Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 13:32:24
Diverse wagons met auto gerelateerde reclame door Quinzeedied
Vandaag om 13:19:35
H0 Krähehof zolder door ron.kraaijkamp
Vandaag om 13:17:28
Vraag D201 Holland Italie Expres anno 1983 door MathieuN
Vandaag om 13:06:02
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 12:49:31
Wie herkent/heeft deze pendel print (beschrijving of schema) door krab
Vandaag om 12:32:36
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 12:19:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AntonM
Vandaag om 12:07:03
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Thom
Vandaag om 12:01:58
Messerschmitt Kabinenroller superen door AntonM
Vandaag om 11:52:43
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:35:06
De Blustrein door Locofiel
Vandaag om 11:34:49
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:29:35
Het grote “Raad het gevonden onderdeel” topic. door Dave.......
Vandaag om 11:20:42
De fabriek - Spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 11:19:52
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:38:07
Je koopt een oud boek.... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:31:01
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door treinengup
Vandaag om 10:30:55
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door René H
Vandaag om 09:53:50
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 08:46:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:34:55
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:32:39
DR4018 - sein blijft branden door KoosDeJong
21 juni 2021, 23:38:57
Frans loodsje et cetera door NS1220
21 juni 2021, 23:33:33
waterkraan geprint door orientexpress
21 juni 2021, 22:53:17
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door arnout
21 juni 2021, 22:06:33
Loklantaarns voor sikjes door MOVisser
21 juni 2021, 21:40:43
Falkenheim door Overet
21 juni 2021, 21:25:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 juni 2021, 20:51:39
  

Auteur Topic: Rangeeravontuur met Sik en 2400  (gelezen 7829 keer)

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Rangeeravontuur met Sik en 2400
« Gepost op: 09 mei 2019, 22:54:53 »
Oke, de knoop is afgelopen week doorgehakt.
Ik heb in Houten een nieuwe Sik met een paar gebruikte wagens aangeschaft.
Gisteren een mooie bruine 2400 gehaald bij treintje oost. Beide locs hebben altijd mijn voorliefde gehad (jeugdsentiment)
En de wens is om naast mijn digitale H0e baan (is nog lang niet gereed maar daar speelt de scenery een veel grotere rol) een leuke timesaver ter afwisseling  te bouwen.
H0, DC, analoog pulsgestuurd met zo min mogelijk elektronica.
Wissels onder de tafel mechanisch bedient en ook ontkoppelpunten mechanisch bedienen.
Rail peco75.
Tot het gereed komen van mijn H0e baan geen scenery
Nu heb ik toch een paar vragen.

Koppelingen?
Er is al veel over geschreven maar passen roco kortkoppellingen op elke wagen en loc?
Heb loc en wagens met nem schacht maar ook met de klassieke bevestiging?

Ontkoppelen
Zijn roco kortkoppellingen goed te ontkoppelen met een "ontkoppel rail"?

Zijn universeel koppelingen ook kortkoppellingen?
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2020, 17:54:26 door Bert van Gelder. Reden: Titel, taalfoutje »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1518
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2019, 23:09:50 »
Dit klinkt ook als een leuk project. Zeker nu je schrijft dat je analoog (met puls) gaat besturen.

Over de Roco-koppelingen: gebruik je de versie met de ‘open’ haken die wat op de Märklin-kortkoppeling lijkt? Die is namelijk combineerbaar met een gewone beugelkoppeling en laat zich ook op de gebruikelijke manier ontkoppelen, door een beugeltje dat vanuit de dwarsliggers naar boven uitsteekt. Of dit systeem zonder meer op oud materieel past betwijfel ik.

Ook hier ben ik benieuwd naar de vorderingen.

Wolter


Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2019, 23:10:52 »
Hoi Eric,

Goed dat je de knoop hebt doorgehakt. Erg leuk; je eerste locs en dan ook nog zulke mooie!
Ik heb dat probleem ook; er zijn mensen die zeer zijn te spreken over Kadee koppelingen; omdat je dan met behulp van magneten goed automatisch schijnt te kunnen koppelen en leuk kunt rangeren. Het inbouwen en plaatsen van de magneten en de hoogte van de koppelingen zouden hier en daar echter problemen kunnen geven, omdat het erg nauw schijnt te komen. Het T4T systeem is uiteraard zeer gaaf als je geheel automatisch per wagon wil kunnen rangeren; het is echter geen goedkoop systeem. Nu heb ik echter ook twee locs met automatisch bedienbare digitale beugelkoppelingen en eentje met automatische Fleischmann Profikoppelingen. Persoonlijk vind ik de Fleischmann Profi koppelingen zeer fijn werken, alleen als je baan hoogteverschillen heeft, met hellingen, kan het wel eens een probleem vormen. Het is een kwestie van uitproberen en dan is vooral van belang wat je er exact mee wil doen. Wil je uitgebreid (automatisch) vanaf je controller kunnen rangeren, moet het perse kort koppelen, hoeft de trein enkel met een zelfde wagenset voorbij rijden of pendelen, moet je baan geheel automatisch, inclusief rangeren en koppelen worden aangestuurd door een treinbesturingsprogramma etc.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen en mening, geniet intussen van je nieuwe materieel en de aanvang bouw van je baan (y)

Groeten, Eeg Jake

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Rangeeravontuur met Sik en 2400
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2019, 23:19:47 »
Op dit moment zitten op al het materieel onderstaande koppelingen.
Deze werken niet echt vlekkeloos ik heb begrepen dat de roco universeel koppelingen aanmerkelijk beter/soepeler functioneren.
De kadees heb ik ook gezien maar zoals gezegd ik wil het allemaal zo simpel en analoog mogelijk  :)
Geen decoders servo's of andere elektronica.
Wissel bediening met "spaken" onder de tafel etc.

 
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4153
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2019, 07:30:25 »
Ik heb wat ervaringen gefilmd, misschien kun je er iets mee. Ik kan eigenlijk alleen maar rangeren met Roco Universeel omdat deze licht koppelen.


<a href="https://www.youtube.com/v/f3Kc1hW1IC0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/f3Kc1hW1IC0</a>


<a href="https://www.youtube.com/v/WORD3xFhnLk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/WORD3xFhnLk</a>


<a href="https://www.youtube.com/v/dVhx6vToIyw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/dVhx6vToIyw</a>

Gr, Ben.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2019, 09:08:51 »
Ben,

Heel hartelijk dank, zeer overtuigend bewijs  (y)
Mooie baan ook.
Gaat het ontkoppelen net zo soepel?
Zat te denken aan het repa idee maar dan mechanisch bediend
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4153
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2019, 10:54:19 »
Eric,

Ik rangeer uitsluitend automatisch met electrische koppelingen. Deze lok heeft een Krois MK1 en de wagon een Roco Universeel koppeling. De ontkoppel beweging zit in de Esu lokdecoder geprogrammeerd.

<a href="https://www.youtube.com/v/KhGIY2xG4dw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/KhGIY2xG4dw</a>


EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2019, 11:19:47 »
Super gaaf Ben, net echt.
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2019, 13:56:20 »
Eric,

Ik rangeer uitsluitend automatisch met electrische koppelingen. Deze lok heeft een Krois MK1 en de wagon een Roco Universeel koppeling. De ontkoppel beweging zit in de Esu lokdecoder geprogrammeerd.



Als de wagens Universeel koppelingen hebben hoe kun je dan uitsluitend automatisch met elektrische koppelingen rangeren?
Ik heb ook loks met digitale koppelingen, en dat werkt heel mooi, er zijn ook loks die geleverd worden met z'n koppeling.

Maar tijdens rangeren wil ik niet alleen wagens aankoppelen, maar ook afkoppelen, en alle momenten dat dat tussen twee wagens moet gebeuren ben ik toch aangewezen op een ontkoppel punt in de baan.
Wat met de roco universeel koppelingen trouwens prima werkt. Ontkoppelen en daarna de wagen naar zijn plaats duwen, zelfs over wissels is de kans dat ze weer aankoppelen heel klein, veel kleiner dan bij de roco kort koppelingen.
Wel zo dat hoe minder gewicht de wagon or reeks wagens heeft hoe eerder problemen bij zowel aan als afkoppelen. Bij afkoppelen dan alleen als je ze daarna verder duwt en elders wil plaatsen, ontkoppelen en wegrijden werkt altijd prima.

Groet,
Roelco


EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2019, 14:00:24 »
Roelco,

Dank wat voor ontkoppelpunten gebruik jij?
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2019, 14:17:45 »
Verschillende, heb veel van de standaard roco ontkoppelrails:
https://www.de-wisselstraat.nl/roco-rails/roco-4451-elektrische-ontkoppelrail-met

Maar in de laatste baan wilde ik die zo veel mogelijk vervangen door ontkoppelingen onder de tafel,
Hiervoor ben ik op een beurs eens wat van deze tegen gekomen:
https://www.huider.nl/roco-40292-entkuppler-h0

Maar heb ook deze:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Uhlenbrock/42-4-000-27070-0-0-0-0-0-2-0-gatt-nl-w-0/produkt.html

waarbij ik dan probeer de ontkoppeling te plaatsen bij een overgang in het spoor. De plankjes tussen het spoor voor de overgang komen dan omhoog voor de ontkoppeling.

Heb ook wel eens gedacht aan een oplossing met een servo, maar nog nooit de tijd gevonden dat verder uit te werken.

Daarnaast heb ik altijd z'n hulpje bij de hand:
https://www.modellbahnshop.de/de/roco-40396-1-hoehenverstellbare-universalkupplung-1-st/pd/155412

En met de roco universeel koppelingen hoef je niet bij elk spoor een ontkoppeling te hebben. Wat op tactische punten zodat je de wagens vervolgens naar de verschillende sporen kunt duwen.

Groet,
Roelco

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2019, 14:28:39 »
Top,
Dank. Ik wil aan de slag met het idee van de uhlenbrock.
Maar dan handbediend dus geen spoel maar m.b.v. een stangetje.
Als het zover is zal ik wat foto's posten.
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4153
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2019, 09:14:21 »

Als de wagens Universeel koppelingen hebben hoe kun je dan uitsluitend automatisch met elektrische koppelingen rangeren?


Spraakverwarring. De elektrische koppeling zit alleen aan de lok. Voor het splitsen van een trein en het weer samenstellen heeft dit geen toepassing tenzij je wagons ook van zo'n koppeling voorziet maar dat wordt een dure grap.

Mijn filmpjes hadden slechts ten doel te laten zien dat rangeren met Fl* Profi en R* KK nauwelijks mogelijk is: het koppelt beroerd.

Gr, Ben.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 3478
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2019, 13:15:25 »
Citaat
...Maar dan handbediend dus geen spoel maar m.b.v. een stangetje...
Voor een kleine baan werkt dat heel goed.
En gefeliciteerd met de aanschaf (y) Ze behoren ook tot mijn favorieten  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Rangeer avontuur met Sik en 2400
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2019, 19:54:20 »
Vanavond nieuwe "bak" gemaakt op 120x40 raak je geen timesaver HO kwijt.
Helemaal niet wanneer je ook met een 2400 wilt rangeren (14,3 cm).
Er zat dus niets anders op dan een nieuwe bak te maken van 160 x 40cm dan moet het passen.
Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf