Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass  (gelezen 20364 keer)

Mark D.

  • Online Online
  • Berichten: 1031
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #30 Gepost op: 05 juni 2022, 20:08:09 »
Heel mooi wat je aan het maken bent.

verouderen, of weatheren is wel een dingentje, in die tijd van de K-27 waren die loodsen en schuurtjes nog redelijk nieuw.  :police:

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #31 Gepost op: 06 juni 2022, 15:56:24 »
@Floris; Dank! Leuke uitdaging om spinrag in 1:48 te maken!

@Ronald; Bedankt voor de tip! Bij de gebouwtjes stain ik het nu eerst (gezien mijn eerdere ervaring met loslatende plankjes). Ik ga Abachi hout gebruiken voor de bielzen die best veel vocht opnemen, blijkt. misschien dat ik ze toch eerst stain en droog, voordat ik plak.

@Mark; Bedankt voor het compliment! Wat betreft het weatheren; de #452 was vanaf ongeveer voorjaar 1945 permanent geleased door de RGS (van de D&RGW). Aangezien de RGS in 1890 gebouwd is, zullen de gebouwtjes dus al dik 50 jaar (zonder noemenswaardig onderhoud) in het ruige bergweer hebben gestaan. Op foto's is ook te zien dat de gebouwtjes van ellende aan elkaar hangen in de laatste paar jaar van de RGS.

Ondertussen heb ik overigens besloten om toch een kleine wijziging in de volgorde aan te brengen. Ik heb eerst het landschap uitgesneden uit het foam om vervolgens sculptomold aan te brengen, hierna ga ik pas bielzen plakken.

Ook heeft de section house het platfom aan de spoorkant gekregen. Deze was nodig om het landschap omheen te kunnen vormen.
Het platform tussen de handcarshed en het spoor is enorm gedoe. Dit is gedurende de jaren ook elke keer anders gezien de foto's dus heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt om een tussenvariant te maken, omdat ik het anders niet goed kreeg.

Als de Sculptomold gedroogd is ga ik het in aardetonen schilderen en bielzen plakken.  :)
















Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #32 Gepost op: 27 juni 2022, 18:46:08 »
Nadat het Sculptomold gedroogd was heb ik het gehele diorama in matte aardekleur geschilderd, zodat ik altijd een goede basis heb. Vervolgens heb ik gezeefde aarde uit de tuin (een paar uur gedroogd in de oven) op de baan gestrooid als basislaag voor de rest van de scenery. Dit geeft al meteen een heel ander beeld dan de witte Sculptomold massa.

Voordat ik de bielzen ga plakken nog wel even gecheckt of de K-27 en de Caboose (breedste en hoogste objecten) genoeg vrije ruimte hebben in de Snowshed nu alles definitief op zijn plek staat, dit is gelukkig het geval!

De volgende stap is dus het stainen en plakken van bielzen!


Zweven en drogen van de tuinaarde in de oven;





Plaatjes uit wat verschillende hoeken, leuk dat dingen ineens opvallen op foto's die je met het blote oog mist;










Profiel van vrije ruimte checken, tijdelijk met een stukje H0-spoor waarvan ik alleen de spoorstaven ga gebruiken;






En straks door met de bielzen, voordat ik ga plakken ga ik ze eerst minimaal 1 laag verouderen denk ik;



Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #33 Gepost op: 17 juli 2022, 19:20:44 »
Dit weekend maar eens verder met het leggen van het spoor. Eerst de bielzen bewerken met een staalborsteltje waardoor er wat meer nerven inkomen en daarna in verschillende tinten grijs stainen. Vervolgens alles op de module geplakt en als proef wat spoorstaven erop gelegd.

Toen de spoorstaven erop lagen bedacht ik me dat het beter wat eerst te ballasten alvorens de rails te spijkeren, zodoende dus weer wat gedroogd/gezeefd tuinzand tussen de bielzen gegoten en ingedruppeld met verdunde houtlijn.

Als dit droog is kan het echte spijkeren beginnen!

Wat foto's voor het idee;
















Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #34 Gepost op: 25 juli 2022, 17:54:00 »
Hallo iedereen,

Afgelopen week heb ik de spoorstaven vastgespijkerd. Ik kwam er direct achter dat de spikes die ik uit de US had gehaald (Micro Engineering Medium Spikes) te groot zijn voor wat ik wil. Om toch door te kunnen heb ik besloten om alle spikes een kopje kleiner te knippen. Dit maakte het toch al zen-klusje nog wat zen-iger. (Het viel mee, gelukkig ging het maar om zo'n 360 spikes.) Toch blij dat ik maar een mini-baantje maak!  :)

Het verschil tussen geknipt en ongeknipt;


Alles gespijkerd;


Hierna heb ik met het gedroogde en gezeefde zand uit de tuin nog een laagje ballast toegevoegd en de spoorstaven roestig gemaakt. Mijn allereerste hand-gelegde stuk spoor is een feit!


Nu de spoorstaven op hun plek zitten kon ik ook het deck van de handcar-shed maken;


Nu het spoor ligt word het toch eens tijd om de Section House een dak te geven. Daarna ga ik of verder met detailleren/beplanten, of het schaduw gedeelte bouwen.
We zien wel.  :)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #35 Gepost op: 25 juli 2022, 19:18:41 »







Zo doen ze dat in het eggie!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #36 Gepost op: 25 juli 2022, 19:24:28 »
Zitten ook lekker strak op de rail, die spijkers  ;D ::)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #37 Gepost op: 25 juli 2022, 19:42:22 »
Hey Hans!

Bij de RGS hadden ze helemaal geen geld voor Tie-Plates. Sterker nog... ze deden ook niet zo moeilijk over het overslaan van een paar bielzen.
Scheelt toch weer wat materiaalkosten  ;)

Een paar knipsels van wat ik als referentie heb gebruikt voor het spoor;




tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #38 Gepost op: 26 juli 2022, 10:21:28 »
Zorg dat je de bielzen goed instopt in ballast.
Daar heeft men blijkbaar ook niet van gehoord als ik zo kijk naar die 2 foto's  ;D
Je freubelwerk ziet er wel goed uit  (y)
Ga zo door.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #39 Gepost op: 26 juli 2022, 18:59:39 »
Bedankt Floris!

En nee dat klopt, onderhoud was niet hun sterkste kant. De RGS was ook beroemd (berucht) om de vele ontsporingen.

In deze (prachtige) documentaire doen wat oudgedienden ook erg luchtig over het hersporen van een ontspoorde locomotief.. dagelijkse kost.
https://youtu.be/MBvItnV8HZg?t=2235

Sowieso geeft de documentaire een mooi beeld van de spoorlijn, vooral van de verhalen van de veteraan "railroaders" kan ik erg genieten.

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #40 Gepost op: 13 september 2022, 19:43:33 »
Hallo iedereen!

Het is weer even geleden dat ik een update gedaan heb, er kwamen wat werktripjes tussendoor.

In de tussentijd wel het één en ander gedaan.

Ik ben verder gegaan met het interieur van de Section House. Tussenvloertje zit er in, binnenmuurtje gemaakt, en de wandbekleding is gedaan.
Daarnaast de constructie van het dak gemaakt. Er moet alleen nog dakleer/shingles op. (Hebben er allebei op gelegen in het echt, in combinatie met elkaar.)

Hierbij kwam ik erachter dat de nok-balk die ik aanvankelijk had gemaakt op de verkeerde plek zat en te groot is in verhouding met het huisje. Die dus voorzichting gesloopt en een subtieler exemplaar op de juiste plek gedaan. Toont een stuk beter.

Het vloertje en de dak-balken;


Hier het interieur met tussenmuurtje en de oude, lompe, balk;


En de verbeterde nok, moet alleen straks weer een deel slopen als ik de schoorstenen ga plaatsen;




Daarnaast een beginnetje gemaakt met het begrassen en aanbrengen van groen. Ookal zijn het nog maar de eerste laagjes, het maakt een groot verschil in aanzicht naar mijn mening.













Dat was hem weer, voor deze keer.

Stefan_Nn3

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #41 Gepost op: 16 september 2022, 09:55:05 »
Rody, wat een fantastisch leuk baantje! Amerikaans smalspoor is ook mijn favoriet, dus dit doet het goed bij mij!  ;D

Mvg,
Stefan

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #42 Gepost op: 16 september 2022, 20:13:35 »
Dank je wel Stefan! :)

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #43 Gepost op: 05 december 2022, 15:25:55 »
Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst een update heb geplaatst.

In de tussentijd is er wel een hoop gedaan.
Ik heb de module-bakken voor het schaduwstation en baantje gebouwd en begonnen met rails leggen en bekabelen.

Het valt misschien op dat het schaduwgedeelte erg groot uitvalt in verhouding met het zichtbare gedeelte van de baan.
De reden hiervoor is dat ik het wil kunnen gebruiken als schaduwstation voor toekomstige banen (waarvan ook H0) en het dus in één keer grootser aanpak.
Dit is ook meteen de hoofdreden om voor 0n30 te kiezen in plaats van het correctere 0n3.

Wisselstraat met de rails nog los op de baan;


Alle railvoedingsdraad gesoldeerd aan de rails. Klaar voor wisselmotoren en bezetmelders;


De andere bak ligt te drogen;


Vervolgstappen;
- Aansluiten wisselmotoren en bezetmelders.
- Leggen van rails op de 2 non-wisselstraat bakken van het schaduwstation.
- Inregelen in iTrain en testrijden.

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #44 Gepost op: 19 december 2022, 18:08:29 »
Gisteren weer wat verder gesoldeerd en geschroefd.
De boosters, bezetmelders en wisselmotoren zitten onder de eerste wisselbak van het schaduwstation en die werkt tot nu toe naar behoren!

Toch grappig dat het er uiteindelijk rommeliger uitziet aan de onderkant dan dat ik had gehoopt. (Reden hiervan is denk ik dat ik elk individueel railstuk voed en daar uiteindelijk toch kroonsteentjes voor gebruikt heb.)
Ik zal uiteindelijk hier en daar nog wat tie-wrappen als t helemaal af is. Ik moet namelijk nog wel de wisselmotor-toestandsterugmelders aansluiten.