Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door René 4312
Vandaag om 17:38:46
Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig. door eichddraig
Vandaag om 17:36:31
NS-6000 in Spoor-1 door Ivo tB
Vandaag om 17:28:04
De Hondsrugbaan door WimC
Vandaag om 17:19:20
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door lrrw
Vandaag om 17:11:14
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 17:07:23
Grassmaster, 2e laag gras door Hendrik Jan
Vandaag om 17:05:48
Pantopietluttigheid door dh3201
Vandaag om 17:04:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
Vandaag om 17:04:04
Exact Train ICM Koploper, de voorbespreking door Silvolde
Vandaag om 16:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:37:25
Artitec 2023 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:06
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:06:58
Fotowedstrijd: Winter (1:1 en model door elkaar) door HuubvG
Vandaag om 16:04:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 15:57:40
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door bask185
Vandaag om 15:53:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 15:52:18
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 15:49:34
US dieselmaterieel H0 door NS1220
Vandaag om 15:48:56
DR 5000 doet vreemd door bask185
Vandaag om 15:02:31
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:33:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:28:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 13:45:31
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 13:36:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 13:06:58
SNCF bagagerijtuig (fourgon) Dd4s (Roco 45107 en 74359) door Benelux795
Vandaag om 12:28:53
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:26:49
ExactTrain 2023 door 4020 281-4
Vandaag om 12:16:25
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
Vandaag om 12:06:19

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 17631 keer)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #180 Gepost op: 16 november 2022, 09:25:04 »
Op zoek naar voorbeelden, kwam ik Markt Erlbach tegen; wellicht eerder besproken.

https://www.stummiforum.de/t136017f35-Signale-im-Nebenbahn-Endbahnhof-Epoche.html

Wissels aan inritzijde zijn voorzien van sleutels, maar alleen een Gleissperre voorhanden vanaf het spoor in de binnenbocht. Vermoedelijk reden is dat de machinist van een binnenkomende trein slecht zicht heeft op dit spoor. Dan zou ik bij Kibronn er zelfs voor kunnen pleiten om alleen de wissel 3 en 4 (hieronder) van Schlüsselabhängigkeit te voorzien; aangezien de trein onder een viaduct binnenkomt, is zicht op het station en deze handwissels in de binnenbocht beperkt. De wissels aan het einde zou ik gezien de lage snelheid en zichtbaarheid zelfs allemaal zonder beveiliging kunnen laten. Bij Markt Erlberg is het slecht te zien, maar lijkt het of daar alleen een Grundstellung is aangegeven.
First world problems... ;D

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 16 november 2022, 14:03:02 »
De wissels aan het einde zou ik gezien de lage snelheid en zichtbaarheid zelfs allemaal zonder beveiliging kunnen laten.
In de Duitse logica is er een groot verschil tussen treinritten en rangeerbewegingen. Bij treinritten moet de rijweg technisch gegarandeerd zijn, bij rangeerbewegingen hoeft dat niet.

Voor een binnenkomende trein eindigt de treinrit bij het H bord. Daarna (na een stop!) gaat het verder als rangeerbeweging die dus geen vergrendeling van rijwegen/wissels nodig heeft. Dat zie je dus ook terug in de schets. Links bij de inrit is alles vergendelbaar. Rechts bij de uiteinden is alles vrij bedienbaar.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #182 Gepost op: 16 november 2022, 14:50:11 »
Dat verschil is duidelijk. En nu je het zegt.. Het is moeilijk te zien, maar Markt Erlbach heeft inderdaad een H-bord; zie de bevestiging hieronder.
Ik zie trouwens nu pas dat het een eilandperron is, het eerste spoor was dus ook een perronspoor en de sleutel naar dit spoor lijkt mij dan recent.
H-bord voor dit spoor staat iets voor het overpad naar het perron. Dus bij nader inzien inderdaad een weinig uitzonderlijke opstelling...

http://www.lokschuppen-dominik.de/Vorbildfotos/Deutschland/Bahnhoefe/Markt%20Erlbach/Bahnhof%20(2).jpg
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #183 Gepost op: 16 november 2022, 18:36:27 »
Die stummiforum-link kwam me al bekend voor.... Ik heb er ook nog wat in geschreven/gevraagd. Duitse beveiliging, dat betekent altijd een zoektocht naar wat er nou wel/niet mag danwel verplicht is danwel normaliter gebruikelijk danwel superknetterhard echt-altijd-verplicht is.

3 en 4: daar kan ik inkomen. Alleen zullen de andere wissels van die koppeltjes (6 en 8  respectievelijk) dan ook een sleutel hebben (sleutel van 6 die vrijkomt als je 3 omlegd, enz). Hoe uitgebreid je dat wil doen hangt af van je aansturing. Met één slot kan je desnoods van beide wissels de aandrijving/knop/weetikwattus blokkeren, da's wel zo makkelijk. De geest en de letter van de wet.

Wat Edgar zegt is duidelijk, maar zijn alle conclusies ook duidelijk? Er was dacht ik wat discussie aan het begin van het draadje. Als de rijweg op spoor I en II vóór de wissels a/h eind v/h perron eindigd, prima. Dan mogen die als pure rangeerwissel gewoon "los" zonder beveiliging. Maar dan mag theoretisch de lok ook niet bij het binnenrijden alvast een stukkie doorrijden tot op het wissel "omdat er toch plek is" en ik dacht dat je dat soms van plan was.
Idem de vierkante rode rechthoek (hoe heet dat ding ook al weer...) waar je Ia en IIa mee afsluit, daar zou ik nog even naar de exacte definitie kijken, want ik dacht dat dat een afsluiting van een rijweg was, niet een puur rangeergedeelte, wat die sporen met handbediening van hun wissel weer zou worden.

(De voorraad potten van Pandora wordt weer stevig aangesproken :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #184 Gepost op: 16 november 2022, 18:39:36 »
Zo'n sleutelkastje met verschuifbare balk (zoals je bovenaan laat zien) is wel superleuk trouwens.... Je ziet wat er gebeurd, en da's een meerwaarde als je een keer bezoekers hebt. Het staat super-profi.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #185 Gepost op: 17 november 2022, 08:40:38 »
3 en 4: daar kan ik inkomen. Alleen zullen de andere wissels van die koppeltjes (6 en 8  respectievelijk) dan ook een sleutel hebben (sleutel van 6 die vrijkomt als je 3 omlegd, enz).

Die is duidelijk; ik heb het niet voor niets over Schlüsselabhängigkeit...  :angel: Overigens is 4/8 afstandbediend, uit vroeg tijden; zie paar berichten terug.

Wat Edgar zegt is duidelijk, maar zijn alle conclusies ook duidelijk?
....
Idem de vierkante rode rechthoek (hoe heet dat ding ook al weer...) waar je Ia en IIa mee afsluit, daar zou ik nog even naar de exacte definitie kijken, want ik dacht dat dat een afsluiting van een rijweg was, niet een puur rangeergedeelte, wat die sporen met handbediening van hun wissel weer zou worden.

Aangezien het station relatief kort is, had ik de fahrweg doorgetrokken tot het stootblok door middel van dat-ding-heet-Sh2: einde Fahrweg. Laatste moest ik ook weer opzoeken..  :D Gedachte was dat langere (goederen-)treinen naar de aansluiting dan kunnen doorrijden tot stootblok, zodat inrijwissel naar andere spoor vrij blijft. Maar ik realiseer mij wel dat omlopen dusdanig ingewikkeld wordt dat dit wellicht niet geloofwaardig is om het reguliere spoorbedrijf daarop in te richten.. Dus maar met kortere treintjes rijden :)  En de incidentele lange goederentrein naar de aansluiting wordt dan afgehandeld als uitzondering, met een dienstbefehl. Of alleen spoor 2 inrichten voor lange treinen; dan kan wissel 12 afstandbedienbaar worden. Enkele riegel of direct wissel aanturen is om het even; beide 1 hendel. Is ook wel leuk...  :)

[/url]

PS ik vind de opstelling zo wel leuk; net wat 'spannender' met afstandbediend wissel en die rode Sh2 is namelijk ook wel decoratief. Ik hou 'm zo!
Eigenlijk zou wissel 15 ook vergrendeld moeten zijn, maar aangezien wissel 12 omgelegd moet worden voor omlopen, is het zeer onwaarschijnlijk dat een lok vanaf spoor 1a het verbindingswissel oprijdt terwijl tegelijk een lange trein binnenkomt. Zoals ze in het Duits zeggen: da verzichte ich auf...

PS2 misschien toch Bad Kibronn van maken; ik zie lange Touropa- en Scharnow vakantietreinen..  :)

PS3 toch een beetje in m'n maag met die omlopende lok. Dat alvast oprijden naar wissel 12 zie ik nog wel gebeuren.. En een Riegel doorverbinden is niet zo spannend, aangezien die beide op 1 hendel kunnen. Dan kan ik het net zo goed laten zoals het was! Aantal (afhankelijke) sleutels verandert ook niet ::) Alleen aan het einde van spoor 1a wijzigt Sh2 naar Sh1...

« Laatst bewerkt op: 17 november 2022, 18:43:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn