Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
Vandaag om 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:01:52
Lima door Dave.......
Vandaag om 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 22:42:29
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
Vandaag om 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
Vandaag om 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
Vandaag om 20:52:17
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
  

Auteur Topic: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?  (gelezen 12244 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #15 Gepost op: 24 March 2008, 11:20:00 »
Bielzen die tegen elkaar liggen komen in het grootbedrijf ook veelvuldig voor, nl. onder raillassen. ;) De vraag is dus niet of het netter staat, het is gewoon volgens voorbeeld.

Tegenwoordig wordt dit niet meer toegepast. Je ziet het buiten echter nog wel vaak liggen, maar bij vernieuwingen zal het worden verwijderd. Dus hangt er even vanaf welk tijdperk je wilt nabouwen  ;)

In het echt werden de lassen inderdaad versprongen aangebracht om knikken te voorkomen. In model is dit wel wat lastiger te realiseren mbv kant en klare rails. Bij het zelf bouwen van rails zal het makkelijker gaan.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #16 Gepost op: 24 March 2008, 11:37:21 »
Marc, voor zover ik weet worden in het grootbedrijf onder geïsoleerde lassen nog steeds 2 gekoppelde houten dwarsliggers gebruikt. Ook als de andere dwarsliggers van beton zijn.
Op het moment zijn ze bij mij in de buurt (tussen Middelburg en Souburg) met grootschalig spooronderhoud bezig. Ik zal de komende dagen eens in de gaten houden hoe ze dat tegenwoordig met de isolatielassen doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #17 Gepost op: 24 March 2008, 12:05:15 »
Hoi Klaas,

Effe off topic dan!  ;)

Over het algemeen worden nieuwe ES-lassen (=geïsoleerde lassen) zwevend (tussen twee dwarsliggers) of half zwevend (half op een betonligger) gelegd.

Hout is niet meer gewenst ivm beperkte levensduur en belasting voor het milieu. In uitzonderlijke gevallen worden nog wel eens onbehandelde eiken of azobé dubbelliggers toegepast.

Bij de grote vernieuwing in Zeeland (de komende 30 dagen) zul je ze ongetwijfeld zien.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #18 Gepost op: 24 March 2008, 12:28:20 »
Beste Klaas, ik stuur niet voor niets een PB. De reden is dat jij een topic binnen een topic gestart bent. Vandaar. Dit draadje gaat over de vraag of je eerst moet solderen en dan pas rails leggen, of andersom. Wees dan zo sportief om een nieuwe draad te starten: raillassen gebruiken of niet?

Mijn ervaring is ook dat je beter eerst kunt leggen en dan solderen. Maar geen draden aan de binnenkant van de rails solderen, ivm de wielflenzen.
Ik heb al een trein

ReesCees

  • Gast
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #19 Gepost op: 24 March 2008, 12:39:21 »
Wat je eerst doet?

Ligt er maar aan:

Zichtdelen onder aan de railstaaf (en dat lukt het beste bij mij voordat de rails gelegd wordt) en de niet zichtdelen mag je zelf weten.

De 3e variant kan het later solderen tegen de railstaaf aan zijn als je wat vergeten bent en dat kun je makkelijk wegwerken.

Meer of minder kan ik er niet van maken.

Kees-Jan

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #20 Gepost op: 24 March 2008, 21:34:17 »
Begrijp ik het goed dat je aan de nikkel-zilveren rails van Fleischmann Profi niet kan solderen? Maar dan weer wel aan de raillassen?
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #21 Gepost op: 24 March 2008, 21:45:04 »
Aan nieuwzilver (nickel silver) kun je juist heel goed solderen. Maar de raillassen van Fl* profi zijn volgens mij van RVS, en dat soldeert juist lastig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #22 Gepost op: 29 October 2008, 09:42:17 »
Vaak worden de (dunne) draden van de rails door het tafelblad gevoerd en daar verbonden met iets dikkere draden. Die draden hebben de kleurcoderingen van de betreffende functie, voeding, detectie, .... Deze draden gaan dan naar de ringleidingen.

Maak de draadjes van de rails niet te kort. Het werkt veel handiger als je gewoon een lusje laat ontstaan.

Wat is de juiste kleur draad voor ieder functie?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #23 Gepost op: 29 October 2008, 10:52:14 »
Daar ben je helemaal vrij in. Zorg wel dat je overal dezelfde kleur gebruikt voor dezelfde functie.
En houdt voor jezelf een lijstje bij waar welke kleur voor gebruikt wordt.
Dat maakt het foutzoeken gemakkelijker.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #24 Gepost op: 29 October 2008, 11:04:04 »
Ik gebruik helemaal geen kleuren. Alle draden zijn grijs, en elke draad heeft een nummer. In een schema en op een lijst houd ik bij welk nummer waarvoor dient.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #25 Gepost op: 29 October 2008, 11:15:48 »
Beste,

hoe ik het doe:

rails leggen, bielsen goed schikken, met vilstift daar waar de draden komen op en naast de rails aanstippen.
Rails weghalen, gaatjes boren tussen de stippen.
Biels uit elkaar halen en aan de andere zijde waar de stip zit op de rails lichtjes vijlen.
draadjes solderen, door de gaten moffelen en aansluiten op ringleiding.
Volgende (flex)rails

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #26 Gepost op: 29 October 2008, 11:28:52 »
Wat ik zelf heb gedaan:

Ringleiding leggen
Rails leggen
Gaatjes boren met een 1mm boortje strak naast de rails
Draadjes aan rails + ringleiding solderen
Balast leggen (Gaatjes zie je niets meer van, draadjes minimaal)
Klaar
« Laatst bewerkt op: 29 October 2008, 11:31:26 door br212 »
Mvg,
Frans

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #27 Gepost op: 29 October 2008, 11:44:18 »
Ik heb het hetzelfde gedaan als Br212 en als je het dan netjes afwerkt, ik heb bijv een kabelpaddestoel ernaast geplaatst, dan vallen ze niet meer op en horen er gewoon bij.



Zie hier.

Gr. Remco.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #28 Gepost op: 29 October 2008, 12:12:41 »
Wow! Mooi opgelost zo!
Mvg,
Frans

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #29 Gepost op: 29 October 2008, 12:25:40 »
Dank je maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het ook maar heb afgekeken ;)

Had het Chris zien doen dus dacht: hm mooie oplossing ;D Dus vandaar.

Gr. Remco.