Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Spoor010
Vandaag om 20:10:49
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:07:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:03:24
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 19:58:24
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 19:42:05
helix n spoor door richard75
Vandaag om 19:30:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door prutser
Vandaag om 17:36:03
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik  (gelezen 109542 keer)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #300 Gepost op: 30 April 2011, 22:18:57 »
Men heeft op een zeker moment twee topics samengevoegd. Helaas gaat op die wijze een deel van de reeds geplaatste linken de mist in.....
Maar dit is het topic waar ik destijds op doelde.

Met dat kappie zul je wat specifieker moeten zijn.  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #301 Gepost op: 01 May 2011, 08:09:30 »
nou gewoon ik heb hier nog een messing kap liggen van een 400 waar ik nog een aandrijving bij moet zoeken
gr jan

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #302 Gepost op: 01 May 2011, 12:16:26 »
Misschien zou je het onderstel van de Fleischmann 1306 kunnen gebruiken ? (waar dit draadje nou eenmaal om begon)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #303 Gepost op: 01 May 2011, 16:08:47 »
Nee dus
Want de radstand klopt niet, daar zit wel een cm in en is ook te hoog ;D
Gr Jan

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #304 Gepost op: 02 May 2011, 09:15:51 »
@Gerrit, ik heb wel belang bij de tekeningen.

@Jan, er zijn meer zelfbouw grote sikken in H0 besproken hier, je zou even kunnen zoeken?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #305 Gepost op: 02 May 2011, 11:35:34 »
wat is eigenlijk de radstand van dat hok?

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #306 Gepost op: 02 May 2011, 13:22:08 »
De Grote Sik is as op as 4000mm in het echt, dus 45,977mm in model...

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #307 Gepost op: 03 May 2011, 12:47:18 »
Omdat ik niet helemaal tevreden was met de tekeningen ben ik zelf een nieuwe set tekeningen aan het opbouwen. Maar dan loop je tegen een heel groot probleem aan: foto's.

Vooral de voorkant en achterkant zijn een grote gok qua dimensies. Heeft er iemand toevallig een paar goede foto's op zijn pc staan of een maatschetsje/tekening?

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #308 Gepost op: 03 May 2011, 19:53:49 »
een paar goede foto's op zijn pc staan of een maatschetsje/tekening?

Liggen, als het goed is gegaan nu in je mailbox.  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #309 Gepost op: 10 October 2013, 17:42:20 »
Alweer een tijdje geleden dat ik mee bouwde met Samm en anderen aan een Grote Sik op een onderstel van de Fl. 1306, dit is het draadje.

Dit is de 1306, het rechter frame, dat met lood, is beter bruikbaar dan het linker, dus eerst de makkelijkste maar genomen.



En dit is die grote sik die ik maakte. Een foto van het echte voorbeeld mag ik niet plaatsen wegens ©.



Ik ben begonnen met de volgende, deze gaat wat meer op schaal worden. Het 1306 onderstel heeft de eerste behandelingen al ondergaan. Om te beginnen heb ik er aan beide uiteinden een stuk tussen uit gezaagd, zodat totale lengte gaat kloppen. Verder nieuwe gaten voor de tweede as geboord, zodat beide assen op de juiste plek met de juiste asafstand komen van 46 mm. Met het op maat zagen zorg ik dat de wielen ook op de juiste plek onder de lok komen.



Nu heeft helaas de lok nog maar op één as aandrijving. Ter compensatie is de andere as pendelend opgehangen (driepuntsophanging). Er zal ook zoveel mogelijk lood in de lok komen. Hoe zwaarder, hoe beter de rijeigenschappen.





Ik heb een tekening op ware grootte, 1/87 dus, uitgeprint en nog wat tekeningen hier en daar, maar van het front en de achterkant zijn niet echt goeie tekeningen voorhanden.

« Laatst bewerkt op: 16 October 2013, 10:09:01 door HuubvG »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #310 Gepost op: 28 October 2013, 12:31:13 »
Ik was met een nieuw topic gestart maar dit kan net zo goed hier verder. Alleen kon ik mijn bericht niet meer wijzigen, anders had ik de tekst nog aangepast en de foto van de klare sik weggehaald, er staan hier immers al genoeg foto's van.

Gedaan:

aan deze kant

- beide afgezaagde uiteinden op maat gemaakt en 100% vast gelijmd
- wielen afgedraaid, alle 4 wielen hebben nu dezelfde afmetingen qua flenzen en loopvlak
- bevestigingsnokken afgeslepen
- scratch stroomafnemer bij geplaatst
- schroeven van motorplaat met locktite vastgezet, drupje lijm toegevoegd om de plaat op z'n plaats te houden, het luistert toch wel nauw
- koolborstelhouder (links) ingekort, dop en veer ook ingekort

aan de andere kant

- motortandwiel afgeslepen
- bovenkant motorhuis afgeslepen

Nu kan ik de kap op schaal passend verder maken en hoef ik niet te sjoemelen in hoogte en breedte.

Bodemplaat (is dat de voetplaat?) is al klaar, nu verder met de kap.

Het jargon is me niet bekend, ik doe maar wat. Corrigeer me a.u.b., dan leer ik nog wat.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2013, 19:26:33 door guest7823. Reden: regel verwijderd op verzoek van poster »

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #311 Gepost op: 29 October 2013, 22:06:17 »
Ziet er spannend uit Huub vooral het verlijmde onderstel ;)
Het onderstel is toch een soort zinklegering? Met welke lijm heb je dat geflikt, ik ben benieuwd?
En heb je al ervaring met deze methode?

Groeten

Rino

Ps je hebt PB
Ride On

Rino

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #312 Gepost op: 30 October 2013, 00:45:25 »
Pattex 100% lijm. Sinds ik deze lijm 'ontdekt' / in huis heb, durf ik dit soort dingen aan. Het lijmt echt alles en het zit muurvast.
http://www.pattex.nl/dhz/producten/universele-lijmen/100-lijm.html
Let op de lijst van te lijmen materialen. Zink staat erbij. Wel wat eigenaardig dat PE, PP en Teflon daar niet bij staan als NIET te lijmen, die staan wel op de flacon. Flacon en dop zijn van PE. Vandaar dat je de dop nog los krijgt.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2013, 00:47:32 door HuubvG. Reden: aanvulling »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #313 Gepost op: 31 October 2013, 20:17:10 »
... ... ... ...

Gerrit, heb je na al die tijd de tekening van dit zijaanzicht nog? Deze zou ik er graag bij hebben. Het gaat me dan alleen om het luik links op de huif. Ik hoor graag van je.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #314 Gepost op: 01 November 2013, 09:09:10 »
Dag Huub,

Geen punt.  ;)
Ik heb je inmiddels een mail gestuurd.
Gerrit F

Van de draad af....