Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 23:29:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door hmmglaser
Vandaag om 23:27:13
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 23:14:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:00:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:09
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 22:55:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Vislijn
Vandaag om 22:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:20:54
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:19:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 22:18:52
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 22:16:25
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 22:13:45
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:12:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
Vandaag om 21:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:30:30
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
Vandaag om 21:22:50
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 66605 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #315 Gepost op: 13 November 2025, 13:41:45 »
Klinkt prima toch? En rangeren met een tractor of kabel kan. Maar met een loc is natuurlijk wel leuker. En zeker vroeger zal er altijd een loc zijn geweest die ff wat kan verplaatsen. Dus 4 wagonnen plaatsen, en dan weer ander werk.

Ik verwacht dat een Fahrdienstleiter vooral het stationsgebied zal bedienen. Binnenkomst zal aangemeld worden vanuit het vorige station of beveiligde gebied. Het rangeergebied zal (verwacht ik) met handwissels bediend worden (bv rondom graansilo). Dus een klein hokje volstaat voor de centraal bediende wissels.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #316 Gepost op: 16 November 2025, 15:44:12 »
Een snelle artist impression van de opstelling aan de andere kant...  Burggehoofdjes gemaakt om te kijken hoe het smoelt; dit moet een eenvoudige betonbrug worden met schuin aflopende keermuren. Het spoor voor de goederenloods eindigt in de voormalige Holzverladerampe; daar komt iets met bouwmaterialen en/of een kolen/huishoudolie verkoper.

Aangezien er een dieseltankinstallatie (crysta clear = tank) komt, kan anno '90 thv de grube worden getankt. Daar zat sowieso al een afvoer in, die (vermoedelijk origineel ook?) wel langs een olieafscheider gaat; anders is die later wel geplaatst.

Dit is bni niet heel waarschijnlijk; de dieseltankinstallatie is logischerwijs al geplaatst voordat de laatste stoomloks verdwenen, dus was de Schlackengrube toen nog sporadisch in gebruik. En tanken boven gloeiende slakken zijn vast regels voor... Of de Grube in mijn geval nog in gebruik is (ook waterkolom), weet ik nog niet; wellicht komt er ook nog een vervallen kolenkraantje op fundatie. Maar de tankinstallatie schuift iig op richting het wissel; dan blokkeer je tijdens tanken eventueel het andere loodsspoor, maar da's niet kritisch.

En wellicht toch een Seilgetriebe bij de baywa; die kan veilig onder overslagbordes worden geplaatst en als die aan het begin van gebouw staat, kan deze via een simpele klapschijf iets verderop, wagons het spoor in en uittrekken, en eventueel wisselen van wagons door deze tijdelijk op spoor 1a te parkeren. 't Wordt geen functionerend ding, maar wel een excuus dat er wat meer wagons kunnen worden gebruikt voor de Baywa.

PS en het vervallen spoor blijft, maar alleen naast de loods; heeft moeten wijken voor de dieseltankinstallatie  :)
« Laatst bewerkt op: 16 November 2025, 15:47:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #317 Gepost op: 17 November 2025, 08:17:30 »
 (y) (y)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #318 Gepost op: Vandaag om 22:19:50 »
DHL deed er iets langer over dus moest ff wachten voor ik het Faller seinhuis had en kon slopen...

Hieronder eerste opzet van het Empfangstgebaude; het sfeertje waar ik voor ga, zit er mijns inziens wel in... :) Zoals gezed; goederenloods is buiten gebruik op Expressgut afhandeling na. Dat wordt met perronkarren vanaf het kleine perron van en naar het bagagerijtuig gebracht. Moet alleen nog een deur in de loods thv dit kleine perron.

Ik was nog een beetje aan te worstelen met de goederenloods op spoor 3b; hiervoor had ik de Kibri 39306, maar dat kon mijns inziens leuker.. Dus die combineer ik met de orginele goederenloods van het Auhagen station. Naast de loods komt nog een korte Feuergutrampe; voor brandgevaarlijke of overmaatse lading die niet in de loods geplaatst kan worden. Ook de Vollmer kolenhandel, die ik als Arlberg-Bahnmeisterei had gekocht en weer 1 geheel van heb geknutsel, krijgt een plaatsje in Kibronn. Door de openingen in de achtergevel is het niet gek dat die dicht op het spoor staat, want dan kan je direct met O- of Muldenkippwagens kolen daar doorheen lossen; alleen aan de buitenzijde iets van een kleine trechter erop meubelen. En mochten de kolen toch in een zelflosser worden aangevoerd, kan je die altijd op de Ladestrasse lossen of de wagon op spoor 3 zetten en de bandtransporteur op spoor 4 plaatsen met het uiteinde door de opening.

Over kolen aanvoeren met Muldenkippwagen, nog een leuk verhaal op de site van Stefan Carstens: https://www.stefancarstens.de/man-lernt-nie-aus
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn