Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 22:43:46
Pfarrerwinkel bahn door Benelux795
Vandaag om 22:42:06
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 22:38:59
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 22:36:39
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
Vandaag om 22:35:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
  

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 334740 keer)

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • DCC 1:87 NS (1996)
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2010 Gepost op: 17 July 2025, 12:59:21 »
Bedankt voor de reactie! Is er ook al wat bekend over de Plan K/N ?
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

Michiel 80

  • Online Online
  • Berichten: 786
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2011 Gepost op: 29 October 2025, 21:34:34 »
Gisterenavond postte ik onderstaande foto in het draadje van de ICR-rijtuigen van PB-models:

Links PB ICR en rechts de oude vertrouwde LS Models. Zelf heb ik (nog) niets binnen van PB, dus ik moet het met deze foto doen.
Ze lijken op het eerste oog best aardig bij elkaar te passen, ondanks de vele jaren die tussen de beide producties ligt.
[/url]

Het LSM-rijtuig lijkt lager uit te komen dan die van PB en de buffers zitten bij LS hoger dan bij PB (wellicht staat LS wat lager op de assen, omdat ook de hoogte van het rijtuig lager lijkt).
De regengoot boven de deur is bij LS Models meer aanwezig dan bij PB.
Bij de LS Models staat de '2'op de kopse kant te laag (lager dan de 2 tussen de ramen). De '2' bij PB-Models is groter weergeven dan bij LS.

Als ik de ramen vergelijk zit de tussenspijl van de ruiten bij LS Models hoger dan bij PB, waardoor het bovenste gedeelte van het raam bij LS Models smaller oogt dan bij PB. Als ik kijk naar het 1:1 model, dan is het smalle bovenste gedeelte bij LS Models meer conform de werkelijkheid dan hoe PB Models de ramen heeft weergegeven.



Ondertussen heb ik wat plaatjes over elkaar heen gelegd. Ik heb daarbij foto's genomen die recht van voor zijn genomen om zo vertekening door hoeken/verkanteling vrijwel uit te sluiten. Ik kom tot het volgende:

Links PB Models, rechts LS

Nu weet ik niet of de ramen bij de LS Models 100% kloppen, maar het is duidelijk dat de tussenspijl bij PB Models lager zit.
De grootte van de  aanduiding van de tweede klas is bij LS Models komt vrijwel overeen met die van Kleinspoor. In dat licht is de '2' bij PB Models duidelijk groter.

Dan heb ik dit zelfde gedaan met het rijtuig van Exacttrain erbij, dat zich hier op beide hoeken bevindt:

Er was al eerder geconcludeerd dat de hoogte (en grootte) van de blauwe band bij Exacttrain niet klopt, hier is te zien dat deze (inderdaad) afwijkt van de andere twee modellen. De ramen lijken echter wel dezelfde grootte te hebben als bij PB en LSM. Maar ook bij Exacttrain zit de dwars spijl hoger (en opgelijke hoogte als bij LSM). Ook de klasse aanduiding is minder groot weergegevens bij Exacttrain dan bij PB.

Een plaatje van de Piko erbij heb ik niet, omdat ik geen foto kon vinden van een Piko rijtuig 100% van voren. Het beeld zou dus wat vertekenen.

Ik vermoed dat de middenspijl bij de PB Models te ver omlaag zit en om de klasseaanduiding goed te postioneren, is deze uitvergroot om het kloppend te krijgen. Daardoor ogen de cijfers te groot / zijn ze te groot weergegeven.

Mocht dit voer zijn voor popcorn en chips, het zij dan maar zo ;-)
« Laatst bewerkt op: 29 October 2025, 22:22:30 door Michiel 80 »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4569
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2012 Gepost op: 29 October 2025, 22:11:50 »
Volgens mij stel je gewoon iets objectief vast.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2013 Gepost op: 29 October 2025, 23:02:54 »
Mooie vergelijk, maar je Benelux LS Models is toch een ontwerp tekening en geen foto van een echt model.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3024
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Dank voor de vergelijking  (y). Ter aanvulling, als ik naar de montagefoto kijk, zie ik juist dat de ramen van Exacttrain iets lager beginnen, maar wel op dezelfde hoogte eindigen als LS en PB. Daardoor zijn ze iets smaller en geven ze (mij) minder de ICR vibe.



Ik hoop snel mail van PB te krijgen. Overigens voor de Oer ICR Buurland rijtuigen. Vergelijkingsmaterieel met andere merken heb ik niet in huis.....

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8908
  • May your coffee kick in before reality does.
mss een origineel erbij?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6865
Neer, het origineel klopt niet. Dat zie je toch aan al die modellen?

Michiel 80

  • Online Online
  • Berichten: 786
mss een origineel erbij?

Ga daar mee bezig!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8908
  • May your coffee kick in before reality does.
Ben, ;D

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • DCC 1:87 NS (1996)
Ik heb nog even een foto gemaakt van een Piko Benelux ICR en een PBModels Benelux ICR



Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2046
  • A-C
Het is dat kniknagels slecht verteren, heb het geprobeerd zelfs met een korreltje zout.🧂

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Ik vind uitvoering van de raampartij van het Piko-rijtuig veel beter ogen.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 993
Is dan echt een persoonlijk ding. Op de foto zijn de rijtuigen niet zo goed belicht, maar op basis van deze foto is voor mij de PBmodels echt een ICR raam.

Groeten Edwin.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6773
  • Spaar ze allemaal.
Ik vind de ramen bij LS wel erg laag in de blauwe band zitten.

Stephan.

Michiel 80

  • Online Online
  • Berichten: 786
Zoals beloofd... Even nieuwe foto's opgevraagd en weer aan de slag gegaan.

Links PB, rechts LSM


De raamspijl zit op de zelfde hoogte, terwijl het raam bij LS Models op de foto lager zit. Dit lijkt te komen doordat de rijtuigbak van LSM dichterop de rails staat.
Hoe dan ook kan geconcludeerd worden dat het bovenste gedeelte van het raam bij PB duidelijk groter is en de '2' ook.

Het valt mij op dat de raambanden vrijwel in elkaar overlopen, terwijl het LSM-rijtuig dus wat lager staat.
De 'zilveren stang' komt bij PB Models uit in de raamband, bij LSM niet.

Ook een foto van beide koppen, links PB en rechts LSM. Ik heb ze op dezelfde hoogte gezet.


Nu valt wel op dat de raamband bij PB Models wat lager staat dan bij LSM. (Verbeter mij als ik onjuist zit, maar volgens mij loopt de raamband vanaf de knik in het rijtuig. Dat dan zou betekenen dat de knik bij PB lager zit dan bij LSM). De buffers bij PB-Models zijn mooier weergegeven en zitten bovendien lager. Daarnaast zijn de randen van de band beter neergezet dan bij LSM.

Ik probeer nog een collage te maken van verschillende merken aan elkaar, maar dat is best wat werk zeg maar wil je dat nauwkeurig doen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 22:44:41 door Michiel 80 »