Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:20:06
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:06:04
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Silvolde
Vandaag om 17:03:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 16:45:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?  (gelezen 5204 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Gepost op: 04 January 2022, 00:07:32 »
Omdat kortsluiting op onze modelbaan altijd door wat voor een oorzaak dan ook kan voorkomen wil ik mijn modelbaan voorzien van extra zekeringen. Ik gebruik de ecos 2 en digikeijs docoders.



Ik had zelf de gedachte om deze te gaan gebruiken. Hoe doen jullie het?

Groet Niek
« Laatst bewerkt op: 06 January 2022, 16:11:16 door ex44. Reden: Plaatje iets kleiner gemaakt »

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
Re: Kortsluit beveiliging modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2022, 02:03:28 »
Niet, de ecos heeft gewoon een goede beveiliging en schakeld uit.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Kortsluit beveiliging modelbaan
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2022, 07:37:31 »
Ja, daar heeft dit traag werkende ding helemaal niets aan toe te voegen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Kortsluit beveiliging modelbaan
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2022, 10:42:10 »
Voor kortsluitbeveiliging, kun je ook een auto/halogeenlamp in serie met de baan opnemen. Dat is bij onze modelbaan in Hilversum ook zo toegepast. Normaal zal die auto/halogeenlamp niet oplichten. Maar als de stroom te hoog wordt, gaat de autolamp aan zonder dat de stroom te hoog oploopt met schade tot gevolg. Die lampen zijn overal redelijk goed verkrijgbaar.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Kortsluit beveiliging modelbaan
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2022, 11:24:03 »
Andre

ik weet dat de techniek met de autolamp vaak wordt beschreven. Mijn ervaring daarmee zijn wat minder, omdat het bij mij in digitaal gebruik niet het gewenste effect had. Het is best mogelijk dat de lamp de totale stroom onder controle houdt, maar bij mij reageerde de kortsluitbeveiliging van de centrale/booster altijd veel sneller. Het probleem dat ik op dat moment had waren kortte sluitingen doordat een wiel een tong van een wissel raakte en een heel korte sluiting veroorzaakte. Dat is uiteindelijk opgelost door het gedrag van de centrale aan te passen.

Overigens terugkomend op de oorspronkelijke vraag. Ik denk dat vrijwel iedere commerciele centrale/booster dat veel beter kan oplossen dan deze trage externe zekeringen. Mocht een dergelijke zekering snel genoeg zijn, dan introduceert hij weer andere problemen, bij kortstondige sluitingen. Mijn ervaring met Roco spul (Lokmaus, multimaus in combinatie met 10764 booster) is dat die dat keurig oplossen door hun gedrag af te stemmen op de duur van de kortsluiting en alleen bij een langdurige kortsluiting af te schakelen, een gedrag dat Robert Everts ook in de MDRRC II centrale heeft ingebouwd. Ik verwacht dat andere centrales zoals de Ecos, dit ook doen.
 
Kortom externe zekeringen zijn vrij zinloos, en wil je toch een gevoel van veiligheid hebben dan is een autolamp in serie even effectief.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 04 January 2022, 11:26:20 door meino »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7556
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kortsluit beveiliging modelbaan
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2022, 12:37:08 »
Zoals reeds gezegd tussen een digitale centrale en de rails/decoders zal een dergelijke zekering niets toevoegen.

Voor conventionele stroomkringen zoals voor bijvoorbeeld verlichting in huisjes en lantarenpalen zie ik wel een toepassing, maar of ik dan dure automaten zou gaan gebruiken, terwijl een simpele glaszekering hetzelfde bereikt ... Ik denk het niet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2022, 12:47:51 »
Ik had al zo'n vermoeden dat externe automatische zekeringen te traag reageren. De boosters op mijn centrale (eigenbouw) reageren net als de Roco multimuis snel op kortsluiting. Zij schakelen de stroom vliegensvlug uit, waardoor er geen schade ontstaat aan de elektronica, zoals bijv. de H-brug die op de booster gemonteerd zit. Trouwens mocht die booster kapot gaan, wat eigenlijk nog nooit gebeurd is, de kosten van zo'n print zijn qua 12,50 euro. Dan kan je nog weleens wat opblazen zonder dat het al te veel geld kost.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2022, 12:49:53 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2022, 19:58:30 »
Hi All,

Een treinenvriend van me, die, net als ik met een Power8booster rijdt, heeft een aparte kortsluitbeveiliging op zijn baan gebouwd. het werkt met een lampje en een lichtcel. Als er kortsluiting dreigt te ontstaan, zakt de spanning en gaat het lampje zwakker branden. De lichtcel schakelt dan de boosteruitgang hard kort en tevens de spanning naar de baan af, waardoor de zaak volledig wordt afgeschakeld. Dat werkt goed en ik heb het ook klaarliggen om in mijn baan in te bouwen. Ik heb dat nog niet gedaan en (korte) kortsluitingen komen ook nauwelijks voor. Als het wel gebeurt schakelt alles af. De elektronica is dan wel van slag. De baan moet dan worden uitgeschakeld en weer netjes worden ingeschakeld.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2022, 13:09:16 »
Dank voor de antwoorden.

De baan zelf is mijn duidelijk dat de Ecos hier in grijpt. Alleen voor mijn decoders enz gebruik een extra voeding omdat ik het zonde vindt om digitale spanning voor voeding te gebruiken.

Mijn decoders voedt ik middels een meanwell. Deze zekeren jullie ook niet af?

Groet Niek

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2022, 13:28:11 »
Waarom zou je dat proberen te beveiligen? Het is erg onwaarschijnlijk dat een accesoire decoder zomaar opeens een kortsluiting veroorzaakt. Een wisselspoel zou kunnen doorfikken, maar daar moet je toch moeite voor doen om dat voor elkaar te krijgen. Maar anders zie ik geen risico hier in.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7556
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2022, 13:28:33 »
Dan is mijn wedervraag direct welk type Meanwell, er zijn nogal wat verschillende met verschillende eigenschappen :)

Maar op basis van mijn opleiding en ervaring, trafo's en voedingen altijd primair en secundair afzekeren, zou ik daar zeker zekeringen in plaatsen, één met de waarde van de maximale stroom die de voeding van de trafo mag leveren vlak bij de voeding en in elke aftakking naar een decoder een exemplaar met een waarde die iets hoger is dan de maximale stroom die de decoder onder normale omstandigheden zou mogen opnemen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2022, 16:36:22 »
Bij mijn weten zijn Meanwells altijd stroombegrensd. Zodra de stroom boven de nominale waarde komt schakelt zo'n voeding af.
Over trafo's primair beveiligen hebben we het hier al eens vaker gehad. Ik vind het zinloos. Als het nodig was zouden alle modelspoortrafo's een primaire zekering hebben, maar die hebben ze niet. Secundair zijn ze wel beveiligd, maar dat is een tamelijk trage beveiliging met een bimetaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7556
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2022, 16:46:04 »
Modelspoortrafo's zijn een commercieel product Klaas, daar zit niets in wat niet strikt wettelijk- of normatief geëist is, dat drukt alleen de winst maar ...  :)

Ik hou persoonlijk niet van langdurig storing zoeken en/of installaties die helemaal plat gaan door één enkel probleem op één plaats.
Door selectief afzekeren kan je dat soort geklooi mooi voorblijven.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #13 Gepost op: 06 January 2022, 17:03:46 »
Die voeding voorziet als ik het goed begrijp alleen de decoders van externe voeding. Die zijn vaak al begrensd en vertonen zelf weinig neiging tot sluiting. Ben toch wel benieuwd welk probleem een zekering bij de al beveiligde voeding gaat oplossen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2022, 17:04:39 »
Het punt bij het primair afzekeren van een trafo is dat het meestal met een smeltveiligheid wordt gedaan. Maar het probleem daarbij is dat de inrush groter is dan de stroom waarop je hem bij overbelasting wil uitschakelen. Er is gewoon geen compromis mogelijk met een zekeringwaarde die er in blijft bij de inrush en wel uitschakelt bij overbelasting.
Om het goed te doen zou je een stroom-tijdbewaking moeten hebben. Iets wat een paar seconden wacht alvorens in te grijpen, zodat die de inrush overbrugd. Maar dan wordt het inderdaad duur.

Verder is er wel degelijk een Europese richtlijn voor modelspoortrafo's en die verbiedt het gebruik van smeltveiligheden.
Hoe dan ook, ik blijf bij mijn opvatting dat primair zekeren van trafo's zinloos is.
En om bij de aanleiding voor dit topic te blijven: het toevoegen van meer beveiligingen dan die de fabrikanten hebben voorzien is ook zinloos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.