Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Duikeend
Vandaag om 23:04:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
Vandaag om 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
Vandaag om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
  

Auteur Topic: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022  (gelezen 16187 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Gepost op: 28 januari 2022, 13:37:57 »
Jan Bouwman en ik nemen onder de naam BuBo Design deel aan de jaarlijkse Onshape World Competition. Wij nemen deel met ons ontwerp voor de NS 2600 "Beel". Voorwaarde was dat het deelnemende ontwerp vrij toegankelijk zou zijn voor alle Onshape gebruikers. Wij hebben aan deze eis voldaan door de documenten public te maken. Voor ieder die het wil, kunnen ze bekeken worden op dit adres:

https://cad.onshape.com/documents/8361223482b1fd5454d13f2d/w/37a3b322f8e1cf40111e3fe9/e/c7d6ab0c86b4495271706e34

Mogelijk kom je op de verkeerde plaats in de hoeveelheid documenten. Zoek naar Master Assembly. Het dak en een zijwand zijn tijdelijk verborgen, zodat de binnenkant te zien is.

(Onshape account vereist)



Hoewel wij inschatten dat het zelf printen van e.e.a. bepaald niet makkelijk zal zijn, is dit in theorie mogelijk.
Kans voor Karst?

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2022, 18:02:22 door Reinout van Rees. Reden: Titel veranderd: winnaar! »

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2022, 14:12:35 »
Heel heel fraai  (y)
Ik hoop dat de Beel toch echt een keer als model op de markt komt!

gr. Rob
Rob Moerkerken

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2022, 17:05:47 »
@Rob Moerkerken,

Hieronder nog een plaatje mét de zijwand en het dak.



En een van de instructie-tekeningen in de Folder Drawings:



Gr, Hans

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2022, 23:32:07 »
In plaats van 3D printen, zou je zo'n zijwand ook kunnen snijden met een lasersnijmachine.
En roosters kun je heel mooi laten etsen.

Succes met het verdere verloop van dit project!  :)

Erwin

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2022, 01:39:32 »
Heel leuk project. Maar toch jammer dat er een Lima aandrijving (daar lijkt het tenminste op) gebruikt wordt. Het moet toch mogelijk zijn om een moderne loc als donor loc te gebruiken.

Blijf het volgen.

Groeten,
Lolke

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2022, 10:28:58 »
 (y) (y) (y)
Geweldig!
Rob Moerkerken

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2022, 11:00:53 »
Heel leuk project. Maar toch jammer dat er een Lima aandrijving (daar lijkt het tenminste op) gebruikt wordt. Het moet toch mogelijk zijn om een moderne loc als donor loc te gebruiken.

@Frie,



Wij hebben indertijd gezocht naar een alternatief voor het motor aangedreven draaistel. Deze bleken niet voorhanden of met een te gering motor vermogen. Dan moet je kiezen voor een Lima motor (al of niet voorzien van een nieuwe motorkern), of voor de middenmotor met cardanassen. In dat laatste geval betekende dat afzien van de rookgenerator, ventilator, speaker en ballastbak. Het is en blijft schipperen in de beperkte ruimte. Maar… het weerhoudt niemand de chassisplaat aan te passen voor het plaatsen van een alternatieve aandrijving. Dat is het mooie van dit publieke ontwerp.

Gr, Hans

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2022, 11:21:28 »
Hoi,

Als je het chassis van zwaar materiaal maakt is een ballastblok toch volledig overbodig? Ik kan me goed voorstellen dat aan Lima techniek gerefereerd is. Schipperen in beperkte ruimte? Er is een nauwelijks grotere loc denkbaar waar veel in kan, lijkt me. Edwin (van KleiNSpoor) heeft destijds al een heel slim ingerichte loc gemaakt.
Met groet,

Ger.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2022, 13:41:32 »
Dat klinkt als een mooi voorbeeld. Heeft iemand een foto vam die inrichting van de KleinSpoor Beel?
Cardanas met midden aandrijving heeft wel de voorkeur eerlijk gezegd.

Blijft natuurlijk een erg gaaf project dit.

Gr.

Edsko

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2022, 14:06:15 »
In plaats van 3D printen, zou je zo'n zijwand ook kunnen snijden met een lasersnijmachine.
In een soort bouwtekening, die bij de zijwanden hoort, staat reeds dat men de zijwanden uit plaat materiaal moet snijden ("cut from sheet").

Het zou handig zijn als iemand de vier tekeningen voor de vier zijwand onderdelen in een bestand, die voor snijlab (of zoiets) geschikt, is zou kunnen plaatsen. Ik neem aan dat daarvoor de maten in de tekeningen voor de dikte van de snijlijn gecorrigeerd moeten worden.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2022, 14:26:29 »
In een soort bouwtekening, die bij de zijwanden hoort, staat reeds dat men de zijwanden uit plaat materiaal moet snijden ("cut from sheet").
Het zou handig zijn als iemand de vier tekeningen voor de vier zijwand onderdelen in een bestand, die voor snijlab (of zoiets) geschikt, is zou kunnen plaatsen. Ik neem aan dat daarvoor de maten in de tekeningen voor de dikte van de snijlijn gecorrigeerd moeten worden.

@Jint,

Het leuke is dat je de snijbestanden in Onshape zelf kunt genereren door in de Part Folder de Parts Zijwanden te openen en de wandelen aan te wijzen, en met de rechter muisknop op “Export to DWG/DXF” te klikken. De maten hoeven niet aangepast te worden. De DXF tekeningen kunnen door een laserprinter of CNC plotter gelezen worden. Let op, de wanden bestaan uit meerdere lagen.

Gr, Hans


Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2022, 15:13:29 »
Ha Jint
Goed opgemerkt!
Wij hebben zoiets inderdaad al in de planning gehad: een zgn. ‘Fabricage’ document. Daarin zijn alle objecten die op dezelfde manier gemaakt moeten worden in één partstudio of assembly samengevoegd. Dus alle te snijden onderdelen bij elkaar en dan in zo’n configuratie dat optimaal van het plaatmateriaal gebruik wordt gemaakt.
We zijn hier mee gestopt omdat we toen niet alle apparatuur beschikbaar hadden.
Maar je kunt zo’n document natuurlijk gewoon zelf in Onshape maken  :)
Bye
Jan

PS. De reden dat we dat in een nieuw document maken is dat we het ontwerpdocument zo ‘schoon’ mogelijk willen houden.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2022, 15:21:44 door Jan Bouwman »
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2022, 16:01:49 »
Het leuke is dat je de snijbestanden in Onshape zelf kunt genereren door in de Part Folder de Parts Zijwanden te openen en de wandelen aan te wijzen, en met de rechter muisknop op “Export to DWG/DXF” te klikken. De maten hoeven niet aangepast te worden. De DXF tekeningen kunnen door een laserprinter of CNC plotter gelezen worden. Let op, de wanden bestaan uit meerdere lagen.
Hans en Jan, bedankt voor jullie antwoord!

Waarom hoeven de maten van de wanden niet te worden aangepast?
Doet die Export to DWG/DXF functie dat (lijkt me niet logisch)? Of hebben zijn de maten van de wanden daarvoor reeds aangepast? (lijkt me ook niet logisch, dan zou er in het 3D model kleine spleten tussen de randen van de cabine, chassis en wanden moeten zitten). Volgens de snijlab web-site moet je met de dikte van de snijnaad rekening houden.
Dit zijn maar vragen hoor, ik heb geen ervaring met OnShape en Snijlab, slechts een heel klein beetje met FreeCad. Ik probeer het een en ander slechts te begrijpen. (Toegang tot een snij plotter heb ik niet, een Elegoo MARS 3, voor de cabines/dak/etc., hebben we sinds kort op het werk, leuk speelgoed!)

Afgezien daarvan, ik zie in de lijst van export formaten geen DWG/DXF. Wat doe ik daar verkeerd?

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2022, 16:19:54 »
Ha Jint
Nee… je moet alles zelf doen. De export functie houdt geen rekening met de snijnaad, want hij weet niet dat je de tekening gaat gebruiken om te snijden   ;D
Dus nog een voordeel van zo’n fabricagebestand is dat je naar hartelust de ontworpen objecten kunt aanpassen aan de fabricage randvoorwaarden.
In geval van de dikte van de snijnaad zet je een scale-feature in waarmee je het te snijden object een fractie vergroot. Of je gebruikt het geimporteerde object om een ‘nieuw’ object te maken dat 2x de snijdikte breder en langer is. Dat is nog precieser.
Je maakt dan de tekening van het aangepaste ontwerp.
Voordeel van deze manier van werken is dat hierbij de afmetingen in het hoofdontwerp niet aangetast worden en dus zuiver blijven.
Hetzelfde geldt voor het 3d printen. Sommige printmaterialen hebben last van enige krimp. De remedie is dan om de te printen objecten te importeren in het fabricagedocument en daar met een schaalfactor te vergroten (negatieve krimp). En dan dit ‘nieuwe’ object te printen. Als dat dan krimpt komen de maten precies uit op de ontworpen maten. Nou ja, als alles meezit dan  :).

Bye
Jan

PS. Maar Hans heeft aardig wat ervaring met het lasersnijden dus ik denk dat hij bedoelt dat het wel meevalt met die snijnaad.
Ik werk vooral met het plotten van styreen en daar is het gesneden object voor mij in ieder geval precies op maat.

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2022, 16:25:05 »
Jint
Nog even een reactie op je laatste vraag: je moet het object zelf aanklikken en dan op de rechter muisknop klikken. Als het goed is komt er dan in het contextmenu een optie ‘export DXF’. Je moet niet de gewone menu-optie ‘Export’ kiezen want die is bedoeld voor het exporteren van het xomplete 3D model.
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains