Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 13:32:08
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:31:11
NS Mat 35 Maple Leaf door R1954
Vandaag om 13:19:25
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Eric B
Vandaag om 13:04:21
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:48:33
hamo digitaaal maken door Biesje
Vandaag om 12:39:45
Frie ?? door janw
Vandaag om 12:28:39
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 12:27:55
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:13:45
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 11:48:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:42:56
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 11:27:57
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Herb73
Vandaag om 10:53:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 10:51:09
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 10:48:50
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:46:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Montanbahn
Vandaag om 09:47:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:48:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 67537 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3155
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #315 Gepost op: 13 November 2025, 13:41:45 »
Klinkt prima toch? En rangeren met een tractor of kabel kan. Maar met een loc is natuurlijk wel leuker. En zeker vroeger zal er altijd een loc zijn geweest die ff wat kan verplaatsen. Dus 4 wagonnen plaatsen, en dan weer ander werk.

Ik verwacht dat een Fahrdienstleiter vooral het stationsgebied zal bedienen. Binnenkomst zal aangemeld worden vanuit het vorige station of beveiligde gebied. Het rangeergebied zal (verwacht ik) met handwissels bediend worden (bv rondom graansilo). Dus een klein hokje volstaat voor de centraal bediende wissels.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5116
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #316 Gepost op: 16 November 2025, 15:44:12 »
Een snelle artist impression van de opstelling aan de andere kant...  Burggehoofdjes gemaakt om te kijken hoe het smoelt; dit moet een eenvoudige betonbrug worden met schuin aflopende keermuren. Het spoor voor de goederenloods eindigt in de voormalige Holzverladerampe; daar komt iets met bouwmaterialen en/of een kolen/huishoudolie verkoper.

Aangezien er een dieseltankinstallatie (crysta clear = tank) komt, kan anno '90 thv de grube worden getankt. Daar zat sowieso al een afvoer in, die (vermoedelijk origineel ook?) wel langs een olieafscheider gaat; anders is die later wel geplaatst.

Dit is bni niet heel waarschijnlijk; de dieseltankinstallatie is logischerwijs al geplaatst voordat de laatste stoomloks verdwenen, dus was de Schlackengrube toen nog sporadisch in gebruik. En tanken boven gloeiende slakken zijn vast regels voor... Of de Grube in mijn geval nog in gebruik is (ook waterkolom), weet ik nog niet; wellicht komt er ook nog een vervallen kolenkraantje op fundatie. Maar de tankinstallatie schuift iig op richting het wissel; dan blokkeer je tijdens tanken eventueel het andere loodsspoor, maar da's niet kritisch.



En wellicht toch een Seilgetriebe bij de baywa; die kan veilig onder overslagbordes worden geplaatst en als die aan het begin van gebouw staat, kan deze via een simpele klapschijf iets verderop, wagons het spoor in en uittrekken, en eventueel wisselen van wagons door deze tijdelijk op spoor 1a te parkeren. 't Wordt geen functionerend ding, maar wel een excuus dat er wat meer wagons kunnen worden gebruikt voor de Baywa.

PS en het vervallen spoor blijft, maar alleen naast de loods; heeft moeten wijken voor de dieseltankinstallatie  :)
« Laatst bewerkt op: 16 November 2025, 15:47:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3155
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #317 Gepost op: 17 November 2025, 08:17:30 »
 (y) (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5116
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #318 Gepost op: 19 November 2025, 22:19:50 »
DHL deed er iets langer over dus moest ff wachten voor ik het Faller seinhuis had en kon slopen...

Hieronder eerste opzet van het Empfangstgebaude; het sfeertje waar ik voor ga, zit er mijns inziens wel in... :) Zoals gezed; goederenloods is buiten gebruik op Expressgut afhandeling na. Dat wordt met perronkarren vanaf het kleine perron van en naar het bagagerijtuig gebracht. Moet alleen nog een deur in de loods thv dit kleine perron.



Ik was nog een beetje aan te worstelen met de goederenloods op spoor 3b; hiervoor had ik de Kibri 39306, maar dat kon mijns inziens leuker.. Dus die combineer ik met de orginele goederenloods van het Auhagen station. Naast de loods komt nog een korte Feuergutrampe; voor brandgevaarlijke of overmaatse lading die niet in de loods geplaatst kan worden. Ook de Vollmer kolenhandel, die ik als Arlberg-Bahnmeisterei had gekocht en weer 1 geheel van heb geknutsel, krijgt een plaatsje in Kibronn. Door de openingen in de achtergevel is het niet gek dat die dicht op het spoor staat, want dan kan je direct met O- of Muldenkippwagens kolen daar doorheen lossen; alleen aan de buitenzijde iets van een kleine trechter erop meubelen. En mochten de kolen toch in een zelflosser worden aangevoerd, kan je die altijd op de Ladestrasse lossen of de wagon op spoor 3 zetten en de bandtransporteur op spoor 4 plaatsen met het uiteinde door de opening.



Over kolen aanvoeren met Muldenkippwagen, nog een leuk verhaal op de site van Stefan Carstens: https://www.stefancarstens.de/man-lernt-nie-aus
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5116
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #319 Gepost op: Vandaag om 09:30:42 »
Geinig: korte docu over grain elevater in US. Boxcars gewoon handmatig rangeren.. ;D
https://www.youtube.com/watch?v=VGqZn5s_q_Y

(Kolenloods ben ik nog niet uit; zie niet hoe dat moet werken met die kleine openingen dicht op spoor...)

Ps loodsje gaat wel lukken.. (y) hier deel ik graag nog twee links met sfeervol vervallen industrie aansluitingen, Kronach en Nürnberg-Stein:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8930323,page=all
http://www.gleistreff.de/Steiner_Indusriebahn.htm
En een DSO bijdrage over huishoudkolen midden 90: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8204979
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:11:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3155
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #320 Gepost op: Vandaag om 11:54:56 »
Leeg zal het ook wel lukken denk ik, wat ik zo snel vind waren de oude (houten) kolenbakken een 8 tot 10 ton leeggewicht. Met een paar man kan je die prima verplaatsen. Ik heb regelmatig smalspoorlocs met een dergelijk gewicht verplaatst, waarbij de meeste nog relatief zwaar lopen ivm weerstand door versnellingsbak. Het remmen zal eerder spannend zijn, dus goed opletten met remsloffen etc.

Edit: ik heb wel eens vaker gehoord dat (ook in NL) materieel wel eens met de hand is verplaatst. Het spul rolt toch relatief soepel.

Ik denk dat het kolenloodsje afhankelijk is van bv kolen in zakken of bulk. Maar met een simpel transportbandje (Jacobsladder) is dat prima te doen.

Groeten,
Rogier
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:59:33 door spoorijzer. Reden: toevoeging. »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5116
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #321 Gepost op: Vandaag om 12:13:45 »
Weet niet of je het filmpje kan kijken  :angel: maar ziet er zelfs voor 1 man relatief makkelijk uit.

Kolenloodsje wrong een beetje; aan de ene kant is het een leuk bouwwerk en past goed in het sfeertje, maar als het niet logisch is om het dicht op het spoor te plaatsen, is het niet geloofwaardig en wil ik het niet. verder van het spoor plaatsen past eenvoudig niet, of dan staat het helemaal op de modulerand. Maar volgens mij kan 'm wel kwijt.

Idee is dat kolen in eerste instantie, toen de loods gebouwd werd, met open E-wagens aangevoerd werd. Er is bij de gaten genoeg ruimte en hoogte om met een goot vanaf een 'dichte' E-wagon te scheppen, en als de wagondeuren vrijgemaakt zijn, om die te openen. Eventueel til je dan een kruiwagen de wagon in, om het makkelijker bij de deuren te krijgen en met een kort plankje naar de opening waar je het in de loods kiepert. Eventueel wijzig ik de openingen met schotten aan de onderzijde om de openinghoogte aan te passen. Note to self: goot, scheppen, kruiwagen, loopplank en ladder bij loods neerzetten :) Toen de muldenkipp of zelflosser op het toneel kwam, lukte dat niet meer en werd naast de loods gelost. Er komt nog een loodsje naast; daartussen wil ik een losplaats maken met een aantal planken dat de berg niet over het spoor uitzakt. Vervolgens met kleine shovel naar de loods. Eventueel plaats je op die positie een bandtransporteur om 't direct in een vrachtwagen te laden voor grootverbruikers, of naar de voorzijde te brengen; vanaf daar shovel je het makkelijker in de loods, of doe je het daar in zakken. Uiteindelijk wordt de kolen in zakken gedaan voor traject naar de consument.

Wat ik kan vinden is dat kolen los aangevoerd werd en door de kolenboer in gewogen eenheden in zakken werd gedaan. Zo ging de kolen naar de consument en de zakken kwamen weer terug. Fantasie: mocht de kolen in zakken worden aangevoerd, kunnen ze met eenvoudige glijgoot ook door openingen de loods in.       

Overigens had Gefrees ook een leuke kolenloods, maar de stond door het terrein al wat hoger.
https://modeltrein-spoor-n.jouwweb.nl/duitse-modules/module-gefrees
In mijn geval is het beschikbare terrein wat vlakker en het waren relatief simpele, goedkope bouwwerkjes, dus om 'm speciaal hoger te zetten is niet geloofwaardig.

PS of je plaatst de band een spoor verder en lost op die manier direct in de loods  :)
https://klartext-sg.de/wp-content/uploads/2017/01/Auftakt-Kali-Zug.jpg
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:21:49 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn