Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 12:52:22
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 12:45:02
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door Jelmer
Vandaag om 12:44:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:27
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 301000 keer)

Remunj

• Offline Offline
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1995 Gepost op: 13 July 2025, 16:25:02 »
Dank u  (y)
Misschien dat rode duivel nu wel wat gelooft
Gr.
Eric

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1996 Gepost op: 13 July 2025, 17:00:15 »
De ExactTrain rijtuigen zijn super mooi gedetailleerd. Dat is een feit :-X . Maar toch is de verhouding tussen het dak, de blauwe band en de ramen een beetje mank. Ik ben helaas niet in de gelegenheid om even een echte ICR op te meten. Niet iedereen heeft er een in de tuin staan. Maar je kan al goed zien aan de kopse kanten (waar de buisbalg zit) dat het dakgrijs en de blauwe band teveel naar beneden zitten. Het dak is natuurlijk rond, bij ET lijkt het dak bijna volledig grijs (net als bij de Lima, wat overigens daar met de constructie te maken had), maar in het echt zit de gele band tussen het grijs en blauw, op de bolling van het dak. Het gaat echt om 1 a 1,5 mm, maar voor iemand met een beetje timmermansoog verstoort dat de hele verhouding.

Manuel had een mooie vergelijking gemaakt: https://webshop.pijplines.nl/De-NS-ICR-rijtuigen-en-de-merken ( de foto in kwestie van PijpLines: https://webshop.pijplines.nl/Files/2/67000/67195/FileBrowser/nieuwbericht-icr/ns-icr-rijtuig-h0-piko-exact-train-lsmodels-1.jpg

Ik ben geen expert mbt de nieuwere uitvoeringen van de ICRmhenzovoort. Maar er staat dus een oude ICR van LSM en een ICRmhwhatever van dezelfde fabrikant tussen. Grijze dak lijkt hetzelfde maar het randje geel is wat breder/hoger lijkt het, waardoor de blauwe band iets lager lijkt te zitten.

Op deze pagina een foto van een echte ICR: https://folst.nl/rijtuigen/icr.htm

Natuurlijk ook hier geen maten er bij. En foto's vertekenen natuurlijk. Maar iedereen kan toch zien dat het grijs bij de Exact Train verder doorloopt tot onder de buisbalg? En dat verstoort de verhoudingen met de blauwe band en de ramen. Bij de ICR+ rijtuigen zal dit verschil minder opvallen door het gebrek aan gele en blauwe banden. Een stuurstand ontwikkelen die dan bij deze rijtuigen past is dan super lastig, want ze weten natuurlijk dat deze verhoudingen doorwerken in het smoeltje van de cabine. Wat moeten ze dan doen? Het grijs bij de andere rijtuigen laten passen en dan voor lief nemen dat we hier gaan mekkeren dat de cabineramen te laag zitten? Of het corrigeren zodat de rijtuigen minder goed passen bij hun andere rijtuigen? En gaat dit ook doorwerken in de Koploper?

Dit alles is natuurlijk extra lastig doordat bijna iedereen met ICR op de markt komt en we hier over elk wissewasje kunnen beppen.

Mvg,

Robert

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #1997 Gepost op: 13 July 2025, 17:56:18 »
Een aantal personen stellen iets als een feit. Degene die iets stelt, dient het bewijs aan te leveren. Zolang zij dat niet doen, blijft het bij een mening. Het iets als feit presenteren, terwijl het een mening is, kan een bedrijf schaden. Naar mijn optiek is hier sprake van.

Aangezien ik geen mening heb over de juistheid van de raampartijen, is het niet aan mij om aan te tonen of het correct is of niet.
Daarom beter eerst om de meetgegevens vragen. Dat is wat prettiger in de omgang dan suggereren dat iemand bewust een bedrijf scbaadt. Je blaast dan veel te hoog van de toren. Volkomen onnodig.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #1998 Gepost op: 13 July 2025, 18:01:00 »
Dat van bewust een bedrijf schaden is niet wat hij aangeeft. Ga nu verder met de feiten zoals Rick aanhaalt en laat de discussie achterwege  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Huup

• Offline Offline
« Reactie #1999 Gepost op: 13 July 2025, 18:07:45 »
Mwoah...., ik citeer even: "Kortom het heeft er alle schijn van om bewust bedrijven/personen schade toe te brengen."

Maar het is goed. Ik laat het hierbij. :)

Groet
Huup

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2000 Gepost op: 13 July 2025, 18:42:15 »
Op deze pagina een foto van een echte ICR: https://folst.nl/rijtuigen/icr.htm
Een ICRm zelfs, waar goed te zien is dat het blauw tot aan de uitsparing voor de hoogspanningskabel komt. Bij ET loopt het blauw iets verder door, wat hier ook te zien is: https://webshop.pijplines.nl/Files/2/67000/67195/FileBrowser/nieuwbericht-icr/ns-icr-rijtuig-h0-piko-exact-train-lsmodels-2.jpg

Dank u  (y)
Misschien dat rode duivel nu wel wat gelooft
Tijdens die discussie heeft RodeDuivel niets in dit topic gepost, ervoor en erna echter wel. Deze opmerking:

De raampartijen van de intercity rijtuigen inclusief de zichtbaar gemaakte afmetingen en dat terugvertaald naar het model heb ik op dit forum nog niet gezien.
vind ik dan ook niet heel geloofwaardig.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #2001 Gepost op: 13 July 2025, 21:01:35 »
Na al dit heen en weer geschrijf  lijkt het mij beter om op de reactie van de fabrikant te wachten.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #2003 Gepost op: 14 July 2025, 11:07:52 »
Mooie toevoeging Ed, ik ben benieuwd hoe het geheel straks met PB Models staat. Het model heb ik destijds op Houten bekeken en gaf mij echt een ICR gevoel, dus ik heb goede hoop.

Groeten,
Rogier

piet keppel

• Offline Offline
  • groentewagon
Beste mensen,
Helaas kon ik door omstandigheden niet volledig tijd besteden aan Exacttrain. De achterstand wordt momenteel ingelopen. Van de stuurstandrijtuigen zijn alle tekenigen klaar en start productie gaat zo snel mogelijk plaatsvinden als fabriek een slot biedt. Mbt pipelines: Hij heeft alle informatie gekregen als hij die niet lees kan ik daar niets aan doen. Om deze reden heb ik ook niet gereageerd op zijn mail en besteed ik tijd liever aan het wegwerken achterstand.
Dat we nog leven blijkt wel uit het feit dat we afgelopen maand BLS in zwitserland hebben geleverd en komende weken in europa. In september komen de linz en villach en pktober leveren we een onaangekondigd project gelijk uit en hopen we de PWG 44 te leveren. Daarna komen nieuwe versies GS, GBs en daarna tankwagens.
dus er komt veel komende tijd.
mvrgt
piet

Daan!

• Online Online
Dus omdat iemand zijn mail niet (goed) leest, ga je gelijk maar niet meer reageren? Ik zou dan juist nogmaals een mail sturen met een verwijzing naar een eerdere mail. Dat verheldert de communicatie.

Hoe staat het met de vervangende Benelux kap?

Corné81

• Offline Offline
  • DCC 1:87 NS (1996)
Daar was ik ook wel benieuwd naar, en naar de Koplopers of die nog gaan komen. Wel goed om te weten over de stuurstand rijtuigen, ben zeer benieuwd! (y)
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
... pktober leveren we een onaangekondigd project gelijk uit ......

Meer info?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Remunj

• Offline Offline
Mbt pipelines: Hij heeft alle informatie gekregen als hij die niet lees kan ik daar niets aan doen. Om deze reden heb ik ook niet gereageerd op zijn mail en besteed ik tijd liever aan het wegwerken achterstand.
Fijne bedrijfsvoering  ::)
Maak je je als fabrikant lekker populair mee.
Weer een reden om geen exact train te kopen.
Gr.
Eric

Huup

• Offline Offline
Nou. Gaan we weer. Laat die man lekker zn ding doen zoals hij denkt dat goed is. Publiekelijk afzeiken is zo makkelijk. Doe dat even face to face. Maar niet hier.