Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III  (gelezen 42689 keer)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #180 Gepost op: 13 april 2022, 08:36:18 »
Hoi Jelmer,

Dank voor je compliment!

Hoi Vincent,

Haha, tempo zit er lekker in maar dit is misschien weer een stap te ver :P. Het moet wel leuk blijven.

Met vriendelijke groet,
Dennis

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #181 Gepost op: 13 april 2022, 08:54:15 »
Zou ivm evt kromtrekken niet te lang wachten met verven van dat hout,zou zonde zijn als t daardoor word verkloot.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #182 Gepost op: 13 april 2022, 13:42:12 »
Lekker bezig geweest Dennis. Ziet er goed uit (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #183 Gepost op: 13 april 2022, 13:44:03 »
Netjes hoor Dennis. Klein maar fijn , zou ik zeggen.  (y)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #184 Gepost op: 13 april 2022, 14:21:10 »
Mooi baantje, ik ga bouwen op 320 bij 120 ongeveer ik ga de zijkant ook zo maken denk ik met een beetje glooiend hoogteverschil vanaf de helft van de breedte. (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #185 Gepost op: 15 april 2022, 09:26:49 »
Hallo Floris,

Zo snel trekt het ook weer niet krom toch? Zeker niet in een verwarmde ruimte?

Hallo Bas en Ed,

Dank voor de complimenten.

Hallo Erik,

Dat is ook nog een prima formaat. Ook spoor H0? Ik moet me vooral even hierop focussen maar heb ook wel leuke ideetjes voor een volgend baantje. Maar nu nog niet aan de orde ;D.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #186 Gepost op: 15 april 2022, 09:52:56 »
Volgens mij is het grootste deel multiplex? Dan zal het met kromtrekken niet zo'n vaart lopen, is mijn ervaring...

Edit: de ruwbouw is vol vuren, zie ik net? Daar kom je nu lastiger bij.. Maar je hebt aardig massief gewerkt; het moet een dikke plaat multiplex meetrekken als het krom gaat. Vooral onder zelfde omstandigheden bewaren; misschien dat tie een beetje zal werken, als het uit een koude en vochtige garage in een warme huiskamer wordt gezet. Zal denk ik niet snel een probleem worden bij een enkel baantje, je hoeft  geen segmenten te koppelen met rails overgangen, etc
« Laatst bewerkt op: 15 april 2022, 10:01:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #187 Gepost op: 15 april 2022, 14:05:55 »
Ja ik bouw ook H0 Dennis, ben volop in de voorbereiding vd onderbouw en ik heb net de kast af waar de baan in moet worden opgeborgen, zelf bedacht en gemaakt. Ik heb ook niet zoveel ruimte dus ik ga de baan met scharnieren aan de muur bevestigen en de plaat laat ik dan verticaal hangen. De voorpanelen van de kast zijn afneembaar en de bovenpanelen ook. Aan de binnenkant van de bovenpanelen maak ik mijn achtergrond, zodat ik die bovenpanelen van de kast gewoon rechtop kan zetten achter de onderbouw. Je hebt met een baan in een kast alleen niet zoveel ruimte om in de hoogte te bouwen, d.w.z. de binnenwerkse dieptemaat van de kast is ook de ruimte die je hebt om met je baan in de hoogte te gaan. De kast is 50cm diep dus ik heb ongeveer 45cm de ruimte voor opbouw, waarvan de onderbouw al een goede 10cm van gaat gebruiken.

De baan word een ovaal (van ong. 320x122cm) met 2 werkgaten erin van (uit mn hoofd) 60x45cm om overal goed bij te kunnen. Die werkgaten kunnen dan later worden opgevuld met losse segmenten die uitneembaar zijn. Gedeelte van een station aan de voorzijde met een luchtspoor op een 2e niveau. Schaduwstation aan de achterzijde + een klein rangeerterrein.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #188 Gepost op: 18 april 2022, 21:39:42 »
Hoi Vincent,

Inderdaad multiplex. Het frame is vuren maar dat is dan ook het enige. Flinke planten en wat je zegt is het op vrijwel alle plekken verlijmd met multiplex.

Hoi Erik,

Slimme constructie. De oorspronkelijke baan waar ik aan refereer zoals die in de 1x1 stond is ook op een dergelijke manier als klaptafel geconstrueerd. Mijn hoogte is trouwens gemaximeerd op een deuropening. Bij voorkeur minder dan 70cm dus, zodat je door vrijwel iedere deur heen kunt. Mijn torenspits van de kerk blijft daarom ook afneembaar ;D.

Ik ben ondertussen ook weer verder gegaan deze week. Het project van de week was: de houtzagerij verder in elkaar zetten. Dat was flink wat werk met de airbrush en het in elkaar zetten zelf natuurlijk. Het dak zit er nog niet op, want ik ben niet tevreden over de kleur zoals die nu is én ik moet nog verlichting inbouwen. Vandaag verder gegaan met de rivier aftekenen: zie hieronder de foto's van het geheel.

Eerst heb ik een tweede multiplex plaat geplaatst boven het al eerder gezaagde middenplateau. De nieuwe plaat is 12mm hoog. Hier heb ik de zagerij en het woonhuis op geplaatst en de loop van de rivier afgetekend.



Vervolgens heb ik de rivier uitgezaagd zodat ik twee oevers heb. Uiteindelijk vul ik het geheel nog met vulmiddel om een mooie glooiende oever te krijgen. Maar dat komt pas (veel) later.



Hier zie je de zaag. Ik weet niet of de gereedschappen destijds al blauwe metallic lak hadden, maar anders is dat de creatieve ruimte die ik mezelf toe dicht. De boomstam komt uit de tuin en is een takje van mijn Magnolia.



Zo ziet het eruit met de gebouwen geplaatst. Al denk ik dat ik het woonhuis nog iets draai:



En tot slot nog een foto van de andere kant. Oorspronkelijk zit bij de kit een plastic "onderstel" die je op de voorgaande foto's ziet, maar die heb ik eraf gehaald en ga ik niet gebruiken. Het losse houten stukje krijgt nog een hekje die het rad denkbeeldig ondersteunt. Ook komt daar nog een looptrapje vanaf de deur naartoe. Ik ben er wel tevreden over, ook over de kleuren:



Tot de volgende update!

Met vriendelijke groet,
Dennis

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #189 Gepost op: 19 april 2022, 16:24:13 »
Een beetje dichterlijke vrijheid kan geen kwaad. Dat gun ik mijzelf namelijk ook :angel: (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #190 Gepost op: 19 april 2022, 18:00:46 »
Mooi werk, niks mis met een beetje dichterlijke vrijheid. Ik weet nog wel dat in de oude werkplaats van mijn vader de machines allemaal een beetje een groen blauwe kleur hadden.



Deze kleur maar ook lichter dan dit een beetje Fleischmann trafo groen en soms ook een beetje meer zeegroen.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2022, 18:14:11 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #191 Gepost op: 25 april 2022, 08:50:22 »
Hoi Erik,

Dank voor de foto. Die kleur kende ik inderdaad maar vond een metallic kleur ook leuk (en die is er niet in die kleur).

Afgelopen week wat kleine klusjes gedaan. Het nadeel van strakke deadlines is ook als ze wegvallen dat de druk soms zodanig afneemt dat je in een soort gat valt... :P. Anyway, twee klusjes waar ik een beetje tegenop keek: een tunnelingang voor de tunnel onder het station waar ook de weg overheen loopt. De afkortzaag en decoupeerzaag zijn toch iets te grof om gips te zagen omdat door de trillingen de tere plaatjes uit elkaar vallen. Dus ben ik aan de slag gegaan met de dremel en dat werkt wonderbaarlijk goed:





Een tweede klusje betreft de verlichting in de huisjes. Ik schreef al eerder dat ik bij sommige gebouwen de ruimtes (ramen) individueel wilde verlichten en dat is natuurlijk heel erg leuk en waarheidsgetrouw maar wel veel meer werk :P. Eerste slachtoffer betreft het woonhuis horende bij de zaagmolen. Deze krijgt in totaal vier eenheden. Hiervoor gebruik ik Viessmann 6005 (individuele ramen) en Viessmann 6045 (meerdere ramen/etages). Die eerste vind ik trouwens prima werken, over laatstgenoemde ben ik minder tevreden. Maar uiteindelijk werkt het wel.





Volgende projecten zijn alle hulpmuurtjes op maat 'dremelen', de grote rivierbedding afmaken en dan mag ik weer servostaaldraad in vorm buigen. Ik moet nog wat kleine spulletjes bestellen, maar als die binnen zijn kan ik hopelijk ergens in de komende weken ook de bovenplaat vastmaken (na het plaatsen van de servo's) en dan... dan kunnen we hopelijk snel een rondje gaan rijden.

Oja, ik heb een spoorwegovergang gescoord ;D. Ik hou nog even als verrassing welke het is maar kan al verklappen dat het niet de Weinert is...

Met vriendelijke groet,
Dennis

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #192 Gepost op: 25 april 2022, 13:09:30 »
Eentje van Märklin ;D ;D ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #193 Gepost op: 25 april 2022, 13:50:42 »
Ja de 7192 ;D.

Nee, hij heeft wel hekjes én hij heeft een heel uniek soort aandrijving.

Met vriendelijke groet,
Dennis

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #194 Gepost op: 25 april 2022, 17:47:47 »
Ik vind dit kleine baantje fantastisch.
Die boogstralen zijn natuurlijk idioot krap en de hellingen veel te steil. Maar juist omdat het zo'n klein baantje betreft vind ik dat wel weer kunnen.

Groet, Bas