Hartistike geinig plan, zo! Oogt geloofwaardig voor een eigentijds NS station.Extra opstelspoor rechts lijkt mij overbodig; het enkele spoor is nu een uithaalspoor en de lok (of kort treinstel) keert daar alleen, om vervolgens te parkeren op de opstelsporen links. Je zou het extra spoor nog kunnen gebruiken als losstraat, of bijv kleine materiaalopslag van prorail. Maar dan zou ik een extra wissel in het stuk flex leggen. Dit maakt het spoor langer, het plan net wat rustiger en geeft wat meer bestaansrecht aan het achterste spoor, aangezien je dit moet gebruiken om de losstraat te bedienen. Het achterste spoor wordt immers nauwelijks gebruikt bij omlopen. En voor de (kosten)efficientie; de omcirkelde DWK tussen de sporen kan een eenvoudige kruising worden. Zie hieronder. Ik zie net wel dat je spoor 2 tussen de wissels slechts 1.5m lang is, spoor 1 zelfs maar 1.3m; korte treintjes.. Als je dat geen probleem vindt, prima.
Misschien kan je qua wisselstraten nog inspiratie halen uit het sporenplan van De Lage Zij van Huib Maaskant:https://floodland.nl/aim/lzij_sporenplan_1.htm
Hoi Ruben, nog een vraag over de aangebrachte spoordijk. Omdat het spoor even verder verdwijnt en afzakt naar het schaduwstation lijkt een spoordijk die het spoor juist hoger legt wat tegenstrijdig. Brengt mij wel op het idee zoals het spoor ten oosten van Dronten verzinkt om vervolgens onder het randmeer te duiken. Ook een mooie manier om een spoor te laten verdwijnen. Temeer daar een randmeer hoger ligt dan de polder en de helling van het spoor daardoor niet te stijl hoeft te zijn.
Alleen als we goed gaan kijken, dan van de rechterzijde het rechterspoor het station in, kan deze anders niet naar spoor 1 en 2. als we de kruiswissel vervangen voor een gewone wissel of een kruising. + spoor 1 krijgt hierdoor net even wat extra lengte.
Ruben, dat is inderdaad het plaatje dat ik bedoel. Nu met die uitbreiding biedt het zeker ruimte om één zijde van een randmeer aan te leggen. Dat biedt tevens kansen voor recreatie aan het water naast recreatie in het bos en op de hei.
Nog een laatste opmerking. Heb je al enig idee wat je voor je station aan wilt leggen? Taxistandplaatsen, bushalte(s) parkeerplaats, fietsenrekken, etc? Dit omdat het station zo achter op die plaat ligt en de treinen alleen zijn te zien als je er over heen kijkt. Maar dat laatste kan ook gewild zijn De treinen "verdwijnen" zo in het station.