Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wisselaandrijving MTB door Frans Peeters
Vandaag om 13:28:50
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door IJmc
Vandaag om 13:12:03
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:52:43
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
  

Auteur Topic: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 71543 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #285 Gepost op: 08 April 2022, 20:39:10 »
Gaaf treintje zo!  (y)

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #286 Gepost op: 08 April 2022, 20:48:30 »
@PBModels, Ik heb een vraag/opmerking m.b.t. onderstaand rijtuig. In het winkelmandje valt mij op dat het artikelnummer niet in lijn ligt met de rest (3113x7). Is nou alleen het artikelnummer verkeerd of hoort dit rijtuig niet bij deze Benelux trein?

ICR Benelux B
50 84 20-70 408-4
Artikelnummer: 311117-1-1
Met vriendelijke groet, Christiaan

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #287 Gepost op: 08 April 2022, 21:58:05 »
Wat is de lengte van zo'n ICR Binnenland?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #288 Gepost op: 08 April 2022, 22:04:33 »
Gaaf treintje zo!  (y)
Precies. Past in mijn low-budget! Met dank aan "dh3201" en Niels Karsdorp voor zijn foto.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2022, 22:07:34 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4549
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #289 Gepost op: 08 April 2022, 22:33:00 »
408-4 is een ICR-3 en dus een rijtuig wat in (eerst instantie) in de beneluxdienst werd ingezet.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #290 Gepost op: 09 April 2022, 07:44:33 »
Wat grappig van zo een hele korte. Was dat een standaard? Nooit zo zien rijden…
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3586
    • Flickr
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #291 Gepost op: 09 April 2022, 08:31:20 »
Niet echt. De kleinste stam was vier rijtuigen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2511
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #292 Gepost op: 09 April 2022, 08:46:25 »
Ik weet niet meer of de daar toen gebruikelijke lengte 4 of 5 rijtuigen waren. Maar op die dag was/waren er dus 1 of 2 rijtuigen manco.
En toen dacht men nog in oplossingen als: liever een te korte trein dan helemaal geen trein...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #293 Gepost op: 09 April 2022, 08:52:44 »
Er werd wel'ns afgeweken van die standaard. Vol trots ooit m'n vierde Lima ICR gekocht op m'n eerste Tienertoer in Limburg. Komen we in Venlo aan staat er een stam van maar drie rijtuigen klaar om richting westen te gaan...  ;D

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3586
    • Flickr
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #294 Gepost op: 09 April 2022, 08:56:31 »
Altijd hè....
De relatie Gvc-Vl was wel de verbinding met de hoogste kans op 3 rijtuigen - daar reed lange tijd standaard een setje van vier dus als er een defect of tekort was kreeg je het al snel. In de eerste jaren van ICR was er regelmatig tekort aan door defecten en schade.

Maar zelfs op Mt-Zvt was de stam tot begin jaren negentig vier bakken. Dus ook daar zal het wel eens 'mis' zijn gegaan, al waren er in Mt en Zvt wat makkelijke reserverijtuigen te pakken.

Ik heb wel het idee dat het in 1995 (foto Niels) een stuk unieker was dan in de eerste jaren
« Laatst bewerkt op: 09 April 2022, 08:58:43 door Sicco Dierdorp »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8449
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #295 Gepost op: 09 April 2022, 09:05:43 »
Mt Zvt vier bakken was toch wel uitzonderlijk. Er werd doorgaans met 12 bakken gereden, zozeer zelfs dat op een gegeven moment de IC werd ingekort tot Hlm.... Ook in het pre-Icr tijdperk werd al met tien bakken gereden, naar ik mij herinner.
Ik herinner me het discomfort van de W's bv als de dag van gisteren: 'Nee he, doorlopen!' :P

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3586
    • Flickr
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #296 Gepost op: 09 April 2022, 09:13:06 »
Twaalf bakken is echt van later, want daarvoor zijn enkele perrons verlengd. Daarvoor was het maximum 10 bakken. Misschien dat met Plan E enkele treinen wat meer konden hebben omdat die wat korter waren.
In het begin was de stam vier rijtuigen, aangevuld met versterking in de meeste treinen. Er was in elk geval een trein rond het middaguur bij mij in Utrecht die ik dagelijks met een 1100 (of twee, of drie) reed. Dat was ergens eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Volgens omloop dus vier bakken, dus geen uitzondering. De stammen zijn later naar zeven rijtuigen gegaan. Zo is het vrij lang gebleven totdat tien en later zelfs twaalf de standaard werd.
Ik vond Plan W heerlijk trouwens, best comfortabel. Zeker vergeleken met de Duitse en Luxemburgse evenknie waar ze van afgeleid zouden zijn.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2022, 09:15:00 door Sicco Dierdorp »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8449
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #297 Gepost op: 09 April 2022, 09:32:12 »
Ik meen te weten dat vier sowieso de stam was bij plE. die bestond dan ook uit E en werd aangevuld met allerhand schorriemorrie, waaronder die wit-ge-tl-de W's  :P Maar als jij zegt dat vier bakken standaard was, later gegroeid naar 7 dan wel 10, neem ik dat graag aan. Je hebt ze gereden, ik keek alleen vanaf het perron. Ook op Utrecht trouwens, af '85.
Wat die twaalf bakken betreft zit ik verkeerd. De groei was dermate groot dat er op een geven moment tot 12 werd verlengd, met als gevolg inkorting tot Hlm.
Over W nog even, met zo'n Duitse voorloper ooit in de winter, begin van de avond, vriesweer, op de Keulse brug gestaan. Stoomverwarming. Doe mij dan die voorloper maar ;)

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5553
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #298 Gepost op: 09 April 2022, 09:41:53 »
Voor diegenen die de buurland versie kopen (B + B + A + BKD): je kunt er ook nog een DB bagagerijtuig aan koppelen. Zie onderstaande foto, Boxtel 200883, met loc 1632 richting Venlo waar een DB loc de trein overneemt richting Köln Hbf:


Groet, Frank

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #299 Gepost op: 09 April 2022, 11:04:16 »
Wagen ligt al klaar :)