Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik  (gelezen 105652 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #60 Gepost op: 09 April 2008, 21:01:49 »
Leuk Bart! Het begint er echt op te lijken :D.

Heb je alleen niet te veel plamuur gebruikt? Als ik schuur na het plamuren, schuur ik namelijk zoveel mogelijk weg, dat het alleen in de kieren blijft zitten die weggewerkt moeten worden.

Succes verder met bouwen!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #61 Gepost op: 09 April 2008, 21:52:04 »
hallo,

Peter, het word toch echt tijd dat je aan de slag gaat hoor! :P zodra je styreen hebt begin je wat te knippen en te plakken en je hebt er zo weer een rangeerlocje bij ;)

ik heb inderdaad een beetje te veel plamuur gebruikt ;D maar ik had geen zin om later na het drogen van de plamuur nog eens te moeten wachten omdat er nog een eventueel klein gaatje gevult moest worden dus dan maar op deze manier :P...

ik ben zelf nog niet tevreden over het resultaat tot nu toe. ik beschouw dit ook wel als prototype en ben van plan na deze sik het project nog eens over te doen met verbeteringen. want ik vind dat het allemaal net wat strakker en rechter moet.

mvg
Bart

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #62 Gepost op: 09 April 2008, 22:09:50 »
@Peter, je zegt:
 
Citaat
Ik heb nog steeds geen styreen, dus ook nog geen grote sik  :-[

Wellicht heb je meer in huis aan styreen dan je denkt. Bijvoorbeeld de sluitclip die op broodzakken zit. Hier kun je alvast mee experimenteren, kijken of je die kleine onderdelen ervan kunt maken. Daar ben ik ook mee bezig. Lukt het, dan pas styreen bestellen...

@Bart, knap dat je de hele loc al zover in elkaar hebt, ik heb nog maar een paar onderdelen op maat gemaakt. Het is geen wedstrijdje wie het snelst de loc klaar heeft! Floris heeft inmiddels al een lokje of drie gebouwd, maar daar trekken wij ons in dit knutselhoekje niets van aan. Misschien moet jij ook wat meer tijd nemen om het strakker te krijgen.

@Samm, ik heb nog eens wat foto's bekeken, maar nu is me alles omtrent de roosters duidelijk vooral dat het lamellen zijn. Met het draad in de PDF zou je ook de handgrepen op de roosters bedoeld kunnen hebben. (?)

@Floris, goeie tip van dat clapboardplaat.
Ik heb al een trein

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #63 Gepost op: 09 April 2008, 22:14:21 »
Wat maak je zoal van die clipjes dan?

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #64 Gepost op: 09 April 2008, 22:21:39 »
De nummers 3, 7, 12 en 20.
Ik heb al een trein

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #65 Gepost op: 10 April 2008, 20:45:23 »
je zou ook nog boterkuipjes kunnen gebruiken (is ook een soort plastic ???)

Huub,
in het sikje van mij zitten nog niet zoveel uurtjes hoor. het (nu nog) grijze gedeelte heb je binnen een paar uur in elkaar.
ik vond het van belang voor de stevigheid alles goed aan elkaar te zetten daardoor heb ik veel lijm gebruikt. dat werk ik allemaal nog wel weg. nu is het tijd om alle details aan te brengen daarna werk ik alles netjes af ;)

en als een wedstrijd moet je het zeker niet zien. ik vind het alleen leuk (en leerzaam) om te zien hoever anderen zijn met hun projecten en laat daarom ook zelf wel eens wat zien.

mvg
Bart

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #66 Gepost op: 10 April 2008, 22:29:34 »
Bart, Paul de Goede heeft slechte ervaring met boterkuipjes (zie zijn artikel van de 'Frietloc' in RM, jaren geleden. Deze kuipjes zijn vaak (altijd?) niet van styreen, en zijn dus ook niet met styreenlijm te lijmen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #67 Gepost op: 10 April 2008, 22:53:43 »
Maarten en Bart, het klopt wat Bart zegt. Ik was thuis met de styreenlijmfles in mijn hand op zoek naar materiaal dat te lijmen was. De boterkuip is niet te lijmen, de clips wel. De koffiemelkcups van EuroShopper ook weer wel. En het zijn maar kleine stukjes, waar je alleen wat kleine onderdeeltjes mee kunt maken. Mocht het mij niet lukken - 50+ en knokkelklauwtjes - dan heb ik me geen buil gevallen aan styreen. Als het wel lukt dan kan ik altijd nog echt styreen aanschaffen
Verder heb ik nog allerlei kunststofplaatwerk in huis om aan het proberen te slaan. De meeste laten zich lijmen met contactlijm. Ik zal tzt ook wel een fotootje plakken alhier. En als het mij niet lukt, dan laat ik wel met een foto (en filmpje) zien wat ik met de 1306 nog wél doe.
Ik heb al een trein

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #68 Gepost op: 10 April 2008, 23:26:14 »
Ben druk aan de knutsel en heb al 2 redelijk ver gevorderde delen naar het hiernamaals gewenst en ben vervolgens maar weer opnieuw begonnen.
Zal er binnenkort enige plaatjes van maken.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #69 Gepost op: 10 April 2008, 23:53:06 »
De eerste onderdelen:


En, het klopt, helaas.  :-|
De achterbak ontbreekt.  :'(
Foutje op mijn tekeningetje, er stond een streepje en ik heb het zo geleerd: "Als er iemand zo dom is om zijn naam in de opdracht/tekening te zetten. Dan fresen wij die uit de plaat".  :P
Dus het streepje werd een snijlijn.
Ik kom uit de interieurbouw, vandaar.  ;D
Maar ik maak hem wel als los onderdeel en plak deze er wel tegen aan.
Beetje plamuren en schuren, zie je er niks meer van.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Jan Koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
    • www.mrgv.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #70 Gepost op: 13 April 2008, 20:08:39 »
Hallo

Ik ben ook een paar avontjes aan het knutselen ge slagen
en zie hier het resultaat :)







Heeft iemand ook nog een idee om klinknagels na  te maken


Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #71 Gepost op: 13 April 2008, 20:15:20 »
Ik heb ooit een topic geopend over het maken van klinknagels ;)

Zie hier

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #72 Gepost op: 13 April 2008, 20:29:25 »
Jan,

Van welk materiaal zijn jouw handgrepen gemaakt.
En waar heb je het vandaan?


Ziet er goed uit hoor!

Gr,
Dennis

Jan Koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
    • www.mrgv.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #73 Gepost op: 13 April 2008, 21:18:19 »

Dennes

Gestripte UTP kabel

Restanten opgedaan bij verbouwingen en nieuwbouwprojecten waar ik weleens aan het werk ben.


Gr Jan

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #74 Gepost op: 14 April 2008, 21:49:48 »
Inmiddels heb ik nog enkele styreen-achtigen in de huishouding gevonden. De cd-doosjes, zowel het doorzichtige als de grijze of zwarte plaat zijn te lijmen met styreenlijm. Toevalligerwijs bestaat ook mijn cdrek uit platen zwart 'styreen' va 1 1/2 mm dik, dus kan ik voorlopig vooruit. Verder heb ik nog een doos met allerlei ongebruikte huizen van Faller en Pola etc.

Veel plaatjes, bouwbeschrijvingen van de grote sik heb ik bekeken en nog eens bekeken, ben toen (gisteren) aan de slag gegaan. Zie fotootje.
Van de 1305 heb ik niet alleen de bovenste boutgedoe verwijderd, maar tevens een paar mm van de bufferhouders afgeslepen, zo komen de chassisplaten wat dichter tegen de wielen aan. Nou, wat vinden jullie, doorgaan met oefenstyreen?, óf op naar echt styreen!?

Mét klinkmagels!


Lol met koffieroomcupjes -twintig lekkere bakkies leut voor o.29 euro en styreen gratis...


Ik heb al een trein