Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass  (gelezen 19659 keer)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #15 Gepost op: 01 januari 2022, 13:33:12 »
juist met Amerikaans smalspoor zijn veel kleine (eigenbouw) lokjes en voertuigen gemaakt
daardoor zijn heel veel leuke (en kleine) thema's mee uit te beelden, logging bv

Cor

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #16 Gepost op: 01 januari 2022, 15:03:37 »
Leuk draadje! Ik had hem tot dusverre gemist. Nu niet meer.

Gr.

Edsko

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #17 Gepost op: 01 januari 2022, 17:58:01 »
@Floris Het wordt zeker een rijdende baan met een schaduwgedeelte (welke ook computergestuurd gaan rijden), het "scenery-gedeelte" zal voorlopig beperkt blijven tot deze dimensies.

@Cor Mooi spul!

@Edsko Nice!

Ondertussen ben ik begonnen met de bouw van de Section House. In eerste instantie heb ik geprobeerd de afmetingen op de zelfde manier als de snowshed te achterhalen. Dat lukte niet echt door het perspectief.

Gelukkig was ik afgelopen zomer 1,5 maand in de VS voor werk en kon ik op mijn tijdelijke adres in Charlotte, North Carolina een hoop relevante dingen laten bezorgen, waaronder lasercut kits van zowel de Section House als de Handcar shed. Deze kits zijn jaren geleden geproduceerd en daarmee vrij lastig te vinden, een klein webshopje in Colorado had er toevallig nog 1 van elk liggen.





Ik vind het zonde om de kits doormidden te hakken, dus ik laat ze voorlopig ongebouwd maar gebruik ze wel als template om mijn gebouwtje op te baseren. Dit werkt eigenlijk net zo goed als bouwtekeningen. (En je hoeft die vervelende imperiale maten niet om te rekenen naar metrisch.)

Als uitdaging heb ik besloten om het huisje op grofweg dezelfde manier te bouwen zoals ze het 1:1 zouden doen, doormiddel van framing. Ik bouw eerst losse frames voor de wanden en bekleed deze vervolgens met binnen en buiten muren. Hierbij probeer ik voor de deuren en ramen ook de juiste techniek aan te houden. Het kost iets meer tijd en moeite voor iets wat je later nooit meer gaat zien als het af is, maar het geeft wel veel voldoening. Het gebouwtje wordt er ook oersterk van.

Rechts de muur uit het kitje, links mijn frame, een paar tussenbalkjes zijn niet helemaal waterpas, maar dit vind ik wel passen bij het krakkemikkige karakter van het huisje en je gaat het later toch niet meer zien. De ramen en deuren zijn perfect loodrecht.


Zo heb ik van alle houtjes de juiste maat kunnen bepalen.


En nadat ik de kopse kant op dezelfde wijze heb kunnen bepalen is het resultaat al vrij stevig!






Hierna ga ik verder met het bekleden van de buitenmuur met losse planken.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2022, 18:03:47 door Rody v. G. »

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #18 Gepost op: 02 januari 2022, 21:50:07 »
Tijd voor de muurbedekking en vloer! Ik heb bij de lokale treinenwinkel vuren-houtjes meegenomen.. Die blijken niet erg vriendelijk te zijn voor mesjes/cutter. dus alles met een proxxon figuurzaag en zaagtafel gedaan. Voordeel is wel dat het nu heel erg stevig is!







De donkere kleur komt door de dremel met ijzerborsteltje waarmee ik de plankjes een nerf heb gegeven/wat veroudert heb:


Vloertje erin:


Een eerste laag stain om de nieuwigheid er een beetje af te halen, de buitenkant wordt uiteindelijk verweerd oker-kleurig:




De uitsparingen in de nok-balk is voor de schoorstenen:


De wandbekleding aan de binnenkant moet er nu eerst in voordat ik verder ga met het dak en de schoorstenen, maar daarvoor is het wel handig om alvast wat dingen verder in de stain/verf te zetten. Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik er alleen papier met een behangetje in plak of eerst planken en dan behang, dik papier/karton is ook een optie. Uit foto's blijkt dat de meeste van dit soort huisjes uit die tijd onderop verticale schrootjes had en de bovenste helft van de muur behang op planken/panelen. Die look ga ik proberen te evenaren. Helaas is er naar mijn weten niets bekend over het interieur van dit specifieke huisje, ook niet wat betreft binnenmuren.

Ik heb wel een 3D-model gevonden wat iemand heeft gemaakt voor een 3D-printer, alleen is er nergens een bevestiging of dit ook daadwerkelijk klopte. Uit wat onderzoek lijkt het mij bijvoorbeeld stug dat de schoorstenen op deze manier helemaal tot op de grond doorliepen.. Ik ga denk ik gewoon kijken wat mij het beste uitkomt en wat me logisch lijkt.

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #19 Gepost op: 02 januari 2022, 23:24:42 »
Voor huisjes geef ik de voorkeur aan lindehout
Deze heeft een mooie fijne structuur

Cor

consolidation

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #20 Gepost op: 03 januari 2022, 11:15:34 »
Dit ziet er al super uit, goed gedaan Rody.
Hans, Liefhebber On30

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #21 Gepost op: 03 januari 2022, 21:01:26 »
@Cor, bedankt voor de tip!  (y) Ik heb voor de bielzen en bijvoorbeeld de snowfence Abachi-hout bestelt, ben benieuwd hoe dat bevalt.

@Hans, bedankt!  :)

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #22 Gepost op: 24 april 2022, 22:56:46 »
Wegens andere prioriteiten afgelopen tijd weinig gedaan aan Lizard Head Pass.

Vandaag is daar gelukkig weer verandering in gekomen! Ik heb een goed begin aan de Snowshed gemaakt.
Deze is iets uitdagender dan de andere gebouwen, omdat ik alleen foto's heb ter referentie.





Ik hoop de komende tijd weer wat meer progressie te maken zodat het geheel er wat toonbaarder eruit gaat zien.

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #23 Gepost op: 30 april 2022, 14:11:43 »
De snowshed is af! Klaar om te schilderen/verouderen.



Aangezien Lizard Head Pass mijn eerste echte scratch-build projectje is, was het een beetje experimenteren met verschillende houtsoorten.
In de snowshed zitten denk ik ongeveer 3 á 4 houtsoorten verwerkt.

Vuren blijkt erg onhandig en lomp te zijn. (wel lekker stevig)
Abachi (die ik ook voor de bielzen gehaald had) is erg makkelijk te verwerken maar ook kwetsbaar.

Uiteindelijk sluit ik mij bij Cor aan en is Lindehout inderdaad erg fijn om mee te werken. (Bedankt voor de tip!)









Volgende stap is het verouderen, want deze look past natuurlijk niet bij de afgeragde Rio Grande Southern.

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #24 Gepost op: 01 mei 2022, 14:11:27 »
Al doende leert men..

Zoals ik met eerdere houten bouwsels heb gedaan, heb ik verschillende tinten verf gemixed en aangelengd met een boel water om in vele lagen de kleur in het hout te laten trekken.
Dat ging dit keer niet zo goed..

2 problemen:
- Veel te nat gemaakt, mijn sneldrogende houtlijm is daardoor op veel plaatsen losgeweekt.
- Op plaatsen waar de latjes strak tegen elkaar aan zaten (voornamelijk het dak) zogen de lindehouten plankjes zoveel water op, dat ze elkaar wegdrukten en dus loskwamen.

Volgende keer toch maar eerst schilderen, drogen en dan plakken. Daar draait het nu hoe dan ook toch op uit.





Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #25 Gepost op: 01 mei 2022, 15:28:46 »
Rody, het is idd beter je hout eerst te "stainen" ofwel voor te behandelen. Laten drogen en daarna pas beginnen met bouwen ;)

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #26 Gepost op: 01 mei 2022, 18:36:41 »
@Ronald Yep, bijkomend voordeel is dat de individuele plankjes nu meer variatie hebben waardoor het er minder egaal uit ziet.

Eigenlijk wist ik het wel, maar dacht dat het sneller was om achteraf te doen. In plaats daarvan heeft het een halve dag extra gekost. Resultaat is nu wel veel beter vind ik, dus dat bewijst maar weer dat haastige spoed zelden goed is.  ;)





Hierna volgt het leggen van de bielzen, rails en het bouwen van de Handcar Shed.

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #27 Gepost op: 04 juni 2022, 23:38:44 »
Afgelopen paar weken/dagen ben ik verder gegaan met de handcarshed. Dit schuurtje werd gebruikt om kleine inspectievoertuigen in op te slaan. Deze karretjes werden vaak met de hand of een klein motortje (een zogenaamde "speeder" in dat geval) aangedreven.

Het is voor mij essentieel om de hancarshed en de snowshed af te hebben voordat ik aan de rails begin, omdat treinen moeten kunnen passeren met de deuren van de handcarshed geopend. Ik heb de deuren aan functionele scharniertjes gehangen zodat ik deze eventueel later nog aan een servo kan hangen als ik dat leuk vind. De achterwand van het schuurtje is open gelaten zodat toeschouwers door de shed heen kunnen kijken.

Ik ben weer begonnen met het frame (net als in het echt).


Dit keer ben ik wel begonnen met stainen, zodat ik niet weer dubbel werk hoef te doen.


Dakje erop, vloertje ligt te drogen.


Gebruikt schuurpapier als "tar-paper".


En dat is hem dan, er moet nog wat verweerd en bijgeschilderd worden hier en daar. De dak-balkjes lijken te licht maar in het echt valt dat reuze mee, beetje bij kleuren kan echter geen kwaad. Ik moet ook nog wat roest-vegen bij de scharnieren toevoegen.


Zoals op de twee foto's hieronder te zien is gaat een K-27 er net langs met zijn breed-liggende cilinders. Dit waren de grootste locomotieven die over de RGS gingen, dus ik weet nu zeker dat het met al het andere materieel ook goed komt.



Dit gaat straks het uitzicht vanuit de handcarshed worden als de deuren geopend zijn.


En een foto met daarachter een printje van het origineel.


Nu ook dit gebouwtje af is ben ik van plan om bielzen te gaan snijden en plakken om vervolgens rails te leggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #28 Gepost op: 05 juni 2022, 14:21:40 »
Fraai gemaakt,nog wat spinraggen erbij en t is af  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #29 Gepost op: 05 juni 2022, 14:48:12 »
Bielkzen snijden, plakken, borstelen voor de nerf, stainen, laten drogen en dan opnieuw borstelen. Kleur kan van grijs naar bruin en alles daartussen.