Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door hervé
Vandaag om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
Vandaag om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
Vandaag om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:07:45
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik  (gelezen 105481 keer)

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #45 Gepost op: 29 March 2008, 19:46:27 »
Ik heb gewoon een zakje losse onderdelen open getrokken van een Roco sik daar zitten zoiezo 2 lantaarns in, nepkoppelingen en wat slangen die je kunt gebruiken. aan de andere kant heb ik echter wel gewoon de orriginele koppeling laten zitten. ;)

mvg
Bart

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #46 Gepost op: 30 March 2008, 11:28:48 »
even de grote van de sik  vergeleken met ander materieel:



wat vinden jullie? is hij veel te groot ???

mvg
Bart

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #47 Gepost op: 30 March 2008, 12:23:32 »
Ik heb even snel voor je nagemeten
Maten zijn globaal
Lengte over de buffers  102 mm
Radstand  45 mm
Hoogte Mc huis boven BS 45 mm
Motorkap boven BS  39 mm
Breedte voetplaat 33 mm

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

samm

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • Half Nul Model
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #48 Gepost op: 30 March 2008, 14:24:37 »
de maten van versie 4
cabine vanaf railstaaf 53mm
L.o.b. 101mm
neus van af railstaaf 44,5

Edit* fout gemaakt
l.o.b. = 111mm
Lengte van bufferbalk tot bufferbalk = 101mm
De breete is 36mm
« Laatst bewerkt op: 30 March 2008, 18:24:51 door samm »
MVG, Samm

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #49 Gepost op: 30 March 2008, 14:35:03 »
mijn versie op basis van de tekeningen (versie 3) van Samm is van buffer tot buffer 1,4 cm te lang (doordat ik toch maar niet in het onderstel heb gezaagd) en 0,3 cm te breed. verder kloppen alle maten wel :)

onderstel is zojuist helemaal afgerond nu moet ik me alleen nog consentreren op de neus :):
« Laatst bewerkt op: 30 March 2008, 15:14:01 door RN_232 »

samm

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • Half Nul Model
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #50 Gepost op: 30 March 2008, 18:48:48 »
De l.o.b. van de sik is in werkelijkheid 102,3mm vertaald in HO (1:87)
Min de buffers van de sik 2x 5mm hou je een maat van bufferbalk tot bufferbalk over van 92,3mm

Echter is het onderstel van de 100mm en met 2 bufferbalken erbij van 0,5mm 101mm dus.
Om de sik te bouwen zonder het onderstel te verzagen heb ik de neus van de sik 8,7mm langer gemaakt dan deze in werkelijkheid is in versie 4.

Wat betreft de overige maten van versie 4
Is de sik 1mm te breed dit is gedaan  om de afstand van de neus naar de buitenkant enigsins in verhouding te laten aangezien de neus 3mm te breed is (gedaan om dat anders de neus niet over het motortje zal vallen).
De hoogte van de neus en cabine klopt wel.

Nu zeg ik niet dat deze info klopt maar dit zij de maten die ik berekend heb uitgaande dat de sik l.o.b. maat van 8900mm had.
MVG, Samm

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #51 Gepost op: 01 April 2008, 09:26:14 »
Ik vind dit geweldig leuk en zeer creatief. Eerst kijken wat je op de plank hebt, dan wat je ermee zou kunnen en dan gewoon gaan bouwen! Millimetertjes teveel hier en daar heb je bijna altijd en zo niet, dan mag je het onder een dure naam verkopen. Ga vooral door! De combi van cheapigheid en detailleren met een doos willekeurig gevormde styreendelen onder handbereik kan ik enorm waarderen!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #52 Gepost op: 01 April 2008, 10:21:36 »
Samm, ik heb een vraag over de zijroosters. Ik zie op plaatjes dat niet iedereeen die gaten eruit haalt. Verder moet je draad buigen en die in gaatjes steken? En hoe krijg je die staven exact gelijk en op de juiste plek? Als je de gaten eruithaalt, heb je dan wel steun voor die staven? Of gewoon die vlakken zwart maken?
Dat zijn zo van die vragen als je voor het eerst eens echt zelf wat gaat bouwen...
Ik heb al een trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #53 Gepost op: 01 April 2008, 12:27:16 »
wat vinden jullie? is hij veel te groot ???

mvg
Bart

De grote Sik was een verbazend hoge en dikke loc. Forser dan een 2200 of een 2400 bijvoorbeeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

samm

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • Half Nul Model
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #54 Gepost op: 04 April 2008, 21:02:57 »
Citaat
Samm, ik heb een vraag over de zijroosters. Ik zie op plaatjes dat niet iedereeen die gaten eruit haalt.
Zelf heb ik ze er ook niet uit gehaald, ik was dit wel eers van plan maar ik heb dit niet gedaan omdat hij dan minder sterk zal zijn, het is net maar hoeveel detail je er aan wil geven.

Citaat
Verder moet je draad buigen en die in gaatjes steken
Bedoel je hier het draad voor de handgrepen?

Citaat
En hoe krijg je die staven exact gelijk en op de juiste plek? Als je de gaten eruithaalt, heb je dan wel steun voor die staven? Of gewoon die vlakken zwart maken?
Het rooster voor op heb ik van stroken styreen gemaakt, deze heb ik droog (op een werktafel gemaakt) en na de hand op het model geplakt, tja het is een werkje waarbij je elken strook moet nameten en moet wachten op met de volgende te plaken als die daar voor droog is maar dan heb je ook wat.

Wat betreft de zijroosters die heb ik gemaakt door plaatje styreen te grote van het rooster te bewerken met een graveerapparaat.
MVG, Samm

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #55 Gepost op: 06 April 2008, 22:26:22 »
Samm, bedankt voor het antwoorden, maar de drie citaten gaan alle over dezelfde vraag: bestaan de zijroosters uit draad óf uit(namaak)lamellen? In de bouwbeschrijving die je toegestuurd hebt, staat op een van de bladzijden, tweede regel van onder: 'Maak de roosters van styreen of messing - staven - draad c.q. rond, ...en ik begreep dat dit om de zijroosters ging. Op foto's is ook niet duidelijk te zien om het om draad gaat, of om lamellen. Om hiervoor draad te gebruiken leek me nogal een klus. Maar ik red me er wel mee.
Ik heb al een trein

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #56 Gepost op: 06 April 2008, 22:40:24 »
je kunt ook clapboard-plaat van evergreen nemen. Dat spul is met redelijk fijne ribbels te krijgen. Wordt dan meteen de duurste aanschaf voor t projectje maar je kunt er heel wat loccies mee beroosteren (ik doe nog steeds met t zelfde plaatje na 9 2000'en en t is nog lang niet op)

samm

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • Half Nul Model
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #57 Gepost op: 07 April 2008, 20:05:58 »
Aja, even me eigen pdf'je bekeken en nu zie ik het.
Met het maken van het pdf'je had ik schijnbaar het idee om het rooster van staafjes te maken.
Natuurlijk was ik dit zelf alweer vergeten toen ik de sik zelf bouwde en heb ik hem gegraveerd.
Zo doende snapte ik even niet zo goed wat je bedoelde.
Tja zo zien je maar weer dat er mee wegen naar rome lijden, zelfs clapboard styreen waar ik zelf nog geen eens van wist dat het was.

Ach je zo iets heb ik op mijn werk ook wel eens.
Laatst ontwierp ik een luik voor op een stuw, hier ging z'n halfe dag tekenwerk vooraf.
Toen het luik door de aannemer geplaatst was op de stuw, bleek dit een heel ander luik te zijn dan mijn ontwerp.
Echter was dit wel een super mooi luik en nog eens steviger dan mijn ontwerp en voor de aannemer die de gok had genomen om een ander luik te maken zonder dat daar een ontwerp voor was nog makelijker te maken ook.
Toen dat ik bij me zelf van ja zo kan het ook dat ik daar zelf niet opgekomen ben.

MVG, Samm

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #58 Gepost op: 09 April 2008, 19:13:48 »
de vorderingen van mijn sikje gaan langzaam.. ik heb de neus ingekort zodat die wel overeen komt met de orriginele maten maar hierdoor heeft hij volgens mij de Grote sik look deels verloren.

de tussenstand (natte verf) ;):


de cabine met neus zitten nu wel vast alleen moet ik de rand nog wegwerken en de neus voorzien van handgrepen en andere details. nog veel werk te doen dus. ;)

mvg
Bart

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #59 Gepost op: 09 April 2008, 20:04:10 »
Begint er al mooi uit te zien ;D Ik heb nog steeds geen styreen, dus ook nog geen grote sik :-[