Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Een goed begin, maar waarmee?  (gelezen 2612 keer)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Een goed begin, maar waarmee?
« Gepost op: 02 februari 2022, 16:59:54 »
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een tijdje bezig om H0 scenery te bouwen, en nou begon het toch wel een beetje te kriebelen om daar ook wat meer mee te gaan doen, bijvoorbeeld door een diorama bij te maken, inclusief modelspoor. Leuke manier om weer wat nieuwe dingen en technieken te leren.

Voor een permanente baan heb ik voorlopig geen plek, dus mijn idee was om stap voor stap in modules van 120x60 te bouwen. Eerste idee is om te beginnen met een rangeerbaan met een Nederlands-thema te maken, op basis van een Timesaver-variant verdeeld over twee modules.

Een DCC-systeem heeft wat mij betreft de voorkeur, maar daarna vind ik het al wel een stuk ingewikkelder worden.

Vooral wat betreft de te gebruiken rails.

Ik dacht eerst om Piko A-rails te gebruiken. De rails is lekker goedkoop, de geometrie is simpel, alleen alle wissels zijn allemaal vrij slank en lang, dan heb je volgens mij toch alsnog al snel veel lengte nodig als je een beetje een leuk rangeerplan wilt leggen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Roco Line.
Ik lees vaak goede ervaringen met Peco code 100, en dat systeemheeft wel korte wissels, maar ik ben ook een beetje huiverig voor systemen die (vooral) op flexrail leunen.

Aangezien het m'n eerste baantje wordt en ik de leercurve niet te steil maken en alles moeten zagen, solderen etc. Is dat terecht, en is er wat dat betreft nog een middenweg?

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2022, 20:05:34 »
Sikko,

Allereerst welkom en wat leuk dat je verder wilt met het toevoegen van treinen.
Ik weet niet of je er iets mee kunt maar in dit draadje staan mijn ervaringen met H0 en timesaver
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88905.0
Heb hem enigzins uitgebreid zodat ik een paar meer opstel sporen heb maar de basis is een timesaver in low budget uitvoering die altijd nog omgebouwd zou kunnen worden naar dcc
Goed om ervaring op te doen zonder al te hoge investeringen

Succes in elk geval

« Laatst bewerkt op: 02 februari 2022, 20:07:33 door EricZmS »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2022, 21:05:41 »
Hey Sikko,

Ik ben momenteel ook bezig met een timesaver achtige constructie.

Omdat ik zelf niet zo goed kan leven met een 'echte' micro layout, heb ik mijn timesaver iets uitgerekt tot wat praktischere lengtes. Maar in de kern is het nog steeds een timesaver  ;) Helemaal opgebouwd is de baan 3,60m

mijn draadje

Ik heb als schaduw station een dubbele segment draaischijf gemaakt. Het is niet het mooiste ding, maar ruimte technisch wel zo handig.


Je kan ook denken om bijvoorbeeld zo'n kant en klare segmentdraaischijf te gebruiken.

Citaat
Een DCC-systeem heeft wat mij betreft de voorkeur, maar daarna vind ik het al wel een stuk ingewikkelder worden.
Dat 'daarna' gedeelte is feitelijk een computer gestuurde baan. Zou ik niet aan beginnen, met de hand rangeren is immers veel leuker. Zelf rijd ik nog analoog, maar ik kan wel alles aansturen met een multimaus. Ik kan wissels aansturen, baansecties in en uit schakelen en de draaischijf bedienen. Nu ben ik een handige elektronica harry die dat kan. Hoe dan ook de multimaus is een erg fijn ding. Ik kan je wel vertellen dat DCC een erg goed idee is, dan kan je namelijk zo'n fancy roco sik kopen met digitale koppelingen en geluid. Echt perfect voor een klein rangeerbaantje  ;)

Als je nog wat meer inspiratie zoekt, ik vind dit een leuk draadje.

Welliswaar niet Nederlands...

Op deze site vind je ook ontzettend veel voorbeelden met plaatjes.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2022, 21:17:39 »
Welkom, Sikko   (y)
De MultiMaus® kan ik aanbevelen. Ik heb er nog een LokMaus2 bij als "slave" omdat het zo'n handig klein dingetje is voor rangeerwerk.
Roco Line heeft een mooie geometrie. De wissels die jij lang en slank vindt zouden in 1:1 er maar net mee door kunnen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2022, 23:21:06 »
Bedankt allemaal voor het warme welkom en de handvaten, sowieso interessant en leerzaam om te lezen hoe iedereen het zelf heeft aangepakt.

@EricZmS Leuk project, ik vind de mechanische bediening van de wissels goed gevonden!

@Bask185 Goede inspiratie, ik ben weer een paar avonden onder de pannen! Ik snap je helemaal dat je de baan langer maakt. Ik zit nu al een poosje een beetje plannetjes te tekenen in Trax, en daar werd de baan ook telkens weer 60cm langer... Helaas is de realiteit werkt de realiteit niet even makkelijk mee. Zit nu een beetje te hinken op de gedachte om twee modules van 120x60 in een L-vorm te zetten. Gevoelsmatig geeft dat vanuit scenery-standpunt geeft dat wel wat leuke mogelijkheden. Dit is op basis van PECO code 100



Het is niet helemaal 100% in lijn met de 'spelregels' van de timesaver qua hoeveel wagens je kwijt kunt waar, maar dat vind ik ook niet zo heel erg belangrijk. De Roco SIK met de digi koppelingen zat ik ook al een tijdje te bekijken. Het startpakket met de kraansik lijkt me een prima basis voor het plan. En digitaal ontkoppelen lijkt me wel wat.

@NS1220 Klopt natuurlijk helemaal, ik vind de Roco-rails ook een mooie geo hebben, alleen ik zit er wel behoorlijk mee te stoeien, het is best lastig om wat ruimte tussen de sporen te krijgen en ook nog wat lengte over te houden (op het oppervlak dat ik er voor over heb). Ik heb net bovenstaande idee nog even snel nagebouwd in Roco-line, en ik moet toegeven, dat komt beter uit dan ik in m'n hoofd had. :)




tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2022, 08:46:31 »
Leuk! Weer een rangeerbaantje erbij. ik ben benieuwd hoe je dit op gaat zetten. Welkom op dit forum!

De PECO-100 rails is inderdaad erg fijn. Twee banen geleden ben ik overgestapt van Roco naar Peco en dat was een wereld van verbetering. Peco is in mijn ogen goed geschikt voor handmatige aandrijvingen, zoals EricZmS ook laat zien in zijn draadje.
Overigens bouw ik nu weer met Roco en ik heb er wel vertrouwen in, maar het oogt wel kwetsbaarder. Zie voor de vorderingen mijn draadje of mijn blog (afmetingen 180x35cm. met een Fiddleyard van 120x35cm.).



Een timesaver is een leuke basis voor het rangeren. Maar uiteindelijk haal ik net iets meer lol uit het rangeren naar aansluitingen met verschillende behoeftes. Een gemiddelde industrie kan zeker twee of drie verschillende wagens ontvangen, voor ladingen lossen of laden. Daarnaast wil je als vervoerder die wagons ook weer efficiënt gebruiken. Dus zoek je  naar mogelijkheden om die wagens ook zo snel mogelijk weer in te zetten. Het wordt een interessante logistieke puzzel dan, waar je uren mee bezig kan zijn.

Jouw ontwerp heeft mogelijkheden voor beide. En zoals je ook schrijft, het is niet 100% een timesaver, maar biedt daardoor wel meer mogelijkheden. Het geeft echt ook de ruimte voor de scenery en daardoor komt het geheel ook meer tot leven.
Komt er ook nog ergens een aansluiting met de rest van de wereld (door middel van een aansluiting op een cassette*) of fiddleyard)**?)

Nog twee leuke sites:
steves-trains Weliswaar een N-spoorder, maar er zitten goede tips en ontwerpen bij
Ontwerp van kleine model­spoor­banen

Groet,
michel

*) Een cassette is een stukje spoor dat je los kan koppelen van je baan.
**) Een fiddleyard is een permanent opstelterrein dat op zichzelf draaien of schuiven kan naar het aansluitspoor van de baan.



« Laatst bewerkt op: 03 februari 2022, 09:47:39 door tothebeach »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2022, 13:59:15 »
Ik volg ook, ben het ook eens met de vorige sprekers.  (y)

Kijk ook even op de site/blog van Tothebeach (vorige bijdrage).

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2022, 21:28:21 »
Jouw ontwerp heeft mogelijkheden voor beide. En zoals je ook schrijft, het is niet 100% een timesaver, maar biedt daardoor wel meer mogelijkheden. Het geeft echt ook de ruimte voor de scenery en daardoor komt het geheel ook meer tot leven.
Komt er ook nog ergens een aansluiting met de rest van de wereld (door middel van een aansluiting op een cassette*) of fiddleyard)**?)

Bedankt voor de input. Ja de verbinding met de "buitenwereld" zat ik nog een beetje over te twijfelen. Wellicht als ik de eerste wissel aan de linkerkant vervang door een kruiswissel, en de meegebogen wissel vervang door twee normale wissels. Dan is er weer aan twee kanten de mogelijkheid om uit te breiden, alleen dan moet je wel R2 aan de binnenkant leggen om binnen de oppervlakte te blijven.

Keuzes keuzes.  :)



Over een fiddle yard of cassette had ik nog niet echt nagedacht. Ik heb voorlopig ook helemaal geen materieel, dus de noodzaak is er nog niet echt.

Voorlopig vooral lekker wat scratch build dingetjes aan het bouwen. Twee projectjes die bijna af zijn nu:

H0 sleepbootje:




Café Dusty's. Gebaseerd op de Oude Dikke Dries in Utrecht, en vernoemd naar een befaamd café uit een roman van Herman Brusselmans:




« Laatst bewerkt op: 03 februari 2022, 22:50:27 door Sikko »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2022, 10:10:49 »
Mooi Café! En dat slepertje is ook goed gelukt.

Ik heb even zitten stoeien met je baanplan voor een eventuele aansluiting naar buiten. En het kan volgens mij simpeler, door 1 boog te vervangen voor een recht wissel. Ik heb in anyrail dezelfde railstukken gebruikt als jij in je eerste opzet. Volgens mij past het. Daarmee gaat het spoor linksboven ook niet te dicht naar de rand, zodat je daar iets meer diepte overhoudt:



Maar zoals je schrijft, als je nog geen rollend materieel hebt, hoeft het ook niet :)

Groet,
michel




Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2022, 19:34:59 »
Bedankt!

Dat ziet er goed uit, inderdaad stuk minder op elkaar gefrummeld, beter zo!

En.... helemaal zonder materieel ben ik ook niet meer, vanmiddag toch maar op de bestelknop gedrukt voor het SIK startsetje van Roco.  :angel:

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2022, 20:20:28 »
 (y)
Leuk setje inderdaad!

Groet,
michel

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2022, 20:52:30 »
Wat een leuk begin is dit, Sikko!

Je leest niet vaak dat mensen beginnen met het bouwen van scenery en pas daarna spoor en materieel toevoegen.

Het sporenplan spreekt ook mij aan. Maar als ik zo vrij mag zijn, kun je het sporenplan nog een paar graden kantelen ten opzichte van de rand van de bak? Dat ziet er net wat prettiger uit.

Succes verder, ik blijf de ontwikkelingen volgen.

Wolter
Moins mais mieux.

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #12 Gepost op: 04 februari 2022, 22:48:30 »
Ja zeker, naar de precieze ligging ga ik nog wel kijken. Zo in de software is het sowieso moeilijk te visualiseren. In Trax komt de rails ook net weer anders uit qua lengte dan in Anyrail, dus je moet het sowieso uitleggen in het echt zien denk ik

Echter...eerst weer even sparen voor de rails en een ondertussen een beetje bekend raken met het materieel. Ondertussen alvast maar uitzoeken hoe de modules te maken en dan voorzichtig aan de bakken beginnen.

Ik zie dat bijna iedereen hier vooral met (populieren) multiplex werkt daarvoor. Is dat met een speciale reden? Ik heb nog veel MDF liggen, maar ik geloof dat niemand daar echt heel enthousiast over is...

Wat betreft de volgorde, ja die is inderdaad een beetje achterstevoren. Ik zocht tijdens corona een hobby die ik makkelijk 'tussendoor' kon doen, als je af en toe een uurtje over hebt met twee jonge kids thuis. Zodoende een beetje gaan verdiepen in modelbouwen, daarbij via een Youtube aanbeveling bij Everard Junction beland, een Engelse modelspoorder, die veel scratchbuilding doet. Dat sprak me wel aan. Toen via Google hier beland en in de topics van H0llandsbouwwerk gaan grasduinen en zelf gaan bouwen. Eerst wat losse probeersels die hier in de buurt van Bilthoven staan/stonden, maar nu merk ik dat het me wel leuker lijkt om gericht ergens naartoe te bouwen. :)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Een goed begin, maar waarmee?
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2022, 10:30:55 »
hoi Sikko,

Multiplex is over het algemeen lichter in gewicht dan MDF, vandaar die keuze. Daarnaast zou MDF ook vocht kunnen aantrekken, of daar vervelend op reageren. Maar ik heb geen ervaring met MDF, ik het een persoonlijke voorkeur voor echt hout/houtplaat, in plaats van geperste houtvezels.

En de volgorde is persoonlijk. Ik doe hetzelfde, ik ontwerp eerst een sporenplan. Die print ik op mijn printer 1:1 uit (Anyrail is redelijk nauwkeurig). En aan de hand daarvan ga ik gebouwen bouwen.
Als die zo'n beetje af zijn, begin ik met het bouwen van de modules en ga ik rails leggen. Bij mij voorkomt het dat ik al uitgespeeld ben, voordat de baan af is. In het gebouwen bouwen gaat behoorlijk wat tijd zitten.

En soms gebeurt het dat ik een gebouw heb gebouwd dat ik niet kan plaatsen, door verandering van plannen. Dat is op zich ook geen probleem, er zijn zat modelbouwers die zo'n gebouw wel willen kopen :), die gaat dus Marktplaats op.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 13:33:32 door tothebeach »