Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:36:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:31:45
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
US diorama in H0 door Basilicum
Vandaag om 15:32:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Hans Reints
Vandaag om 15:31:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
  

Auteur Topic: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?  (gelezen 12502 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #15 Gepost op: 24 March 2008, 11:20:00 »
Bielzen die tegen elkaar liggen komen in het grootbedrijf ook veelvuldig voor, nl. onder raillassen. ;) De vraag is dus niet of het netter staat, het is gewoon volgens voorbeeld.

Tegenwoordig wordt dit niet meer toegepast. Je ziet het buiten echter nog wel vaak liggen, maar bij vernieuwingen zal het worden verwijderd. Dus hangt er even vanaf welk tijdperk je wilt nabouwen  ;)

In het echt werden de lassen inderdaad versprongen aangebracht om knikken te voorkomen. In model is dit wel wat lastiger te realiseren mbv kant en klare rails. Bij het zelf bouwen van rails zal het makkelijker gaan.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #16 Gepost op: 24 March 2008, 11:37:21 »
Marc, voor zover ik weet worden in het grootbedrijf onder geïsoleerde lassen nog steeds 2 gekoppelde houten dwarsliggers gebruikt. Ook als de andere dwarsliggers van beton zijn.
Op het moment zijn ze bij mij in de buurt (tussen Middelburg en Souburg) met grootschalig spooronderhoud bezig. Ik zal de komende dagen eens in de gaten houden hoe ze dat tegenwoordig met de isolatielassen doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #17 Gepost op: 24 March 2008, 12:05:15 »
Hoi Klaas,

Effe off topic dan!  ;)

Over het algemeen worden nieuwe ES-lassen (=geïsoleerde lassen) zwevend (tussen twee dwarsliggers) of half zwevend (half op een betonligger) gelegd.

Hout is niet meer gewenst ivm beperkte levensduur en belasting voor het milieu. In uitzonderlijke gevallen worden nog wel eens onbehandelde eiken of azobé dubbelliggers toegepast.

Bij de grote vernieuwing in Zeeland (de komende 30 dagen) zul je ze ongetwijfeld zien.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #18 Gepost op: 24 March 2008, 12:28:20 »
Beste Klaas, ik stuur niet voor niets een PB. De reden is dat jij een topic binnen een topic gestart bent. Vandaar. Dit draadje gaat over de vraag of je eerst moet solderen en dan pas rails leggen, of andersom. Wees dan zo sportief om een nieuwe draad te starten: raillassen gebruiken of niet?

Mijn ervaring is ook dat je beter eerst kunt leggen en dan solderen. Maar geen draden aan de binnenkant van de rails solderen, ivm de wielflenzen.
Ik heb al een trein

ReesCees

  • Gast
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #19 Gepost op: 24 March 2008, 12:39:21 »
Wat je eerst doet?

Ligt er maar aan:

Zichtdelen onder aan de railstaaf (en dat lukt het beste bij mij voordat de rails gelegd wordt) en de niet zichtdelen mag je zelf weten.

De 3e variant kan het later solderen tegen de railstaaf aan zijn als je wat vergeten bent en dat kun je makkelijk wegwerken.

Meer of minder kan ik er niet van maken.

Kees-Jan

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #20 Gepost op: 24 March 2008, 21:34:17 »
Begrijp ik het goed dat je aan de nikkel-zilveren rails van Fleischmann Profi niet kan solderen? Maar dan weer wel aan de raillassen?
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #21 Gepost op: 24 March 2008, 21:45:04 »
Aan nieuwzilver (nickel silver) kun je juist heel goed solderen. Maar de raillassen van Fl* profi zijn volgens mij van RVS, en dat soldeert juist lastig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

X-GUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #22 Gepost op: 29 October 2008, 09:42:17 »
Vaak worden de (dunne) draden van de rails door het tafelblad gevoerd en daar verbonden met iets dikkere draden. Die draden hebben de kleurcoderingen van de betreffende functie, voeding, detectie, .... Deze draden gaan dan naar de ringleidingen.

Maak de draadjes van de rails niet te kort. Het werkt veel handiger als je gewoon een lusje laat ontstaan.

Wat is de juiste kleur draad voor ieder functie?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #23 Gepost op: 29 October 2008, 10:52:14 »
Daar ben je helemaal vrij in. Zorg wel dat je overal dezelfde kleur gebruikt voor dezelfde functie.
En houdt voor jezelf een lijstje bij waar welke kleur voor gebruikt wordt.
Dat maakt het foutzoeken gemakkelijker.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #24 Gepost op: 29 October 2008, 11:04:04 »
Ik gebruik helemaal geen kleuren. Alle draden zijn grijs, en elke draad heeft een nummer. In een schema en op een lijst houd ik bij welk nummer waarvoor dient.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #25 Gepost op: 29 October 2008, 11:15:48 »
Beste,

hoe ik het doe:

rails leggen, bielsen goed schikken, met vilstift daar waar de draden komen op en naast de rails aanstippen.
Rails weghalen, gaatjes boren tussen de stippen.
Biels uit elkaar halen en aan de andere zijde waar de stip zit op de rails lichtjes vijlen.
draadjes solderen, door de gaten moffelen en aansluiten op ringleiding.
Volgende (flex)rails

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #26 Gepost op: 29 October 2008, 11:28:52 »
Wat ik zelf heb gedaan:

Ringleiding leggen
Rails leggen
Gaatjes boren met een 1mm boortje strak naast de rails
Draadjes aan rails + ringleiding solderen
Balast leggen (Gaatjes zie je niets meer van, draadjes minimaal)
Klaar
« Laatst bewerkt op: 29 October 2008, 11:31:26 door br212 »
Mvg,
Frans

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #27 Gepost op: 29 October 2008, 11:44:18 »
Ik heb het hetzelfde gedaan als Br212 en als je het dan netjes afwerkt, ik heb bijv een kabelpaddestoel ernaast geplaatst, dan vallen ze niet meer op en horen er gewoon bij.



Zie hier.

Gr. Remco.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #28 Gepost op: 29 October 2008, 12:12:41 »
Wow! Mooi opgelost zo!
Mvg,
Frans

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Wat doen jullie eerst: rails monteren of draad aan rail solderen?
« Reactie #29 Gepost op: 29 October 2008, 12:25:40 »
Dank je maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het ook maar heb afgekeken ;)

Had het Chris zien doen dus dacht: hm mooie oplossing ;D Dus vandaar.

Gr. Remco.