Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik  (gelezen 105151 keer)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #300 Gepost op: 30 April 2011, 22:18:57 »
Men heeft op een zeker moment twee topics samengevoegd. Helaas gaat op die wijze een deel van de reeds geplaatste linken de mist in.....
Maar dit is het topic waar ik destijds op doelde.

Met dat kappie zul je wat specifieker moeten zijn.  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #301 Gepost op: 01 May 2011, 08:09:30 »
nou gewoon ik heb hier nog een messing kap liggen van een 400 waar ik nog een aandrijving bij moet zoeken
gr jan

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #302 Gepost op: 01 May 2011, 12:16:26 »
Misschien zou je het onderstel van de Fleischmann 1306 kunnen gebruiken ? (waar dit draadje nou eenmaal om begon)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #303 Gepost op: 01 May 2011, 16:08:47 »
Nee dus
Want de radstand klopt niet, daar zit wel een cm in en is ook te hoog ;D
Gr Jan

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #304 Gepost op: 02 May 2011, 09:15:51 »
@Gerrit, ik heb wel belang bij de tekeningen.

@Jan, er zijn meer zelfbouw grote sikken in H0 besproken hier, je zou even kunnen zoeken?
Ik heb al een trein

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #305 Gepost op: 02 May 2011, 11:35:34 »
wat is eigenlijk de radstand van dat hok?

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #306 Gepost op: 02 May 2011, 13:22:08 »
De Grote Sik is as op as 4000mm in het echt, dus 45,977mm in model...

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #307 Gepost op: 03 May 2011, 12:47:18 »
Omdat ik niet helemaal tevreden was met de tekeningen ben ik zelf een nieuwe set tekeningen aan het opbouwen. Maar dan loop je tegen een heel groot probleem aan: foto's.

Vooral de voorkant en achterkant zijn een grote gok qua dimensies. Heeft er iemand toevallig een paar goede foto's op zijn pc staan of een maatschetsje/tekening?

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #308 Gepost op: 03 May 2011, 19:53:49 »
een paar goede foto's op zijn pc staan of een maatschetsje/tekening?

Liggen, als het goed is gegaan nu in je mailbox.  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #309 Gepost op: 10 October 2013, 17:42:20 »
Alweer een tijdje geleden dat ik mee bouwde met Samm en anderen aan een Grote Sik op een onderstel van de Fl. 1306, dit is het draadje.

Dit is de 1306, het rechter frame, dat met lood, is beter bruikbaar dan het linker, dus eerst de makkelijkste maar genomen.



En dit is die grote sik die ik maakte. Een foto van het echte voorbeeld mag ik niet plaatsen wegens ©.



Ik ben begonnen met de volgende, deze gaat wat meer op schaal worden. Het 1306 onderstel heeft de eerste behandelingen al ondergaan. Om te beginnen heb ik er aan beide uiteinden een stuk tussen uit gezaagd, zodat totale lengte gaat kloppen. Verder nieuwe gaten voor de tweede as geboord, zodat beide assen op de juiste plek met de juiste asafstand komen van 46 mm. Met het op maat zagen zorg ik dat de wielen ook op de juiste plek onder de lok komen.



Nu heeft helaas de lok nog maar op één as aandrijving. Ter compensatie is de andere as pendelend opgehangen (driepuntsophanging). Er zal ook zoveel mogelijk lood in de lok komen. Hoe zwaarder, hoe beter de rijeigenschappen.





Ik heb een tekening op ware grootte, 1/87 dus, uitgeprint en nog wat tekeningen hier en daar, maar van het front en de achterkant zijn niet echt goeie tekeningen voorhanden.

« Laatst bewerkt op: 16 October 2013, 10:09:01 door HuubvG »
Ik heb al een trein

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #310 Gepost op: 28 October 2013, 12:31:13 »
Ik was met een nieuw topic gestart maar dit kan net zo goed hier verder. Alleen kon ik mijn bericht niet meer wijzigen, anders had ik de tekst nog aangepast en de foto van de klare sik weggehaald, er staan hier immers al genoeg foto's van.

Gedaan:

aan deze kant

- beide afgezaagde uiteinden op maat gemaakt en 100% vast gelijmd
- wielen afgedraaid, alle 4 wielen hebben nu dezelfde afmetingen qua flenzen en loopvlak
- bevestigingsnokken afgeslepen
- scratch stroomafnemer bij geplaatst
- schroeven van motorplaat met locktite vastgezet, drupje lijm toegevoegd om de plaat op z'n plaats te houden, het luistert toch wel nauw
- koolborstelhouder (links) ingekort, dop en veer ook ingekort

aan de andere kant

- motortandwiel afgeslepen
- bovenkant motorhuis afgeslepen

Nu kan ik de kap op schaal passend verder maken en hoef ik niet te sjoemelen in hoogte en breedte.

Bodemplaat (is dat de voetplaat?) is al klaar, nu verder met de kap.

Het jargon is me niet bekend, ik doe maar wat. Corrigeer me a.u.b., dan leer ik nog wat.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2013, 19:26:33 door guest7823. Reden: regel verwijderd op verzoek van poster »
Ik heb al een trein

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #311 Gepost op: 29 October 2013, 22:06:17 »
Ziet er spannend uit Huub vooral het verlijmde onderstel ;)
Het onderstel is toch een soort zinklegering? Met welke lijm heb je dat geflikt, ik ben benieuwd?
En heb je al ervaring met deze methode?

Groeten

Rino

Ps je hebt PB
Ride On

Rino

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #312 Gepost op: 30 October 2013, 00:45:25 »
Pattex 100% lijm. Sinds ik deze lijm 'ontdekt' / in huis heb, durf ik dit soort dingen aan. Het lijmt echt alles en het zit muurvast.
http://www.pattex.nl/dhz/producten/universele-lijmen/100-lijm.html
Let op de lijst van te lijmen materialen. Zink staat erbij. Wel wat eigenaardig dat PE, PP en Teflon daar niet bij staan als NIET te lijmen, die staan wel op de flacon. Flacon en dop zijn van PE. Vandaar dat je de dop nog los krijgt.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2013, 00:47:32 door HuubvG. Reden: aanvulling »
Ik heb al een trein

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #313 Gepost op: 31 October 2013, 20:17:10 »
... ... ... ...

Gerrit, heb je na al die tijd de tekening van dit zijaanzicht nog? Deze zou ik er graag bij hebben. Het gaat me dan alleen om het luik links op de huif. Ik hoor graag van je.
Ik heb al een trein

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #314 Gepost op: 01 November 2013, 09:09:10 »
Dag Huub,

Geen punt.  ;)
Ik heb je inmiddels een mail gestuurd.
Gerrit F

Van de draad af....