparaten iets verkeerd stond heb ik ze beide gereset maar nu zie ik bij de  Wifi verbindingen geen Z21 meer staan maar Tplink
Kan het zijn dat ik per abuis de vrijgeefcode heb gewist en hoe herstel ik dit want ik zie in de doos geen formulier waarop dit vermeld wordt
Een andere optie kan ik de Z21 niet koppelen met mijn Wifi van het Fritzmodem

Mvg Hans   

trabiarie

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2022, 18:34:55 »
Hallo Hans
Ik zat even op het verkeerde been , volgens diverse instructie filmjes heeft de Z21 geen vrij schakelcode. Alleen de witte.
https://www.youtube.com/watch?v=Qvsp92huN_I

trabiarie

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2022, 18:42:32 »
Met het maintenace programma van roco kun je het ip adres wijzigen . Waarschijnlijk ook naar jou modem . Maar hier ben ik helemaal niet in thuis , en heb bij mij alles op de standaard waarden staan.

trabiarie

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2022, 18:47:13 »
hier een scherm afdruk met de standaard gegevens

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2022, 19:04:35 »
hoi,

Wat mij wel opvalt is dat de normale Wifi verbinding met het Fritzmodem niet actief is ,als ik deze weer opstart  geeft dit geen oplossing

Dat klopt. Je kan maar één netwerk actief hebben op je telefoon, tablet of wifi-maus.

Omdat ik dacht dat er in beide apparaten iets verkeerd stond heb ik ze beide gereset maar nu zie ik bij de  Wifi verbindingen geen Z21 meer staan maar Tplink

Dat klopt ook. Na een reset van de TPlink-accesspoint krijg je weer de fabriekstinstellingen te zien. Dus de TPLink instellingen. Daar zou de witte z21 / zwarte Z21 / witte z21start gewoon mee moeten werken.

Kan het zijn dat ik per abuis de vrijgeefcode heb gewist en hoe herstel ik dit want ik zie in de doos geen formulier waarop dit vermeld wordt

Nee, de ontgrendelcode is apparaat gebonden. Eenmaal ingevoerd blijft het ding ontgrendeld.

Een andere optie kan ik de Z21 niet koppelen met mijn Wifi van het Fritzmodem

Dat kan met het bijgeleverde Wifi-accesspoint alleen dan mag je de complete configuratie op de kop zetten. Dan moet je wel wat meer bekend zijn met netwerken en het instellen daarvan. Ik zou het eerder met een kabel doen. Of eventueel met een powerline verbinding als je niet weet wat je allemaal aan het wifi-accesspoint moet instellen. Dat is een stukkie makkelijker.

Zie ook de volgende draadjes:

Roco Z21, hoe gebruik ik de router als WiFi bridge?
z21 draadloos laten communiceren met router van thuisnetwerk
Z21 verbindt niet meer, wel stroom maar geen DCC op de baan
Roco Z21 icm (WiFi)netwerk
Roco z21 centrale: kun je ook thuis router gebruiken i.p.v. bijgeleverde router?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hansw

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2022, 20:40:12 »
Bedankt voor de reactie ,

Ik zag wel een optie op de website van Roco dat je na een reset van de Router hem weer opnieuw kan configureren . Maar als ik het goed begrijp hoef ik dit niet te doen .
Het vervelende is dat mijn z21 startset nog steeds niet werkt  . Er branden 3 lampjes op de router maar hij geeft toch de melding op de App op mijn telefoon dat er geen Wifi verbinding is dus ook als ik Tp link heb geselekteerd op mijn telefoon bij Wifi instellingen . De trein kan ik ook niet bedienen met de zwarte lokmaus . Als ik met de lokmaus een Cv adres toeken blijft hij op pauze staan en je krijgt hem er niet vanaf met de draaiknop . Al ik mijn oude rode maus aansluit en kies voor een lok in de bibliotheek die nog cv adres 03 heeft gaat de nieuwe trein wel rijden .
Mijn conclusie hij heeft nog steeds 03 als CV1 waarde .
Als ik een lange lankabel van het Fritzmodem naar de treinkamer trek en aansluit op de z21 pakt hij dan automatisch de Wifi op en zou het ook kunnen met een Wifi repeater van Fritz waar ook een lan aansluiting opzit ( dus de Repeater in een stopcontact en op de repeater een lan kabel aansluiten ) .

Het is ook verwarrend op het boekje van de mause staat Z21 en ophet witte kastje z21 

Mvg Hans

Zijspoor

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2022, 21:18:45 »
Hoi Hans,

Ter info.
Voor het terugzetten van de vooraf ingestelde configuratie van de TPLink heeft Roco en korte handleiding beschikbaar op hun Z21 website.

https://www.z21.eu/media/Kwc_Basic_DownloadTag_Component/47-1652-960-downloadTag/default/48185e88/1581414503/router-konfiguration-neu.pdf

Met vriendelijke groet,

Ron

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2022, 07:04:56 »
Hoi,

Er branden 3 lampjes op de router maar hij geeft toch de melding op de App op mijn telefoon dat er geen Wifi verbinding is dus ook als ik Tp link heb geselekteerd op mijn telefoon bij Wifi instellingen .

Dan zal de telefoon zeggen "geen internet" omdat de verbinding van de z21 geen internet heeft. Goed, dat is geen probleem. Dan kan je via de z21-app de boel wel benaderen.

De trein kan ik ook niet bedienen met de zwarte lokmaus . Als ik met de lokmaus een Cv adres toeken blijft hij op pauze staan en je krijgt hem er niet vanaf met de draaiknop .
Al ik mijn oude rode maus aansluit en kies voor een lok in de bibliotheek die nog cv adres 03 heeft gaat de nieuwe trein wel rijden . Mijn conclusie hij heeft nog steeds 03 als CV1 waarde .

Dan zal hij nog steeds op adres 3 staan. Dan zal je hem zelf even in de zwarte Wifi-maus moeten zetten. Met het adres 3 en 28 of 128 rijstappen.

Als ik een lange lankabel van het Fritzmodem naar de treinkamer trek en aansluit op de z21 pakt hij dan automatisch de Wifi op en zou het ook kunnen met een Wifi repeater van Fritz waar ook een lan aansluiting opzit ( dus de Repeater in een stopcontact en op de repeater een lan kabel aansluiten ) .

Het wifi-gedeelte wel voor je telefoon. De zwarte Wifi-maus moet je op je eigen netwerk instellen. Alleen op de z21 mag je misschien nog het ip-adres veranderen. Dat ligt een beetje aan hoe je ip-adressen op je frizmodem is ingesteld. Het veranderen van het ip-adres van je z21 kan je doen met de onderhoudstool van roco.

Het is ook verwarrend op het boekje van de mause staat Z21 en ophet witte kastje z21 

Dat maakt voor de werking niets uit  ;) Je hebt een zwarte Wifi-maus (Z21-maus) en een witte z21 / z21start. Die kunnen gewoon met elkaar werken. De witte z21 / z21start is een iets eenvoudigere versie van de Zwarte Z21. Het eenvoudige zit het meer in het aantal aansluitingen en type aansluitingen. Voor de rest zijn ze gelijk.

Ik weet niet waar je woont maar mogelijk kan een forumlid je helpen om het een en ander in te stellen. Ik heb namelijk het gevoel dat je een beetje gaat vastlopen op het "netwerkgedeelte" van het instellen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2022, 07:28:10 »
Ik denk dat jou gevoel helemaal juist is :) Het netwerkgedeelte bij dit soort dingen kan soms best lastig zijn.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

trabiarie

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2022, 17:57:52 »
Je hebt nu dus wel verbinding met de router van de z21 , maar niet met de centrale zelf . Zat de vrijschakel code niet in de doos ?
Kan je anders met het spul terug naar de winkel waar je hem hebt gekocht en hun even laten kijken?
Je kan natuurlijk iemand laten kijken die je netwerk instellingen kan aanpassen , maar ik vindt altijd als je er niet zoveel verstand van hebt ( wat ik ook zeker niet heb) en er gaat eens wat fout , moet je altijd op iemand terug vallen. terwijl als alles standaard ingesteld is kan je het zelf .

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17 February 2022, 18:00:31 »
@trabiarie: Iemand kan het thuis mogelijk beter uitleggen dan in de winkel. Daar zitten meestal ook niet de mensen die verstand van netwerken hebben.  :) Dan kan je ook aangeven en eventueel zelf laten doen door Hans. Wat Hans wil is niet standaard. Roco heeft geen rekening mee gehouden dat je het spul in je eigen thuisnetwerk opneemt.

Groet Ronald.