Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door saskia
Vandaag om 17:39:46
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:49
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik  (gelezen 105448 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #15 Gepost op: 24 March 2008, 01:17:01 »
Met het volgen van dit verhaal begin ik echt warm te lopen om hier ook eens aan te beginnen. Eén van de negen?

Nu zoveel duidelijke tekeningen en beschrijvingen aangereikt worden, en ik over genoeg 1306en beschik om er een of twee te kunnen missen, wat kan er nog misgaan?

Nog wel een vraag hoe ik de verschillende layers stuk voor stuk kan printen, de layers 1 en 3 apart, hoe doe ik dat? (Inmiddels ben ik er zelf al achter gekomen dus antwoorden hoeft niet)

Nog wel een vraag waar ik foto's van de échte grote sik kan bekijken?
« Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 03:30:22 door Huub van Ginhoven »
Ik heb al een trein

samm

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • Half Nul Model
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #16 Gepost op: 24 March 2008, 09:48:03 »
Foto's van de grote sik zijn helaas moeilijk te vinden.
Hier onder wat materiaal op internet.

http://images2.fotopic.net/?iid=yhqfv1&outx=600&quality=70
http://home.hccnet.nl/pj.klarenbeek/nl/ns/d-loc/ns_402l.gif
http://home.hccnet.nl/pj.klarenbeek/nl/ns/d-loc/ns-400l+zl.gif
http://www.locomotor.nl/pics/005.jpg

Ik kan de door mij gebruikte foto's helaas niet op internet gaan zetten omdat dit uit boeken en archieven komt waar auteurs recht op zit.
MVG, Samm

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #17 Gepost op: 24 March 2008, 10:04:45 »
hallo

voor meer foto's van hoe hij er uiteindelijk uit gaat zien kun je ook terecht op www.Dutzrail.nl ze hebben de grote sik zo mooi nagemaakt (zelfs een bouwbeschrijving bij te vinden) dat daar ook wel wat tips en details uit te halen zijn ;)

@Peter ik zat nog even naar je foto's te kijken. maar weet jij niet de 1306jes gebruikt van FLM maar een kleinere (kortere) versie. ik geloof dat ze die de V 42-04 noemen ofzo. zie ik dat goed?

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #18 Gepost op: 24 March 2008, 10:14:37 »
Hoi Bart,

Je hebt gelijk... :-[ het is indedaat een V42-05 dus geen 04 :P Maar daar zou het toch ook wel op kunnen?

Peter H

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #19 Gepost op: 24 March 2008, 10:26:31 »
opzich wel alleen zijn de tekeningen langer dan het lokje waardoor je zelf een stevige bufferbalk moet maken en het zal ook zo zijn dat de afmetingen waar de aspotten en vering zitten aangepast moeten worden.
makkelijker is dus om voor een paar euro een 1306je op de kop te tikken ergens..


mvg
Bart

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #20 Gepost op: 24 March 2008, 11:10:00 »
vanochtend vroeg  serieus begonnen!: ;D


ik heb nog wel een beetje aan de afmetingen moeten zagen maar ik denk dat hij nu wel meer in de buurt komt van H0.

mvg
Bart

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #21 Gepost op: 24 March 2008, 11:53:28 »
Welke versie past het beste bij een grote sik die fleischmann 1306 of die V42-04??

mvg,

Matthijs

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #22 Gepost op: 24 March 2008, 12:00:20 »
Aan de allereerste foto te zien is dat tot echt een 1306 (4200), die ikzelf ook gebruik en waarop de tekeningen precies passen.

De V42-04 (4203) is kleiner, misschien kun je de tekeningen iets verkleinen, zodat naar mijn gevoel de kleinere schaal wat beter gaat kloppen. (of misschien de kleine sik daarop maken?)

Zoals gezegd hou ik me bij de 1306.

Nog bedankt voor de extra foto's en die mooie bouwbeschrijving van dutzrail.
Ik heb al een trein

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #23 Gepost op: 24 March 2008, 12:17:39 »
Hoi,

In het Utrechts Archief staat deze foto van de 415 in Naaldwijk.

Dan is er ook nog deze foto van de 415 in de werkplaats Zaanstraat.

En dan deze foto van de 401, naast de 2211 en de 2015.

Groeten,

Marco

samm

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • Half Nul Model
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #24 Gepost op: 24 March 2008, 14:11:51 »
Na het bekijken van het PDFje van dutzrail nog maar weer eens aan het tekenen geslagen aan versie 4 van de sik.
Als ik het vergelijk met de ertsplaat van dutzrail dan is mijn sik versie 3 idd ook nog te groot.
Inmiddels de gok gewaagd en het 3e schroefje van het motortje afgezaagd.


http://www.ilektro.nl/img/gsik6.GIF
Vorderingen versie 4
MVG, Samm

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #25 Gepost op: 24 March 2008, 19:16:42 »
Marco die laatste foto is erg handig!! zo te zien was de grote sik in het echt ook vrij fors dus dan zitten we nu wel in de richting volgens mij. :)

de stand van zaken aan mijn kant:
mijn onderstel is bijna klaar maar ik ben ook alvast aan de cabine begonnen! :) ik heb versie 3 gebruikt van de tekeningen en heb daarbij ongeveer 2 millimeter van de hoogte van de cabine weggesneden. zoals voorgaande foto van me laat zien klopt deze hoogte wel ongeveer volgens mij :)
de lengte daarentegen klopt volgens mij nog niet daar mag denk ik zo'n 7 millimeter vanaf maar dat betekent zagen in het frame van de 1306 daar zit ik nog over te twijfelen.. want hoe krijg je ze dan weer aan elkaar? solderen ???

mvg
Bart




Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #26 Gepost op: 24 March 2008, 20:18:24 »
Dit is een interessant project!
Indien u geen bezwaar heeft tegen kopieëren door derden: ik heb ook even een exemplaar van de .pdf tekeningen opgeslagen en ga meebouwen, in dit geval op basis van een onoogelijk lelijk amerikaans dieseltje van Tyco (die volgens mij verder nooit iets met treinen doen). Dit is een vrij zwaar chassis wat lijkt op een vergroot sik chassis met een soort lima motortje. Met massief messing wieltjes en het rijdt ook wel aardig.  Het formaat moet wel redelijk kloppen als ik de tekeningen zo zie.
Groeten Bessel
RETROBAHN A.G.

samm

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • Half Nul Model
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2008, 20:43:46 »
Wat mijn PDFje betreft van die mag je van mij opslaan, het is hier juist voor bedoeld om hobbyisten van info te voorzien, het is voor mij immers ook mijn hobby.
Wat betreft het PDFje van dutzrail dat zal je aan hun moeten vragen, ze moeten hier immers hun brood mee verdienen.

Terug te komen op de maten van de sik en het chassis is de lengte van de sik in het echt 8900mm over de buffers in HO vertaald zal dat 102,3mm zijn trek daar twee buffers af van c.a. 5 mm en je komt aan 92,3mm chassis lengte.
De 1306 heeft een chassis lengte van 100,1mm en zal daarom 7,8mm te lang zijn.
In de schaal grote van de tekening versie 1, 2 en 3 kwam ik op 4mm chassis lengte te veel.
In de versie 2 die jullie hebben (voor jullie de 1e tekening die jullie van mij kregen) heb ik dit verschil niet weg gewerkt.
In versie 3 heb ik dit probleem opgelost door de neus 4mm langer te maken.
Nu met het teken van versie 4 kwam ik ook een overlengte van 7,5mm, bij deze versie heb ik ook de neus dan die 7,5mm groter gemaakt dan deze in werkelijkheid is volgens de schaal.
Als ik nu kijk dat dat in werkelijkheid eigenlijk 7,8mm zal zijn zit versie 4 toch erg dicht in de buurt van de werkelijkheid.

Wat betreft het zagen in het chassis, ik durf dit niet aan en maak dan de neus maar 7,5mm langer dan in werkelijkheid maar dat is net maar hoe precies je zelf ben als modelbouwer.

BTW heb ik versie 4 net even gebouwd in karton en zal deze straks even posten en jullie de tekeningen mailen.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 21:44:10 door samm »
MVG, Samm

samm

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • Half Nul Model
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #28 Gepost op: 24 March 2008, 20:53:27 »







MVG, Samm

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #29 Gepost op: 24 March 2008, 21:24:58 »
ziet er goed uit Samm! ik waardeer het zeer dat je de moeite doet om anderen ook te activeren tot het verbouwen van de 1306 echt top! ik blijf in ieder geval lekker bouwen hierdoor ;D

maar van wat voor materiaal maak je die sik (groen styreen? ???)

mvg
Bart