Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 24701 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #45 Gepost op: 05 januari 2022, 07:51:47 »
Hartistike geinig plan, zo! Oogt geloofwaardig voor een eigentijds NS station.

Extra opstelspoor rechts lijkt mij overbodig; het enkele spoor is nu een uithaalspoor en de lok (of kort treinstel) keert daar alleen, om vervolgens te parkeren op de opstelsporen links. Je zou het extra spoor nog kunnen gebruiken als losstraat, of bijv kleine materiaalopslag van prorail. Maar dan zou ik een extra wissel in het stuk flex leggen. Dit maakt het spoor langer, het plan net wat rustiger en geeft wat meer bestaansrecht aan het achterste spoor, aangezien je dit moet gebruiken om de losstraat te bedienen. Het achterste spoor wordt immers nauwelijks gebruikt bij omlopen. En voor de (kosten)efficientie; de omcirkelde DWK tussen de sporen kan een eenvoudige kruising worden.
Zie hieronder.

Spoorbrug rechts dacht ik eerder dat wellicht minder toepasselijk was voor omgeving Assel, maar omdat die 'als scenery' door het station gescheiden wordt van de zandverstuiving en ecoduct, gaat dat vermoedelijk prima (lees: oogt niet gek). Ik denk dat je stakeholders hier blij mee kunnen zijn!  (y)



Ik zie net wel dat je spoor 2 tussen de wissels slechts 1.5m lang is, spoor 1 zelfs maar 1.3m; korte treintjes.. Als je dat geen probleem vindt, prima.


« Laatst bewerkt op: 05 januari 2022, 10:09:57 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #46 Gepost op: 05 januari 2022, 09:19:58 »
Oostkant van station Apeldoorn ligt een spoorbrug.... Trace hoger dan maaiveld.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #47 Gepost op: 05 januari 2022, 09:36:12 »
Misschien kan je qua wisselstraten nog inspiratie halen uit het sporenplan van De Lage Zij van Huib Maaskant:
https://floodland.nl/aim/lzij_sporenplan_1.htm

mvg,

Matthijs

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #48 Gepost op: 05 januari 2022, 12:34:58 »
Hoi Ruben, nog een vraag over de aangebrachte spoordijk. Omdat het spoor even verder verdwijnt en afzakt naar het schaduwstation lijkt een spoordijk die het spoor juist hoger legt wat tegenstrijdig. Brengt mij wel op het idee zoals het spoor ten oosten van Dronten verzinkt om vervolgens onder het randmeer te duiken. Ook een mooie manier om een spoor te laten verdwijnen. Temeer daar een randmeer hoger ligt dan de polder en de helling van het spoor daardoor niet te stijl hoeft te zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2022, 12:40:56 door Anton Maris »

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #49 Gepost op: 05 januari 2022, 18:15:57 »
Ha allen, bedankt allemaal weer voor het meedenken.  (y)

Hartistike geinig plan, zo! Oogt geloofwaardig voor een eigentijds NS station.

Extra opstelspoor rechts lijkt mij overbodig; het enkele spoor is nu een uithaalspoor en de lok (of kort treinstel) keert daar alleen, om vervolgens te parkeren op de opstelsporen links. Je zou het extra spoor nog kunnen gebruiken als losstraat, of bijv kleine materiaalopslag van prorail. Maar dan zou ik een extra wissel in het stuk flex leggen. Dit maakt het spoor langer, het plan net wat rustiger en geeft wat meer bestaansrecht aan het achterste spoor, aangezien je dit moet gebruiken om de losstraat te bedienen. Het achterste spoor wordt immers nauwelijks gebruikt bij omlopen. En voor de (kosten)efficientie; de omcirkelde DWK tussen de sporen kan een eenvoudige kruising worden.
Zie hieronder.


Ik zie net wel dat je spoor 2 tussen de wissels slechts 1.5m lang is, spoor 1 zelfs maar 1.3m; korte treintjes.. Als je dat geen probleem vindt, prima.

Wissel eruit gesloopt een een kruising voor terug. Wat ik wel heb gedaan is een extra wissel op spoor 1. Inderdaad liggen nu 2 wissels achter elkaar en een kruiswissel die bijna overbodig lijkt.  Alleen als we goed gaan kijken, dan van de rechterzijde het rechterspoor het station in, kan deze anders niet naar spoor 1 en 2. als we de kruiswissel vervangen voor een gewone wissel of een kruising. + spoor 1 krijgt hierdoor net even wat extra lengte.

Misschien kan je qua wisselstraten nog inspiratie halen uit het sporenplan van De Lage Zij van Huib Maaskant:
https://floodland.nl/aim/lzij_sporenplan_1.htm

Goed idee, hier heb ik een deel module aan de binnenzijde ingeplakt. Rode lijn.

Hoi Ruben, nog een vraag over de aangebrachte spoordijk. Omdat het spoor even verder verdwijnt en afzakt naar het schaduwstation lijkt een spoordijk die het spoor juist hoger legt wat tegenstrijdig. Brengt mij wel op het idee zoals het spoor ten oosten van Dronten verzinkt om vervolgens onder het randmeer te duiken. Ook een mooie manier om een spoor te laten verdwijnen. Temeer daar een randmeer hoger ligt dan de polder en de helling van het spoor daardoor niet te stijl hoeft te zijn.

Ik heb een plaatje toegevoegd, bedoel je dat? Gebeurd eigenlijk ook bij de Groene Hart tunnel van de HSL, Deze rijdt ook op een dijk om vervolgens naar beneden de tunnel in te duiken.

Okay, Nu klap op de vuurpijl, jullie zien wat anders gebeuren. Met rode lijnen. Dit ligt momenteel bij de raad van commissarissen. :angel: Ik hoop dat het door gaat. dan heb ik er in 1x een paar meter bij. Dan kan het klimspiraal in die hoek mooi verdwijnen. en kan de weg denkbeeldig worden doorgetrokken op de kopse kant.
Verder is er dan met het blok wat er naast gekomen is ruimte ontstaan voor bijvoorbeeld een chemisch bedrijf. Niet heel wenselijk op ''De  Veluwe'' maar ach, het oog wil ook wat en voor de diversiteit maakt het anders. Het is immers een hobby waarin alles kan.

@ Anton:




@Vincent,





Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #50 Gepost op: 05 januari 2022, 18:34:39 »
De baan gaat zo wel heel recht toe, recht aan worden. Misschien kun je wat meer "schwung" eraan geven.

Wordt dit een vaste baan of een modulaire? Bij  een modulaire baan moet je nog eens kijken of wissels links en rechts van je station niet net tussen 2 platen komen te liggen. Dit om te voorkomen dat dure wissels etc moet gaan verzagen.


Nog een laatste opmerking. Heb je al enig idee wat je voor je station aan wilt leggen? Taxistandplaatsen, bushalte(s) parkeerplaats, fietsenrekken, etc? Dit omdat het station zo achter op die plaat ligt en de treinen alleen zijn te zien als je er over heen kijkt. Maar dat laatste kan ook gewild zijn De treinen "verdwijnen" zo in het station.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2022, 19:24:30 door Jeronimos »
Jeroen

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #51 Gepost op: 05 januari 2022, 19:24:06 »
Ruben, dat is inderdaad het plaatje dat ik bedoel. Nu met die uitbreiding biedt het zeker ruimte om één zijde van een randmeer aan te leggen. Dat biedt tevens kansen voor recreatie aan het water naast recreatie in het bos en op de hei.  :laugh:

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #52 Gepost op: 05 januari 2022, 19:33:03 »
Jeronimos,
Dat laatste deel waar alles recht ligt, is zeker niet definitief. Wat ik al schreef. De wederhelft moet er ook nog toestemming in geven van het afstaan van de ruimte. Anderzijds, de rails aan die kant houden komt wel beter uit voor de keerlus.

Worden wel modules, als ik zo kijk, moet het precies goed gaan en in mijn wissels ga ik zeker niet zagen, dan laat ik deze liever los liggen zodat ze er op een manier nog tussen uit te halen zijn.
Die rode lijnen zijn ter illustratie wat erbij zou komen.

Het idee is dan vanaf spoor 1 vanuit het station een dieselspoortje te creeren waar een kort goederentreintje komt te rijden on bijvoorbeeld wat ketelwagons op te halen.  En die gaat dan op het einde rechts af dat 1m2 blok in waar een fabriek of een logistieke hal komt.

Groet Ruben

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #53 Gepost op: 05 januari 2022, 19:34:34 »
Alleen als we goed gaan kijken, dan van de rechterzijde het rechterspoor het station in, kan deze anders niet naar spoor 1 en 2. als we de kruiswissel vervangen voor een gewone wissel of een kruising. + spoor 1 krijgt hierdoor net even wat extra lengte.

Die begrijp ik niet...  ??? Zonder die extra wisselverbinding, kan je vanaf rechts toch ook naar spoor 1 en 2..? En de extra lengte kan je alleen van west naar oost gebruiken, niet andersom; nou verhuizen er veel mensen van de randstad naar het oosten, maar om het station daarop in te richten.. ;D

Dan zou ik dit doen:


« Laatst bewerkt op: 05 januari 2022, 19:39:57 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #54 Gepost op: 05 januari 2022, 21:01:33 »
Ruben, dat is inderdaad het plaatje dat ik bedoel. Nu met die uitbreiding biedt het zeker ruimte om één zijde van een randmeer aan te leggen. Dat biedt tevens kansen voor recreatie aan het water naast recreatie in het bos en op de hei.  :laugh:

Leuk idee!

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #55 Gepost op: 05 januari 2022, 21:49:56 »

Jeronimos,

Nog een laatste opmerking. Heb je al enig idee wat je voor je station aan wilt leggen? Taxistandplaatsen, bushalte(s) parkeerplaats, fietsenrekken, etc? Dit omdat het station zo achter op die plaat ligt en de treinen alleen zijn te zien als je er over heen kijkt. Maar dat laatste kan ook gewild zijn De treinen "verdwijnen" zo in het station.

Ik heb hier helemaal overheen gelezen.....  :-[  De bedoeling is aan de voorzijde, dus aan spoor 1 kant, en aan de achterzijde een plaat te plaatsen met een foto achtig iets met een stad/ groot dorp oid.

« Laatst bewerkt op: 05 januari 2022, 21:54:41 door Bert van Gelder. Reden: Citaat gerepareerd »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #56 Gepost op: 06 januari 2022, 10:00:55 »
Wat ik in een eerdere post al aangaf is de bereikbaarheid vanaf de hoeken, gestaafd met de stelling van Pythagoras. Die (on)bereikbaarheid wil ik je nog eens op wijzen. Je geeft wel aan dat je om de baan heen denkt te gaan lopen, ik denk dat je het meeste in de U zult bevinden. Heb je dan een heel stationsplein en perronoverkapping voor je bij een plaat van 1 meter breed ga je lastig een wagen hersporen.

Advies: draai de lay-out van je station om. Bussen en de rest aan de andere kant, inclusief achtergrond.

Kun je ook je opstelsporen alsnog aan de andere kant mikken, behalve een (conform realiteit) keerspoor voor de stopper.

Ik verwees al eerder naar "Apeldoorn" op Maps. Kijk je van links naar rechts op de kaart en vertaal je dat grofweg naar je baan kom je vanaf Assel door station Apeldoorn en daarna de VSM lijn VOOR het kanaal en de hoofdlijn + Zutphen OVER het kanaal.
Je hebt het onbewust eigenlijk al zo ontworpen, met dien verstande dat je het station om moet draaien waarbij de hoofdreden het praktische deel is.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #57 Gepost op: 06 januari 2022, 10:15:55 »
Dank Arjan voor je uitleg.

Ik denk dat ik het met je eens ben. Ik heb gisteravond nog even Google Maps erbij gepakt en mijzelf afgevraagd waarom ik het niet omdraai. Ook heb ik nog is nagemeten qua hoofdsporen in het station dat een ICK 5 delig met een 1800 en een Berlijntrein 5 delig en een 1700 net wel/ net niet passen. In die zin  de laatste 2 centimeter staat op een wissel.

Daar gaan we weer, nieuwe ronde!

Aan alle meedenkers, is een station in een ronding haalbaar? 

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #58 Gepost op: 06 januari 2022, 10:26:48 »
Uiteraard haalbaar, alleen moet je uitkijken met koppelen; met name koppelen met kortkoppelingen gaat lastig (of zelfs niet) in een krappe bocht.

Zie de meest recente discussies over een station in een boog bijv dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99433.msg3222245340#msg3222245340

Maar Arjan bedoeld niet doorgaande sporen naar achtergrond verleggen..! Hij geeft aan dat grote scenery (zoals een stationsplein) beter naar achtergrond kan en rijden naar voorgrond, omdat je anders langere armen moet kweken om ontsporingen te verhelpen achteraan tafel..  Maar ik ken je zolder niet; wellicht kom je overal makkelijk bij.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 10:39:17 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #59 Gepost op: 06 januari 2022, 10:35:32 »
Ruben het is mooi dat je het plan wilt omdraaien. Geeft ook een mooier zicht op de sporen en de treinen. Mijn eigen opstelling heeft 5 sporen langs perrons en 4 opstelsporen. Bij elkaar 60 cm breed. Het station met plein is 50 cm breed. In totaal dus 110 cm (station komt rechts op het plaatje terwijl de 'kijkers' links staan).
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stationdrukte-2-6095790ca8b25.jpg
De doorgaande sporen hebben overal dezelfde afstand omdat er geen eilandperron tussen ligt. Doorgaande treinen gaan dus over recht spoor.
Globaal beeld:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station2-61606d317a70f.jpg
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 10:37:03 door Anton Maris »