Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:16:51
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:35:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:08:00
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 07:53:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 07:03:50
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 06:52:00
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
  

Auteur Topic: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem  (gelezen 4065 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4577
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Gepost op: 14 December 2021, 10:53:31 »
Het treinverkeer in Nederland heeft last van de slappe bodem onder grote delen van het spoor, schrijft Treinreiziger.nl. NS zet steeds meer en zwaardere treinen in, waardoor de kans op verzakkingen toeneemt. Spoorbeheerder ProRail begint een onderzoek, NS deelt de zorgen.

Door de bodemgesteldheid moeten op drukke delen van het spoor treinen langzamer rijden of dreigen geplande extra treinen te worden geschrapt. Dat is bijvoorbeeld het geval op het traject Den Haag-Rotterdam, waar extra sprinters zouden komen.

Het probleem doet zich met name in het westen van land voor, zegt ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg in het NOS Radio 1 Journaal. "Overal waar het woord 'veen' in voorkomt zit je in de problemen." Hij wijst erop dat deze kwestie......

De rest lees je hier: https://nos.nl/artikel/2409435-treinverkeer-in-nederland-heeft-last-van-slappe-bodem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2021, 11:05:21 »
Dat probleem speelt al sinds de eerste spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem. Vooral het stuk ten westen van Halfweg is berucht. De veenlaag is daar plaatselijk tot 10 meter dik. Het spoor drijft daar op een bed van rijshout. Het aangrenzende gebied in de Haarlemmermeerpolder heet in de volksmond dan ook de Rothoek.
Desondanks is het treinverkeer daar heel druk en ze rijden ook stevig door.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2021, 11:15:19 »
De grond is zacht. Ja en water is nat. Dat weten we al heel lang. Prorail wil gewoon extra geld voor iets waar ze allang van weten en al decennia wat aan hadden kunnen doen.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • 🇳🇴
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2021, 11:18:32 »
Dan ga je er wel van uit dat Prorail al decennia lang budget had om er wat aan te doen.
Med venligst hilsen,

Lennert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2021, 11:22:08 »
De vraag is dan: wat hadden ze er aan kunnen doen? Als je b.v. het traject Amsterdam-Utrecht wil aanpakken dan moet je alles opbreken, meters diep uitgraven en opnieuw aanleggen. Dat houdt in dat een van de drukste trajecten een jaar lang uit bedrijf moet, als het niet langer is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3989
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2021, 11:32:14 »
Voor de oorlog was NS al bezig tussen Gouda en Woerden ,maar ook  tussen Alphen en Gouda ,allemaal "dik "water.
Tussen Gouda en Rotterdam Noord is een deel in de jaren 50 helemaal uitgegraven (Gebaggerd) en met zand gevuld.
Zo zijn er wel meer stukken spoor waar  toch al  heel veel eerder wat aan gedaan is.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2021, 11:44:30 »
Eenvoudig zal het niet zijn en tijd moet niet de leiding krijgen. Zoals Rijksweg 43 omgevormd werd tot A7 zal niet overal gaan. Damwanden plaatsen naast de bestaande leegzuigen en met zand vullen en afwerken, later de andere kant weghalen en hetzelfde doen en zie de N werd een A. Dit probleem lijkt mij nu net iets voor de Technische Universiteiten in dit land. Bedenk eens een idee hoe zonder veel slopen en vertraging de gehele baan onderheid kan worden vanaf de zijkant.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2021, 12:04:26 »
Dat probleem speelt al sinds de eerste spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem. Vooral het stuk ten westen van Halfweg is berucht. De veenlaag is daar plaatselijk tot 10 meter dik. Het spoor drijft daar op een bed van rijshout. Het aangrenzende gebied in de Haarlemmermeerpolder heet in de volksmond dan ook de Rothoek.
Desondanks is het treinverkeer daar heel druk en ze rijden ook stevig door.
Tussen Amsterdam en Haarlem is het baanvak anders prima te berijden. Ik rij daar liever met 130 km/h dan tussen Blaak en Dordrecht waar je 140 km/h mag.
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2021, 12:43:33 »
Dat bedoel ik. Ondanks het feit dat de spoorbaan daar drijft op zwaar water wordt er stevig doorgereden. Kennelijk is de zaak daar intussen al voldoende gezet.
Als kind heb ik daar in de buurt gewoond en ik kan me niet anders herinneren dan dat de treinen daar vrij hard reden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ReneN

  • Gast
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2021, 15:50:36 »
Het probleem speelt idd al sinds 1839 dus nieuws is het niet. Zwolle - Kampen is ook zo'n dossier geworden en omdat het NOS Journaal uitgaat van basisschoolniveau wordt het klakkeloos overgenomen. Maar goed, ik ben al ouder dus ik weet niet of schoolleerlingen tegenwoordig nog wat over de bodemsamenstelling in Nederland te horen krijgen. Zal rond de 12 jaar oud zijn geweest toen het een lesonderwerp was.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4415
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2021, 17:54:59 »
Tussen Amsterdam en Haarlem is het baanvak anders prima te berijden. Ik rij daar liever met 130 km/h dan tussen Blaak en Dordrecht waar je 140 km/h mag.

Barendrecht, net wanneer je de tunnel inrijdt vanuit Dordrecht.
Je dondert bijna van je stoel af  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2583
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2021, 18:06:43 »
Ondanks het feit dat de spoorbaan daar drijft op zwaar water .....


Wat zeg je nou Klaas?  :o :o Zwaar water? dat lijkt me toch niet  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2021, 18:53:17 »
Barendrecht, net wanneer je de tunnel inrijdt vanuit Dordrecht.
Je dondert bijna van je stoel af  ;D

Bekend fenomeen, bij autosnelwegen nog erger dan bij spoorwegen: alle betonnen kunstwerken zakken niet mee. Dus dat worden hobbels.
Soms bijna onvoorstelbaar als je over de snelweg rijdt: lag de hele weg nou ooit zo hoog als die hobbels? --- ja dus.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2021, 18:56:06 door VictorPM »

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #13 Gepost op: 14 December 2021, 19:08:50 »
Dat van de slappe bodem is al jarenlang een probleem op vele stukken spoor die op o.a. veengrond zijn gebouwd . Meer en zwaardere treinen maken dat er niet beter op . Zo zijn er in de afgelopen jaren veel zogenaamde "klappers" geweest die veel overlast veroorzaakten . Niet alleen voor treinen maar vooral voor burgers die daar woonden en is het nu pas groot nieuws ?

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3989
Re: Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2021, 19:14:48 »
Klappers zijn toch open ruimtes met water onder een dwarsligger ?
 Als de treinwielen passeren wordt elke keer een beetje water en zand weggedrukt, zodat het gat groter wordt
Dat heb ik  ooit geleerd als lezer van "De Koppeling "(NS personeelsblad )
 Komt ook voor op fietspaden onder een tegel.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen