Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door IJmc
Vandaag om 13:12:03
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 51638 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #195 Gepost op: 28 November 2023, 16:50:06 »
Kibronn stond een tijdje stil: ik kwam niet snel tot een bevredigende oplossing voor een klein mechanische Stellwerk en de kroonsteen handbediening zat mij niet lekker.. Sommige lopen zwaarder dan andere: dit komt omdat de gaten voor dubbele geleiding in de blokjes hout, niet overal parallel en/of net niet op goeie afstand onderling zitten. De dubbele gaten had ik verzonnen om de geleiding ‘rotatievast’ te maken; dan hoeft dit niet alleen te worden opgevangen door de stelbiels.

Het stukje verenstaal naar de wissel functioneerde prima, maar ik twijfelde of het boven het oog in de stelbiels uitstekende stukje verenstaal (1) storend zou zijn voor de verdere afwerking, en of de verbinding überhaupt zou blijven zitten als je die kort afknipt. Het uitstekende deel in situ haaks ombuigen (2) werd ‘m niet; vooraf aan het plaatsen ook niet, dan kreeg je ‘m niet meer er doorheen. Bovendien werd vervangen bij schade dan ook lastig. In eerste instantie wilde ik dit oplossen door een buisje als feitelijke hendel te gebruiken (3); de verbinding naar de wissel kan dan een kort stukje draad zijn die je in het buisje steekt. Maar de oplossing is veel simpeler: de ‘haak’ gewoon verder omzetten en vanaf boven in de stelbiels steken (4).



De geleiding gaat ook op de schop… Na het zien van het mechnisme op https://www.stahlbahn.de/cnt/post172.php wilde ik eigenlijk ook de messing kant op, maar na wat wikken en wegen (ook van de prijs :)) wil het volgende proberen; er gaat slechts 1 spaak door het blokje, dit loopt soepel en met een boorkolom is dit nagenoeg haaks. De rotatie wordt tegengegaan door dat het kroonsteentje over een vlak kunststof plaatje glijdt (1) of dat een extra kroonsteentje door een stukje profiel loopt (2).



En als laatste het mechanisch stellwerk; bij Reinout zag ik de gave hendels van http://www.rst-modellbau.de/rstshop/index.php/sicherungstechnik.html. Meer leveranciers hebben ondertussen iets dergelijks. Heel mooi, maar ook prijzig en ik heb er toch zo'n 6 nodig.. Verder gaat de hendelbeweging gaat over in een verticale beweging; als je ze mechanisch wilt gebruiken, dan moet je op een of andere manier weer de hoek om richting de baan. Wellicht kan je ze 90 graden gekanteld monteren? Maar het mechanisme zelf is zeker bruikbaar; een oog om een excentrische schijf, zie hieronder. Als ik kunststof schijfjes en ringetjes kan vinden, moet dit wellicht wel zelf te bouwen zijn..  :)


« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 16:52:27 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #196 Gepost op: 28 November 2023, 21:52:32 »
Het excentrische had ik bij m'n zelfbouwhendels voor elkaar gekregen door M6 en M8 onderlegschijfjes te gebruiken, die M8 met de grotere binnendiameter kon ik dan excentrisch aanbrengen:



Jouw (fraaie!) bouwtekening heeft een mechanisme dat kan duwen en trekken, die van mij kan alleen duwen. Ook wel met een veer op te lossen. Maar goed, ik gooi het puur in de groep in de hoop dat er misschien een idee door boven komt borrelen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #197 Gepost op: 28 November 2023, 22:00:55 »
Geinig idee; ik wil alleen proberen om het op afstand bediende wissels daadwerkelijk mechanisch te maken, misschien lukt dat met 'remkabels'..? Eerst maar eens die handaandrijving van de lokaal bediende wissels verfraaien... :angel:

PS je zou natuurlijk met een veer kunnen werken.. Vraag is wel of dat makkelijker te maken is ??? heb je iig geen nauw sluitende ring meer nodig..


« Laatst bewerkt op: 29 November 2023, 10:01:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #198 Gepost op: 29 November 2023, 14:22:19 »
En uiteindelijk wordt het toch altijd iets anders..  :D De stelarmen: het 180 ombuigen van het verenstaal werkt niet prettig, en het haaks omzetten van het buisje ook niet. Dus hybride: verenstaal 'haak', buisje en klein stukje verenstaal wissel. Eventueel met druppeltje houtlijm vast zetten.





Vroeg mij verder af of deze wellicht te verbouwen zijn naar een mechanische variant... (foto van internet; heb ze nog niet)


   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Bf Kibronn
« Reactie #199 Gepost op: 29 November 2023, 19:21:38 »
Dat zijn leuke! Alleen jammer dat op de foto waar die open ligt, de hendel niet te zien is. Daar zou je goed een bowdenkabel aan kunnen knopen, met een beetje vernuft.
Ik heb al een trein

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Klaar voor vertrek
Re: Bf Kibronn
« Reactie #200 Gepost op: 29 November 2023, 19:45:31 »
Oh ja, een bowdenkabel! Wat was dat ook alweer? ;)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #201 Gepost op: 29 November 2023, 19:58:39 »
Ah, dat noem ik altijd een remkabel ;D ik denk dat zoiets wel bruikbaar is voor het Stellwerk...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #202 Gepost op: 01 December 2023, 16:19:15 »
En ook het plaatje of profieltje tegen rotatie werd 'm niet!  :laugh: Dit zou een te kleine tolleranties vragen van de 'grofstoffelijkheid' van mijn hout-en-gebogen-spaken-mechanisme... Dus kwam er iets beters: 



Het lijkt op de foto wat krom en oogt wellicht niet heel anders, maar (deze) loopt in ieder geval al een stuk soepeler :) De rotatie wordt tegen gegaan door een extra arm; de bedienhendel kan aangrijpen op het haakse stukje. Deze arm kan overigens ook in de kroonsteen onder de schakelaar, maar op deze positie kwam ik dan de zwarte draad tegen. De geleiding is wat bewerkelijker, maar het mechanisme is veel makkelijker te positioneren/corrigeren. Ik overweeg eventueel grootspoor wisselhendels op de zijkant van de modulebak, maar dat is wellicht teveel gevraagd qua kracht.. :-\ Ik heb ook bedacht dat je wellicht met een hefboom de beweging kan 'omdraaien'; dan komt de positie en beweging van de bedienknop zoals in 1:1 overeen met de rijrichting, niet met de wisseltongen zoals nu. Ff op puzzelen..

Verder heeft Kibronn nieuw materieel: de vernieuwde Roco Köf III... Vond er ergens nog een rode, voor een leuk prijsje. Must have! (y)


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #203 Gepost op: 01 December 2023, 21:21:06 »
Leutig lokje  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
Re: Bf Kibronn
« Reactie #204 Gepost op: 02 December 2023, 20:49:12 »
Leuk, dat zijn Trix Express schakelaartjes.

Tom
« Laatst bewerkt op: 02 December 2023, 20:51:04 door Overet »
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #205 Gepost op: 02 December 2023, 22:34:32 »
Een verkoper op Marktplaats was zo vriendelijk een foto van het binnenwerk te sturen; de hendel zit met een spiraalveer gemonteerd aan de bodemplaat. Dus de slag die hij thv de opening aan de achterzijde maakt is relatief klein. Misschien ééntje op de kop tikken om mee te experimenteren...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Bf Kibronn
« Reactie #206 Gepost op: 08 December 2023, 22:48:47 »
Erg leuk dat uitvogelen van de mechanische wisselbediening. (y)
Interessant om dit te volgen.

Groet, Mark
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #207 Gepost op: 19 January 2024, 17:07:18 »
Aangezien ik niet direct een leuke oplossing kon verzinnen voor het omkeren van de beweging, en ik ook niet kon besluiten om dan maar rechtstreeks met een hendel te bedienen, stond het ff stil... :-\ Afijn, ik puzzel door.

In de tussentijd wel nog een 2e aanwinst: de Piko 211... Hieronder met zijn Roco zusje 'gebroederlijk' naast elkaar, zoals geleverd uit de fabriek/verpakking; lijkt mij duidelijk welke welke is... Het Piko model is toch wel aanzienlijk gedetailleerder dan de roco versie, al houdt die laatste zich mijns inziends goed staande!  De staanders van de Roco kan je bijvoorbeeld nog kleuren, lampen aan binnenzijde wit, evenals dat 'ding' op de neus rood maken. Dat ding blijkt overigens een luchtfilter (lees vermoedelijk: de inlaat van het filter)*. Weer wat geleerd  :angel: https://spannwerk.spur-ii.de/viewtopic.php?t=2200&start=105
Met een beetje pimpen komen ze weer wat dichter bij elkaar, maar: petje af, Piko! (let wel: prijsverschil buiten beschouwing gelaten  ;))

)* Herstel: iemand anders zegt "der Auspuff des Hilfsdiesels???
Lijkt erop dat t'ie gelijk heeft, zie: https://www.v100.de/index.php?nav=1000051&lang=de.




   
« Laatst bewerkt op: 19 January 2024, 17:15:15 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #208 Gepost op: 19 January 2024, 19:09:08 »
Mooie vergelijkingsfoto. De algemene indruk van beide is opvallend gelijk: ergens ook weer niet raar omdat ze allebei keurig netjes op schaal zijn, dan zit het verschil 'em in de details. Bij de roco zijn de handgrepen aan de bovenkant van de huiven een solide strip plastic i.p.v. een gebogen stukje metaal. Persoonlijk lijkt me dat het grootste verschil, vooral omdat ik vaak een beetje van boven op de lok kijk. Het is in ieder geval een punt waarop ik me afvraag of daar met wat geknutsel nog wat aan te doen valt bij de roco :)

In de uitvergroting van de foto vallen mij de mooie dunne ruiten van de kabine van de piko op...

Enfin, gefeliciteerd met de mooie aankoop!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #209 Gepost op: 19 January 2024, 21:56:32 »
De 'dichte' handgrepen aan de huiven van de Roco vallen mijns inziens niet eens erg op; voor mij meest in het oog springend is zijn de open roosters op de lange huif van de Piko en de lampen van die laatste. Er zit overigens een echte fan onder het rooster, alleen begreep ik van youtube dat die op dit moment nog niet aangedreven wordt in de digitale modellen (mijne is analoog). Verder is de detaileering wel echt weer een stap fijner; met name op de draaistellen. Bufferbalk en rangeertredes is ook allemaal weer net wat strakker.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn