Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een NS 5500 knutselen door TonM
Vandaag om 19:51:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:33:11
Keerlusmodule klappert nog...... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:29:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:20:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 19:14:43
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 19:00:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:37:20
LS Models CIWL LX slaapwagens door grossraumwagen
Vandaag om 18:29:43
Spuitmondjes door bellejt
Vandaag om 18:25:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:23:58
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 18:13:55
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:33:03
C en K rails samen door bellejt
Vandaag om 17:29:41
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
Vandaag om 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Seuthe gaat stoppen door Jasperr
Vandaag om 12:49:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:05:40
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
  

Auteur Topic: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?  (gelezen 12228 keer)

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Hoi,

Ik ben bijna toe aan plaatsen van eerste rails (op schaduwstation). Nu vroeg ik mij af wat jullie doen?

Eerst rail lijmen en dan de detectie/voedingsdraden solderen
Of andersom?

Qua solderen lijkt mij eerst solderen makkelijker maar dan zit je weer met de (nog te bepalen) lengte van de draden?

Wat doen jullie?
Groetjes,
Joost

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #1 Gepost op: 21 March 2008, 11:51:18 »
t makkelijkste is eerst solderen, dan plaatsen , gaatjes boren voor je draadjes en vervolgens aansluiten.
Een draad hoeft niet perse uit een stuk te zijn van rails naar iets anders , je mag dat ook onderweg met een kroonsteentje doen hoor.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2008, 11:52:51 »
Ik leg eerst alle rails, bekijk dan waar mijn ringleiding langs gaat en kies dan een plek voor aansluiting op de ringleiding, gaatjes boren, draadjes op lengte maken. Vervolgens aan de rails solderen en daarna aan de ringleiding.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2008, 11:54:55 »
Hoi Hoi,

Dank voor jullie antwoorden.

Soldeer jullie de  draadjes (in het schaduwstation) onder de rails of aan de buitenkant (zichtbaar maar makkelijk te herstellen)?

Groet,
Joost

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2008, 11:55:34 »
Vaak worden de (dunne) draden van de rails door het tafelblad gevoerd en daar verbonden met iets dikkere draden. Die draden hebben de kleurcoderingen van de betreffende functie, voeding, detectie, .... Deze draden gaan dan naar de ringleidingen.

Maak de draadjes van de rails niet te kort. Het werkt veel handiger als je gewoon een lusje laat ontstaan.

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2008, 11:56:24 »
Hoi Joost,

Voor een antwoord op deze vraag moet je je twee dingen afvragen:
1) Hoe bereikbaar is de rails als die op z'n plek ligt om eraan te kunnen solderen? Als je er naderhand niet bij kunt, moet je eerst solderen en dan pas de boel op z'n plek leggen.
2) Wil je de solderingen echt helemaal onzichtbaar hebben? Zo ja, dan moet je aan de onderkant van de rails solderen, en kun je die pas daarna op z'n plek leggen.

Zelf vind ik het voor het goed leggen het makkelijkst werken om eerst de rails op z'n plek te leggen en dan pas te solderen. Als de rails in een hoek komt, kun je ook de rails eerst op de ondergrond leggen, dan solderen, en dan het geheel op z'n plek manoeuvreren.
Zie hier een voorbeeld van mijn N-baan in aanbouw. Voor de keerlus die in een hoek moest komen, heb ik eerst de ondergrond op maat gezaagd, toen de rails erop gelegd, en daarna alle draden eraan gesoldeerd.


Eerst draad aan de rails solderen en dan rails leggen met een bos draad eraan vind in een enorm gedoe (zeker met N-rails en stug draad), helemaal als je de rails mooi recht wilt leggen. Dus dat doe ik nooit. En met wat ballast en een likje verf is de aansluiting vrijwel onzichtbaar weg te werken.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2008, 12:10:12 »

Maak de draadjes van de rails niet te kort. Het werkt veel handiger als je gewoon een lusje laat ontstaan.



Groets, Hans

 ;D

Ik vind het ook makkelijker om eerst de rails te leggen en daarna te gaan solderen. Soldeeraansluiting werk je achteraf makkelijk weg idd met balast

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #7 Gepost op: 21 March 2008, 14:40:21 »
In een ander draadje heb ik deze foto's ook al eens laten zien:

boven de tafel:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/railverbinding1.jpg

onder de tafel:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/railverbinding2.jpg

Nadat de rails roestig zijn geverfd en geballast zie je er geen barst meer van.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #8 Gepost op: 21 March 2008, 14:57:23 »
Mooi!!

Groetjes,
Joost

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2008, 19:08:46 »
Eerste leggen dan solderen vind ik idd ook het makkelijkst. Zelfs in het zichtgedeelte soldeer ik de draden gewoon tegen de zijkant. Draadje zonder isolatie gebruiken, schilderen en ballasten. Als je dat netjes doet, moet je zelfs als bouwer verrekte goed zoeken om de aansluiting terug te vinden.
Reinier

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #10 Gepost op: 21 March 2008, 22:25:36 »
Ik soldeer de draadjes aan de onderzijde van de raillassen (Fleischmann Profi-Rail). Bij deze methode ben je verplicht om eerst te solderen en dan te leggen.

Maar ik leg de rails wel eerst op zijn plek om te kijken waar de draadjes moeten komen en waar de gaatjes in de ondergrond geboord moeten worden. Daarna is het draadjes solderen en de rails definitief bevestigen.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #11 Gepost op: 21 March 2008, 23:53:39 »
Ik soldeer de draadjes aan de onderzijde van de raillassen ......

Zoals je op mijn eerste foto kunt zien gebruik ik helemaal geen raillassen. En dat heeft niks te maken met elektrische scheidingen. Op de eerste foto zie je draadjes aan weerszijden van de scheiding, op de tweede foto zie je dat ze ondergronds in dezelfde kroonsteen verdwijnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2008, 15:17:50 »
Via een PB ontving ik onderstaande vragen. Aangezien ik vind dat je een onderwerp dat op het forum loopt niet via PB moet voortzetten hie rhet citaat en de antwoorden.

Citaat
Je zegt in 'wat doen jullie eerst': ...gebruik ik helemaal geen raillassen...

Op het rechte stuk lijkt me dat geen slecht idee, echter de bielsen die tegen elkaar liggen, dat moet natuurlijk om de sporen goed uit te lijnen. Maar staat dat netter dan raillassen?

En lukt het in bogen ookzonder raillassen?

Bielzen die tegen elkaar liggen komen in het grootbedrijf ook veelvuldig voor, nl. onder raillassen. ;) De vraag is dus niet of het netter staat, het is gewoon volgens voorbeeld.

In bogen lukt dit ook, mijn spoorbaan bestaat voor meer dan helft uit bogen, dus het moet wel. Zoals op de foto wellicht is te zien werk ik met flexrail, en die buig ik voor het leggen zo sterk voor dat ze vanzelf in de boog blijven liggen, ook als je er naderhand een scheiding in zaagt.
Het kost allemaal wel tijd om het zo te doen, in het algemeen leg ik niet meer dan 1 lengte flex per avond. Maar bij een hobby heb je geen haast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2008, 15:30:27 »
Hoi Klaas,


Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat je in bochten de verbinding versprongen moest verbinden in verband met voorkomen van een knik. Heb je daar dus geen last van (door het sterk voorbuigen?) ??

Groet,
Joost

P.s. Mooi dat je de PB naar het forum hebt terug gebracht... Helemaal mee eens ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2008, 16:16:40 »
Joost, er zijn verschillende manieren om het knikken van een railverbinding in een boog te voorkomen. Vroeger boog ik het laatste stukje met een tangetje wat door zodat het vloeiend met de rest van de boog meeliep. Ik zet er ook wel eens een messing spijkertje tegen, in die hardnekkige gevallen dat de twee raileinden echt niet goed tegenover elkaar blijven liggen.

Lassen versprongen leggen heb ik nooit gedaan, heb ook geen idee hoe effectief dat is, want het moet toch door die plastic railstoeltjes op zijn plek gehouden worden.
 
Tegenwoordig buig ik dus zo sterk voor dat zo'n stuk rail als het ware voor dood op zijn plek blijft liggen, ook al is het nog niet vastgezet. De eindjes blijven een probleem vormen, dus die zet ik nog steeds met een tangetje een beetje door.

Wat ook helpt is dat mijn bogen nogal ruim zijn, ik houd 700mm boogstraal als minimum aan. Alleen een opstelspoortje heeft een straal van 600mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.