Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 06:55:55
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:14:43
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden  (gelezen 22809 keer)

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #15 Gepost op: 25 March 2008, 13:08:37 »
Tja, er is ook nog nooit wat gebeurd met een kerncentrale in Nederland. Maar dat wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren: Windscale, Three Mile Island, Tsjernobyl...

Hetzelfde geldt voor chloortreinen. Stel dat er een aanrijding plaatsvindt in een station (immers, ATB werkt meestal niet vanwege de lage snelheid, veel treinen aanwezig ook) en er zou een lek optreden, dan zou het dodental niet tot acht beperkt blijven, zoals destijds in South Carolina.

Stel dat .....daar kan ik nog wel een paar verzinnen.
ICE in Eschede.
De bijlmerramp etc,etc
Stel dat een sateliet in je achtertuin neer ploft.
Stel dat...
« Laatst bewerkt op: 25 March 2008, 20:05:42 door Peter Korsten. Reden: Citaat gerepareerd. »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12547
    • sleutelspoor
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #16 Gepost op: 25 March 2008, 14:20:03 »
"Stel dat" Dat bedoel ik dus met mijn opmerking
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #17 Gepost op: 25 March 2008, 14:31:18 »
Tjah,

Chloor vervoer is gevaarlijk... en hoeveel mensen komen om in het verkeer per jaar? Laten we dat dan ook maar afschaffen  ;)
Het leven heeft risico's, en mensen lijken graag alle gevaren die ze niet per direct baat oplevert te willen opheffen, maar vergeten dat zaken in de dichtere omgeving regelmatig vele male gevaarlijker zijn.

Kortom: Laten we het in het juiste perspectief bekijken.
En niet te moeilijk doen over een chloor trein.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4801
    • Filmpjes op YouTube
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #18 Gepost op: 25 March 2008, 15:11:28 »
Chloorvervoer is niet gevaarlijk. Gevaarlijk wordt het pas als er iets GOED mis gaat.

In Delfzijl zijn een keer 2 wagens ontspoord, met elk een draaistel. Is er iets ernstigs gebeurd? Nee. In Groningen is een wagen gekanteld geweest, zelfde verhaal.
De ketels zijn zo geconstrueerd dat je ze van 10 meter op beton kunt laten stuiteren zonder dat er wat gebeurd.

Er is nooit iets ernstigs gebeurd met een chloortrein, alleen in de jaren 70 is een blauwe 1100 zonder botsneus een keer achterop een stilstaan de chloortrein geklapt, cabine aan gruzzels, en de chloorwagen kapot, maar geen ernstige zaken.

Nederland is een giga zeurland geworden waar je alles maar voor elkaar kunt krijgen, als kost het soms tijd door de bureaucratische procedures.
Je gaat klagen over een goederentreinpaar 1 x per week en krijgt het voor elkaar dat die om moet rijden via Meppel in plaats van Groningen-Leeuwarden. Maar je gaat niet klagen over de vrachtwagen die chloor komt brengen bij het zwembad waar je je baantjes trekt, want dat is eigen belang.

Waarom moest dit nu weer in het nieuws, nu gaan mensen die er geen verstand van hebben weer klagen en uiteindelijk hun gelijk krijgen.....
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #19 Gepost op: 25 March 2008, 19:56:21 »
Waarom moest dit nu weer in het nieuws

Zodat wij, treinliefhebbers, dit transport op de foto kunnen zetten!  8)


Even serieus, ik ben het eens met je hele verhaal. Zo denk ik er ook over. Om dit transport te vermijden hebben ze zelfs een complete fabriek in Delfzijl gebouwd en een goedlopende fabriek in Hengelo gesloten. Dit terwijl er nog nooit iets ernstigs is gebeurd hier....
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #20 Gepost op: 25 March 2008, 20:00:52 »
Ja af en toe kunnen ze hier in Nederland zo lekker zeuren. En dan is er ook nog zo'n sp kamerlid wat alle ketelwagens in nederland verplicht oranje wil laten verven. Die houd er alleen geen rekening mee hoeveel dit kost plus dat die wagens door heel Europa worden ingezet. Als iedereen nou is gewoon zou nadenken en pas gaat roepen dat iets gevaarlijk is als er betere alternatieven zijn.
Voor grootspoorfoto's zie site

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #21 Gepost op: 25 March 2008, 20:17:54 »
Het heeft niets met zeuren te maken: chloor is gewoon ontzettend gevaarlijk spul. En zoals ik al een paar keer heb gezegd, niet vervoeren is nog altijd minder gevaarlijk dan vervoer per trein. Dan kun je er een 1100 of een tank of een 747 bovenop laten knallen en er gebeurt niets, de kans dat er iets gebeurt is nog altijd groter dan wanneer je niet vervoert.

En het argument 'maar er is nog nooit wat gebeurd' slaat ook helemaal nergens op. Ten eerste is het al eens gebeurd (zie het bericht over de ramp in South Carolina) en ten tweede zegt dat helemaal niets. Als een kans heel klein is, wil dat niet zeggen dat het niet zal gebeuren: het betekent slechts dat het gemiddeld langer duurt voordat het gebeurt. Maar dat het ooit zal gebeuren is een zekerheid.

Maar goed, je hoofd in het zand steken is een gemakkelijker oplossing.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van vervoer per spoor (joh!), maar er wordt hier een aantal argumenten aangedragen die echt geen hout snijden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #22 Gepost op: 25 March 2008, 20:34:31 »
Als een kans heel klein is, wil dat niet zeggen dat het niet zal gebeuren: het betekent slechts dat het gemiddeld langer duurt voordat het gebeurt. Maar dat het ooit zal gebeuren is een zekerheid.

Dat klopt niet. Als je een dobbelsteen gooit, weet iedereen dat de kans dat je 6 ogen gooit 1/6e is. Er zijn namelijk 6 mogelijheden. Het wil echter niet zeggen dat je zowieso ooit een keer 6 gaat gooien. Elke keer dat je gooit heb je die kans van 1 op 6. Maar het kan dat jij die sukkel bent die nooit een 6 zal gooien. Die kans is dan wel weer heel erg klein, maar het kan. Het is geen zekerheid.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #23 Gepost op: 25 March 2008, 20:49:30 »
Oké, strikt genomen heb je gelijk. Alleen is de kans dat een heel kleine kans nooit zal gebeuren een stuk kleiner dan de kans dat die heel kleine kans wel ooit zal gebeuren. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #24 Gepost op: 25 March 2008, 21:11:20 »
De omstreden chloortreinen die in 2006 na lang protest stopten, gaan weer tijdelijk rijden. Er zijn tussen 28 maart en 28 april elf transporten vanuit Zweden naar de Botlek nodig vanwege onderhoud aan de fabriek in Rotterdam.
bron RTV Rijnmond

En die hebben vier dagen nodig om in Nederland te komen zeker?

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #25 Gepost op: 25 March 2008, 22:04:01 »
Als je toch elk risico uit de weg wilt gaan of uit wilt sluiten ,hoe wil je dan leven?
Je hele leven hangt toch van risicos aan elkaar want elke maatregel roept weer een ander risico op .
Zolang je een te bereken risico loopt kun je er op in spelen maar elk risico uitbannen zal toch een niet leefbare omgeving opleveren.

Bert Roefs

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #26 Gepost op: 25 March 2008, 23:03:50 »
Dat klopt niet. Als je een dobbelsteen gooit, weet iedereen dat de kans dat je 6 ogen gooit 1/6e is. Er zijn namelijk 6 mogelijheden. Het wil echter niet zeggen dat je zowieso ooit een keer 6 gaat gooien. Elke keer dat je gooit heb je die kans van 1 op 6. Maar het kan dat jij die sukkel bent die nooit een 6 zal gooien. Die kans is dan wel weer heel erg klein, maar het kan. Het is geen zekerheid.

Ja en als ik dan nog wat verder door blijf redeneren, dan heb ik op 10 april 50% kans op de hoofdprijs in de staatsloterij.
Ik win hem wel of ik win hem niet...........

 8)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #27 Gepost op: 25 March 2008, 23:11:25 »
Nou, waar is die redenatie dan, want zo werkt de statistiek niet... Als je redenatie zou zijn dat je de helft van de beschikbare loten zou hebben gekocht, heb je een punt. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #28 Gepost op: 25 March 2008, 23:31:06 »
Maar goed... het ging dus hierom:


(Bron: CBS News)

Dat spul aan de rechterkant... dat is dus chloorgas. De machinist stierf door de botsing zelf, acht mensen door het inademen van chloorgas en 200 mensen raakten gewond door het gas.

Maar goed, dat is in Nederland dus nog nooit gebeurd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Omstreden chloortreinen gaan weer rijden
« Reactie #29 Gepost op: 25 March 2008, 23:37:38 »
Weet je dat zeker? Ik dacht altijd dat chloorgas zwaarder was dan lucht en dus niet als een wolk opstijgt zoals zichtbaar. Ik ga met het hondje lopen, zie zo het antwoord wel. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)