Chloortreinen in Nederland... Aangezien de chloortrein door dichtbevolkt gebied rijdt, gaat men er van uit dat bij een ongeluk veel slachtoffers zullen vallen. Om dit te voorkomen zijn allerlei veiligheidsmaatregelen genomen. Het chloortransport vindt plaats met speciale tankwagens Deze zijn onder meer voorzien van speciale ventielen met een gecombineerde binnen- en buitenafsluiter, waardoor er tijdens vullen en legen geen chloor kan ontsnappen. De ventielen zijn zo geplaatst dat ze bij een eventuele val vrijwel niet kunnen afbreken. Chloor wordt bijvoorbeeld vervoerd in de vorm van dichlooretheen, dat bij kamertemperatuur vloeibaar is, waardoor er minder risisco is op het ontstaan van een gaswolk. Chloor dat voor de desinfectie van drink- en zwembadwater wordt gebruikt, wordt vaak vervoerd in de vorm van natriumhypochloriet. Ook hierbij zal bij een eventueel ongeluk geen gaswolk ontsnappen.
en daarom houden de autoriteiten hier wijslijk de mond over
er zijn heel wat baden waar ik niet naast wil wonen.
van: http://www.lenntech.com/waterdesinfectie/desinfectiemiddelen-chloor.htm
Het verbaast me dat mensen klagen over de chloortrein, maar rustig vlak naast een zwembad wonen of in een hotel met een zwembad verblijven.
Het verbaast me dat mensen klagen over de chloortrein, maar rustig vlak naast een zwembad wonen of in een hotel met een zwembad verblijven. Meerdere malen per jaar gebeuren er ernstige ongelukken in zwembaden omdat het natriumhypochloriet (in de wandelgangen "bleekwater") per ongeluk vermengd wordt met een zuur. Dat zuur moet aanwezig zijn wanneer er in het zwembad met natriumhypochloriet gewerkt wordt, maar vermenging leidt tot snelle en heftige chloorgasvorming. Daar zijn de afgelopen jaren ernstig gewonden bij gevallen, maar niemand komt op het idee het te verbieden.Ik heb ervaring in zwembadbouw en -ontwerp, en er zijn heel wat baden waar ik niet naast wil wonen. De spoorlijn 300m verderop maak ik me heel wat minder zorgen over.
Het wordt normaal gesproken ter plekke gebruikt, zodat er geen transport (over spoor, over de weg, over water of door een pijpleiding) nodig is. Daarom rijden er nu geen chloortreinen meer.Dus de opmerking 'beter per spoor dan over de weg' slaat de plank nogal mis. Natuurlijk gaat er geen chloor over de weg vervoerd worden. Je wil chloor namelijk helemaal niet vervoeren als er een alternatief is. Maar op dit moment is er dus geen alternatief, omdat de chloorfabriek even buiten gebruik is.Wat er kan gebeuren als er een ongeval plaatsvindt met een chloortrein hebben ze een aantal jaar geleden in de VS gemerkt:http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=539512/sc=96eb28Min of meer hetzelfde als één van de gifgassen die ze in de Eerste Wereldoorlog gebruikten.- Peter