Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:14:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 51787 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #75 Gepost op: 07 February 2022, 09:34:00 »
Kan je met code 83 wèl met NEM en de boutimitaties rijden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #76 Gepost op: 07 February 2022, 09:38:40 »
Hangt er vanaf wat je onder boutimitaties verstaat; dat tillig spoor heeft een railvoet met boutimitaties aan binnenzijde, maar die zijn relatief plat en lijken daarom eigenlijk niet op de werkelijke railvoet. Maar liever een slechtlijkende bout, dan geen bout. Ik realiseer mij dat dit een kwestie van smaak is :angel: overigens gaat het mij niet persee om NEM; maar tot nu rijdt alles op de Arlberg ook zonder problemen op Tillig Elite, het oogt geloofwaardig en is betaalbaar.

EDIT: als ik het zo snel zie kan je met RST alleen lage flenzen gebruiken. De boutimitatie is relalistisch en daarmee relatief hoog: https://kleinbahnwiki.de/images/d/db/RST-Stahlschwellenrost.jpg

Ben trouwens wel benieuwd of er veel stalen biels in de Eifel ligt? Ik ben het daar wel eens tegengekomen, maar enig idee..? Naar ik begrijp zijn stalen biels tot de 2e wereldoorlog veel toegepast, mede door het lage gewicht en prijs; daarna is het veel door beton vervangen omdat het mechanisch leggen van spoor een vlucht nam. Op stations had men vaak ook de voorkeur voor hout, aangezien dit wat vergevender is voor ontsporingsschade. Ook ooit gelezen dat bijv in steden en het Ruhrgebiet minder vaak staal gebruikten omdat dit eerder werd aangetast door de luchtververvuiling; vermoedelijk zwavel.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2022, 16:59:56 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #77 Gepost op: 07 February 2022, 12:26:37 »
Keuze is gevallen: stalen biels wordt Tillig.

Maar over Tillig: ik kom er net achter dat het oude type EW3 wissels die ik heb liggen, geen gepolariseerd hartstuk heeft. Of beter gezegd, de hele samenstelling hartstuk met beide wisseltongen is elektrisch verbonden. En dat schijnt toch wel kortsluiting te kunnen geven.. De tongen zijn lastig toegankelijk dus kwam ik op het idee om deze met een (hand)figuurzaag dicht op hartstuk door te halen en zo te scheiden. Daarna eventueel een druppel houtlijm als isolatielas. Aangezien ik eigenlijk alleen over Roco zaagjes, dremels en knippers lees: heeft iemand ervaring hiermee en weet iemand dunne zaagjes?   

En heeft iemand voor de Feng-shui nog één stuks EW3 rechts van het oude type in de verkoop..?  :laugh:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Bf Kibronn
« Reactie #78 Gepost op: 07 February 2022, 12:32:36 »
Aangezien je toch flex rails legt: kort het hartstuk gewoon in en leg het begin van de volgende flex in de bielsmat van je wissel door. scheelt weer 1 railovergang

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #79 Gepost op: 07 February 2022, 13:23:41 »
Gaat om een deling hier, tussen puntstuk en tongen:



Wat ik eerder zei, klopt niet helemaal overigens; beide wisseltongen incl hun 'helft' in het puntstuk, zijn niet verbonden. Maar vermoedelijk zitten de rails bij de tongen of in het puntstuk te dicht op elkaar ligt zodat flenzen bij doorverbonden wielen in 1 wielstel, met beide rails contact maken.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2022, 13:30:51 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Bf Kibronn
« Reactie #80 Gepost op: 07 February 2022, 14:05:43 »
zaag gewoon door en plak een stukje styreen met 2 componenten lijm erin en daarna in de vorm snijden/vijlen

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Bf Kibronn
« Reactie #81 Gepost op: 07 February 2022, 14:12:38 »
Even een vraagje tussendoor, want het ziet er naar uit dat ik weer eens wat gemist heb. Wat is het verschil tussen EW3 nieuw en EW3 oud ?

Ik volg je trouwens met veel interesse.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #82 Gepost op: 07 February 2022, 14:15:25 »
Dan moet ik dus de hele wissel doorzagen..? Lijkt mij geen plan.
Met een dremel gaan kl*ten lijkt mij ook niets. Dan krijg je op z'n best iets dergelijks:


https://www.der-moba.de/index.php/Datei:GS_Weiche_Schnitt.jpg

Daarom dacht ik dus aan figuurzagen; heb al zaagjes gevonden van 0.34mm dik  (y)

Wat is het verschil tussen EW3 nieuw en EW3 oud ?

Veel! Had ik mij ook niet gerealiseerd.. Maar met name dus de scheiding van het puntstuk en tongen. Lees anders dit draadje door:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=40450.0
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Bf Kibronn
« Reactie #83 Gepost op: 07 February 2022, 14:27:33 »
Gewoon alleen die 2 rails in het midden met de Roco zaag, zo gebeurd. Voor de veiligheid plak je duct tape op de andere rails, maar het past, heb ik vaker gedaan. En als je met 2 componentenlijm opvult en bijvijlt is het gat later niet te zien.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #84 Gepost op: 07 February 2022, 14:47:40 »
Dan ben je handiger dan ik. Net geprobeerd op een stukje schroot; kokertje is om beperkte ruimte te 'simuleren'. Zaagsnede valt mij mee. Gat links is uiteraard niet de zaagdikte.. Maar werkt niet lekker, je ziet ook dat ik links uitschoot. Ik probeer eerst ook het figuurzagen...


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #85 Gepost op: 07 February 2022, 16:48:53 »
Stalen dwarsliggers in de Eifel? Ligt er vol mee op de zijlijntjes. Eifelquerbahn 90% denk ik.
Het is dat ik voorkeur had voor Peco code 75, maar anders was ik misschien voor de tillig gegaan. Vond het ook wat duurder dan de peco.
Op het moment zou ik geen seconde meer nadenken en naar de Weinert grijpen. Qua prijs vergelijkbaar met de reguliere peco, toen ik de laatste keer keek. En mooooooi.... Wel de variant met platte plaatjes aan de binnenkant van de rails, uiteraard, omdat ik niet alles op RP25 om wil bouwen. Maar goed, het zwikkie ligt al dus ik laat het liggen.

Om het er tenminste een beetje als stalen dwarsliggers uit te laten zien klieder ik de dwarsliggers lekker dik met roestkleurige verf onder: wèg met die houtimitatie. Niet perfect, maar best redelijk. Tja :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #86 Gepost op: 07 February 2022, 17:16:16 »
Ik heb mij het hoge aandeel staalbiels in Duitsland pas recent gerealiseerd.

En Meingleis is inderdaad prachtig.. Al denk ik dat de motivatie voor dit 'projectje' (of eerder Quiberon) ook kwam omdat ik die Tillig wissels nog had liggen  :angel: En Tillig is prima; ik vind het ook geen schaamte om niet met RP25 te rijden. Misschien legt Meingleis voor mij de lat ook wel heel hoog; alles wat je zelf knutselt moet dan ook zeer gedetailleerd worden afgebouwd; nog maar zien of mij dat lukt.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #87 Gepost op: 08 February 2022, 12:17:50 »
... maar het past, heb ik vaker gedaan. En als je met 2 componentenlijm opvult en bijvijlt is het gat later niet te zien.

Heb je ergens een foto staan hoe dit geworden is? Ben wel benieuwd naar het resultaat. (EDIT: ondertussen allemaal doorgehaald, maar ben nog wel benieuwd naar de afwerking met 2-componenten)

Eerste poging met oude hobby-lux levert overigens prima snede op:




« Laatst bewerkt op: 08 February 2022, 18:59:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bf Kibronn
« Reactie #88 Gepost op: 08 February 2022, 20:55:56 »
Jer hoeft er helemaal geen tukje tussen te steken. Gewoon de wisseltongen met een drupje secondelijm vast zetten over 2 of 3 dwarsliggers.

Even een vraagje tussendoor, want het ziet er naar uit dat ik weer eens wat gemist heb. Wat is het verschil tussen EW3 nieuw en EW3 oud ?

Bij de nieuwe is die bewuste zaagsnede in de tongen reeds fabrieksmatig gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2022, 20:57:43 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #89 Gepost op: 08 February 2022, 20:58:57 »
Misschien mooier als het dicht is..? Maar ik zou dus graag een foto zien hoe mooi (of lelijk) dit wordt..

En Reinout, dit weet jij wel.. :) Of iemand anders. In Frankrijk zie je nog wel dat met een enkel wisselhendel, lokaal of in een seinhuis, meerdere wissels worden omgelegd; bijvoorbeeld twee tegenoverliggende verbindingswissels in een dubbelsporig traject, of een aftakkend wissel met flankdekkingswissel erachter. Volgens mij gebeurd dit in Duitsland niet..? En dus iedere hendel z'n eigen wissel. Of weet jij voorbeelden..?
« Laatst bewerkt op: 08 February 2022, 21:02:53 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn