Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 18:34:32
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 18:33:28
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 18:28:25
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:25:52
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:22:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:18:19
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
Foto's totaalreclame ICM door Mitchell
Vandaag om 17:36:09
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 51623 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #75 Gepost op: 07 February 2022, 09:34:00 »
Kan je met code 83 wèl met NEM en de boutimitaties rijden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #76 Gepost op: 07 February 2022, 09:38:40 »
Hangt er vanaf wat je onder boutimitaties verstaat; dat tillig spoor heeft een railvoet met boutimitaties aan binnenzijde, maar die zijn relatief plat en lijken daarom eigenlijk niet op de werkelijke railvoet. Maar liever een slechtlijkende bout, dan geen bout. Ik realiseer mij dat dit een kwestie van smaak is :angel: overigens gaat het mij niet persee om NEM; maar tot nu rijdt alles op de Arlberg ook zonder problemen op Tillig Elite, het oogt geloofwaardig en is betaalbaar.

EDIT: als ik het zo snel zie kan je met RST alleen lage flenzen gebruiken. De boutimitatie is relalistisch en daarmee relatief hoog: https://kleinbahnwiki.de/images/d/db/RST-Stahlschwellenrost.jpg

Ben trouwens wel benieuwd of er veel stalen biels in de Eifel ligt? Ik ben het daar wel eens tegengekomen, maar enig idee..? Naar ik begrijp zijn stalen biels tot de 2e wereldoorlog veel toegepast, mede door het lage gewicht en prijs; daarna is het veel door beton vervangen omdat het mechanisch leggen van spoor een vlucht nam. Op stations had men vaak ook de voorkeur voor hout, aangezien dit wat vergevender is voor ontsporingsschade. Ook ooit gelezen dat bijv in steden en het Ruhrgebiet minder vaak staal gebruikten omdat dit eerder werd aangetast door de luchtververvuiling; vermoedelijk zwavel.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2022, 16:59:56 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #77 Gepost op: 07 February 2022, 12:26:37 »
Keuze is gevallen: stalen biels wordt Tillig.

Maar over Tillig: ik kom er net achter dat het oude type EW3 wissels die ik heb liggen, geen gepolariseerd hartstuk heeft. Of beter gezegd, de hele samenstelling hartstuk met beide wisseltongen is elektrisch verbonden. En dat schijnt toch wel kortsluiting te kunnen geven.. De tongen zijn lastig toegankelijk dus kwam ik op het idee om deze met een (hand)figuurzaag dicht op hartstuk door te halen en zo te scheiden. Daarna eventueel een druppel houtlijm als isolatielas. Aangezien ik eigenlijk alleen over Roco zaagjes, dremels en knippers lees: heeft iemand ervaring hiermee en weet iemand dunne zaagjes?   

En heeft iemand voor de Feng-shui nog één stuks EW3 rechts van het oude type in de verkoop..?  :laugh:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 07 February 2022, 12:32:36 »
Aangezien je toch flex rails legt: kort het hartstuk gewoon in en leg het begin van de volgende flex in de bielsmat van je wissel door. scheelt weer 1 railovergang

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #79 Gepost op: 07 February 2022, 13:23:41 »
Gaat om een deling hier, tussen puntstuk en tongen:

Wat ik eerder zei, klopt niet helemaal overigens; beide wisseltongen incl hun 'helft' in het puntstuk, zijn niet verbonden. Maar vermoedelijk zitten de rails bij de tongen of in het puntstuk te dicht op elkaar ligt zodat flenzen bij doorverbonden wielen in 1 wielstel, met beide rails contact maken.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2022, 13:30:51 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 07 February 2022, 14:05:43 »
zaag gewoon door en plak een stukje styreen met 2 componenten lijm erin en daarna in de vorm snijden/vijlen

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #81 Gepost op: 07 February 2022, 14:12:38 »
Even een vraagje tussendoor, want het ziet er naar uit dat ik weer eens wat gemist heb. Wat is het verschil tussen EW3 nieuw en EW3 oud ?

Ik volg je trouwens met veel interesse.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #82 Gepost op: 07 February 2022, 14:15:25 »
Dan moet ik dus de hele wissel doorzagen..? Lijkt mij geen plan.
Met een dremel gaan kl*ten lijkt mij ook niets. Dan krijg je op z'n best iets dergelijks:

https://www.der-moba.de/index.php/Datei:GS_Weiche_Schnitt.jpg

Daarom dacht ik dus aan figuurzagen; heb al zaagjes gevonden van 0.34mm dik  (y)

Wat is het verschil tussen EW3 nieuw en EW3 oud ?

Veel! Had ik mij ook niet gerealiseerd.. Maar met name dus de scheiding van het puntstuk en tongen. Lees anders dit draadje door:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=40450.0
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 07 February 2022, 14:27:33 »
Gewoon alleen die 2 rails in het midden met de Roco zaag, zo gebeurd. Voor de veiligheid plak je duct tape op de andere rails, maar het past, heb ik vaker gedaan. En als je met 2 componentenlijm opvult en bijvijlt is het gat later niet te zien.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #84 Gepost op: 07 February 2022, 14:47:40 »
Dan ben je handiger dan ik. Net geprobeerd op een stukje schroot; kokertje is om beperkte ruimte te 'simuleren'. Zaagsnede valt mij mee. Gat links is uiteraard niet de zaagdikte.. Maar werkt niet lekker, je ziet ook dat ik links uitschoot. Ik probeer eerst ook het figuurzagen...

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #85 Gepost op: 07 February 2022, 16:48:53 »
Stalen dwarsliggers in de Eifel? Ligt er vol mee op de zijlijntjes. Eifelquerbahn 90% denk ik.
Het is dat ik voorkeur had voor Peco code 75, maar anders was ik misschien voor de tillig gegaan. Vond het ook wat duurder dan de peco.
Op het moment zou ik geen seconde meer nadenken en naar de Weinert grijpen. Qua prijs vergelijkbaar met de reguliere peco, toen ik de laatste keer keek. En mooooooi.... Wel de variant met platte plaatjes aan de binnenkant van de rails, uiteraard, omdat ik niet alles op RP25 om wil bouwen. Maar goed, het zwikkie ligt al dus ik laat het liggen.

Om het er tenminste een beetje als stalen dwarsliggers uit te laten zien klieder ik de dwarsliggers lekker dik met roestkleurige verf onder: wèg met die houtimitatie. Niet perfect, maar best redelijk. Tja :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #86 Gepost op: 07 February 2022, 17:16:16 »
Ik heb mij het hoge aandeel staalbiels in Duitsland pas recent gerealiseerd.

En Meingleis is inderdaad prachtig.. Al denk ik dat de motivatie voor dit 'projectje' (of eerder Quiberon) ook kwam omdat ik die Tillig wissels nog had liggen  :angel: En Tillig is prima; ik vind het ook geen schaamte om niet met RP25 te rijden. Misschien legt Meingleis voor mij de lat ook wel heel hoog; alles wat je zelf knutselt moet dan ook zeer gedetailleerd worden afgebouwd; nog maar zien of mij dat lukt.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #87 Gepost op: 08 February 2022, 12:17:50 »
... maar het past, heb ik vaker gedaan. En als je met 2 componentenlijm opvult en bijvijlt is het gat later niet te zien.

Heb je ergens een foto staan hoe dit geworden is? Ben wel benieuwd naar het resultaat. (EDIT: ondertussen allemaal doorgehaald, maar ben nog wel benieuwd naar de afwerking met 2-componenten)

Eerste poging met oude hobby-lux levert overigens prima snede op:

« Laatst bewerkt op: 08 February 2022, 18:59:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #88 Gepost op: 08 February 2022, 20:55:56 »
Jer hoeft er helemaal geen tukje tussen te steken. Gewoon de wisseltongen met een drupje secondelijm vast zetten over 2 of 3 dwarsliggers.

Even een vraagje tussendoor, want het ziet er naar uit dat ik weer eens wat gemist heb. Wat is het verschil tussen EW3 nieuw en EW3 oud ?

Bij de nieuwe is die bewuste zaagsnede in de tongen reeds fabrieksmatig gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2022, 20:57:43 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #89 Gepost op: 08 February 2022, 20:58:57 »
Misschien mooier als het dicht is..? Maar ik zou dus graag een foto zien hoe mooi (of lelijk) dit wordt..

En Reinout, dit weet jij wel.. :) Of iemand anders. In Frankrijk zie je nog wel dat met een enkel wisselhendel, lokaal of in een seinhuis, meerdere wissels worden omgelegd; bijvoorbeeld twee tegenoverliggende verbindingswissels in een dubbelsporig traject, of een aftakkend wissel met flankdekkingswissel erachter. Volgens mij gebeurd dit in Duitsland niet..? En dus iedere hendel z'n eigen wissel. Of weet jij voorbeelden..?
« Laatst bewerkt op: 08 February 2022, 21:02:53 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn