Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:38:03
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 19:27:34
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:20:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:11:42
Vreemd probleem door jerrytrein
Vandaag om 19:08:53
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 18:58:49
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
Vandaag om 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 17:41:25
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
Vandaag om 17:26:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:13:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:18:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
Vandaag om 15:44:50
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Sander Fondse
Vandaag om 15:36:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:22:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:42
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
  

Auteur Topic: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?  (gelezen 14878 keer)

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #45 Gepost op: 02 February 2022, 21:17:10 »
Hallo Nullspul,

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd

Hallo Opfq, sinds wanneer bestaat dit systeem in Arnhem?

Was er iemand die in de jaren '80 en '90 gebruik maakte van de bus of tram in Amsterdam of Rotterdam?
Werden de haltes in Amsterdam en Rotterdam consequenter door de chauffeurs aangekondigd?

Ik heb verschillende historische verenigingen voor openbaar vervoer aangeschreven en zij hebben mij allemaal verteld dat bus- en trambestuurders in de jaren tachtig en negentig de haltes moesten aankondigen.
Volgens de leden werd dit ook door de meeste chauffeurs gedaan.

De berichten die ik van deelnemers hier heb gekregen, zeggen eigenlijk iets anders.




Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #46 Gepost op: 02 February 2022, 21:22:18 »
En dat laatste Marc, is nu het grote verschil tussen theorie en praktijk  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #47 Gepost op: 02 February 2022, 21:30:22 »
Het automatisch omroepen is in zwang sinds de boordcomputer werd geïntroduceerd. De Zuidtangent was in 2002 één van de eerste bussen met boordcomputer, vanwege het feit dat de busbaan met KAR was uitgerust in plaats van VETAG. Er was toen trouwens nog geen omroep, wel werd de haltenaam op displays in de bus getoond.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #48 Gepost op: 02 February 2022, 21:39:00 »
Dat zal dan met de komst van infoxx te maken hebben gehad, neem ik aan?

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #49 Gepost op: 02 February 2022, 21:41:51 »
Hallo Marc,

vroeger in de tijd die jij aangeeft, reed ik regelmatig met de bus en tram in Rotterdam. Ik had daar een vrij-vervoer kaart.
Ik kan mij niet herinneren dat de buschauffeurs en trambestuurders de haltes overal omriepen, hetzelfde wat ik aangaf voor het Westland. Waarschijnlijk is dit zoals Eric B. al aangaf het verschil tussen theorie en praktijk.

Overigens zit er een verschil tussen de buschauffeurs en de trambestuurders. De trambestuurder van tegenwoordig wil geen chauffeur zijn, omdat chauffeurs op een taxi werken. Omgekeerd wil een buschauffeur geen bestuurder genoemd worden, omdat een chauffeur meer status zou hebben.

Groeten,

Christoph

ps. een aanvulling op Dennis, de omroep bestond al eerder in ieder geval in Den Haag. De omroep in een tram werd gemaakt met behulp van de afgelegde weg, een synchronisatie werd gedaan met het Vecom-systeem (een Vecom-systeem is de opvolger van het VETAG-systeem) en dus nog voor de uitvinding van het KAR systeem. Een bus werkte op dezelfde methode, maar het was moeilijker te bepalen voor de exacte locatie omdat een wegvoertuig nou eenmaal niet in één rechte lijn hoefde te rijden.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #50 Gepost op: 02 February 2022, 21:42:55 »
Hoi Huup,

Nee, met de invoering van het VECOM-systeem, van PEEK traffic,

Groeten,

Christoph

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #51 Gepost op: 02 February 2022, 22:46:46 »
 Ik ben buschauffeur en bij het gvu was ik autobusbestuurder. De status zal me een zorg zijn en ik heb niet het idee dat dat voor mijn collegaas anders is. Je hangt onder aan de bedrijfsladder, en dat is ook je status, zeker binnen het bedrijf. ;D
En trambestuurder heet trouwens formeel wagenvoerder. Die bestuurt niks 😉

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #52 Gepost op: 02 February 2022, 22:52:30 »
Bij ons in het Haagse, willen de chauffeurs echt geen bestuurders genoemd worden. De bestuurders ook echt geen chauffeurs.  ::)
Mijn werkgever is HTM, voorheen werkte ik in het onderhoud en aanleg van alle elektronische apparatuur in de infra. Zo af en toe maakte wij ook een uitstap naar de voertuigen, waarschijnlijk omdat VECOM één van onze beheerszaken waren.

Groeten,

Christoph

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #53 Gepost op: 03 February 2022, 15:27:26 »
Dat zal dan met de komst van infoxx te maken hebben gehad, neem ik aan?
Het was nog voor die tijd. Infoxx was een redelijk goed systeem, maar de eerste zuidtangent bussen hadden software op basis van Labview. Het werkte voor geen ene meter. Ik weet niet meer welk bedrijf het ontwikkelde, daarvoor is het te lang geleden. Heb destijds wel de vervoerregio geholpen (toen nog het ROA) om te zorgen dat de aansturing van verkeerslichten beter werd. Als passagier ergerde ik me groen en geel dat de auto's op de weg naast de busbaan (in Hoofddorp) rustig met 70 km/h een groene golf hadden terwijl de bus ongeveer 40 km/h moest rijden omdat anders het verkeerslicht niet tijdig wit gaf.

Met vriendelijke groet,
Dennis

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
    • Lydo.nl
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #54 Gepost op: 04 February 2022, 10:29:07 »
Even mijn ervaringen als veelgebruiker in Amsterdam van eind jaren 70 tot eind jaren 90 en gechecked bij mijn vader die buschauffeur in Amsterdam was van 1976 tot 2006. Of zoals hij zelf zegt “een bestuurlijke functie binnen de gemeente Amsterdam”…  ;)

Wel uit de losse duim, maar de schatting is dat minder dan 10-20% van de bestuurders alle haltes afriepen. En dan nog meestal de ‘jonkies’  die het daarna snel afleerden. Schatting is dat minder dan 20% helemaal niets ongevraagd omroepte en het merendeel alleen de belangrijkste haltes. Winkelcentrum, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, etc.

Er kunnen kleine verschillen zijn tussen de diverse garages. In Amsterdam had je Garages West, Noord en Oost (later naar Zuid), elk met hun eigen ‘mores’, gewoontes en lijnen, maar globaal gezien maakt dat niet veel uit.

Voor trams is het iets anders. Zeker in de binnenstad was het wel veel meer de gewoonte om alles om te roepen, vaak ook in het (steenkool) engels ivm toeristen. Maar werkverkeer om 7 uur s’ochtends ging weer over het algemeen zonder omroepen.

Hopelijk heb je er nog wat aan, succes met de opdracht.

Met vriendelijke groeten,  Gertjan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #55 Gepost op: 04 February 2022, 10:33:24 »
Paleis op de Dam: damned royal palace, zoals ik een keer hoorde van een wagenvoerder.....
Bestuurlijke functie, die is echt leuk 😊

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #56 Gepost op: 07 February 2022, 22:18:15 »
Hallo Marc,

vroeger in de tijd die jij aangeeft, reed ik regelmatig met de bus en tram in Rotterdam. Ik had daar een vrij-vervoer kaart.
Ik kan mij niet herinneren dat de buschauffeurs en trambestuurders de haltes overal omriepen, hetzelfde wat ik aangaf voor het Westland. Waarschijnlijk is dit zoals Eric B. al aangaf het verschil tussen theorie en praktijk.

Overigens zit er een verschil tussen de buschauffeurs en de trambestuurders. De trambestuurder van tegenwoordig wil geen chauffeur zijn, omdat chauffeurs op een taxi werken. Omgekeerd wil een buschauffeur geen bestuurder genoemd worden, omdat een chauffeur meer status zou hebben.

Groeten,

Christoph

ps. een aanvulling op Dennis, de omroep bestond al eerder in ieder geval in Den Haag. De omroep in een tram werd gemaakt met behulp van de afgelegde weg, een synchronisatie werd gedaan met het Vecom-systeem (een Vecom-systeem is de opvolger van het VETAG-systeem) en dus nog voor de uitvinding van het KAR systeem. Een bus werkte op dezelfde methode, maar het was moeilijker te bepalen voor de exacte locatie omdat een wegvoertuig nou eenmaal niet in één rechte lijn hoefde te rijden.

Hallo Christian,

Ik hoop dat het goed is dat ik u persoonlijk heb aangesproken.

In de jaren tachtig en negentig reisde je met bus en trein door Rotterdam.

Hebben de buschauffeurs in Rotterdam de haltes niet aangekondigd?
Of hebben ze alleen belangrijke haltes aangekondigd?
Was het zeldzaam dat chauffeurs haltes aankondigden in Rotterdam?
Of was het gebruikelijker dat de chauffeur belangrijke haltes aankondigde?

Veel groeten

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #57 Gepost op: 07 February 2022, 22:34:39 »
Even mijn ervaringen als veelgebruiker in Amsterdam van eind jaren 70 tot eind jaren 90 en gechecked bij mijn vader die buschauffeur in Amsterdam was van 1976 tot 2006. Of zoals hij zelf zegt “een bestuurlijke functie binnen de gemeente Amsterdam”…  ;)

Wel uit de losse duim, maar de schatting is dat minder dan 10-20% van de bestuurders alle haltes afriepen. En dan nog meestal de ‘jonkies’  die het daarna snel afleerden. Schatting is dat minder dan 20% helemaal niets ongevraagd omroepte en het merendeel alleen de belangrijkste haltes. Winkelcentrum, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, etc.

Er kunnen kleine verschillen zijn tussen de diverse garages. In Amsterdam had je Garages West, Noord en Oost (later naar Zuid), elk met hun eigen ‘mores’, gewoontes en lijnen, maar globaal gezien maakt dat niet veel uit.

Voor trams is het iets anders. Zeker in de binnenstad was het wel veel meer de gewoonte om alles om te roepen, vaak ook in het (steenkool) engels ivm toeristen. Maar werkverkeer om 7 uur s’ochtends ging weer over het algemeen zonder omroepen.

Hopelijk heb je er nog wat aan, succes met de opdracht.

Hallo, hartelijk dank voor uw interessante bericht uit Amsterdam over de jaren eind jaren zeventig tot eind jaren tachtig.

Ik heb nog een paar vragen
Ongeveer 20 procent van de buschauffeurs kondigden alle haltes aan.
Hoeveel buschauffeurs kondigen altijd de belangrijkste haltes aan?
Waren er momenten dat het beter of slechter werkte?
Bijvoorbeeld, in de jaren 70 of 80?

Op de trams in Amsterdam, van eind jaren zeventig tot eind jaren negentig, kondigde de bestuurder altijd de haltes aan.
Bijna iedereen deed dat

Zijn er zo weinig Amsterdammers op het forum dat nog nooit iemand zich heeft uitgesproken zoals GMA70?

Veel groeten

Marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26621
    • Pagina van klaas
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #58 Gepost op: 07 February 2022, 23:16:28 »
Ik ben geen Amsterdammer, maar van origine Zwanenburger. In mij schooltijd veel met bus en tram naar en in Amsterdam gereden. Maar je denkt toch niet dat wij zaten te turven welke haltes er wel en niet werden omgeroepen? Laat staan dat we die informatie na 50 of 60 jaar nog ergens in een schriftje hebben staan. Dus we moeten het hebben van ons geheugen en zoals je weet is dat feilbaar. Dus ja, er werden haltes omgeroepen, maar vraag me niet naar percentages.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
    • Lydo.nl
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #59 Gepost op: 08 February 2022, 08:15:36 »
Als 30% alles of niets deed, blijft er 70% over die alleen de belangrijkste haltes afroepte.
Het tijdperk maakt weinig uit. Alleen werden in de jaren 90 de Service Level Agrreements populair. Dus ik kan me voorstellen dat er toen meer werd gekeken naar punctualiteit en omroepgedrag. Ik weet dat dat zeker speelde bij de NZH.
Alleen zijn Nederlanders in het algemeen en Amsterdammers in het bijzonder nogal tegendraads, als je die vertelt dat ze iets moeten doen,doen ze het juist niet.  ;D

Volgens sommige buschauffeurs konden trambestuurders meer omroepen omdat ze toch niets te doen hadden, geen stuur en altijd voorrang.. :P.   maar dat zou ik zelf nooit zeggen.  :angel:
Met vriendelijke groeten,  Gertjan