Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door ckikilwai
Vandaag om 04:31:34
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:22:16
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 00:09:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
11 December 2025, 23:32:05
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
11 December 2025, 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
11 December 2025, 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 98624 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #300 Gepost op: 26 February 2025, 13:57:04 »
Herkenbaar; ook de teleurstelling als er niets is gebeurd...  :D Zal mijzelf weer eens schoppen om hier ook weer iets regelmatiger voortgang te berichten. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Bf Kibronn
« Reactie #301 Gepost op: 26 February 2025, 14:24:18 »
Dan maar plaatjes kijken ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #302 Gepost op: 18 October 2025, 14:11:34 »
Beter is de vijand van goed; wederom zat de Fengshui mij in de weg... Die kroonsteenverbinding naar de steldraad vond ik niet fraai. En toen lag het een tijd stil. Nieuw idee. Maar ik hikte er tegenaan om er weer aan te beginnen. En ik had wat andere projecten, etc. Weer een tijd stil.

Afijn; lang verhaal kort, gister weer opgepakt. De kroonsteenverbinding is vervangen door een messing buisprofiel, met hieraan een kort 1mm buis gesoldeerd. Hierin de voorgebogen steldraad gelijmd met klein beetje PU. Ik zag het wel zitten, dus gelijk maar 11 gemaakt 😊 (Soms vergeet ik ook dat mijn plannen ook gewoon productie draaien inhouden… Waar ik ook tegenaan hikte). Op de steldraad zit een los stukje buis, waarin van bovenaf, door het gat in de stel biels, een kort pennetje met omgezet einde wordt gestoken om de verbinding met het wissel te maken.

Het werkt prima; in een uur zaten alle stelmechanismen op hun plek. Nu nog het solderen afmaken en ik kan eindelijk eens gewoon een beetje worden gereden in Kibronn! ff doorzetten nou..  (en anders: tot over een half jaar! ;D)




De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #303 Gepost op: 24 October 2025, 22:56:05 »
Zo.. Mijzelf toch ff kwaad gemaakt: alle modules zijn voorzien van wisselstellers, alle sporen aangesloten en doorverbonden :)
Hierna nog hendels maken en eventueel schakelaars om in analoog bedrijf delen te isoleren.

Eerste proefritje is al leuk: https://www.youtube.com/watch?v=Z1oz0kx0HDU
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3248
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #304 Gepost op: 27 October 2025, 12:50:29 »
Netjes  (y)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
Re: Bf Kibronn
« Reactie #305 Gepost op: 27 October 2025, 16:51:50 »
Ziet er goed uit!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #306 Gepost op: 12 November 2025, 13:13:30 »
Ik ben ook maar eens begonnen aan het volgende bouwwerk.. Het Landhandel/Baywa/Raiffeisen 'complex'. Dit ook aangezien het gezichtsbepalend is, dus handiger als het al een beetje contour heeft om ermee te schuiven. En om het mijzelf niet te makkelijk te maken, heb ik besloten te 'kitbashen'.. :) Ik had de Faller 959, maar die heeft een relatief lage toren en is wat saai door dezelfde wandstructuur over de hele gevel. Ook nog niet achter wat dat moet voorstellen; hout? Profielplaat..? Afijn; ik had ook de bekende Pola 844, dus die gaat ertussen. Verder komt er een aansluiting naar wat losse silo's. En om een beetje te weten hoe dat 1:1 werkt en het 'realistisch' moet worden; ooit de Miba Spezial uitgave #101 gekocht, voor dit doel :)



Maar daar waar het spoorwegwezen strak gestandaardiseerd is, zijn het bouwpakketten dit niet.. Faller is aanzienlijk lager dan de Pola, dus de delen onderling ophogen, maar gaat denk ik allemaal wel lukken (y)   



PS heb trouwens weer een loods in de aanbieding  ;D zie "vraag en aanbod"
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18558
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bf Kibronn
« Reactie #307 Gepost op: 12 November 2025, 14:43:15 »
Faller is aanzienlijk lager dan de Pola, dus de delen onderling ophogen, maar gaat denk ik allemaal wel lukken (y)   


Eigenlijk wel vreemd want Pola is opgegaan in Faller.... en die heeft veel modellen opnieuw uitgebracht  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 718
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Bf Kibronn
« Reactie #308 Gepost op: 12 November 2025, 15:09:13 »
Niet alle oude modellen kunnen nog gemaakt worden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #309 Gepost op: 12 November 2025, 17:25:26 »
@Halma.. Dan is het toch niet vreemd..? Goedkoper om de bestaande mallen te gebruiken, dan dure aanpassingen doen omdat de Pola perronnetjes net wat anders zijn dan die van jou (lees: Faller)  :)

Overigens staat de Pola al overeind en dat geeft een goed beeld. De Faller heeft overigens een gedeelde grondplaat; die had ik al aan elkaar vastgezet, toen ik erachter kwam dat de deling precies op de rand van de hoogbouw zit, en dat die deling is doorgetrokken in de gevels. Dus ik zou ook de hoogbouw van de Faller kunnen houden; dan moet er alleen een nieuw dak op; twee puntdaken naast elkaar is niet erg geloofwaardig of feng-shui....

Alleen dan de positie van het gebouw... In eerste instantie stond tie helemaal aan het eind, maar als het een forsere landhandel is, heb je relatief veel wagonladingen en is een kort spoortje niet heel logisch. Verder hou je voor stortgoed voorbij het vulpunt (in de pola hoogbouw) weinig spoor over om een wagon door te duwen voor de volgende. Dus ik snoep nog wat af van spoor 4 en plaats 'm iets iets van het uiteinde af. Spoor 4 heeft met de bokkraan ook korter wel bestaansrecht. Overigens sneuvelen dan ook de losse silo's, om het niet te vol te maken en de transportvolumes iets meer 'conform beschikbare infrastructuur' te houden. Spoor is dan nog steeds niet heel lang, maar voorbeelden zat ;D Zie hieronder; grote Baywa aan een kort spoortje...

 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #310 Gepost op: 12 November 2025, 23:32:10 »
Leuk om alvast wat in elkaar zetten voor het beeld; de muren van het stationsgebouw staan ook al. Dit wordt "Radeburg" van Auhagen , maar dan zonder 'loods'. Voor de duidelijkheid; direct naast het stationsgebouw komt wel een loods, maar die wordt alleen nog gebruikt voor express goederen, geen wagonladingen. Vroeger lag er nog een losspoor tot deze loods, en da's ook een reden dat de Radeburg loods af valt; die past maar net tussen dit spoor en de modulerand.. Maar zo krap wil in niet bouwen; er moet zeg maar nog wel een stoep of randje straat voorlangs! Bij nader inzien overigens erg smal voor 99% van de los verkrijgbare loodsen..  ::)   Maar na lang wikken ben ik er ook uit met de loods die ernaast komt. Opgebroken spoortje ervoor.. Leuk!
De goederenafhandeling is overigens verplaatst naar de iets moderner loods (jaren 50? Kibri 39459?) langs spoor 3b. 

Aanvullend: ik wil een Stellwerk in een uitbouw van het station, en zou verwachten dat hier wel bouwpakketjes voor zijn.. Google "stellwerk", "im vorbau", "empfangsgebäude" of combinaties en variaties daarop en je vindt voorbeelden zat, maar zet er "h0" of "modell"  achter... Niets? Weet iemand iets dergelijks?


https://stellwerke.info/stw/stw.php?id=14738
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Bf Kibronn
« Reactie #311 Gepost op: 13 November 2025, 07:06:39 »
Hoi Vincent,

Van Auhagen 11381 station Krakow, heeft 2 varianten als uitbouw, een houten (2e plaatje) en stenen (4e plaatje) versie, maar het stationsgebouw vind je misschien te groot voor deze situatie.
https://www.auhagen-shop.de/Bahnhof-Krakow/11381?srsltid=AfmBOor1D_gYL-bjNrguo0a6P2FCF-M_qBXJsah68skkK58-kE51KOMP

Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #312 Gepost op: 13 November 2025, 08:51:54 »
Station is er al.. :) Zie tekst waar je op reageerde en hieronder. Op de voorgrond overigens het achtergebleven spoor vanaf de voormalig driewegwissel... Twijfel of dat blijft, maar op zich leuk voorgronddetail. Kan ook alleen het ballastbed neerleggen..?

En @Ron: zo'n uitbouw inderdaad, misschien iets minder Reichsbahn ;) Maar om daar dan een heel stationsgebouw voor te kopen... Overigens: Wilsenroth wat hier eerder langs is gekomen had ook een mooie uitbouw.
https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Wilsenroth_Bahnhof.JPG

Iets moderner mag ook; zal vast wel een keer gemoderniseerd zijn en zulk soort details maken dingen geloofwaardiger. Ooit tijdens vakantie toevallig gestuit op Nonnenhorn, ook in bedrijf gezien trouwens; was volgens stationschef het laatste jaar, ging daarna naar een museum. https://stellwerke.info/stw/stw.php?id=3403

En met dat in gedachten; net een oude, bekende van Marktplaats geplukt, Faller B-121. Die had mijn vader ook  ;D
Daar de bovenkant vanaf halen..?
 

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3248
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #313 Gepost op: 13 November 2025, 09:35:05 »
Je zou het spoor aan de voorzijde ook in de bestrating kunnen leggen, dan sla je 2 in 1 (toch spoor dus geloofwaardig, toch een stoep achtig iets en dus rustiger voor het oog). Vrachtwagen of bestelbus erop en klaar. Je zou het spoor dan inderdaad niet kunnen laten aansluiten, dat is een leuk detail. En dan bv een oude goederenwagon of personenwagon als bv personeelsloods oid. Of wel aansluiten zodat je af en toe een goederenwagon kan plaatsen (als je het bestelbusje los neerzet, kan je alle kanten op.

Kan je het silogebouw niet omdraaien, dat zeg maar de hoge kant aan de stationszijde is? Dan kan je al bijna 1 wagon extra plaatsen. Voor het laden/lossen zal toch (in het echt) gerangeerd moeten worden. Dat in combinatie dat graanvervoer waarschijnlijk een seizoensvervoer is, maakt het voor mij wel logisch dat er niet geïnvesteerd is in een lange losspoorlijn. Dus, korte spoortjes is niet gek?

Groeten,
Rogier

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #314 Gepost op: 13 November 2025, 09:57:55 »
Hoogbouw Baywa staat nu al met hoge zijde naar station. Er zit aan weerszijde een deel van de faller landhandel, dus beter gezegd: de korte korte zijde staat nu naar station. En er kunnen nu net twee 4-assers beladen worden, tot verste hoppercompartiment, dus da's prima. Daarna is silo ook leeg  ;D Over rangeren: ben er overigens altijd vanuit gegaan dat doorduwen de voorkeur heeft (met een trekker of hand, of draad als het veel/vaak is), en dat continu rangeren vermeden wordt. Daar heb je ook niet altijd een dure lok voor beschikbaar.

Nog over de uitbouw: ik bedacht mij net dat ik eigenlijk niet zoveel wisselhendels heb... Dus een volledige stellwerksuitbouw is wellicht too much? Buitenopstelling kan ook?
https://doku-des-alltags.de/BDMuenchen/Ammertalbahn/1994%20April/23%20Bad%20Kohlgrub.jpg

Sowieso, veel ramen heeft de Fahrdienstleiter niet veel aan; door de bocht zie je de trein al snel niet meer. Binnenkomen en vertrekken ziet tie voor z'n neus, maar voor omleggen inrijwissel tijdens rangeren moet tie toch naar buiten lopen of afgaan op bel/fluit. Al kan veel ramen ook tijdgeest zijn.
En de uitbouw dient ook als kantoor voor de Fahrdienstleiter, etc. En.. uitbouw is leuker :) Nog ff op puzzelen.

PS straatspoor bij lokloods lijkt mij overdreven, maar die oude wagon is wel leuk idee. Als opslag. Aansluiten met 'archaïsch' driewegwissel ga ik niet doen.. :angel:

PS uitbouwtje van Auhagen station Deinste, dat zou ook goed bruikbare variant zijn.. Maar niet los verkrijgbaar. Of Vollmer; dat heeft een forelrokerij, die doormidden prima als ausbau kan dienen :) Eerst maar een Faller 121 afwachten; ook de goedkoopste optie.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2025, 15:05:25 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn