Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek
door
neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896
door
grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool
door
Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn
door
Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025
door
barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217
door
Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig
door
Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen
door
Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens
door
j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje
door
RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
07 October 2025, 13:33:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
22
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik (gelezen 107905 keer)
HuubvG
Offline
Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #15 Gepost op:
24 March 2008, 01:17:01 »
Met het volgen van dit verhaal begin ik echt warm te lopen om hier ook eens aan te beginnen. Eén van de negen?
Nu zoveel duidelijke tekeningen en beschrijvingen aangereikt worden, en ik over genoeg 1306en beschik om er een of twee te kunnen missen, wat kan er nog misgaan?
Nog wel een vraag hoe ik de verschillende layers stuk voor stuk kan printen, de layers 1 en 3 apart, hoe doe ik dat? (Inmiddels ben ik er zelf al achter gekomen dus antwoorden hoeft niet)
Nog wel een vraag waar ik foto's van de échte grote sik kan bekijken?
«
Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 03:30:22 door Huub van Ginhoven
»
Gelogd
Ik heb al een trein
samm
Offline
Berichten: 47
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #16 Gepost op:
24 March 2008, 09:48:03 »
Foto's van de grote sik zijn helaas moeilijk te vinden.
Hier onder wat materiaal op internet.
http://images2.fotopic.net/?iid=yhqfv1&outx=600&quality=70
http://home.hccnet.nl/pj.klarenbeek/nl/ns/d-loc/ns_402l.gif
http://home.hccnet.nl/pj.klarenbeek/nl/ns/d-loc/ns-400l+zl.gif
http://www.locomotor.nl/pics/005.jpg
Ik kan de door mij gebruikte foto's helaas niet op internet gaan zetten omdat dit uit boeken en archieven komt waar auteurs recht op zit.
Gelogd
MVG, Samm
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #17 Gepost op:
24 March 2008, 10:04:45 »
hallo
voor meer foto's van hoe hij er uiteindelijk uit gaat zien kun je ook terecht op
www.Dutzrail.nl
ze hebben de grote sik zo mooi nagemaakt (zelfs een bouwbeschrijving bij te vinden) dat daar ook wel wat tips en details uit te halen zijn
@Peter ik zat nog even naar je foto's te kijken. maar weet jij niet de 1306jes gebruikt van FLM maar een kleinere (kortere) versie. ik geloof dat ze die de V 42-04 noemen ofzo. zie ik dat goed?
Gelogd
Peter H
USA On30
Offline
Berichten: 1648
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #18 Gepost op:
24 March 2008, 10:14:37 »
Hoi Bart,
Je hebt gelijk...
het is indedaat een V42-05 dus geen 04
Maar daar zou het toch ook wel op kunnen?
Peter H
Gelogd
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #19 Gepost op:
24 March 2008, 10:26:31 »
opzich wel alleen zijn de tekeningen langer dan het lokje waardoor je zelf een stevige bufferbalk moet maken en het zal ook zo zijn dat de afmetingen waar de aspotten en vering zitten aangepast moeten worden.
makkelijker is dus om voor een paar euro een 1306je op de kop te tikken ergens..
mvg
Bart
Gelogd
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #20 Gepost op:
24 March 2008, 11:10:00 »
vanochtend vroeg serieus begonnen!:
ik heb nog wel een beetje aan de afmetingen moeten zagen maar ik denk dat hij nu wel meer in de buurt komt van H0.
mvg
Bart
Gelogd
Matthijs van Heijningen
Offline
Berichten: 2409
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #21 Gepost op:
24 March 2008, 11:53:28 »
Welke versie past het beste bij een grote sik die fleischmann 1306 of die V42-04??
mvg,
Matthijs
Gelogd
HuubvG
Offline
Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #22 Gepost op:
24 March 2008, 12:00:20 »
Aan de allereerste foto te zien is dat tot echt een 1306 (4200), die ikzelf ook gebruik en waarop de tekeningen precies passen.
De V42-04 (4203) is kleiner, misschien kun je de tekeningen iets verkleinen, zodat naar mijn gevoel de kleinere schaal wat beter gaat kloppen. (of misschien de kleine sik daarop maken?)
Zoals gezegd hou ik me bij de 1306.
Nog bedankt voor de extra foto's en die mooie bouwbeschrijving van dutzrail.
Gelogd
Ik heb al een trein
MR
Offline
Berichten: 3185
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #23 Gepost op:
24 March 2008, 12:17:39 »
Hoi,
In het Utrechts Archief staat
deze foto
van de 415 in Naaldwijk.
Dan is er ook nog
deze foto
van de 415 in de werkplaats Zaanstraat.
En dan
deze foto
van de 401, naast de 2211 en de 2015.
Groeten,
Marco
Gelogd
samm
Offline
Berichten: 47
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #24 Gepost op:
24 March 2008, 14:11:51 »
Na het bekijken van het PDFje van dutzrail nog maar weer eens aan het tekenen geslagen aan versie 4 van de sik.
Als ik het vergelijk met de ertsplaat van dutzrail dan is mijn sik versie 3 idd ook nog te groot.
Inmiddels de gok gewaagd en het 3e schroefje van het motortje afgezaagd.
http://www.ilektro.nl/img/gsik6.GIF
Vorderingen versie 4
Gelogd
MVG, Samm
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #25 Gepost op:
24 March 2008, 19:16:42 »
Marco die laatste foto is erg handig!! zo te zien was de grote sik in het echt ook vrij fors dus dan zitten we nu wel in de richting volgens mij.
de stand van zaken aan mijn kant:
mijn onderstel is bijna klaar maar ik ben ook alvast aan de cabine begonnen!
ik heb versie 3 gebruikt van de tekeningen en heb daarbij ongeveer 2 millimeter van de hoogte van de cabine weggesneden. zoals voorgaande foto van me laat zien klopt deze hoogte wel ongeveer volgens mij
de lengte daarentegen klopt volgens mij nog niet daar mag denk ik zo'n 7 millimeter vanaf maar dat betekent zagen in het frame van de 1306 daar zit ik nog over te twijfelen.. want hoe krijg je ze dan weer aan elkaar? solderen
mvg
Bart
Gelogd
Besselspoor
Offline
Berichten: 5371
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #26 Gepost op:
24 March 2008, 20:18:24 »
Dit is een interessant project!
Indien u geen bezwaar heeft tegen kopieëren door derden: ik heb ook even een exemplaar van de .pdf tekeningen opgeslagen en ga meebouwen, in dit geval op basis van een onoogelijk lelijk amerikaans dieseltje van Tyco (die volgens mij verder nooit iets met treinen doen). Dit is een vrij zwaar chassis wat lijkt op een vergroot sik chassis met een soort lima motortje. Met massief messing wieltjes en het rijdt ook wel aardig. Het formaat moet wel redelijk kloppen als ik de tekeningen zo zie.
Groeten Bessel
Gelogd
RETROBAHN A.G.
samm
Offline
Berichten: 47
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #27 Gepost op:
24 March 2008, 20:43:46 »
Wat mijn PDFje betreft van die mag je van mij opslaan, het is hier juist voor bedoeld om hobbyisten van info te voorzien, het is voor mij immers ook mijn hobby.
Wat betreft het PDFje van dutzrail dat zal je aan hun moeten vragen, ze moeten hier immers hun brood mee verdienen.
Terug te komen op de maten van de sik en het chassis is de lengte van de sik in het echt 8900mm over de buffers in HO vertaald zal dat 102,3mm zijn trek daar twee buffers af van c.a. 5 mm en je komt aan 92,3mm chassis lengte.
De 1306 heeft een chassis lengte van 100,1mm en zal daarom 7,8mm te lang zijn.
In de schaal grote van de tekening versie 1, 2 en 3 kwam ik op 4mm chassis lengte te veel.
In de versie 2 die jullie hebben (voor jullie de 1e tekening die jullie van mij kregen) heb ik dit verschil niet weg gewerkt.
In versie 3 heb ik dit probleem opgelost door de neus 4mm langer te maken.
Nu met het teken van versie 4 kwam ik ook een overlengte van 7,5mm, bij deze versie heb ik ook de neus dan die 7,5mm groter gemaakt dan deze in werkelijkheid is volgens de schaal.
Als ik nu kijk dat dat in werkelijkheid eigenlijk 7,8mm zal zijn zit versie 4 toch erg dicht in de buurt van de werkelijkheid.
Wat betreft het zagen in het chassis, ik durf dit niet aan en maak dan de neus maar 7,5mm langer dan in werkelijkheid maar dat is net maar hoe precies je zelf ben als modelbouwer.
BTW heb ik versie 4 net even gebouwd in karton en zal deze straks even posten en jullie de tekeningen mailen.
«
Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 21:44:10 door samm
»
Gelogd
MVG, Samm
samm
Offline
Berichten: 47
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #28 Gepost op:
24 March 2008, 20:53:27 »
Gelogd
MVG, Samm
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
«
Reactie #29 Gepost op:
24 March 2008, 21:24:58 »
ziet er goed uit Samm! ik waardeer het zeer dat je de moeite doet om anderen ook te activeren tot het verbouwen van de 1306 echt top! ik blijf in ieder geval lekker bouwen hierdoor
maar van wat voor materiaal maak je die sik (groen styreen?
)
mvg
Bart
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
22
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik