Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 15:25:36
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik  (gelezen 105599 keer)

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #135 Gepost op: 29 April 2008, 13:05:12 »
@Bart, bij het 2e exemplaar valt het trapje wél onder de deur, terwijl je het bij de eertste op een vreemde plek hebt geplaatst? Verder zie ik vooruitgang en vooral productiviteit.
Inderdaad klopt het trapje nu wel. bij de eerste zat dat fout doordat eerst het onderstel had gebouwd mét trap volgens de tekeningen en kwam er later achter dat het zo niet klopte (te laat...). bij de 2e heb ik ook eerst het onderstel gemaakt maar later pas het trapje onder de deur geplaatst. (weer een vooruitgang :)).
Nu ik jullie verslagen zie kom ik er achter dat ik sommige punten ook nog kan verbeteren. Dus dat word weer flink bouwen. Ik neem vandaag in ieder geval even een dagje rust. Maar waarschijnlijk begin ik morgen aan de 3e! ;D

mvg
Bart

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #136 Gepost op: 29 April 2008, 13:09:06 »
Rustdag verdiend lijkt mij.
Stond ook in de sikkenbouw cao  ;D

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #137 Gepost op: 29 April 2008, 13:13:02 »
Als je mijn werktijden wilt weten:
zaterdag   10:00 tot 18:00
zondag     9:30  tot  21:00
maandag  10:00 tot  22:00

En toen hadden we er een grote sik bij ;D Zouden overuren dubben meegerekent kunnen worden...? ::)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #138 Gepost op: 29 April 2008, 13:18:02 »
Gezondheidzorg?
Dien een aanvraag in voor compensatie wegens nieuwe ontspannings  mogelijkheden die zomogelijk stresverlagend werken en de werksfeer bevorderen.
Gaat er managers altijd in.
Maken ze er een leuk projectje van (die ze zelf niet haden kunnen bedenken)
 :P

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #139 Gepost op: 29 April 2008, 13:26:06 »
Leuk die grote sikkenexplosie. Op het spoor 0 forum staan bouwverslagen met veel foto's van het grote Sikmodel. Ook dat kan leerzaam zijn.

Nog een tip voor de aandrijving: In Railmagazine heeft ooit een bouwverslag gestaan van een grote Sik gebaseerd op een Trawos kap. Die kap zou ik links laten liggen, maar de gebruikte aandrijving leek wel interessant. Len de Vries gebruikte een Roco tweeassig draaistel van een dieselloc met een klein Mabuchi motortje. Ik zal het betreffende nummer eens opzoeken
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #140 Gepost op: 29 April 2008, 13:38:54 »
Owja! Bedankt voor de tip van het Spoornulforum die was ik even vergeten. staat handig beeldmateriaal bij! :)
Naar een ander donorlocje is ook wel vraag aangezien die FLM locjes aardig wat aanpassingswerk nodig hebben en niet de beste rijeigenschappen bezitten...

mvg
Bart

jari

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #141 Gepost op: 29 April 2008, 14:28:13 »
Heeft iemand de tekening met maten van de Sik?
Bij voorbaat dank.
Vr.Gr.Jan

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #142 Gepost op: 29 April 2008, 14:43:53 »
Ik kan de tekeningen uit Cadstd van Samm wel naar je doormailen, als je daar naar op zoek bent? Dan heb ik wel je e-mailadres nodig (stuur dan PB).
 
mvg
Bart

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #143 Gepost op: 29 April 2008, 15:46:37 »
Gezien het Spoornulforum en de andere reacties, besluit ik maar deze eerste lok af te bouwen op het 1306 onderstel. De volgende grote sik wordt wat meer schaalgetrouw, dat beloof ik u. Ik wil meer weten van kleine motortjes, worm- en wormwielen etc. Maar over de rij-eigenschappen van de 1306 kan ik zeggen dat het meevalt, mits je de regels voor het schoonmaken en afstellen van de stroomgeleiders en wielen in acht neemt. Hier een filmpje van de 1306 rijdend in de tuin. Haperingen liggen aan het opnemen/afspelen, de lok rijdt - ook langzaam - zeer soepel.
link
(zou iemand even per pb willen uitleggen hoe ik hier een link van kan maken? anders teveel offtopic)Jaap wordt bedankt voor zijn advies hieronder.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2008, 16:04:15 door HuubvG. Reden: zie het onderstreepte »
Ik heb al een trein

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #144 Gepost op: 29 April 2008, 15:56:17 »
zo!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #145 Gepost op: 29 April 2008, 16:21:57 »
Als je mijn werktijden wilt weten:
zaterdag   10:00 tot 18:00
zondag     9:30  tot  21:00
maandag  10:00 tot  22:00

En toen hadden we er een grote sik bij ;D Zouden overuren dubben meegerekent kunnen worden...? ::)
Tsongejonge, wat een slavenarbeid! En niet eens van het mooie weer op zaterdag/zondag kunnen genieten!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #146 Gepost op: 29 April 2008, 16:46:10 »
Ha! met een beetje wilskracht kom je een heel eind hoor! ;D
Hier schijnt de zon weer al maar ik kan het niet laten een ander projectje weer op te pakken.. :-[ :P maar dat is offtopic!
 ;)
mvg
Bart

Matthijs van Heijningen

  • Online Online
  • Berichten: 2406
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #147 Gepost op: 29 April 2008, 16:57:55 »
Hier schijnt de zon weer al maar ik kan het niet laten een ander projectje weer op te pakken.. :-[ :P maar dat is offtopic!

In de zon bruin bakken met een laag zonnebrand op??  ;D 8)

Maar weer ff ontopic, is in dit geval een zelfbouw onderstel beter dan een donorlocje?? Tekening heb ik al van de grote sik, nu alleen nog wat styreen en hopelijk komt er over een tijdje een model op de rails te staan.

mvg,

Matthijs

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #148 Gepost op: 29 April 2008, 17:04:17 »
Matthijs, Ik heb voor mijn 2e sik ook nog gewoon een 1306 gebruikt. Dit onderstel heb ik wel verzaagt en ingekort. ik kon hem nog wel 0.5 cm inkorten maar dan zouden er geen koppelingen meer aan kunnen dus ik heb het zo gelaten.
verder past het allemaal net rond het motorblokje. dus het kan wel.. maar het lijkt me mooier om zelf een onderstel te bouwen (dan klopt de afstand tussen beide assen beter)

Huub, dan heb jij denk ik geen 1306 uit 1967 ;) ;D

mvg
Bart

Dieselloco

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #149 Gepost op: 29 April 2008, 19:26:48 »
Voor de personen die hebben gereageerd voor de locschilden hierbij een "dienstmededeling" ;D. Deze gaan morgen op de bus.

Behalve van Bart, want die komt ze vanavond al ophalen :).

Gr.
Richard