Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
saskia
Vandaag
om 17:39:46
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:17:49
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
Vandaag
om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:10:54
Yamorc:loconet goes loco
door
Karst Drenth
Vandaag
om 16:53:10
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:41:52
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
FransW
Vandaag
om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
Vandaag
om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MarcNL
Vandaag
om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
Vandaag
om 14:49:58
Vitrinekast
door
Hasenwald
Vandaag
om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
Vandaag
om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Eric B
Vandaag
om 13:02:12
Da's Daz 2
door
Keska
Vandaag
om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101
door
bellejt
Vandaag
om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
Vandaag
om 10:55:10
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 10:34:01
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:32:05
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
02 August 2025, 22:30:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje
door
RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
22
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik (gelezen 105449 keer)
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #15 Gepost op:
24 March 2008, 01:17:01 »
Met het volgen van dit verhaal begin ik echt warm te lopen om hier ook eens aan te beginnen. Eén van de negen?
Nu zoveel duidelijke tekeningen en beschrijvingen aangereikt worden, en ik over genoeg 1306en beschik om er een of twee te kunnen missen, wat kan er nog misgaan?
Nog wel een vraag hoe ik de verschillende layers stuk voor stuk kan printen, de layers 1 en 3 apart, hoe doe ik dat? (Inmiddels ben ik er zelf al achter gekomen dus antwoorden hoeft niet)
Nog wel een vraag waar ik foto's van de échte grote sik kan bekijken?
«
Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 03:30:22 door Huub van Ginhoven
»
Gelogd
Ik heb al een trein
samm
Offline
Berichten: 47
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #16 Gepost op:
24 March 2008, 09:48:03 »
Foto's van de grote sik zijn helaas moeilijk te vinden.
Hier onder wat materiaal op internet.
http://images2.fotopic.net/?iid=yhqfv1&outx=600&quality=70
http://home.hccnet.nl/pj.klarenbeek/nl/ns/d-loc/ns_402l.gif
http://home.hccnet.nl/pj.klarenbeek/nl/ns/d-loc/ns-400l+zl.gif
http://www.locomotor.nl/pics/005.jpg
Ik kan de door mij gebruikte foto's helaas niet op internet gaan zetten omdat dit uit boeken en archieven komt waar auteurs recht op zit.
Gelogd
MVG, Samm
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #17 Gepost op:
24 March 2008, 10:04:45 »
hallo
voor meer foto's van hoe hij er uiteindelijk uit gaat zien kun je ook terecht op
www.Dutzrail.nl
ze hebben de grote sik zo mooi nagemaakt (zelfs een bouwbeschrijving bij te vinden) dat daar ook wel wat tips en details uit te halen zijn
@Peter ik zat nog even naar je foto's te kijken. maar weet jij niet de 1306jes gebruikt van FLM maar een kleinere (kortere) versie. ik geloof dat ze die de V 42-04 noemen ofzo. zie ik dat goed?
Gelogd
Peter H
USA On30
Offline
Berichten: 1648
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #18 Gepost op:
24 March 2008, 10:14:37 »
Hoi Bart,
Je hebt gelijk...
het is indedaat een V42-05 dus geen 04
Maar daar zou het toch ook wel op kunnen?
Peter H
Gelogd
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #19 Gepost op:
24 March 2008, 10:26:31 »
opzich wel alleen zijn de tekeningen langer dan het lokje waardoor je zelf een stevige bufferbalk moet maken en het zal ook zo zijn dat de afmetingen waar de aspotten en vering zitten aangepast moeten worden.
makkelijker is dus om voor een paar euro een 1306je op de kop te tikken ergens..
mvg
Bart
Gelogd
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #20 Gepost op:
24 March 2008, 11:10:00 »
vanochtend vroeg serieus begonnen!:
ik heb nog wel een beetje aan de afmetingen moeten zagen maar ik denk dat hij nu wel meer in de buurt komt van H0.
mvg
Bart
Gelogd
Matthijs van Heijningen
Offline
Berichten: 2406
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #21 Gepost op:
24 March 2008, 11:53:28 »
Welke versie past het beste bij een grote sik die fleischmann 1306 of die V42-04??
mvg,
Matthijs
Gelogd
HuubvG
Offline
Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #22 Gepost op:
24 March 2008, 12:00:20 »
Aan de allereerste foto te zien is dat tot echt een 1306 (4200), die ikzelf ook gebruik en waarop de tekeningen precies passen.
De V42-04 (4203) is kleiner, misschien kun je de tekeningen iets verkleinen, zodat naar mijn gevoel de kleinere schaal wat beter gaat kloppen. (of misschien de kleine sik daarop maken?)
Zoals gezegd hou ik me bij de 1306.
Nog bedankt voor de extra foto's en die mooie bouwbeschrijving van dutzrail.
Gelogd
Ik heb al een trein
MR
Offline
Berichten: 3185
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #23 Gepost op:
24 March 2008, 12:17:39 »
Hoi,
In het Utrechts Archief staat
deze foto
van de 415 in Naaldwijk.
Dan is er ook nog
deze foto
van de 415 in de werkplaats Zaanstraat.
En dan
deze foto
van de 401, naast de 2211 en de 2015.
Groeten,
Marco
Gelogd
samm
Offline
Berichten: 47
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #24 Gepost op:
24 March 2008, 14:11:51 »
Na het bekijken van het PDFje van dutzrail nog maar weer eens aan het tekenen geslagen aan versie 4 van de sik.
Als ik het vergelijk met de ertsplaat van dutzrail dan is mijn sik versie 3 idd ook nog te groot.
Inmiddels de gok gewaagd en het 3e schroefje van het motortje afgezaagd.
http://www.ilektro.nl/img/gsik6.GIF
Vorderingen versie 4
Gelogd
MVG, Samm
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #25 Gepost op:
24 March 2008, 19:16:42 »
Marco die laatste foto is erg handig!! zo te zien was de grote sik in het echt ook vrij fors dus dan zitten we nu wel in de richting volgens mij.
de stand van zaken aan mijn kant:
mijn onderstel is bijna klaar maar ik ben ook alvast aan de cabine begonnen!
ik heb versie 3 gebruikt van de tekeningen en heb daarbij ongeveer 2 millimeter van de hoogte van de cabine weggesneden. zoals voorgaande foto van me laat zien klopt deze hoogte wel ongeveer volgens mij
de lengte daarentegen klopt volgens mij nog niet daar mag denk ik zo'n 7 millimeter vanaf maar dat betekent zagen in het frame van de 1306 daar zit ik nog over te twijfelen.. want hoe krijg je ze dan weer aan elkaar? solderen
mvg
Bart
Gelogd
Besselspoor
Offline
Berichten: 5335
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #26 Gepost op:
24 March 2008, 20:18:24 »
Dit is een interessant project!
Indien u geen bezwaar heeft tegen kopieëren door derden: ik heb ook even een exemplaar van de .pdf tekeningen opgeslagen en ga meebouwen, in dit geval op basis van een onoogelijk lelijk amerikaans dieseltje van Tyco (die volgens mij verder nooit iets met treinen doen). Dit is een vrij zwaar chassis wat lijkt op een vergroot sik chassis met een soort lima motortje. Met massief messing wieltjes en het rijdt ook wel aardig. Het formaat moet wel redelijk kloppen als ik de tekeningen zo zie.
Groeten Bessel
Gelogd
RETROBAHN A.G.
samm
Offline
Berichten: 47
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #27 Gepost op:
24 March 2008, 20:43:46 »
Wat mijn PDFje betreft van die mag je van mij opslaan, het is hier juist voor bedoeld om hobbyisten van info te voorzien, het is voor mij immers ook mijn hobby.
Wat betreft het PDFje van dutzrail dat zal je aan hun moeten vragen, ze moeten hier immers hun brood mee verdienen.
Terug te komen op de maten van de sik en het chassis is de lengte van de sik in het echt 8900mm over de buffers in HO vertaald zal dat 102,3mm zijn trek daar twee buffers af van c.a. 5 mm en je komt aan 92,3mm chassis lengte.
De 1306 heeft een chassis lengte van 100,1mm en zal daarom 7,8mm te lang zijn.
In de schaal grote van de tekening versie 1, 2 en 3 kwam ik op 4mm chassis lengte te veel.
In de versie 2 die jullie hebben (voor jullie de 1e tekening die jullie van mij kregen) heb ik dit verschil niet weg gewerkt.
In versie 3 heb ik dit probleem opgelost door de neus 4mm langer te maken.
Nu met het teken van versie 4 kwam ik ook een overlengte van 7,5mm, bij deze versie heb ik ook de neus dan die 7,5mm groter gemaakt dan deze in werkelijkheid is volgens de schaal.
Als ik nu kijk dat dat in werkelijkheid eigenlijk 7,8mm zal zijn zit versie 4 toch erg dicht in de buurt van de werkelijkheid.
Wat betreft het zagen in het chassis, ik durf dit niet aan en maak dan de neus maar 7,5mm langer dan in werkelijkheid maar dat is net maar hoe precies je zelf ben als modelbouwer.
BTW heb ik versie 4 net even gebouwd in karton en zal deze straks even posten en jullie de tekeningen mailen.
«
Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 21:44:10 door samm
»
Gelogd
MVG, Samm
samm
Offline
Berichten: 47
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #28 Gepost op:
24 March 2008, 20:53:27 »
Gelogd
MVG, Samm
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #29 Gepost op:
24 March 2008, 21:24:58 »
ziet er goed uit Samm! ik waardeer het zeer dat je de moeite doet om anderen ook te activeren tot het verbouwen van de 1306 echt top! ik blijf in ieder geval lekker bouwen hierdoor
maar van wat voor materiaal maak je die sik (groen styreen?
)
mvg
Bart
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
22
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik