Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Rosedale Abbey, de bouw  (gelezen 9554 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Rosedale Abbey, de bouw
« Gepost op: 14 juli 2020, 21:01:52 »
Beste mensen,

Ik had zomaar spontaan opeens 2 W4 Pecketts gekocht en ik had er helemaal geen baan voor  ::). De nood voor een nieuwe baan was dus hoog.

Gedurende een wat langere tijd wil ik iets van een treinbaan fabriceren die ik kan meenemen en waarmee ik ooit op een beurs of opendag kan staan.

Ik moest dus een bak ontwerpen die ik in mijn ford fiesta kan proppen en die ik zelfstandig kan opbouwen.

Die bak is nu werkelijk geworden. De bouw hiervan staat in dit draadje beschreven. Helemaal in elkaar gevouwen is het een uit te kluiten gewassen koffer (aka een kist) van 1.22 x 0.45 x 0.45m met uitklapbare pootjes.



En helemaal uitgevouwen en opgetogen, moet het straks een baan vormen van 3,60m lang op 1.30 hoogte


Ik wil met dit draadje graag mijn baanplan presenteren terwijl ik in afwachting ben van mijn peco code 75 rails.


De naam van de baan zal "Rosedale abbey" worden. Het is een bestaande plaats in Engeland ten Noord-Ooste van York. Ik heb altijd moeite met namen bedenken voor dit soort dingen  ;D. Ik was op google maps op zoek naar iets wat me beviel en waar ik m'n tong niet over brak. En deze plaats viel me meer dan 1 keer op.

Omdat ik van rangeren hou, heb ik genoeg gepland om mezelf bezig te houden. Er komt een 'cattle' dock, the B&K dairy & co factory en een tweetal laadperrons waarvan 1 met loods en natuurlijk een kolen- en waterplaats.

Ik heb rekening gehouden om misschien ooit de baan aan iets anders te koppelen aan de rechter zijde. Het hoofdspoor van de baan loopt ook alleen over de rechte kanten van de wissels.

Tot zover mijn inleiding over Rosedale Abbey  ;).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Rosedale abbey, het baanplan.
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2020, 21:35:28 »
Hoi Bas,

Straks kun je zo maar mee doen met de Brancheline opzet van de BMB.
Jouw baanplan lijk op een John Allen's TimeSaver, of is dat puur toeval?



Succes met het bouwen...

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Rosedale abbey, het baanplan.
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2020, 21:49:09 »
Leuk idee, het plan ziet er goed uit, Bas. Ben benieuwd hoe het zal worden!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2020, 21:50:42 door St00mboy »

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Rosedale abbey, het baanplan.
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2020, 22:08:40 »
Mooi stukje timmerwerk heb je gemaakt, ben best benieuwd hoe dat in elkaar zit. Succes met je Abbey, Tom Z

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Rosedale abbey, het baanplan.
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2020, 17:06:20 »
Jouw baanplan lijk op een John Allen's TimeSaver, of is dat puur toeval?
Ha dat is zeker geen toeval. Ik hou zelf erg veel van enkelsporige trajecten. Dus daarom wilde ik niet dat het dubbelspoor te lang door zou lopen. Het plan bestond vanaf het begin al uit een FY, paradespoortje en een klein uitgerekte timesaver. Ik had ook al in gedachte om een echt industrie stukje te maken, dus er zou geen station komen. Mijn class 156 past ook net niet op de FY van ~55cm..

Straks kun je zo maar mee doen met de Brancheline opzet van de BMB.
Misschien. Ik heb gemeten en het spoor komt op ca ~132 cm hoog te liggen. En ik kan nog een beetje spelen met de pootjes. Ik weet niet hoe hoog de standaard is?

Wat wel fijn is aan dit ontwerp is dat de FY een los ding is. Ik kan hem er zo uithalen en een doorlopend stukje spoor meenemen. Aan de rechter kant komt het spoor ook weer in het midden van de 40cm uit. Ik moet alleen nog iets verzinnen om het uitstekende plaatje hout te kunnen vastzetten aan de branchlijn. Daar zijn wel oplossingen voor te bedenken.

Zijn er ergens branchline maten vastgelegd?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2020, 20:29:59 »
Beste mensen,

Ik heb het draadje laten verplaatsen en om laten dopen naar 'de bouw' omdat ik nu (eindelijk) alle rails heb uitgelegd, aangesloten en getest.

In de laatste drie druilerige dagen van mijn vakantie heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de gehele baan beneden opgezet. Boven is er immers geen ruimte voor. En het was even stevig aanpoten, want mijn eerdere mechanische constructie van wissels aansturen was zo dramatisch slecht, dat ik meteen een manier moest vinden om het wel goed te doen en om het ook meteen uit te voeren. Maar goed eerst een paar foto's van de bovenkant.








Het baanplan is lichtelijk gewijzigd. Rechts onderin wilde ik aanvankelijk een laadperronnetje maken, maar het spoor is parallel komen te liggen en ik dacht er nu aan om een klein stationnetje er van te maken. Ik heb echter weinig tot geen ruimte in de hoogte, dus een tearoom tussen het perron zal er niet inzitten.


Aan de rechter kant is echter wel nog een centimeter of ~7 om iets leuks te maken. En dit geeft me een reden om een single car DMU aan te schaffen zoals een class 121 ofzo iets daar ben ik nog niet helemaal uit. De class 156 is net even te lang voor dit baantje.  :angel:

De linkerkant van het baantje, het schaduwstation, kan namelijk niet zo veel lengte aan trein kwijt.

Er passen slechts 3 a 4 korte 2-assige wagonnetjes op de spoortjes. Ik heb best wel lang nagedacht over de constructie van deze fiddle yard. Het idee had ik opgedaan op carendt.com.

Het idee is dat een goederentreintje over een van de buitenste sporen binnen komt rijden. De wagons dienen dan automatisch te worden ontkoppeld door een permanent uitstekende ontkoppelaar. De loc kan dan via de klein segmentdraaischijf en het middelste spoor omlopen. Natuurlijk moet de gehele fiddleyard daarvoor ook draaien. Op dit moment heb ik er nog geen elektronische sturing voor, maar ik ben daar wel van plan het e.e.a elektronisch aan te sturen.

Waar ik persoonlijk een beetje trots op ben, is de besturing van deze baan. Er heeft wat werk ingezeten, maar alle zeven wissels kunnen met slechts twee drukknopjes aangestuurd worden. Hoe en wat staat beschreven in dit lange draadje. Ik heb er nu een beetje mee rondgereden hier en daar en op een plekje na (door een klein foutje in een software tabel), kon ik eigenlijk zonder na te denken over welke wissels ik moest schakelen overal komen. Ik heb ook ontdekt dat ik een krulsnoer nodig heb langer dan 0,5m, want ik red het niet naar de fiddle yard  ;)  De fiddle yard schuift net als de andere kant keurig onderin de houten bak. En dit geeft me ook de optie om de fiddleyard uit te wisselen met bijvoorbeeld een recht stukje spoor die per toeval misschien wel compatibel is met een bepaalde module baan  ::)

Ik heb ook het schuiflasjes idee van de BMB overgenomen. Ik moet er nog een beetje mee oefenen, want het schuiven gaat me stroever af dan dat ik me kon herinneren van het weekend in Stroe.


Zoals ik in het begin van deze post vermeldde, had ik aanvankelijk een onenigheid met de servo mechanieken onder de wissels. Zoekende naar een meer robuustere (en werkende!) oplossing, kwam ik uit op het volgende idee:

Men neme verenstaal en men neme een messing buisje waar het verenstaal in kan glijden. Het buisje soldeer je op een stukje PCB en dat schroef je vast onder de baan. De wisseltongen liggen hier 4~5cm van de onderkant van de baan af en daarom had ik een redelijk starre constructie nodig. Als iemand dit idee kopieert, wil ik alleen als advies meegeven om een Z of V vorm te buigen in het verenstaal om een beetje mechanische rek in te bouwen. Een veertje daarentegen zou nog beter zijn. Ik heb namelijk een enkel servo motortje wat zit te brommen omdat hij net zijn eindstand niet kan innemen.

Helaas is mijn vakantie nu een beetje heel erg voorbij, maar het is nu tijd te worden om het leukste gedeelte aan te pakken: de scenery.  Ik heb ondertussen geleerd hoe ik dat blauwe XPS spul moet aanbrengen en moet sculptamolden. Voor de maat had ik mijn zelfgebreide melkfabriek er nog even tussen gezet.



Dus tot de volgende update dan maar!

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2020, 21:02:21 »
Goed bezig, Bas!  (y)
Gewoon een beetje oefenen met de schuiflasjes. Aan één kant van het schuiflasje heb je altijd een paar cm nodig om over de rails te kunnen schuiven. En als je de biels niet midden onder het raillasje vastsoldeert, maar aan de buitenkant, dan komt het lasje ook goed over de beide rails heen als de biels al tegen het ballastbed geschoven zit. En bij een scheve bakovergang soldeer je de lasjes gewoon schuin op de biels:


Leen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2020, 22:42:39 »
Die "sector plate" met daarachter nog een tweede kleine sector plate voor de locomotief, da's wel een heel leuke :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2021, 20:50:49 »
Zo even het stof afvegen hier  ;D.

Ik heb een kleine update. Ik ben natuurlijk veel bezig geweest met mijn vast baan. Nu ik daar weer wat voortgang in heb, wilde ik weer verder met Rosedale Abbey.

Ik had nog een paar onenigheden met de servo aansturingen, zowel software als hardware matig waren er problemen. De twee problemen die ik had, was dat de servo motors nooit uit werden gezet nadat ze hun eindstand hadden behaald en er was er altijd wel eentje die zijn stand niet kon halen en daarom zat te brommen.
Een ander probleem was dat de servo motors lichtelijk konden uitslaan als de arduino opnieuw gestart werd. Na elke programma upload moest de spanning er weer af.

Ik heb als eerste alle mechanieken van de servo's er uit gehaald. Het werkte enigszins wel, maar er was geen speling en er was er een overleden (een gesoldeerde messing buisje brak los van de print).

Dus ik heb deze systeempjes:


Vervangen door stukjes ijzerdraad. De draad gaat direct in het gaatje tussen de wisseltongen.

Ik vond het wel een beetje jammer van mijn eerdere oplossing aangezien er best veel tijd in had gezeten, maar het werkt nu wel beter.

Ik heb ook de Software aangepast, zodat het signaal naar de motor wordt afgeschakeld na ca 250ms. Zo duwen ze de tongen naar links of naar rechts en dan stoppen ze met te duwen. Zo gaat er ook niks stuk.

Ik heb ook meteen de enige wissel van de linker bak voorzien van een aandrijving


Met de steekkroonsteen kan ik hem aan de andere bak verbinden.


En tijdens transport kan ik hem in de 2 delige kroonsteen steken zodat hij niet los bungelt.

Verder heb ik nog een gaatje moeten verwijden omdat ik het vorige gat te scheef geboord had. Ik had mazzel dat de wissel in kwestie makkelijk los te maken was..


Ik heb de USB kabel van de controller vervangen door een RJ12 kabel (in een RJ45 connector  :P )

Ik had gemerkt dat de USB kabel bij veel beweging los gaat zitten.

En in de rails had ik een bepaalde railstaaf wat te kort gemaakt. En niet een paar mm nee.. nee ik had het voor elkaar gekrijgen om tussen de bakovergang een spleet te maken van meer dan een hele centimeter. Dus nog een stukje rest rails gepakt en..


En als laatste heb ik een filmpje waarop je kan zien hoe ik met slechts 2 knopjes op een erg intuïtieve manier alle wissels kan bedienen.
<a href="https://www.youtube.com/v/9AXw9JPIiJ0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/9AXw9JPIiJ0</a>

Ik moet het systeem nog grondig testen. Ik merk dat de gevoeligheid van de LDRs soms net even te laag ligt. Een enkele keer komt het voor dat een sensor de trein niet ziet. Het volgende wat ik er in wil programmeren is dat de marges waarmee de LDRs worden verwerkt zich aanpassen naar de helderheid. In een donkere ervaar ik veel kleinere verschillen dan wanneer de baan onder een TL buis hangt. Dus tot ik dat 100% perfect heb, blijft mijn Wifi arduino programmer

(een raspberry pi  ;)) nog even onder de baan hangen.

En als de bouwmarkten weer open zijn, wil ik nog even 2 platen XPS er bij halen zodat ik de linker kant ook kan sculptamold'en.

In de tussentijd wil ik gaan kijken of ik voor de rechterkant een afneembaar perron met stationsgebouwtje kan fabrieken. Dit is de look waar ik ongeveer~ish voor wil gaan


Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2021, 23:12:49 »
great look, mate  ;)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15262
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2021, 08:17:53 »
Mooi hoor! Bouwmarkten; kun je gewoon terecht hoor ;)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2021, 19:45:48 »
De XPS die ik wil hebben, verkopen ze hier alleen bij de bouwmaat en die verkoopt momenteel niet aan particulieren ivm een of andere pandemie. Ik heb gelukkig nog zat te doen. Een van de dingen die ik wilde maken was een kleine backdrop distellery. En daar ben ik vandaag mee bezig geweest.



Geprobeerd om een plaatje van een distellery uit te printen en tegen de achterwand te plakken.


Het idee vind ik wel grappig, maar het glimt me een beetje te veel. Wat voor lak achtige substantie kan me hier bij helpen?

Ik had eerder twee van deze natuursteenplaten gekocht. Ik vind het erg leuke dingen, snijdt makkelijk, ziet er leuk uit ook  ;D






Ik denk niet dat deze kleur rood het gaat worden  :-[  ;D Ik voel een bronsgroene revell 65 aankomen. De overkappingen boven de laadplatformen wil ik bedekken met geverfde styreen strips in dezelfde kleur.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2021, 20:53:01 »
Mooi hoor! Bouwmarkten; kun je gewoon terecht hoor ;)
Je moet wel eerst een afspraak maken en officieel moet dat 4 uur van tevoren. Dat noem ik niet gewoon.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2021, 22:17:16 »
Ik heb de B&K dairy farm eindelijk voorzien van een geveltje met het logo wat op mijn en mijn vrouw's ringvingers getatoeëerd staat.


Wat hier duidelijk te zien is, is dat de golfplaten niet echt mooi zijn geverfd, ik had dat probleem al eerder ervaren bij de romney loods


Het eerst plan bestond uit een basislaag van ijzer en roest waarover ik een laagje groen wilde doen, om zo een beetje een oud vervallen look te maken. Dit deed ik vroeger wel eens bij het maken van modelletjes van tanks. Vanwege die ribbelstructuur pakte het niet echt uit zoals ik het wilde.

De melkfabriek wil ik daarom maar egaal groen verven en dan vervuilen en de loods wil ik in zijn geheel over kwasten.

Ik heb de distillery maar gouw een andere kleur gegeven, smoelt wat beter.


Ik vind de 'binnenkant' zo wel grappig om te zien. Ik heb ook een foto met flits gemaakt. Als je goed door het raampje kijkt, zie je een vat staan.

Er zit ook een cm ruimte tussen de wand en het plaatje dus je kan ook een beetje links en rechts kijken  :D

Ik heb vandaag overigens ook geleerd om geen bisonkit te gebruiken op dat blauwe foam. De foam lost dan op... er is gelukkig geen zichtbare schade.

Morgen maar weer verder met styreenstripjes snijden om die luifels af te maken.

Ik kon het 'helaas' niet laten om eerder deze week nieuwe bewoners te kopen  ::). Ik heb een 0-6-0 pannier tank en een 0-4-0 Andrew Barclay besteld in deze uitvoering:


Ik had bijna die met de waspstripes/schrikstrepen gekocht, het was een lastige keuze. Mijn eerste instinct zij tegen me: "van elke kleur eentje"  ;D maar dat gaat natuurlijk niet. Dan had ik nu ook al 10 pecketts gehad waarschijnlijk.

Ben benieuwd hoelang de post er deze keer over gaat doen, de laatste keer was 2 maanden  :-\

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Rosedale Abbey, de bouw
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2021, 22:53:27 »
Ik heb vandaag een bijzonder productieve dag gehad  :police:

Ik heb de distillery af. Er moeten natuurlijk nog een paar kleine details komen. Een lampje in de huiven, preisertje en een whiskyvat of 2.




Ik heb tevens de melk fabriek een zwarte wash gegeven.


De achterwand van een grauwe lucht voorzien




De voorkant van de modules zwart geverfd


Gedroogde en gezeefde aarde gestrooid en en een gedeelte verlijmd




En het leukste van de avond was het maken van een kolenbunker.








En als laatste heb ik nog een beetje ballast uitgelegd.




Tot de volgende  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)